Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3#: Det er jo et STORT minus for AMD / ATI om deres nye kort faktisk krever flokande nye PCI-Express2.0 kort med 16x spor for å fungere optimalt, fordi er det 8x / 8x PCI-Express2.0 som er begrensingen på Intel P45, så skal ytelsen også minke tilsvarende på alle 16x PCI-Express1.1 spor.. Da som nevnt flere ganger, 16x PCI-Express1.1 har nøyaktig samme båndbredde som 8x / 8x PCI-Express2.0..

 

For meg virker det som det ligger noe feil i BIOS eller noe, at PCI-Express2.0 rett og slett ikke funker på P45 eller noe sånt. For det faktum at det skal være båndbredde mangel som begrenser syntes jeg virker veldig merkelig. Test ut HD4870 på et 16x PCI-Express1.1 spor og se om resultatet er det samme, er det ikke det så skal ikke 8x / 8x PCI-Express2.0 være noen begrensing, da er det noe annet.

 

Jeg nevnte vel tidligere at crossfire drivere er avhengig av å skrives om slik at de utnyttes til fulle av et nytt chipset. Dette pluss at bios på hovedkortet kan lage trøbbel er nok hovedårsakene til dette, konklusjonen i testen virker vel overilt ved å konkludere med at man må ha 2x16x 2.0 for max utnyttelse av crossfire.

 

 

 

Det jeg også mener / tror og derfor går for et P45 som rett og slett er bedre kort enn X38 / X48 og jeg tror ikke min HD4870 Crossfire ytelse vil være noe dårligere, hvert fall ikke med tiden. Bare se hvordan det gikk med siste drivern til AMD / ATI, er tydeligvis mange forbedringer som kan bli gjort!

Lenke til kommentar

core2duo_dude, hvis jeg ikke husker helt feil så brukte de 680i brikkesett for å teste single card og geforce SLi, mens de brukte intel brikkesett for å teste CrossFire. Er vel egentlig umulig å få mer enn dobbelt så bra ytelse ved å ha 2 av samme kort?

Lenke til kommentar
core2duo_dude, hvis jeg ikke husker helt feil så brukte de 680i brikkesett for å teste single card og geforce SLi, mens de brukte intel brikkesett for å teste CrossFire. Er vel egentlig umulig å få mer enn dobbelt så bra ytelse ved å ha 2 av samme kort?

Ja, de brukte 680i HK til alle single og X48 til CrossFire. Det må bety at HD4870 virkelig tar i bruk PCIex 2.0 :dribble:

 

EDIT: Nei, de brukte 790i og dette har også PCIex2.0 :hmm: Da har vi kanskje et sjeldent tilfelle av magisk CrossFire?

 

The scaling from one to two cards is beyond perfect in CoD4, the reason being that we test on two different platforms (Intel X48 for CrossFire, NVIDIA 790i for all single-cards), the end result is a rare case where two of AMD's $300 cards actually outperform two of NVIDIA's $650 cards.17137.png

 

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Ramguy!

 

"Det er ikke så mange PCI ekspansjonslots, men de som finner er dog ganske velplasserte. Kortet kommer med to PCI-e 16x slots til skjermkort, der de deler PCI-e 16x busen. Med andre ord vil du bare få PCI-e 8x på hvert kort om man setter i to skjermkort. Dette er en positiv utvikling på et middelklassekort, og gjør kortet delvis egnet for Crossfire oppsett. Du har også to vanlige PCI-slots som kan benyttes, men om du bruker to skjermkort med ”dobbelkjøler” som tar opp to plasser, så får du vel og merke kun brukt den ene av PCI og PCI-e 1x-slottene."

 

Kan du nå forstå at 1 HD 4870 vil yte max på et x16 2.0, men 2 kort på P45 deles x16 til 8x 2.0..

 

Spør du meg, vil det ha noe å si i fremtiden... med andre ord, gå for x38/x48

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar
Ramguy!

