Ourasi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 HD4870 ser ut til å bli ca. 10.93% raskere enn HD3870x2, ca. 25/27% raskere enn HD4850, ca. 2.28/5.8% raskere enn GTX260, og ca. 10/13.84% svakere enn GTX280. Bilder og spilloversikt med 4870 mot hvert av disse kortene er under: Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det er ingenting som tyder på at et HD4870 med 512mb får noen problemer i oppløsninger som 1920x eller 2560x, og med en god posjon AA synes det heller som det motsatte er tillfelle... Det ble vel testet av XS på disse modda oblivion hi-res texturene, og HD4850 gjorde en svært god jobb der. Som nevnt så er ting som tyder på at 512MB blir for lite i enkelte tilfeller. Man kan også se hvordan 4870 taper seg med 4xAA i CoD4 kontra GTX200. http://66.102.9.104/translate_c?hl=zh-CN&a...67d9273_21.html Hvor stort eller om det er et problem blir dog opp til hver enkelt å avgjøre. Plutselige frame drops grunnet overflow kan gå svært lite utover en test som viser gjennomsnittlig framerate, men det kan ødelegge ganske mye for spill opplevelsen. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Det er ingenting som tyder på at et HD4870 med 512mb får noen problemer i oppløsninger som 1920x eller 2560x, og med en god posjon AA synes det heller som det motsatte er tillfelle... Det ble vel testet av XS på disse modda oblivion hi-res texturene, og HD4850 gjorde en svært god jobb der. Som nevnt så er ting som tyder på at 512MB blir for lite i enkelte tilfeller. Man kan også se hvordan 4870 taper seg med 4xAA i CoD4 kontra GTX200. http://66.102.9.104/translate_c?hl=zh-CN&a...67d9273_21.html Hvor stort eller om det er et problem blir dog opp til hver enkelt å avgjøre. Plutselige frame drops grunnet overflow kan gå svært lite utover en test som viser gjennomsnittlig framerate, men det kan ødelegge ganske mye for spill opplevelsen. Joa, det er ikke meningsløst å ha 1gb, men i dette tillfelle kunne du jo ha nevnt at det er snakk om et tap på 1.47%, mens i alle de andre spillene er HD4870 nærmere GTX280 når man går fra 1680x1050 4xAA til 1920x1200 4xAA, i enkelte tillfeller ganske betydelig også..... Endret 24. juni 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 512 MiB er nok kapasitet for de fleste spill til og med 1920x1200 oppløsning. Dette gjelder likt for alle typer skjermkort med én GPU. Dagens skjermkort egner seg sjeldent til å spille på 2560x1600, samt at svært få har så høyoppløste skjermer. Men skulle man finne på å spille på en så sykt høy oppløsning så vil nok 1GiB per GPU være smart for å minke problemene med lav FPS. Men det vil nok om ikke alt for lenge komme flere og flere spill som har god nytte av mer enn 512MB vram selv i ikke sykt høye oppløsninger og AA nivå. Så om man oppgraderer skjermkort på 1-2år interval er nok 1GB verdt å vurdere. Per i dag har eksempelvis World in Conflict nytte av det samt det har blitt rapportert at Age of Conan laster high-res texturene en del tregere inn på 512MB kontra 1GB kort. Personlig kommer jeg nok til å vente på en 1GB utgave av 4870 (får se ann da på sensommeren pris vs ytelse mellom 4870 1GB og GTX280). Når det gjelder Age of Conan: Jeg spiller det på et 8800GT med 512MB og da jeg først begynte å spille skrudde jeg alle detaljene på max, inklusive teksturkvalitet. da opplevde jeg at flere av teksturene enten manglet totalt, bare ble halvveis lastet eller lastet veldig tregt. Eksempelvis kunne teksturene til n trapp komme frem mens jeg gikk i trappen. Med teksturkvalitet satt til medium så det litt mindre pent ut, men gikk i det minste glatt. Så 1GiB minne har defintivt noe for seg også i dagens spill. Og for ordens skyld: jeg spiller i 1680*1050. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Når det gjelder Age of Conan: Jeg spiller det på et 8800GT med 512MB og da jeg først begynte å spille skrudde jeg alle detaljene på max, inklusive teksturkvalitet. da opplevde jeg at flere av teksturene enten manglet totalt, bare ble halvveis lastet eller lastet veldig tregt. Eksempelvis kunne teksturene til n trapp komme frem mens jeg gikk i trappen. Med teksturkvalitet satt til medium så det litt mindre pent ut, men gikk i det minste glatt. Så 1GiB minne har defintivt noe for seg også i dagens spill. Og for ordens skyld: jeg spiller i 1680*1050. Jeg tviler sterkt på at årsaken til dette problemet er for lite minne på 8800GT kortet ditt, spesiellt på så "lav" oppløsning. Tror nok disse med 8800GT med 1gb opplever akkurat det samme problemet........... Mange av problemene med AoC rettes nok ettehvert.. Endret 24. juni 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Slik som Ourasi sier er det ikke minnet som gir dårlig ytelse i spill. I majoriteten av spill får du ikke brukt det. Du må i så fall opp i ektremt høye oppløsninger. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Når det gjelder Age of Conan: Jeg spiller det på et 8800GT med 512MB og da jeg først begynte å spille skrudde jeg alle detaljene på max, inklusive teksturkvalitet. da opplevde jeg at flere av teksturene enten manglet totalt, bare ble halvveis lastet eller lastet veldig tregt. Eksempelvis kunne teksturene til n trapp komme frem mens jeg gikk i trappen. Med teksturkvalitet satt til medium så det litt mindre pent ut, men gikk i det minste glatt. Så 1GiB minne har defintivt noe for seg også i dagens spill. Og for ordens skyld: jeg spiller i 1680*1050. Jeg tviler sterkt på at årsaken til dette problemet er for lite minne på 8800GT kortet ditt, spesiellt på så "lav" oppløsning. Tror nok disse med 8800GT med 1gb opplever akkurat det samme problemet........... Mange av problemene med AoC rettes nok ettehvert.. http://translate.google.es/translate?u=htt...es&ie=UTF-8 Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Jeg tviler sterkt på at årsaken til dette problemet er for lite minne på 8800GT kortet ditt, spesiellt på så "lav" oppløsning. Tror nok disse med 8800GT med 1gb opplever akkurat det samme problemet........... Mange av problemene med AoC rettes nok ettehvert.. Det er fullt mulig at det skyldes feil i spillet og ikke for lite minne. det er tross alt nytt og fullt av bugs, og mange av dem vil sikkert bli fikset om ikke lenge. Men jeg syns symptomene minnet om at det var nettopp minnet som hadde skylden. Det var også en del poster i forumet fra folk som hadde samme problemet som meg, og jeg valgte å konkludere med at spillet var ekstremt texture heavy og det var der problemet lå. uten å gjøre alt for mye forskning på emnet. Jeg skrev for øvrig posten min først og fremst fordi jeg tror jeg har førstehåndserfaring med de problemene MistaPi beskrev. Edit: @MistaPi: jepp, det var samme problemene jeg hadde. Endret 24. juni 2008 av Dauemannen Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Jeg tviler sterkt på at årsaken til dette problemet er for lite minne på 8800GT kortet ditt, spesiellt på så "lav" oppløsning. Tror nok disse med 8800GT med 1gb opplever akkurat det samme problemet........... Mange av problemene med AoC rettes nok ettehvert.. Det er fullt mulig at det skyldes feil i spillet og ikke for lite minne. det er tross alt nytt og fullt av bugs, og mange av dem vil sikkert bli fikset om ikke lenge. Men jeg syns symptomene minnet om at det var nettopp minnet som hadde skylden. Det var også en del poster i forumet fra folk som hadde samme problemet som meg, og jeg valgte å konkludere med at spillet var ekstremt texture heavy og det var der problemet lå. uten å gjøre alt for mye forskning på emnet. Jeg skrev for øvrig posten min først og fremst fordi jeg tror jeg har førstehåndserfaring med de problemene MistaPi beskrev. Edit: @MistaPi: jepp, det var samme problemene jeg hadde. Håpløs minnehåntering og koding. Det er mange veier til Rom, men AoC kodere kjenner tydligvis til ingen av dem... Lukter patch lang vei... Ut ifra videoen så det nesten ut som om den swappet texturer fra HD, ille det der og helt og holdent feil med spillet gitt at man har nok system minne.. Endret 24. juni 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hva er shaderclocken på Ati sine kort? Samme some core eller noe? Lenke til kommentar
Akando Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Er det noe vits og ha 2x4870 når man spiller på 1680x1050? SKAL ha et crossfire oppsett men vet ikke om jeg skal gå for 4850 eller 4870. Skal ha vannblokker på begge også så det begynner og koste penger:/ CF 4850 burde bli bra med resten av HW min. Får se ann prisen på 4870 i morra da, hvis den kommer. Endret 24. juni 2008 av Akando Lenke til kommentar
dor123 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Er det noe vits og ha 2x4870 når man spiller på 1680x1050? SKAL ha et crossfire oppsett men vet ikke om jeg skal gå for 4850 eller 4870. Skal ha vannblokker på begge også så det begynner og koste penger:/ CF 4850 burde bli bra med resten av HW min. Får se ann prisen på 4870 i morra da, hvis den kommer. Jeg tenker på det samme som deg,jeg skal også ha 2 stk 4870 med vannkjøling,jeg spiller på 1900x1200. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Håpløs minnehåntering og koding. Det er mange veier til Rom, men AoC kodere kjenner tydligvis til ingen av dem... Lukter patch lang vei... Ut ifra videoen så det nesten ut som om den swappet texturer fra HD, ille det der og helt og holdent feil med spillet gitt at man har nok system minne.. Med over 700MB med grafikk data og 512MB vram blir det en del som må swapes fra systemminne med mye lavere båndbredde og høy latency fra PCIe bussen. Godt mulig det er rom for noe forbedringer, men at dette er noe dem kan optimalisere seg bort i fra er heller tvilsomt. Lenke til kommentar
Akando Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Er det noe vits og ha 2x4870 når man spiller på 1680x1050? SKAL ha et crossfire oppsett men vet ikke om jeg skal gå for 4850 eller 4870. Skal ha vannblokker på begge også så det begynner og koste penger:/ CF 4850 burde bli bra med resten av HW min. Får se ann prisen på 4870 i morra da, hvis den kommer. Jeg tenker på det samme som deg,jeg skal også ha 2 stk 4870 med vannkjøling,jeg spiller på 1900x1200. Du får kanskje mer behov for det på den oppløsningen. Vet ikke men... Men du er enig at det blir mye penger ja? hehe:P Hvis noen kan svare på mitt spørsmål overfor ville det vært flott:) Lenke til kommentar
dor123 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Er det noe vits og ha 2x4870 når man spiller på 1680x1050? SKAL ha et crossfire oppsett men vet ikke om jeg skal gå for 4850 eller 4870. Skal ha vannblokker på begge også så det begynner og koste penger:/ CF 4850 burde bli bra med resten av HW min. Får se ann prisen på 4870 i morra da, hvis den kommer. Jeg tenker på det samme som deg,jeg skal også ha 2 stk 4870 med vannkjøling,jeg spiller på 1900x1200. Du får kanskje mer behov for det på den oppløsningen. Vet ikke men... Men du er enig at det blir mye penger ja? hehe:P Hvis noen kan svare på mitt spørsmål overfor ville det vært flott:) Ja og om 4870 egentlig takler høye oppløsninger bedre enn 280gtx,ellers så blir det nok et 280gtx isteden! Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Håpløs minnehåntering og koding. Det er mange veier til Rom, men AoC kodere kjenner tydligvis til ingen av dem... Lukter patch lang vei... Ut ifra videoen så det nesten ut som om den swappet texturer fra HD, ille det der og helt og holdent feil med spillet gitt at man har nok system minne.. Med over 700MB med grafikk data og 512MB vram blir det en del som må swapes fra systemminne med mye lavere båndbredde og høy latency fra PCIe bussen. Godt mulig det er rom for noe forbedringer, men at dette er noe dem kan optimalisere seg bort i fra er heller tvilsomt. Poenget er minnehåntering og riktig koding. Du har aldri behov for 700mb teksturer i skjermkortminne samtidig, dette skal swappe fra system minnet sømløst, noe som tydligvis ikke skjer her. Å laste teksturer fra system minne er ikke noe problem så lenge det gjøres riktig, det er da mange spill som har enormt store brett som ikke får plass i skjermkortminne. Med PCIe 2.0 swapper du ut 700mb på under 0.1 sekund, 8GB/S hver vei... Denne videoen viste med all tydlighet feil på spillet og dets minnehåntering, og ikke skjermkortminnets mengde.. Men dette kan vi ta i en annen tråd en annen gang.... Endret 24. juni 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
