Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøling er ikke noe problem hos meg, har nok vifter i kabinett. Problemet er et at det bli veldig varmt i rommet. 4870x2,4870 ogcpu pusher ut: 85'c,85,70'c konstant under gaming. Er jo som å være i syden når man gamer. Slitsomt :p

 

Uansett, merket ingen forskjell i spill med eller uten 4870 kortet. Allerede fått solgt kortet, så all is good :)

 

Vurderer å kjøpe meg et 295 gtx istede, får se..

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Kjøling er ikke noe problem hos meg, har nok vifter i kabinett.

 

Poenget var at jeg har så mange\store vifter at rommet ikke blir varmet opp, det er snarere kjølig og sitte ved siden av pcen. selv om kjernene er ligger rundt 80 er ikke luften som kommer ut av skjermkortet like varmt (bare for å kværulere litt også ;) )

Lenke til kommentar

Komakino: Merket forskjell i 3D mark vantage. Gikk fra rundt P16500(ish) score til rundt P22000, så sånn sett så er det merkant forskjell. Men i spill, not so much.

 

4870x2 drar samtlige spill i max hos meg, ihverfall etter oppgradering til i7.

 

Er enig at en oppgradering til 295 er bortkasta. Men lider av "villbare-ha-alt-det-nyeste" syndromet :p Skal muligens høre på dere og være fornuftig..

 

Kan jo se det på en annen måte også. Selge x2 kortet mens man fortsatt får noe for det om man får et 295 billig..

Lenke til kommentar

Ferdig med crysis. Kjedelig spill når man har spillt igjennom det noen ganger. Begynner å ha fint lite å si åssen gfx kort man har med dagens spill(til en hvis grad). Dette grunnet at de lager fler og fler cross platform spill som ikke har sære instillinger for pc versionen. Call of Juarez Bound in blood er et godt eksempel på dette.

 

Veldig nice gfx, men ingen valg for AA. Dette grunnet spillet heller bruker en blur effekt for kantutjenvning = lavere krav til gfx.

 

Spiller somregel bare Cod4 og Cod5 her og da holder x2 i massehvis.

Lenke til kommentar

Fikk en ide :idea: Ser at HD4830 koster rundt 6-700kr nå, 4830 er egentlig et nedklokka 4850, div tester sier jo at du lett kan klokke til 4850 hastighet. Da tenker jeg; Hva med to 4830 i CF ?. koster rundt 1300 kr og vil i mange tilfeller yte mye bedre en et 4870 1G. vil også bråke mindre siden de har custom kjøling.

Lenke til kommentar
Fikk en ide :idea: Ser at HD4830 koster rundt 6-700kr nå, 4830 er egentlig et nedklokka 4850, div tester sier jo at du lett kan klokke til 4850 hastighet. Da tenker jeg; Hva med to 4830 i CF ?. koster rundt 1300 kr og vil i mange tilfeller yte mye bedre en et 4870 1G. vil også bråke mindre siden de har custom kjøling.

Det er ikke bare et nedlokket 4850, det har også deaktivert noen stream-prosessorer, det er 640 i stedet for 800, dette utgjør litt.

Lenke til kommentar

Det blir litt feil ja, men er jo riktig da :p Var jo bare en ide og jeg syntes den faktisk var god.

 

Men et raskt spørsmål: Jeg hadde tenkt å kjøpe ny forsterker å sende lyd over HDMI, men kan man med et 4870 sende bare bilde på den ene DVi utgangen og bare lyd ut på den andre(til HDMI) ?

Lenke til kommentar
Du har rett i at den har 640 Shaders, men det utgjør fortsatt nesten ingen forskjell i praktisk spill-ytelse, se bare her: http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-48...s-technology/14

Og hvis du tenker teoretisk får du jo 2x640 som er 1280 mot de 800 som 4870 1G har ;)

Du har fremdeles bare 512mb mot 1gb, og du slipper unna alle problemene rundt CF for bare et par hundrelapper, hvis det i heletatt er så mye, og du klarer heller ikke å klokke opp 4830 til de hastigheter som 4870 klarer, jeg vet i alle fall vilket oppsett jeg ville valgt.

Lenke til kommentar

Eneste spillet som egentlig trenger mer en 512Mb i 1680*1050 er GTA4 og selv det klarer jeg meg bra i med 512Mb. Er ikke så veldig mye trøbbel med CF etter det jeg har forstått. Du ville fått et lavere støynivå, hatt mulighet for 4 skjermer og kunne brifa med CF :evil: Negativt er det jo at du ikke har mulighet til å oppgradere med et kort til da. Selv ville jeg valgt 4830CF, men var bare litt lufting av en ide. 4870 klokker heller ikke så godt prosentvis som 4830 og det er jo morro for oss som driver med det..

 

Ser du har 4870 1Gb selv, så såklart ville du valgt det :p

Endret av lars_era
Lenke til kommentar

Du blander kortene her, mange spill ønsker mer en 512 spesielt på høyere oppløsninger med eyecandy. 1gb derimot, derfor er det 2gb versjonene dette blir diskutert på, GTA har ikke noe imot mer en 1gb. Du kan heller ikke plusse spec sammen ved cf - sli, det fungerer ikke slik.

 

Komplett har 4870 1gb til rett over tusenlappen nå.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=426193

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over det du sier Silmalarion, men som sagt var det bare en ide, tenk feks. på et par med 4830 på nitro og du har en sinsykt god klokkerigg. Jeg blander ikke kortene, siden jeg sa at det i teorien ville bli 1280 Shaders. At to 4830 Knuse et 4870 512Mb er det ingen tvil om, og jeg tenker at de også vill slå 1Gb 4870. Tenk hvis du i tilegg overklokker til 4850 hastighet da.

Så er det jo mange kjekke muligheter som feks. 4 skjemutganger og lavere støy.

 

Test av 4830CF mot 4870 512Mb: http://www.hexus.net/content/item.php?item=16300&page=1

Endret av lars_era
Lenke til kommentar

Det har du helt rett i :)

 

Men jeg spør igjen: Jeg har tenkt å kjøpe ny forsterker og å sende lyd over HDMI, men kan man med et 4870 sende bare bilde på den ene DVi utgangen og bare lyd ut på den andre(til HDMI) ? eller må jeg ha en kabel inn i forsterkeren også en utigjen til skjermen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...