 

"Det er ikke så mange PCI ekspansjonslots, men de som finner er dog ganske velplasserte. Kortet kommer med to PCI-e 16x slots til skjermkort, der de deler PCI-e 16x busen. Med andre ord vil du bare få PCI-e 8x på hvert kort om man setter i to skjermkort. Dette er en positiv utvikling på et middelklassekort, og gjør kortet delvis egnet for Crossfire oppsett. Du har også to vanlige PCI-slots som kan benyttes, men om du bruker to skjermkort med "dobbelkjøler" som tar opp to plasser, så får du vel og merke kun brukt den ene av PCI og PCI-e 1x-slottene."

 

Kan du nå forstå at 1 HD 4870 vil yte max på et x16 2.0, men 2 kort på P45 deles x16 til 8x 2.0..

 

Spør du meg, vil det ha noe å si i fremtiden... med andre ord, gå for x38/x48

 

 

I fremtiden ja, men leste du hva jeg skrev? 8x / 8x PCI-Express2.0 = 16x PCI-Express1.1, så om P45 blir begrenset pågrunn av båndbredden så vil jo alle som ikke sitter med nytt hovedkort få begrenset ytelse, merkbar begrenset ytelse..

 

Noe som er utrolig trist for det de gjelder, og egentlig for AMD / ATI selv.

 

 

Og som jeg skrev så fatter jeg ikke hvorfor det skal være noen begresning da forrige generasjons skjermkort (og GTX 260 / GTX 280) ikke ser ut til å ha noen båndbredde begrensning av 16x PCI-Express1.1 i det hele tatt, så hvorfor skal da AMD / ATI sine kort ha det med 8x PCI-Express2.0 som har nøyaktig samme båndbredde som 16x PCI-Express1.1?

Lenke til kommentar
Slik som SLi da?

 

Det er vel noe som følger med i pakken da?

Jepp, som i SLI. Broa følger med alle skjermkortene.

 

Den ser sånn her ut:

crossfie_bridge_sm.jpg

 

Så hva brukes den kabelen på bildet til?

Crossfire har utviklet seg. De tidlige crossfire-versjonene som fungerte med X800-kort og X1900-kort brukte den eksterne kabelen. Siden Radeon X2900 har Crossfire brukt den interne broa.

Lenke til kommentar

 

@Simen1: Hvilket hovedkort er det testet med? Jeg har Asus P5Q Deluxe. Det er altså P45. Og det skal jo da visstnok bare takle 2*8x (PCI-E).

 

Så hva er da best?

2 stk. 4850 i crossfire, 2*8x

eller

1 stk. 4870, 1*16x?

Å bruke crossfire på et hovedkort med P45 senker ytelsen med ca 10-12% i forhold til å kjøre det på et hovedkort med X48. 4850 i Crossfire er derimot mye mer enn 10-12% raskere enn et enkelt 4870. Dermed vil nok 2x 4850 i Crossfire yte en god del bedre enn et enkelt 4870 på P45-hovedkortet ditt.

 

 

Men hvorfor det? Rent teknisk er jo det helt ulogisk?

 

P45 har jo 8x / 8x PCI-Express2.0?

Det har nøyaktig samme båndbredde som 16x PCI-Express1.1

 

 

Hvor ligger da begrensingen?

Er det også slik at 1x HD4870 faktisk blir begrenset om du ikke har et flonkande nytt PCI-Express2.0 hovedkort? :dontgetit:

 

 

Har ikke hørt om noen begrensinger med 8800GTX / 8800GTS / 9800GTX / 9800GTX+ / 8800Ultra / GTX260 / GTX280 / HD3870 / HD3870X2 ved å kjøres i 1x 16x PCI-Express1.1? Hvorfor skulle disse nye kortene plutselig bli begrenset til de grader?

 

 

Er det ikke snakk om en BIOS feil eller noe som får portene på P45 til å operere som PCI-Express1.1 og ikke 2.0?

Det høres ut som et sannsynlig svar på spørsmålet ditt.

 

Resultatene 10 og 12% hentet jeg fra denne testen.

Lenke til kommentar

HD4870:

+ Performance/Price :new_woot:

- Heat/Noise/Powerconsumption :hm:

 

These cards get way too hot. I keep burning my hands when I try to swap them out, and Anand seems to enjoy using recently tested 4800 series cards as space heaters. We didn't look at heat data for this article, but our 4850 tests show that things get toasty. And the 4870 gets hugely hot.

