Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Nei det er jo ikke en endelig konklusjon, men jeg vil ikke ha et grafikkort som kun yter bra i high end spill, det har bare med å funke på litt mindre krevende spill også. Jeg synes det er ganske fair.

 

Et High-End kort yter ikke noe bedre enn et Mid-End kort i et spill der begge begrenses av CPU, slik er det bare, enkelt og greit. Fyrer du opp med 16xAA eller høyere, så får vel x2 litt mere bein å gå på. Men ser ut som om du har brukt altfor mye penger på et skjermkort som er fullstendig overkill for dine spill. Dersom disse spillene betyr så mye for deg, burde du heller kjøpt en E8600 og klokket den til 4ghz+..

 

Denne bommerten er selvsagt ikke HD4870x2 kortet sin feil, så denne klagingen blir litt nyttesløs :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gjorde en test nå bare for moro skyld og dette kom frem:

 

Core i7 920 @ stock 3DMark06 run:

SM 2.0 score: 6467

SM 3.0 score: 9125

CPU score: 4217

 

Core i7 920 @ 3,2 GHz 3DMark06 run:

SM 2.0 score: 7786

SM 3.0 score: 10309

CPU score 4317

 

Altså øker CPU score nesten ingenting, mens skjermkortet får mer rom å jobbe i.. Core i7 920 bottleneck for 1 HD4870x2?? Det hadde jeg ikke trodd.

 

Hvilken CPU har du crispin?

 

CPU scoren din er da helt på jordet på 3.2ghz, kan da aldri tenke meg at denne er i nærheten av det den skal være engang... Få noen andre med ci7 på samme frekvens til å kjøre CPU testene i samme OS, så får du begynne å finne årsakene etter det er gjort..

Min er 5950 i Vista/Srv08 64bit og 6500 i XP x64 på 4.0ghz, og CPU er flaskehals i stort sett allt som angår 3DMark 2006 sålenge man har et rimelig oppgående skjermkort...

 

Syntes og dette var noe snodig siden scoren totalt økte med rundt 2000 poeng. Begge testene ble kjørt to ganger og det kom ca samme begge gangene. Rundt 100 poeng forskjell. Nå hadde jeg HT skrudd av da.. Det kan jo påvirke en del.

Lenke til kommentar
Nei det er jo ikke en endelig konklusjon, men jeg vil ikke ha et grafikkort som kun yter bra i high end spill, det har bare med å funke på litt mindre krevende spill også. Jeg synes det er ganske fair.

 

Eve online var heller ikke fantastisk, 4850 var minst like bra. Kjørte opp flere klienter og reknet med at her kom 4870x2 til og ha et bra overtak. Skal se om jeg ikke får testet noen litt mer krevende spill i morgen. Kjerne nr2 er forsatt like stille.

 

Crossfire funker ikke med Window mode, da brukes bare en kjerne...Mener jeg hørte noe om at de fleste kort blir satt i low3D modus med tilhørende lavere klokk også, så for wow type spill blir det jo håpløst dersom man spiller i window mode med lavere klokk og kun 1 kjerne, da yter et kort til under halve prisen like bra... DualGPU kortene krever ofte litt ekstra av brukeren, selv om det er rimelig plug an play for tiden i mange spill...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Fikk jo skjermkortet for halvpris så det er jo ikke akkurat en bommert. Jeg hadde kun disse spillene installert på min s-ata disk, den andre ata disken står i min gamle pc, derfor jeg ikke har fått testet flere spill enda - og jeg har vært litt opptatt med feilsøking og lest utallige sider.(Jada jeg veit at man bør reinstallere spill men mange funker bra uten) Det er faktisk mange som sliter med dette kortet. Så litt mindre arrogante bastante uttalelser takk, det kan jeg jo kanskje tenke litt på selv også.

 

Min gamle pc var en core duo 6400 med 4850, når denne nye pcen med 9550 og 4870x2 yter dårligere eller likt i flere spill er det noe galt samme hvordan du vrir og vrenger på det. Hvorfor jeg gikk for en quad og ikke en duo og blodklokket den? Vel jeg var nysjerrig på en quad, dessuten var planen å kjøre opp til flere kontoer på wow og eve. Dette kan jeg jo se langt etter.

 

Og joda jeg har flere spill liggende som min gamle pc sleit med som jeg gjerne vil spille på høyere en low.

 

Angående wow så spiller jeg som regel i window mode, men det var ingen forskjell overhode på window mode eller fullscreen.

 

For å spore litt av, liker 9550 og bli overklokket? Den er veldig kald - selv med stock kjøleren, og kabinettet virker til å ha bra ventilasjon eller hva jeg skal si.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
Jau, infoen jeg sitter på er heller ikke direkte fersk, men i tiden jeg hadde 4870x2 (8.12 og 9.1) så synes jeg å huske at dette var tilfelle.

