Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Prisen for 4stk 4850 er jo knapt nok ikke mer enn hva jeg ga for 6800 ultra kortet i sin tid. Og ytelsen er langt bedre, mildt sagt.

Det er gøy å være nerd for tiden.

edit: Tenkte meg om, det blir faktisk billigere.

Sammenligner du ytelsen mellom et 2-3 år gammelt kort med 4 av de nyeste ATI kortene?

Jaja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet om det kommer en 4870x2 1gb versjon ? eller blir det bare med 512mb ? Kommer det evt 2 versjoner ?

Det kommer sannsynligvis ikke noen 1GB-versjon med det første. Det kommer helt an på tilgjengeligheten (og prisen) på GDDR5-minne. Sannsynligvis er prisen ganske høy ennå og tilgangen såpass lav at Nvidia ikke ser seg tjent med å oppgradere til GDDR5 ennå. Når Nvidia kommer med GDDR5 så vil nok tilgangen minke og da tar det sikkert ennå en stund før 1GB-versjonen av 4870 kommer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt at folk fortsatt venter på 1GB utgave av 4870 og eventuelt 4870x2. Syntes at kortene yter strålende med 512MB jeg!

Når man ser på diverse tester som på firingsquad, så ser man at 2 stk 4870 i CF knuser GTX 280 i forskjellige tester og drar enda mer ifra i oppløsning på 2560x1600 med 8AA. De færreste her har nok en slik skjerm, få har engang 1900x1200, så hvorfor bry seg om mer minne? Det blir nok ikke verdt pengene med 1GB, heller kjøpe 2x 4870 med 512MB og nyte de fleste spill på high med 100+ fps (ikke crysis, men alle vet at det er et unntak ;) )

Lenke til kommentar

Tipper det er minnet som gjør at GTX 280 drar godt fra 9800GX2 i høye oppløsninger med litt AA. Ivhertfall på enkelte spill. (når ytelsen er jevngod/bedre på 980GX2 ved lavere oppløsninger)

Og skal man ha kortet i et år eller to så er det jo også greit med ekstra minne. Spesielt med tanke på DX10 som støtter 4 ganger større teksturer. Så tror nok ikek vi har stoppet her på minnebruksiden.

Så selv om HD 4870 i CF danker GTX 280 så kunne vi jo kanskje sett langt bedre ytelse med 1GB. Men det får vi vel ikke vite før om en god stund.

Lenke til kommentar

Det blir jo spennende å se om 4870 kortet får en boost av 1gb minne, og ivhertfall spennende blir det å se i crossfire oppsett.

Selv om det yter godt med 512MB minne så gjør det ikke noe om det yter en del bedre med 1gb minne. Det er godt å ha noe litt framtidsrettet som gjør at man slipper å skifte skjermkort hvert år.

Det er ikke farlig å kjøpe noe overkill så lenge man vet det blir bruk for i framtiden :)

Endret av Harribo
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt at folk fortsatt venter på 1GB utgave av 4870 og eventuelt 4870x2. Syntes at kortene yter strålende med 512MB jeg!

Når man ser på diverse tester som på firingsquad, så ser man at 2 stk 4870 i CF knuser GTX 280 i forskjellige tester og drar enda mer ifra i oppløsning på 2560x1600 med 8AA. De færreste her har nok en slik skjerm, få har engang 1900x1200, så hvorfor bry seg om mer minne? Det blir nok ikke verdt pengene med 1GB, heller kjøpe 2x 4870 med 512MB og nyte de fleste spill på high med 100+ fps (ikke crysis, men alle vet at det er et unntak ;) )

jeg har en 1920x1080 i stua :p

halve poegent jeg tok den TVen at jeg kan lane på stua og bruke 40"ern :D

Lenke til kommentar
Er derfor jeg holder litt tilbake selv med tanke på 1 GB-utgaven av 4870. 512MB funker helt greit nå joda, men jeg sitter som oftest på kortene mine en stund, og teksturkompleksitet/mengde vil jo ikke gå ned i framtiden.

Neida, men de "entusiastene" som kjøper SLI pr i dag, når de ikke trenger det til dagens spill, gjør en bommert. For er man entusiast så vil man _uansett_ oppgradere når neste generasjon kommer, og det er som regel før de spillene man venter på. Dermed er argumentet om at det skal holde en stund meningsløst. Man bør bare kjøpe for det man trenger akkurat nå.