loffen90 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Lurer på ett par ting. Leste at 4870 kommer ut den 25, snakker vi at sånn rett over midnatt da eller? Og vil det være "trygt" av meg å bestille 2 av disse for crossfire før jeg leser eventuelle tester? sjansen for at de er helt ræva noe nevnverdig stor? Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Er det noe vits og ha 2x4870 når man spiller på 1680x1050? SKAL ha et crossfire oppsett men vet ikke om jeg skal gå for 4850 eller 4870. Skal ha vannblokker på begge også så det begynner og koste penger:/ CF 4850 burde bli bra med resten av HW min. Får se ann prisen på 4870 i morra da, hvis den kommer. Det er da bare å vente på tester, og ikke verre enn å kjøpe et 4870 først for å se om det er godt nok. Blir spennende å se forskjellen mellom 512MB og 1GB på 4870, jeg tror 1GB kan ha noe for seg i crossfire i høye oppløsninger (om det da ikke blir begrenset av 256bit minnebus). Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Lurer på ett par ting. Leste at 4870 kommer ut den 25, snakker vi at sånn rett over midnatt da eller? Og vil det være "trygt" av meg å bestille 2 av disse for crossfire før jeg leser eventuelle tester? sjansen for at de er helt ræva noe nevnverdig stor? Ta deg tid til å lese noen tester av lillebroren HD4850, så finner du vel ut av dette. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3338&p=1 http://firingsquad.com/hardware/amd_radeon...tx+/default.asp http://www.guru3d.com/article/amd-ati-rade...d--powercolor/1 http://www.hexus.net/content/item.php?item=13913&page=1 http://www.hothardware.com/News/ATI_Radeon...770_Sneak_Peek/ http://my.ocworkbench.com/2008/amd/PowerCo...eview-intro.htm http://legitreviews.com/article/730/1/ http://whatifgaming.com/ati-radeon-hd-4850...how-me-the-ruby http://techreport.com/articles.x/14967 http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_4850/1.html http://www.tweaktown.com/reviews/1471/1/pa...tion/index.html Her er også linken til den første stortesten av HD4870 http://translate.google.com/translate?u=ht...zh-CN&tl=en Kort fortalt er HD4850 omtrent like rask som 9800GTX eller noen få % bedre, og HD4780 er 10-15% under GTX280 eller litt kjappere enn GTX260... Endret 24. juni 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
loffen90 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Lurer på ett par ting. Leste at 4870 kommer ut den 25, snakker vi at sånn rett over midnatt da eller? Og vil det være "trygt" av meg å bestille 2 av disse for crossfire før jeg leser eventuelle tester? sjansen for at de er helt ræva noe nevnverdig stor? Ta deg tid til å lese noen tester av lillebroren HD4850, så finner du vel ut av dette. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3338&p=1 http://firingsquad.com/hardware/amd_radeon...tx+/default.asp http://www.guru3d.com/article/amd-ati-rade...d--powercolor/1 http://www.hexus.net/content/item.php?item=13913&page=1 http://www.hothardware.com/News/ATI_Radeon...770_Sneak_Peek/ http://my.ocworkbench.com/2008/amd/PowerCo...eview-intro.htm http://legitreviews.com/article/730/1/ http://whatifgaming.com/ati-radeon-hd-4850...how-me-the-ruby http://techreport.com/articles.x/14967 http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_4850/1.html http://www.tweaktown.com/reviews/1471/1/pa...tion/index.html Her er også linken til den første stortesten av HD4870 http://translate.google.com/translate?u=ht...zh-CN&tl=en Kort fortalt er HD4850 omtrent like rask som 9800GTX eller noen få % bedre, og HD4780 er 10-15% under GTX280 eller litt kjappere enn GTX260... Okey, når er det vanlig at kortene kommer i butikken på lanseringsdagen? midnatt? midt på dagen? tidlig på morran? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå