tmg Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Er både 4850 og 4870 så varme at de fungerer dårlig? Fikk intrykk av det fra en eller annen side jeg ikke husker. Eller gjelder dette kun ved klokking (som ikke er så veldig aktuelt for meg)? Løses problemet ved å slenge på en ny vifte som en zalman skjermkort-kjøler eller lignende, eller er det så store problemer at det bare er å drite i korta fram til det blir fiksa, om man ikke vil sitte og trikse og fikse en stund? Lenke til kommentar
Ansiktets fjes Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Men trenger jeg bare 1 6-pin "strømkabel" inn til 4850? Jeg skal ha det i HTPC-en sånn at det går ann å spille på den. Kjøleren bytter jeg ut vist den bråker for mye... .Salbu Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 ...om man ikke vil sitte og trikse og fikse en stund? Mener du at du kjøper noe som er flunka nytt på markedet uten å gå inn i hva slags innstillinger, vifte og klokk som er aktivt, ser på hva som er aktivert el deaktivert på kortet, ved hjelp av verktøy som riva tuner, radeon bios editor, el lignende? Jeg er for set&forget, men jaja.. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 4850 har 110 watt TDP og trekker det aller meste fra 12V. Altså ~9,2A. Hvor kraftig PSU du trenger kommer an på resten av systemet ditt (watt og ampere) og hvor mye overkapasitet du vil ha å gå på. Samt hvor reellt watt-tallet på PSU er. http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/new...k-ati-4850-4870 Her har theinquirer sjekket strømforbruket i veggen på både crossfire og singlekort. Forskjellen mellom de to er rimelig nær det et enkelt kort vil bruke. 4870: 489-299 = 190 watt i veggen, eller ved antatt 80% effektivitet: 152 4850: 401-267 = 134 watt i veggen, eller ved antatt 80% effektivitet: 107 Stemmer mao rimelig bra med det du sa. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Er både 4850 og 4870 så varme at de fungerer dårlig? Fikk intrykk av det fra en eller annen side jeg ikke husker. Eller gjelder dette kun ved klokking (som ikke er så veldig aktuelt for meg)? Løses problemet ved å slenge på en ny vifte som en zalman skjermkort-kjøler eller lignende, eller er det så store problemer at det bare er å drite i korta fram til det blir fiksa, om man ikke vil sitte og trikse og fikse en stund? Det er ingenting med disse kortene som er "galt"... At kortene blir omtrent like varme som HD3870 under load, er et valg ATI har gjort. Idle temps går ned når Powerplay blir riktig implementert ved driveroppdatering... Synes du krisemaksimerer endel, når du kan tro noe slikt etter å ha lest noe fra "en side du ikke husker".... Postet en hel hau av linker til tester tidligere i tråden, les disse du..... Så lenge du har en "normal" trekk i kabinettet ditt, er det bare å plugge inn å spille ivei. Endret 28. juni 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
tmg Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg bare lurte på om det var et stort problem eller om det egentlig bare var overdrevet på en av testene. Mange klager over støy på diverse ting også, sånt bryr meg ikke, var overhodet ikke meningen å si at det er dårlig for 1 det vet jeg ikke og 2 jeg er veldig positiv til disse korta som har en fin pris til min lommebok. Men om det var så ekstremt varmt at man måtte tukle med ting jeg ikke har noe som helst peiling på ville jeg heller vente til noen glupinger løste problemet, om det ikke er et så stort problem som jeg har sett på en test er jeg overlykkelig for da vil jeg bestille så fort som mulig Men vil det være nødvendig å bytte ut vifta i det hele tatt, eller fungerer den helt fint? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Jeg bare lurte på om det var et stort problem eller om det egentlig bare var overdrevet på en av testene. Mange klager over støy på diverse ting også, sånt bryr meg ikke, var overhodet ikke meningen å si at det er dårlig for 1 det vet jeg ikke og 2 jeg er veldig positiv til disse korta som har en fin pris til min lommebok. Men om det var så ekstremt varmt at man måtte tukle med ting jeg ikke har noe som helst peiling på ville jeg heller vente til noen glupinger løste problemet, om det ikke er et så stort problem som jeg har sett på en test er jeg overlykkelig for da vil jeg bestille så fort som mulig Men vil det være nødvendig å bytte ut vifta i det hele tatt, eller fungerer den helt fint? Som jeg sa, det er ingenting du behøver å gjøre i det hele tatt... Kjøp, plugg inn, og spill... Når tempraturene går for høyt vil vifta spinne opp og senke tempraturene. Uansett hvilket kort du velger, så er disse lagd for disse tempraturene, og alle garantier er på plass for å beskytte kunden. Annbefaler deg å bare glemme dette med tempraturene, uansett om du velger Nvidia eller ATI, Intel eller AMD, så lenge du ikke er en klokker eller bencher... Endret 28. juni 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
wiak Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Da har jeg bestemt meg for å bestille 2 stk. Sapphire HD 4850, etterhvert, med mindre det kommer noe bedre innen et par uker. Noen som har vifter å anbefale? Bør iallefall ikke koste mer enn 300,- stykket. https://prisguiden.no/product.php?productId=43126 har den selv, og dropper tempen fra 60c til 30c idle og 80c til 50c load og er musestille og alt på lav vifte hastighet på min 3870 skal også passe 4870/4850 Endret 29. juni 2008 av wiak Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 At om man har 4gb system minne, og skjermkort minne da blir ett minus på system minne under 32bit? Ja, du kan ha max 4GB minne i 32bits OS og skjermkortminne adresseres først (ihvertfall før vanlig system RAM) Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Jeg måtte bite i det sure eplet å installere Vista Liker ikke å si dette, men Vista Ultimate 64-bit med Service Pack 1 fungerer overraskende bra. Det jeg er mest imponert over da, er stabiliteten. Har enda ikke hatt en systemkræsj, og det har hendt at spill har hengt seg pga. en noe for høy overklokking - og da var Task Manager godt å ha uten at systemet fryste seg når jeg skulle avslutte en prosess. I tilegg er systemet responsivt med mange unyttige prosesser slått av. En av de store synderne er Superfetch og Aero (Theme). Edit: Leif var innom som vanlig om natta. Endret 29. juni 2008 av Onyx Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg måtte bite i det sure eplet å installere Vista Liker ikke å si dette, men Vista Ultimate 64-bit med Service Pack 1 fungerer overraskende bra. Det jeg er mest imponert over da, er stabiliteten. Har enda ikke hatt en systemkræsj, og det har hendt at spill har hengt seg pga. en noe for høy overklokking - og da var Task Manager godt å ha uten at systemet fryste seg når jeg skulle avslutte en prosess. I tilegg er systemet responsivt med mange unyttige prosesser slått av. En av de store synderne er Superfetch og Aero (Theme). Edit: Leif var innom som vanlig om natta. He he , enda en som har oppdaget at superfetch ikke er helt "super". Ikke la andre overbevise deg om noe annet, jeg bruker den heller ikke og systemet føles rett generelt mer responsivt når jeg jobber med tunge filer. Lenke til kommentar
Saddlefall Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Ja, er forsåvidt fornøyd jeg, så lenge alt funker som det skal. Har spillt litt AoC nå, maxa ut og med herlig ytelse Bedre blir det når jeg får 2gb ram til (ene brikka var defekt) Regner også med det er en del tweak guides og diverse til vista som kan hjelpe litt. Så langt er jeg hvertfall veldig fornøyd med 4850 kortene, bortsett fra de dårlige viftehastighetene. Greier å holde meg rundt 80 grader load med åpent kabinett og ei bordvifte. Bordvifta bråker mindre enn vifta på x1900 så det går greit... hehe Har ikke fått tatt noen bilder eller kjørt noe 3dmark siden jeg har stresset i hele dag med å få pcn til å gå, men det kommer i morgen regner jeg med, etter jeg har testet Crysis (som har ligget å støvet ned siden det kom ) ATI vant denne runden, ikke noe mer å si om det! Lenke til kommentar
