Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei karer! Ny i denne tråden, så har ikke lest noe her, men lurer på om noen kan gi meg litt tips ang. nytt skjermkort? :)

Prisbudsjett: 2000kr ++

Bruksområde: mest spilling, men ikke hardcore.

Er det HD4850x2 som er veien å gå om jeg vil ha mest ytelse for minst pris? :)

Zulboom

Lenke til kommentar
Med andre ord: Er 4890 veien å gå for mest ytelse for penga? :)

I 2000kr skiktet...?

ja vil si det, 2x 4850 vil kankje gi bedre ytelse, men du vil da sitte med mindre minne totalt, minne som er viktig i mange spill som eksisterer nå og kommer i fremtiden, og du slipper også CF "problemene", pluss at du har muligheten til og oppgradere senere hvis du velger et hovedkort med mulighet for CF.

Lenke til kommentar

Da var problemet mitt med ikke å få se POST ved CrossFire løst.. Måtte oppgradere BIOS som nevnt her. Da var det lagt inn en funksjon for å enable PCIe port 3 og 4.. Istedet for at OS skulle avgjøre om disse skulle brukes.

Endret av Pondus81
Lenke til kommentar

Hmm.. Her må det nok en vurdering til :p

GTX 275 .. Litt raskere enn HD4980..

Priser:

HD4980: ca. 2000

GTX 275: ca. 2150

Jeg er ikke eksperten her, så jeg spør: hvilke av disse kortene er det best å velge??

Tenker også angående støy og varme... Har tenkt å lage ett så støyfritt system som mulig, så jeg tenker litt på vurdering her også :)

Noen som har noen gode tips til en noob? :)

Zulboom

Lenke til kommentar

GTX 275 venter jeg fortsatt på en bruker review av en som har 4890 og 275 kortet, for dessverre ser det ut til at det er ett alt for stort sprik ute å går i resultatene jeg har sett så langt og rykter om at Nvidia har jukset med review samplene og brukt nedklokkede 285 kjerner med full minnebuss istedet for den singel varianten av 295 som 275 egentlig består av.

Så jeg vil helst se en test av ett retail 275 kort mot ett retail 4890 så dette blir avklart.

Lenke til kommentar

I 2000kr skiktet...?

GTX 275 er jevnt over litt raskere enn HD4890, så jeg ville vel vurdert det også. :)

hmmm, ser du bringer opp det mange ganger, men jeg er i den oppfattning at 4890 er et fint hår raskere enn GTX 275 helt opp til 2560×1600 hvor de er så og si helt like. :hmm:

Har lest flere tester, husker ikke i farta hvilke men det går igjen flest ganger.

Lenke til kommentar

Om ytelsen har bare plussminus 5% å si på oppløsninger som 1900x1200 så er det likt mellom dem for min del ..

Noen som vet forskjell ang. støy, for det ser ut som det er det som blir den avgjørende faktoren for mitt valg av grafikkort..

Noen som har noen synspunkt om det på GTX 275 og HD4890? :)

Zulboom

Lenke til kommentar

I 2000kr skiktet...?

GTX 275 er jevnt over litt raskere enn HD4890, så jeg ville vel vurdert det også. :)

hmmm, ser du bringer opp det mange ganger, men jeg er i den oppfattning at 4890 er et fint hår raskere enn GTX 275 helt opp til 2560×1600 hvor de er så og si helt like. :hmm:

Har lest flere tester, husker ikke i farta hvilke men det går igjen flest ganger.

Jeg velger å stole på Bit-Tech da de faktisk gir tilbakemeldinger dersom du spør.

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/...force-gtx-275/1

9

I følge testene jeg leser er GTX 275 jevnt over raskere, med unntak av Anandtech sin test som det så å si ikke er noe galt med.

Vi kan vel si oss enige om at de to er ganske like når det gjelder ytelse, så å velge det som er billigst er vel ikke et dumt alternativ.

Bit-tech sine resultater i 1920x1200 med alt på Very High og 4xAA kan jeg forøvrig bekrefte. 39.003 FPS med Crossfire. 22.405 med singel. :)

EDIT: Når det gjelder støy så har GTX 275 helt klart lavere støynivå, men jeg vil ikke si at 2 stk. HD4890 er plagsomt heller. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Da ligger valget mitt for øyeblikket på GTX 275, siden støynivået ser ut til å være "helt klart mindre" (ifølge LockBreaker :) )

Noen som har en versjon av GTX 275 som er "bedre" enn den andre? f.eks. Sapphire eller Asus? :)

Zulboom

Endret av Zulboom
Lenke til kommentar

trolig bedre du spør om dette i en tråd som passer, ikke bare fører dette til offtopic poster men du har også mye mindre sjange for å få svar pga de fleste som er i denne tråden logger seg inn for å lese om ati 48.. serie eller har den.

Forøfrig er det et fett hviklet navn som står på etiketten, dog er noen versjoner dyrere pga de har byttet ut stock viften eller er oc fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Da ligger valget mitt for øyeblikket på GTX 275, siden støynivået ser ut til å være "helt klart mindre" (ifølge LockBreaker :) )

Noen som har en versjon av GTX 275 som er "bedre" enn den andre? f.eks. Sapphire eller Asus? :)

Zulboom

Du burde vente til "vanlige folk" har testet det pga. de ryktene som går om at Nvidia har vært "lure".

Sim: Er du fornøyd med 4870X2 kortet?

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Zulboom

Sapphire produserer ikke kort for nVidia, men som simalarion/silmarillion/ja.. sier så er det et fett hvilket du velger. Ta det som er billigst. Eneste som varierer nå i begynnelsen er bundelen. Det er ikke så mange som har laget nye kjøleløsninger for GTX 275 enda. Gainward og Palit har ganske like kjøleløsninger: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/...tx-275-review/1 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=447164. :)

Etter det jeg har hørt og i forhold til mine erfaringer med HD4890 skal GTX 275 være bedre på støy. :)

Lenke til kommentar

Hei, er ny i tråden, og har et spørsmål angående HD 4870.

Jeg gidder ikke og bla igjennom 300+ sider på denne tråden for og se om det har blitt spurt om før.

Here it goes.

Jeg har nettopp kjøpt meg nytt HK og Skjermkort, altså et Sapphire Radeon HD 4870.

Jeg har ikke en vanlig dataskjerm, men en 37" LCD TV. Greia er at jeg ikke får opp bilde når jeg f.eks skifter kanal på TV og tilbake til HDMI1 (den kanalen dataen er på). Bildet kommer ikke opp. Og jeg må reboote. VELDIG irriterende.

Når jeg skal spille Crysis Warhead, skjer det samme. Skjermen blir blå. Men jeg får til og spille GTA IV (btw, skuffende at det hakker litt på medium grafikk). I tillegg til alt det, kan jeg ikke bytte oppløsning. Da skjer akkurat det samme.

Håper at dette har noe med Catalyst instillingene. Fordi alt funket som det skulle med mitt gamle skjermkort (MSI 7900GTO).

Skjerm: Toshiba 37XV500P

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4870 512mb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...