Lenke til kommentar
phenom skuffer fortsatt i forhold til intel, ok har da sedd at 3 core 2,5 ghz banker skiten ut av 3 ghz dual core 8400.

Noe sier meg man skal drive med ganske kreativ/tilpasset benchmarking (stryk det som ikke passer) for å få til det resultatet... ;-) For en 9850 gjør ikke det iallefall under "normale" tester/omstendigheter.

lol, mulig det, postet en link til den testen en eller annen plass, om det var i denne 48xx tråden eller en annen, ja det husker jeg ikke, var på gaming og 8400 var ikke overklokket, joda jeg er fult klar over overklokngs potensiale til core2. Mulig de hadde plukket ut games som skalerer bra med flere kjerner.

En av grunnen til at jeg ikke bygger gamesystemer lengre er pga overklokkingspotesiale til core2. uklokket er pris vs pris ganske lik, men for en pøbel skal selvsagt klokke, noe som er fornuftig når du trenger å forlenge levetiden på innholdet i pengboka di.

Lenke til kommentar

Man kan få en grei boost i enkelte spill med 1GB framfor 512MB, enig der, men om man sitter på en skjerm som har en oppløsning på under eller likt 1900x1200 så er man ganske trygg om man handler 4870 kort med 512MB.

For de som sitter på 32bits OS er det ganske meningsløst med 1GB's kort.

Hvis du har 2stk 4870 i CF og begge er på 1GB, så har du kun 2GB igjen til vanlig RAM.. Så hvis man sitter på en 32bits OS som man ikke vil oppgradere med det første, så er det kun en ting å vente på - lavere pris, ikke mulighet til å kjøpe 1GB's versjon ;)

Lenke til kommentar
phenom skuffer fortsatt i forhold til intel, ok har da sedd at 3 core 2,5 ghz banker skiten ut av 3 ghz dual core 8400.

Noe sier meg man skal drive med ganske kreativ/tilpasset benchmarking (stryk det som ikke passer) for å få til det resultatet... ;-) For en 9850 gjør ikke det iallefall under "normale" tester/omstendigheter.

lol, mulig det, postet en link til den testen en eller annen plass, om det var i denne 48xx tråden eller en annen, ja det husker jeg ikke, var på gaming og 8400 var ikke overklokket, joda jeg er fult klar over overklokngs potensiale til core2. Mulig de hadde plukket ut games som skalerer bra med flere kjerner.

Her er en test som jeg synes stemmer mer overens med mine Phenom's - litt OT må man jo ha ;-)

http://www.hardwaresecrets.com/article/568/10

Lenke til kommentar

Skjønner poenget ditt E.C. men det er ikke alle som har 32bit operativsystem, og de som har det tar sikkert hensyn til det.

Det blir sikkert ikke noe sinnsyk forskjell mellom 512MB og 1GB, men man vet aldri hvordan forskjellen blir, for alt vi vet kan 1GB versjonen være høyere klokket ? Noen som evt kan svare meg på den ?

Så det blir spennende å se, selv tror jeg ikke det blir noe stor forskjell men er villig til å vente.

Lenke til kommentar
Skjønner poenget ditt E.C. men det er ikke alle som har 32bit operativsystem, og de som har det tar sikkert hensyn til det.

Det blir sikkert ikke noe sinnsyk forskjell mellom 512MB og 1GB, men man vet aldri hvordan forskjellen blir, for alt vi vet kan 1GB versjonen være høyere klokket ? Noen som evt kan svare meg på den ?

Så det blir spennende å se, selv tror jeg ikke det blir noe stor forskjell men er villig til å vente.

Det er ikke farlig å gå for 512MB nå. Hvis 1GB versjonen kommer og den i tillegg blir mer overklokket så vil jo prisen stå i samsvar med ytelsen, kanskje til og med litt dyrere enn ytelses forskjellen fra 512MB?

Man får det man betaler for...

... i AMD/ATI sitt tilfelle, pluss litt extra ;)

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Men det er derfor jeg venter, kan jo hende den får høyere hastigheter enn 512MB versjonen. Og jeg er også villig til å betale litt ekstra.

En prisøkning må man jo selvfølgelig regne med da det koster mer med mer minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...