leifeinar Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg har lest en del tester om 4870 kortet, og det som forundrer meg er at det er store forskjeller på hvor mye Watt kortet trekker, siste test jeg leste nå så stod det at idle var 296 Watt og load var 406 Watt. Hmm dette skurrer litt i mine ører at idle skal være 296 Watt? Her er forresten testen http://firingsquad.com/hardware/ati_radeon...ance/page16.asp det der er verdier for hele systemet, og ikke kun kort. men uansett, de som tester kort er aldri enige anngående strøm forbruk. slik har det bestandig vært så lenge som jeg husker. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Kom over et engelsk forum, som har ca samme tråd som oss. Bare denne har 156 sider allerede. http://forums.overclockers.com.au/showthre...99&page=156 Ser ut som om siste posten ("Lardman") får til noe råe clocks på HD4850 med pencil mod om jeg ikke tar feil Endret 28. juni 2008 av Core2Dude Lenke til kommentar
tmg Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Har vært avskjermet fra omverdenen i en uka nå, grunnet festival, og lurer på følgende: 2 x 4850 // 2 x 4870 // 1 x 4870 + 1 x 4850? Prismessig er jo 4850 en del billigere, vil det være god nok ytelse en stund framover, evt hvilke av disse oppsettene vil dere anbefale? Tanken blir da først et kort, ettersom det dekker mitt behov nå, og så slenge i et ekstra kort om jeg skulle trenge det for evt. nye spill. (Spiller for det meste WoW nå, som ikke er så veldig krevende.) Med et intel oppsett med E8400 og muligens opp mot 8gb ram når jeg tvinger meg selv til å kjøpe vista 64 bit (føles veldig dyrt nå, når jeg forløpig ikke trenger mer ram(tror jeg)) Tenker vel å clocke opp prosessoren litt om jeg får kyndig hjelp fra en bekjent (har aldri clocka før så tør neppe å begi meg ut på det alene Med et slikt oppsett og et par av de nevnte kortene i fremtiden, hvor mange W bør jeg ta høyde for på strømforsyning? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Her er forresten testen http://firingsquad.com/hardware/ati_radeon...ance/page16.asp Som leifeinar sier, det er forbruket for hele systemet. Forbruket for kortet alene er angiveligvis ca. 150W, noe som stemmer godt om man ser på Xbitlabs målinger for HD4850 (110W) og legger til forskjellen fra 4850 til 4870 i Firing Squads test. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Men det er derfor jeg venter, kan jo hende den får høyere hastigheter enn 512MB versjonen. Og jeg er også villig til å betale litt ekstra. En prisøkning må man jo selvfølgelig regne med da det koster mer med mer minne. hmm... er kanskje lurt å vente ja Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 CNET skriver om 4870X2: For ATI, the execution of this chip-ganging strategy is the key. And this is where ATI appears to have been successful. "The inter-processor communications. Getting that to work has been the trick. This is what ATI has done. They've come up with this stellar way of doing inter-processor communications so they can in fact get the scaling," according to Peddie. AMD-ATI's upcoming R700 (rumored to be called the 4870 X2) two-chip graphics board will be the ultimate test of this strategy. "It's a new proprietary inter-processor communication technology. If they put these two chips on one board and it does scale properly, then they have pulled off a coup," he said. "When you gang up graphics chips (using the traditional Scalable Link Interface or CrossFire technologies) they roll off pretty fast. ("Roll off" implies that performance doesn't scale up well.) "So when you put two boards in, you don't get twice the performance but you (only) get one and a half. You put four boards in and you (only) get about 1.7, 1.8. What ATI is saying is that with two chips using (their) proprietary inter-bus, they will get 1.8 (the performance) with two chips. If that's true, you can expect to see four of them giving you something around 2.5." Getting 2.5 times the performance from four boards would be a masterstroke for ATI. The previous ATI dual-chip solution was very different, Peddie said. "The HD 3870 X2 was not a proprietary bus but a CrossFire connection. The CrossFire connection and the SLI connection are at the very, very end of the pipeline. Not the most efficient place to do an inter-processor communication. That's one of the reasons ATI has abandoned it." http://news.cnet.com/8301-13924_3-9978746-64.html Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hvis noen baserer HD4870 kjøp på utseende så fant jeg en fin bildeoversikt over de forskjellige produsentene. Personlig syns jeg Club3D, Gecube og JetWay (samme design) er den beste designen. Enkel og fin. Ellers har jo HIS som vanlig en helt rød gjennomsiktig kasse, noe som også faller meg litt i smak. Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Klarer man å vente på HD 4870x2 da ? Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Du har da et 3870x2, det burde da holde for en liten stund til ? Men kjenner selv lysten til å kjøpe et slikt 4870x2. Er veldig spent på ytelsen vs crossfire! Håper det ikke er noe dårligere ivhertfall. Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Du har da et 3870x2, det burde da holde for en liten stund til ? Men kjenner selv lysten til å kjøpe et slikt 4870x2. Er veldig spent på ytelsen vs crossfire! Håper det ikke er noe dårligere ivhertfall. Nettopp det jeg tenkte på ! Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 wiak! Angående den siden der du samler review av HD4800 serien. Tror du du kunne skille HD4870 og HD4850 testene fra hverandre? f.eks: HD4850 - test - tes etc. HD4870 - test - test etc. Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg har lest en del tester om 4870 kortet, og det som forundrer meg er at det er store forskjeller på hvor mye Watt kortet trekker, siste test jeg leste nå så stod det at idle var 296 Watt og load var 406 Watt. Hmm dette skurrer litt i mine ører at idle skal være 296 Watt? Her er forresten testen http://firingsquad.com/hardware/ati_radeon...ance/page16.asp det der er verdier for hele systemet, og ikke kun kort. men uansett, de som tester kort er aldri enige anngående strøm forbruk. slik har det bestandig vært så lenge som jeg husker. Hmm, litt kjapt ute med å komentere det ser jeg, fikk ikke med meg at det var totalt strøm forbruk. Ja ja, shit happens, uansett ser jeg frem til å få kortet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Hvis noen baserer HD4870 kjøp på utseende så fant jeg en fin bildeoversikt over de forskjellige produsentene. Kortene er jo kliss like med unntak av klistremerkene. Jeg kunne heller tenkt meg å se en oversikt over medfølgende adaptere, kabler, programmer, spill, demoer, og et terningkast på hvor gode hjemmesidene til produsenten er. F.eks om det er lett å finne siste driver, hvor oppdaterte de er og at ikke infoen forsvinner når kortet går ut av salg. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Synes folk stadig vekk surrer med "hvorfor vi venter på 1GB". Det er fordi spill som oblivion med texture mods bruker ekstremt med minne og at crysis selv på lave oppløsninger viste 800MB videominnebruk. Dette vil bare øke og blir mer vanlig, flere lag osv osv. Lenke til kommentar
Ansiktets fjes Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Er det bare 1 6-pin kabel 4850 trenger? Jeg har tenkt å bygge HTPC med det kortet også vil jeg ikke gi alt for mye for en strømforsyning. Hvor mye trenger jeg? Holder det med 400W? .Salbu Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 4850 har 110 watt TDP og trekker det aller meste fra 12V. Altså ~9,2A. Hvor kraftig PSU du trenger kommer an på resten av systemet ditt (watt og ampere) og hvor mye overkapasitet du vil ha å gå på. Samt hvor reellt watt-tallet på PSU er. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg ville ventet med HD4850 i en HTPC inntil de kom med bedre kjøleløsninger enn referansedesignen. Lenke til kommentar
Saddlefall Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg måtte bite i det sure eplet å installere Vista Men det ser ut som det funker nå (bank i bordet), testet hvertfall CoD4 i noen minutter uten problemer. Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 bilder av 4870x2 nude,lurer på om det var båndbredda mellom gpuene som var for dårlig på 3870x2. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) For de som sitter på 32bits OS er det ganske meningsløst med 1GB's kort.Hvis du har 2stk 4870 i CF og begge er på 1GB, så har du kun 2GB igjen til vanlig RAM.. Dette har jeg ikke egentlig tenkt noe over før.Jeg har kjørt 64bit de siste årene, så aldri tenkt over det. Medfører dette utsagnet riktighet folkens? At om man har 4gb system minne, og skjermkort minne da blir ett minus på system minne under 32bit? Masterfifty: Jeg sammenlignet prisen selvfølgelig, ikke ytelsen, hvordan du kunne forstå det utifra innlegget mitt der skjønner jeg ikke, med mindre du antar automatisk folk er lobotomert i hodet. Endret 28. juni 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå