Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskyld hvis jeg bryter inn i en viktig diskusjon, men jeg har noen spørsmål angående to forskjellige 4870 kort fra Sapphire.

Saken er den at jeg skal bytte ut mine 4850 kort med 4870 versjonen med 1Gb minne.

Jeg kjører nå 4850 i Crossfire (noe som funker utrolig godt) men vil ha mer ytelse og skal derfor kjøre 4870 i Crossfire.

Her om dagen når jeg sjekket litt rundt på nettet kom jeg over et par kort som jeg ikke helt fant noen forskjel på. Begge kortene er av merket Sapphire, men selges til forskjellig pris og har noen spesifikasjoner som er helt like.

Kortene det er snakk om er;

Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5 "Toxic edition"

Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5 "VAPOR-X"

Kan noen av dere med litt mer stabil peiling på ATi 48xx serien fortelle meg hva som eventuelt er forskjellen og hvilket kort som er best?

Jeg ser at det ene har HD-inngang mens det andre må bruke adapter, men det har ikke så masse å si. Tenker mer på pris i forholt til ytelse jeg.

-Cocho

Lenke til kommentar
Av de to du linker til så er de nokså like bortsett fra litt forskjellig frekvenser (780MHz vs 750MHz) og kjøleren. Hadde mye heller tatt 4890 Crossfire.

Joda, men som jeg sa helt til slutt. Tenker masse på ytelse i forhold til pris. Orker ikke betale så masse for skjermkort. Snart kommer 5xxx-serier så jeg gidder ikke kjøpe det nyeste nye fra 48xx-serien. Føler ikke at det er vits. Og siden 4890 kom så har 4870 blitt så masse billigere.

Så da spør jeg igjen. Ville du/dere tatt 780MHz eller 750MHz? Er litt usikker ser du :/

Og mens jeg er i gang. Er ATi Catalyst 9.4 bedre enn 8.12? Har holdt meg til den gamle siden den funka best for Crossfire oppsettet mitt, men har hørt rykter om at 9.4 er bedre?

-Cocho

Lenke til kommentar

4890 koster nøyaktig det samme som de to andre du tidligere linket til, dog støyer den nok noe mer enn de nevnte :)

Uansett, jeg velger som regel automatisk det med høyest frekvens (mye pga at jeg aldri får et kort som klokker bra), men så driter jo jeg i alt som heter støy osv.

Når det gjelder drivere så forsøker jeg å alltid ha nyeste driver, selv har jeg ingen store problemer med 9.4 (hverken med 4890 Crossfire eller 3870 Crossfire) så kan trygt anbefales. Ikke akkurat en vidunder-driver mtp ytelse, men er stabil og "ok". Spiller du nyere spill bør du ihvertfall oppdatere driveren. Hvis alle dine spill fungerer perfekt ... : "If it ain´t broke, don´t fix it!".

Lenke til kommentar
4890 koster nøyaktig det samme som de to andre du tidligere linket til, dog støyer den nok noe mer enn de nevnte :)

Uansett, jeg v....................mye pga at jeg aldri får

...............................

kan trygt anbefales. Ikke akkurat en vidunder-driver mtp ytelse, men er stabil og "ok". Spiller du nyere spill bør du ihvertfall oppdatere driveren. Hvis alle dine spill fungerer perfekt ... : "If it ain´t broke, don´t fix it!".

Takker og bokker!

Grunnen til at jeg er litt skeptisk til 4890 er fordi at kortet ser akkurat likt ut som 4850 og 4870 gjorde i starten. Med det samme viftesystemet ol. og dere husker kanskje hvordan de kortene var først? De bråkte noe vanvittig og kjørte man de for hardt ble de så varme at de nesten smeltet. Er det slik med dette kortet og?

Det koster kanskje like masse som 4870 kortene, men nå er tross alt 4870 kortene noe eldre og har hatt lengre tid på å utvikle seg i den forstand at ATi har lært av sine feil og gjort de siste versjonene av 4870 til veldig gode kort.

Selv clocker jeg ikke i det hele tatt. Mye av grunnen til det er at jeg ikke trenger. Systemet mitt er ofte så bra at ejg kan kjøre de spillene jeg vil på 100% max. Jeg liker ikke Crysis så det er ikke noe poeng for meg å gå etter slike ytelser heller.

Nå som dette er sakt så er jeg litt usikker. Siden alle snakker så godt om 4890 bør jeg kanskje satse på et par sånne, men det hadde vært fint om noen kunne svare meg på spørsmålet mitt angående temp og støy.

Har sett på de 4890 kortene som er listet opp på prisguiden til HW. Her dere noen anbefalinger? Hvilket merke er pr. dags dato best. (Og da tenker jeg på Sapphire, XFX etc.)

Ble en lang post dette, men jeg tror dere overlever ^^

-Cocho

Lenke til kommentar

Uansett, jeg v....................mye pga at jeg aldri får

...............................

kan trygt anbefales. Ikke akkurat en vidunder-driver mtp ytelse, men er stabil og "ok". Spiller du nyere spill bør du ihvertfall oppdatere driveren. Hvis alle dine spill fungerer perfekt ... : "If it ain´t broke, don´t fix it!".

Grunnen til at jeg er litt skeptisk til 4890 er fordi at kortet ser akkurat likt ut som 4850 og 4870 gjorde i starten. Med det samme viftesystemet ol. og dere husker kanskje hvordan de kortene var først? De bråkte noe vanvittig og kjørte man de for hardt ble de så varme at de nesten smeltet. Er det slik med dette kortet og?

Kjøleren på HD4890 er forbedret, betydelig også. Selv om den kanskje bråker noe, så antar jeg at man kan justere viftehastigheten både i idle og load. Ta en titt på noen reviews, så finner du nok svar på noen spørsmål... Tempraturene er slett ikke noe problem på disse under load, langt ifra også :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har noen få spm angående His Radeon 4870x2:

1. Jeg trykket ved en feiltagelse på unlock ati overdrive, går det ann å låse den igjen?

2. Burde jeg øke min fan speed når jeg spiller spill? (ville det gi bedre ytelse på noen måte? Eller kanskje øke "livstiden" for skjermkortet?"

3. Noen her som har testet crysis og eller warhead med dette skjermkortet? (har i7 920 og 6 gig ram med dette)

Lenke til kommentar
Jeg har noen få spm angående His Radeon 4870x2:

1. Jeg trykket ved en feiltagelse på unlock ati overdrive, går det ann å låse den igjen?

2. Burde jeg øke min fan speed når jeg spiller spill? (ville det gi bedre ytelse på noen måte? Eller kanskje øke "livstiden" for skjermkortet?"

3. Noen her som har testet crysis og eller warhead med dette skjermkortet? (har i7 920 og 6 gig ram med dette)

1: Ja, bare legg inn driveren på nytt.

2; Nei, i teorien kan den øke levetiden, dessverre lite handfast utenom teorier. Men det sliter i allefall på vifta.

Regelen min: Øk kun farten om du mistenker at problemene dine stammer fra overoppheting.

Lenke til kommentar
Hvilken kjøler vil dere anbefale til et 4850?

Jeg kjører en av denne typen på hvert av mine 4850-kort. Holder fin temp, men hvis du har planer om å overcocke så er jeg ikke sikker på om de holder. Men de orginale kortene holder god og stabil temp selv etter 5-10 timer med spilling uten stopp (da ala spill som CoD4 og Darkall) så kortene blir kjørt godt.

Bare et tips! ;)

-Cocho

Endret av Cocho
Lenke til kommentar

Har sjekka litt rundt på nettet og sett litt på 4890-kortene.

Jeg kom fram til dette kortet.

Det virker da som et bra kort med god responstid etc. er det noen av dere som har dette kortet og som kan fortelle litt om hvordan det fungerer. For det hadde vært kjekt å å hørt hva folk har å si om det før jeg kjøpte det.

-Cocho

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...