 

Om CF funker eller ei i spill som wow, har nok lite å si, da det bruker mye cpu. Men, lage seg en profil med 2D klokk på samme frekvenser som 3D og litt høyere viftehastighet, vil nok ha god effekt, men det krever at man setter seg litt inn i dette og gidder å lære seg hvordan...

Lenke til kommentar
Fikk jo skjermkortet for halvpris så det er jo ikke akkurat en bommert. Jeg hadde kun disse spillene installert på min s-ata disk, den andre ata disken står i min gamle pc, derfor jeg ikke har fått testet flere spill enda - og jeg har vært litt opptatt med feilsøking og lest utallige sider.(Jada jeg veit at man bør reinstallere spill men mange funker bra uten) Det er faktisk mange som sliter med dette kortet. Så litt mindre arrogante bastante uttalelser takk, det kan jeg jo kanskje tenke litt på selv også.

 

Min gamle pc var en core duo 6400 med 4850, når denne nye pcen med 9550 og 4870x2 yter dårligere eller likt i flere spill er det noe galt samme hvordan du vrir og vrenger på det. Hvorfor jeg gikk for en quad og ikke en duo og blodklokket den? Vel jeg var nysjerrig på en quad, dessuten var planen å kjøre opp til flere kontoer på wow og eve. Dette kan jeg jo se langt etter.

 

Og joda jeg har flere spill liggende som min gamle pc sleit med som jeg gjerne vil spille på høyere en low.

 

Angående wow så spiller jeg som regel i window mode, men det var ingen forskjell overhode på window mode eller fullscreen.

 

For å spore litt av, liker 9550 og bli overklokket? Den er veldig kald - selv med stock kjøleren, og kabinettet virker til å ha bra ventilasjon eller hva jeg skal si.

 

Blizzard drepte wow etter 3.x.x patch serien kom. Hvis du skrur alt på fult men setter shadows til av. Så har du poof 100+fps stabilt. Setter du på shadows igjen så har du 2-10fps i feks Dalaran. Trust me har verdens raskeste skjermkort men det hjelper heller lite.

Lenke til kommentar
Jeg vet at AA er veldig krevende, men skal ikke min 4870x2 2 gig klare 8AA på Demigod, den har bra grafikk,men skal jeg allerede begrense meg allerede?

 

Er vel heller drivere og at det er nytt, siden jeg spiller med alt på maks på 1680x1050 med aa og af(4 og 8 ) med et 8800GT 512mb.

Så tror ikke kortet ditt ødelegger noe, men at spillet har småproblemer fremdeles.

 

Amir: Du hadde vel 4870X2?

Det kommer til og gjøre jobben sin lenge;)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Jeg vet at AA er veldig krevende, men skal ikke min 4870x2 2 gig klare 8AA på Demigod, den har bra grafikk,men skal jeg allerede begrense meg allerede?

 

Er vel heller drivere og at det er nytt, siden jeg spiller med alt på maks på 1680x1050 med aa og af med et 8800GT 512mb.

Så tror ikke kortet ditt ødelegger noe, men at spillet har småproblemer fremdeles.

 

Amir: Du hadde vel 4870X2?

Det kommer til og gjøre jobben sin lenge;)

 

hehe, takk skal du ha! :)

Jeg nevnte det siden jeg så just på youtube en som hadde maks instillinger med et hakk lavere oppløsning klarte det fint, han hadde 4850 512 mb :)

Jeg får vel patche kanskje, spiller bare offline nå uansett.

Men takk for svaret!

Lenke til kommentar

Okei, nå begynner jeg seriøst å bli drittlei og forbanna.

 

Har 2stk PowerColor 4850 i crossfire, som jeg kjøpte i fjor sommer/høst på et Asus P5Q Pro hovedkort.

 

Har kjørt Vista en stund, men har nå kjørt W7 siden beta (7000) kom ut.

 

Jeg sliter VOLDSOMT med at atikmdag.sys kræsjer pc-en helt vilkårlig, når som helst, og under alle slags typer bruk. Skjermene blinker 4-5 ganger, og deretter BSOD. Det er helt vilkårlig, og skjedde like vilkårlig under Vista som det gjør under W7. Mener å huske jeg av desperasjon testet XP, og det skjedde der også.

 

Eneste gangen det sluttet å skje, var under TG når jeg kjørte med bare 1 skjerm, men å kutte ut 2 skjermer hjemme er uaktuelt.

 

Har vært innom den relaterte tråden på ATI forumet flere ganger og lett etter en løsning, men det ser ikke ut til at verken MS eller ATI er intressert i å fikse dette problemet.

 

Er det noen her som vet om noe jeg kanskje har misset?

 

Som sagt, det er like før jeg hiver begge kortene i dass og kjøper et nVidia kort, for å holde på slikt begynner jeg å bli ekstremt lei av. Bare denne helga her har jeg hatt ca 6 BSOD, heeelt random.

 

Kanskje det fins muligheter for å få hevet kjøpet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...