 

The fans are kind of quiet most of the time, but some added noise for less system heat might be a good trade off. Even if it's load, making the rest of a system incredibly hot isn't really the right way to go as other fans will need to work harder and/or components might start to fail.

 

The noise level of the 4850 fan is alright, but when the 4870 spins up I tend to glance out the window to make sure a jet isn't just about to fly into the building. It's hugely loud at load, but it doesn't get there fast and it doesn't stay there long. It seems AMD favored cooling things down quick and then returning to quiet running.

KILDE

 

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange ganger det har blitt nevnt, men X38/x48 egner seg BEST til CrossFire oppsett uannsett.

Det er det vel ingen som har nektet for. Spørsmålet er om forskjellen er så stor at det er verd å oppgradere hovedkort bare av den grunn. Etter min mening er svaret nei.

 

Hva tror dere om 2.stk 4870 i crossfire til dette systemet?

Det ser bra ut.

 

Tror dere noen butikker får inn 4870 i morgen?

Ja

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange ganger det har blitt nevnt, men X38/x48 egner seg BEST til CrossFire oppsett uannsett.

Det er det vel ingen som har nektet for. Spørsmålet er om forskjellen er så stor at det er verd å oppgradere hovedkort bare av den grunn. Etter min mening er svaret nei.

 

 

Nå er jo også strengt tatt P45 kortene bedre, minus dette med 8x / 8x PCI-Express2.0 i Crossfire, så det blir for meg å nedgradere om jeg skal gå fra P45 til X48 egentlig, attpåtil koster X48 mer på grunn av de er dyrere å produsere (95nm vs 65nm)

 

 

 

Jeg håper og tror det er en BIOS / Driver / maskinvare feil som begrenser 2x HD4870 ytelsen med 8x PCI-Express2.0, fordi for meg virker det helt merkelig at HD4870 tilsynelatende skal ha langt større båndbredde krav enn alle andre kort på markedet som yter optimalt på 16x PCI-Express1.1 (samme som 8x PCI-Express2.0)

Lenke til kommentar
Første gang jeg har sett at CrossFire utfyller den teoretiske økningen... + litt til :D
quakewars @ 2560x1600 4aa - 16af :D

Merk at det er ved en sykt høy oppløsning. Mye rart kan skje da. F.eks at minnet utnyttes på en spesiell måte eller at den totale PCIe-båndbredden spiller veldig kraftig inn. Noe merkelig er det i hvert fall. Merkelig og irrelevant for de aller aller fleste spillere siden de ikke spiller på den oppløsningen likevel.

 

Hovedpoenget med ytelsetester må jo være å finne ut hvordan man selv vil merke ytelsen. Ikke om det er bedre eller dårligere enn konkurrenten på oppløsninger som man over hodet ikke kommer til å spille på, enten det er 640x480 eller 2560x1600 med mye AA og AF.

Lenke til kommentar
Hvis P45 skulle slite med 4870 i x8 2.0 modus så vil f.eks alle P35 eiere ha akkurat samme problem - not bloody likely, tror den testen til TT må skyldes en biosbug i Gigabyte P45-DQ6 TT brukte.

 

Det ville isåfall ikke være første gangen Gigabyte sliter med akkurat dette på release bioser. Dette har skjedd før med bla. X38 versjonen. Skulle like å se en test på en annen produsent sitt P45, tror det hadde gått veldig mye bedre der.. Gigabyte fixer disse ytelses problemene ganske kjapt, sikkert allerede fixet tipper jeg...

Lenke til kommentar
Det ville isåfall ikke være første gangen Gigabyte sliter med akkurat dette på release bioser. Dette har skjedd før med bla. X38 versjonen. Skulle like å se en test på en annen produsent sitt P45, tror det hadde gått veldig mye bedre der.. Gigabyte fixer disse ytelses problemene ganske kjapt, sikkert allerede fixet tipper jeg...

 

Jepp, X38-DQ6 hadde horribel CF ytelse da jeg fikk det (som var ganske tidlig...), faktisk dårligere enn P35 - men som du sier - dette ble fikset fort, jeg har en mistanke om at dette er tilfelle nå også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...