wiak Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg har lest en del tester om 4870 kortet, og det som forundrer meg er at det er store forskjeller på hvor mye Watt kortet trekker, siste test jeg leste nå så stod det at idle var 296 Watt og load var 406 Watt. Hmm dette skurrer litt i mine ører at idle skal være 296 Watt? Her er forresten testen http://firingsquad.com/hardware/ati_radeon...ance/page16.asp det der er verdier for hele systemet, og ikke kun kort. men uansett, de som tester kort er aldri enige anngående strøm forbruk. slik har det bestandig vært så lenge som jeg husker. var ett eller annet med intel brikkesett + GTX 2x0 = tok mye mere strøm en nvida brikkesett + GTX 2x0 wiak! Angående den siden der du samler review av HD4800 serien. Tror du du kunne skille HD4870 og HD4850 testene fra hverandre? f.eks: HD4850 - test - tes etc. HD4870 - test - test etc. har du sjekka sia siden sist gang? <a href="http://nwgat.wordpress.com/2008/06/26/ati-...0-4850-roundup/" target="_blank">http://nwgat.wordpress.com/2008/06/26/ati-...0-4850-roundup/</a> trur du tenker som meg du *le* bilder av 4870x2 nude,lurer på om det var båndbredda mellom gpuene som var for dårlig på 3870x2. det heter naken Jeg ville ventet med HD4850 i en HTPC inntil de kom med bedre kjøleløsninger enn referansedesignen. gigabyte kommer nok med zalman basert 4870, men zalman vf900 vil jo passe og den koster bare runt 200 kr https://prisguiden.no/product.php?productId=43126 Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 her skriver jeg 3 innlegg på rad =) Det er lov å bruke EDIT knappen =))) At om man har 4gb system minne, og skjermkort minne da blir ett minus på system minne under 32bit? Ja, du kan ha max 4GB minne i 32bits OS og skjermkortminne adresseres først (ihvertfall før vanlig system RAM) Jeg er klar over den begrensingen, men hadde ikke tenkt at selvfølgelig må jo det også da gjelde for annet minne, som skjermkort minne. Jeg takker for denne bevisstgjøringen på det. Vet om noen som jeg skal slenge dette i trynet på ja. Enda en grunn til at x64 er veien å gå. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 64-bit er et must, alså vis du ikke har det så får du vel igjen 1GB vis du har 3x1GB 4870 i crossfireX Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Hvis du har Vista 32bit og 4x 4870 1GB så kan du ikke ha noe RAM Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Pointing out the obvious. Noen burde jo teste dette da? Måle minne ytelser etc før og etter man propper en maskin full i skjermkort med masse minne =) Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Så langt er jeg hvertfall veldig fornøyd med 4850 kortene, bortsett fra de dårlige viftehastighetene. Greier å holde meg rundt 80 grader load med åpent kabinett og ei bordvifte. Bordvifta bråker mindre enn vifta på x1900 så det går greit... hehe Dette minner meg om en vits: om den legen som sa: operasjonen gikk greit, men desverre pasienten er død. Det virker at ATI's kostnadskutt har godt utover kvaliteten på kjølingen. Jeg håper at de kan fikse dette snart. Endret 29. juni 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Jeg skal hente ett 4850 på posten i morra, samt lian li kabbiset, yaiii =) Tror ikke noe på at det er så dårlig med støy som folk skal ha det til, men men, får se i morra. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 wiak! Angående den siden der du samler review av HD4800 serien. Tror du du kunne skille HD4870 og HD4850 testene fra hverandre? f.eks: HD4850 - test - tes etc. HD4870 - test - test etc. har du sjekka sia siden sist gang? <a href="http://nwgat.wordpress.com/2008/06/26/ati-...0-4850-roundup/" target="_blank">http://nwgat.wordpress.com/2008/06/26/ati-...0-4850-roundup/</a> trur du tenker som meg du *le* :!: Haha! Nais! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå