Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Hvilken kjøler vil dere anbefale til et 4850?

 

 

Jeg kjører en av denne typen på hvert av mine 4850-kort. Holder fin temp, men hvis du har planer om å overcocke så er jeg ikke sikker på om de holder. Men de orginale kortene holder god og stabil temp selv etter 5-10 timer med spilling uten stopp (da ala spill som CoD4 og Darkall) så kortene blir kjørt godt.

 

Bare et tips! ;)

 

-Cocho

Hvordan er tempsene med denne? Støyer den veldig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder god temp som ligger langt under faregrensen for å si et sånn. Skal ikke si noe om eksakt temp siden jeg ikke har sett på den på en stund og derfor glemt hva den var, men jeg kan si at grunnen til at jeg ikke har sett på den er fordi den holdt seg så stabil at jeg ikke orket å bry meg noe om den sånn egentlig :p

 

Jeg bruker et Antec Ninehundrer som kommer med en del ferdigmonterte vifter, og som mange vet støyer disse vitene ganske masse hvis du kjører de på max. Men bortsett fra det bråker ikke maskinen. Viftene jeg satte på skjermkortene skal være av den stille typen (jeg spurte en del rundt på forumet før jeg kjøpte de). Passer godt til folk som spiller en del eler ser en del på film. Personlig liker jeg at det er stille når jeg skal se på film, og selv om man skulle tro at viftene ville bråke så merker jeg de ikke.

 

Monteringen av vitene er nokså grei en også. Du bare skrur av den viften som står på orginalt ved å løsne skruene på undersiden av kortet. Det er kjølepasta på kortet fra før, men det er helt opp til deg om du vil ha på mer pasta. Så er det bare å sette på kortet (husk å montere fjærene som følger med!). Det følger også med en bryter til hver vifte som du kan montere på hvis du vil. Denne er til for å gi deg muligheten til å justere hastigheten på viften. Dette er fint i og med at du kan skru ned tempoet når du f.eks bare skal se film eller sitte på MSN, mens du kan skru den opp når det trengs f.eks når du skal spille.

 

Hvis du søker litt på google skal du kunne finne en artikkel av hw.no hvor de anmelder denne viften i forhold til at de skal kjøle ned et 48xx-kort, som er det samme som jeg gjorde og som du er ute etter. Vedig god guide og anmeldelse som gir deg masse info og som kanskje er avgjørende i forhold til valget ditt.

 

 

(Sorry hvis det mangler noen bokstaver, men F,G,H,V,L og S tastene mine er litt treige)

 

 

-Cocho

 

 

 

EDIT! (anmeldelser og artikkler)

 

Test: Stille kjøling for skjermkort: http://www.hardware.no/artikler/stille_kjo...ermkort/35852/2

 

 

 

Du får nesten bare søke litt rundt på nettet. Har blant annet et PC-magasin hjemme hvor det også er en artikkel om 48xx-kortene og kjøling hvor de også bruker Zalman sin vifte for å løse problemet.

 

Jeg vet også at det er enkelte som har opplevd at kortene deres gikk helt opp i 85 grader og at plasten på kortet begynte å smelte (NB! Dette gjelder mest de første modellene av 48xx-serien. De nyere versjonene har bedre vifter). Det kommer også litt an på om de skal kjøre Crossfire eller ikke. Kortene blir varmere i Crossfire som følge av mindre plass. Uansett... de kortene som nådde 85 grader gikk ned til 35-40 grader etter at de hadde montert på ny vifte (i dette tilellet Zalman).

 

Håper dette hjelper litt ;)

Endret av Cocho
Lenke til kommentar
Fins det en applikasjon som kan måle temp C på skjermkort og også vifta mens jeg spiller? Har Rivatuner og Catalyst, men vet ikke hvordan jeg gjør det, hvis det er mulig ass.

Spør siden det er ikke veldig praktisk å gjøre alt tab for sjekke :D

 

Bruk Everest, sett den til å logge tempraturer på det du ønsker å se nøyere på. Har selv logget GPU 1&2/minne/utnyttelses grad etc. for å finne rette rpm/% på vifta under spilling...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Har prøvd meg litt fram med crysis på forskjellige settings, her resultatet mitt:

 

 

2co505d.jpg2e4gg1g.jpg

 

 

Dette er tatt fra 1 mission rett etter å ha slått av GPS jammer, her tester jeg hvordan kortet yter ved vanlig gåing gjennom skau, løping, zooming med Binolucars (blir ofte fps drop her), snike meg fram, skyter 2 stk, sprenger en bil og løper i vannet.

