Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

AMD/ATI er nok den egentlig store seierherren her. Bare tenk på hvem som kommer til å selge mest. De veldig dyre GTX-kortene fra pengemaskinen nVidia eller AMD/ATI som har vært underdog'en i så lang tid nå? For å ikke snakke om at det er mye mere politisk korrekt å støtte ATI/AMD i denne saken så nVidia får litt å bryne seg på. :) hehe

Joda, kortene her er bra, men det er ene og alene prisen som gjør at AMD får positiv omtale. Hadde de lagt seg på samme prisnivå som NVidia, så ville omtalene heller ikke vært noe mer positive.

Du er litt naiv hvis du tror at "underdog" har et fnugg å si for salgstallene. Praktisk talt ingen kjøper hardware på grunn av idealisme, og denne faktoren har ingenting å si i den store sammenhengen.

Mente ikke direkte idealisme. Jeg tror det kan bli "kulere" å kjøpe ATI sine kort, for å rettferdiggjøre at dem ikke kjøper det råeste/dyreste kortet, altså GTX280. Det er ikke idealisme men økonomisk. Håper du skjønner tankegangen :)

+1

Det ser ut som 3-4 centimeter av kortet kunne vært rasjonalisert bort ved å plassere komponentene annerledes. Andre ting jeg legger merke til er:

- En tett plassering av GPU-ene og at de står hver sin vei.

Minneplasseringen er også snudd på hodet i forhold til hverandre.

- Crossfire-tilkoblingen gir mulighet for to slike koblet sammen til totalt 4 GPU-er.

- Mange hull for solid feste til kjøleren.

- 6+8 pin strømtilkobling = ganske mye effekt.

- Veldig lite krimskrams rundt DVI-portene.

- DVI-portene er skjermet

:love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan klarer du se at DVI-portene er skjermet? Det er jo bra, men det er vel de færreste DVI-kablene som er skjermet?

Skjermingen er det metalldekslet på baksiden av portene som gjør at man ikke ser "ledningene" mellom porten og PCB.

Er ikke alle DVI-kabler skjermet?

Skjønner, men da er jo "alle" DVI-porter skjermet ;)

Lenge siden jeg har sett et kort uten ihvertfall.

At alle DVI-kabler er skjermet stemmer sikkert, og da skulle det bare mangle at porten var det også..

Lenke til kommentar
Hva slags GPU temps har du.

De ligger på 80 grader idle ifølge CCC..

edit: Virker som de blir for varme? Men hvorfor økes ikke viftehastigheten da. Meh, trenger manuellt viftestyring, latterlig at de ikke har det som standard.

Forresten: hvor finner jeg BIOSen til skjermkortet? Skulle prøve den bios flash tingen, men fant ikke en bios fil og åpne.

prøv 4800 hotfix

http://support.ati.com/ics/support/KBAnswe...uestionID=35298

Har prøvd den også, ingen forskjell. Skal prøve med Vista ikveld, og se om det funker da.

Lenke til kommentar
Har aldri likt ATi, men har anbefalt det for mange, selvom Nvidia eier ATi ytelse og design.

he he enda en fjortiss som ikke opplevde 9700/9800Pro/X850 xtpe/X1900XTX tida. Da eide nvidia ja :!:

Har hatt mange ati og nvidia kort selv, og av de jeg har hatt har ATI hatt det desidert beste designet. Men smaken er som baken.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Prisen til ATI er legendarisk, noe som er den beste nyheten en gamer kan få. Nå kan vi fråtse i hardware ). ATI har vært smarte, i steden for å bruke alle resurser til å presse hardwaren maks har de snudd p flisa å gjort highend kort tilgjenglig for fler. Prisen på gtx 260 blir nok presset mest...

Lenke til kommentar
Prisen for 4stk 4850 er jo knapt nok ikke mer enn hva jeg ga for 6800 ultra kortet i sin tid. Og ytelsen er langt bedre, mildt sagt.

Det er gøy å være nerd for tiden.

edit: Tenkte meg om, det blir faktisk billigere.

jeg korrekter deg her litt

"Det er gøy å være nerd i fremtiden"

:whistle:

Lenke til kommentar

=)))

Fremtiden er her alltid nå! For den lager jo man hele tiden!

Jeg har forøvrig lekt meg litt med 1250 Radeon som jeg har innebygget i htpc'n min, får faktisk klokket det rimelig greit, fikk Quake opp i stabil 125fps, noe som er rimelig, rimelig sykt.

Etter hva jeg da har lest om kommende Radeon på 780GX (IGP) eller hva det blir, må jo det faktisk fungere rimelig greit.

Det har vært mørke tall for AMD men maken til helomvendig.

Det skal bli ekstremt gøy å se hvordan am3 kommer til å yte.

Lenke til kommentar
=)))

Fremtiden er her alltid nå! For den lager jo man hele tiden!

Jeg har forøvrig lekt meg litt med 1250 Radeon som jeg har innebygget i htpc'n min, får faktisk klokket det rimelig greit, fikk Quake opp i stabil 125fps, noe som er rimelig, rimelig sykt.

Etter hva jeg da har lest om kommende Radeon på 780GX (IGP) eller hva det blir, må jo det faktisk fungere rimelig greit.

Det har vært mørke tall for AMD men maken til helomvendig.

Er det mulig å klokke integrerte løsninger? Skolepcen i hordaland bruker x1270(1250 brikke med litt dedikert minne tror jeg), er det mulig å klokke denne uten nevneverdig ekstra effektforbruk(idle) og utenom bios :innocent: ?

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Får håpe den yter meget bra. Jo hardere konkurranse, dess bedre for oss forbrukere :)

Det tror jeg at den gjør. For meg som har prøvd å følge med sånn halvveis iallefall, så virker det som AMD mer og mer, dog de har kjørt på noen stopp på veien, er på vei til ett comeback. Personlig har jeg lest opp og ned på phenom kontra intel cpu'er og jeg skjønner ikke helt hva det er å rope hurra for hos intel, iom du må ut med en 6000kr for å få deg cpu som har siste teknologi. Det er rimelig dyrt å holde følge med hos intel. Når det er sagt kan du få en fin cpu hos intel til snaue tusen lappen som du kan klokke så det knaker etter, bare at alt annet på cpu'n er jo ifra ifjor eller enda tidligere.

Det det hele kommer an på er jo bruksområder, og hvorvidt man liker å holde sånn noenlunde følge. En kompis av meg i bergen sitter jo med ddr1 maskinen som kjører xp2500 barthon med ett 9500 atlantis ati kort, som faktisk kjører Bioshock på standard innstillinger, på den standard oppløsningen helt fint. Han tweaker/forandrer aldri en dritt på spill eller sånn, fordi det er så sjelden. Men det går helt greit altså. Han gir blanke faen han så lenge det funker, selv om cpu'n hans ligger standard på 85 grader pluss, den er defekt ja, men unna går det! =))))

Jeg for min del synes jo spillbarheten var så som så der, men det gikk faktisk helt okei.

Lenke til kommentar
Prisen for 4stk 4850 er jo knapt nok ikke mer enn hva jeg ga for 6800 ultra kortet i sin tid. Og ytelsen er langt bedre, mildt sagt.

Det er gøy å være nerd for tiden.

edit: Tenkte meg om, det blir faktisk billigere.

jeg korrekter deg her litt

"Det er gøy å være nerd i fremtiden"

:whistle:

Jeg retter litt på deg her

Korrekter er ikke et ord.

Lenke til kommentar

for en hardbarka AMD fantast er dette nesten slik at en får tårer i øynene, ok phenom skuffer fortsatt i forhold til intel, ok har da sedd at 3 core 2,5 ghz banker skiten ut av 3 ghz dual core 8400.

Begynner vi å se frukter av fushion av amd og ati, (tls1000 nei nå skal jeg ta noen gla pils)

mens jeg radonerer leiligheta mi.

ps. blei rent rørt av 3Dguros final thoughts, med en fin oppfølging av hardcop, trodde faktisk hardcop var kjøpt og betalt av nvidia etter deres slakt av 3870x2, men nei.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
phenom skuffer fortsatt i forhold til intel, ok har da sedd at 3 core 2,5 ghz banker skiten ut av 3 ghz dual core 8400.

Noe sier meg man skal drive med ganske kreativ/tilpasset benchmarking (stryk det som ikke passer) for å få til det resultatet... ;-) For en 9850 gjør ikke det iallefall under "normale" tester/omstendigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...