Dette pleier å ta mellom 2-3 min.

 

Mine Specs:

His Radeon 4870x2 2 gig (ikke clocked)

i7 (2,67 GHz ikke clocked)

DDR 3 RAM 6 gig

Windows 7, 7100 build

 

Sorry for rotete søyler, første gang jeg lager noe sånt :p

Endret av amir90
Lenke til kommentar
*snip*

Hjertlig takk for ekstremt bra svar!

 

Støy er egentlig førsteprioritet fra meg, har nå et P182 med 5*Nexus vifter på 600rpm så stock viften er jo som et jagerfly iforhold til de andre viftene selv på lavt volum. Lavere temperaturer blir bare et ekstra pluss.

Lenke til kommentar
Fins det en applikasjon som kan måle temp C på skjermkort og også vifta mens jeg spiller? Har Rivatuner og Catalyst, men vet ikke hvordan jeg gjør det, hvis det er mulig ass.

Spør siden det er ikke veldig praktisk å gjøre alt tab for sjekke :D

 

Jeg vet ikke om det bare funker med Asus hovedkort, men du kan altids søke etter Probe 2.

Det er det jeg bruker. Det viser ikke temp på alt, men på det som er nødvendig for at du skal kunne som om maskinen kjører sunt eller ikke.

 

Eller har du Everest som er gratis å laste ned, men hvis du vil ha alle funsjonene må du betale masse penger. Derfor bruker jeg Probe.

Lenke til kommentar
Fins det en applikasjon som kan måle temp C på skjermkort og også vifta mens jeg spiller? Har Rivatuner og Catalyst, men vet ikke hvordan jeg gjør det, hvis det er mulig ass.

Spør siden det er ikke veldig praktisk å gjøre alt tab for sjekke :D

 

Jeg vet ikke om det bare funker med Asus hovedkort, men du kan altids søke etter Probe 2.

Det er det jeg bruker. Det viser ikke temp på alt, men på det som er nødvendig for at du skal kunne som om maskinen kjører sunt eller ikke.

 

Eller har du Everest som er gratis å laste ned, men hvis du vil ha alle funsjonene må du betale masse penger. Derfor bruker jeg Probe.

 

Masse penger er jo å overdirve ;)

 

250 kr eller.no

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nettopp fått meg et 4890kort fra ASUS, og det funker veldig bra. Gikk fint å klokke det opp til 970/4400 fra 850/3900 med orginalkjøleren holdt 60 grader, men for en støy. Nå venter jeg på noen vannkjølingsdeler så får vi se om det er godt for mer.

 

Hadde du på 100% viftehastighet eller? :p

Lenke til kommentar

Nope, faktisk ikke, gikk litt over halv hastighet.

 

 

Okokok, du tvinge det ut av meg. Kortet kom med en kjekk liten programvare som lar meg skru Vcoren opp fra 1.312 volt til 1.45 volt. Greier 910 uten å røre volten. Lik minnehastighet da men.

 

Skal uansett bli spennende å se hva kortet greier med vannkjøling.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Fins det en applikasjon som kan måle temp C på skjermkort og også vifta mens jeg spiller? Har Rivatuner og Catalyst, men vet ikke hvordan jeg gjør det, hvis det er mulig ass.

Spør siden det er ikke veldig praktisk å gjøre alt tab for sjekke :D

 

Jeg vet ikke om det bare funker med Asus hovedkort, men du kan altids søke etter Probe 2.

Det er det jeg bruker. Det viser ikke temp på alt, men på det som er nødvendig for at du skal kunne som om maskinen kjører sunt eller ikke.

 

Eller har du Everest som er gratis å laste ned, men hvis du vil ha alle funsjonene må du betale masse penger. Derfor bruker jeg Probe.

 

Masse penger er jo å overdirve ;)

 

250 kr eller.no

 

 

Prøvde bare å hinte da ;) siden vi har så mange fine sider på internett som gir deg program gratis uten å stille spørsmål så trenger man ikke bruke penger på slikt. Men som jeg sa; Probe II er et veldig bra program for de med Asus hovedkort.

 

 

-Cocho

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...