Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenke meire i retninga kor mykje spenning(strauma) den kan gje, for når eg følgte feilsøkings tabellen som følgte med skjermkortet kom eg framm til den.

Men fronts kabinett kablane kunne det og vere, opplevde at viss dei va feil ,gjekk vifta 2 sekund og stoppa.

Omplassera dei(snu dei 180 grader) snurra vifta som den skal og det lyse rødt konstant.

siste plassering av kablane og lysa blinka og vifta går, lysa blinka i berre eit sekund i byrjan

dei kablane om går på swpower restart, audio osv

Endret av knegg
Lenke til kommentar

Enhver god strømforsyning på 600W skal lett drive et enkelt HD4850. Skjermkort er så godt som i sin helhet avhengig av 12V-linja, så man må se hvor mye strøm den kan levere der. Det finnes gamle strømforsyninger og forsyninger av dårlig kvalitet som ofte kommer til kort der.

Tenke meire i retninga kor mykje spenning(strauma) den kan gje
.

Spenning og strøm er jo to forskjellige ting. Anyways, spenningene vil alltid være i nærheten av 12V/5V/3.3V på hovedrailene. Men det er hvor mye strøm railene kan levere som er kritisk. 12V er nøkkelen her.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Da er de første gamertestene av 4890 ute!

Her er den fulle testen.

Den eneste testen av 4870 1 gig jeg fant som "passet" til 4890 testen, var hos Guru3D.(Crysis Warhead)

Forskjellen er Guru3D har 2xAA, mens 4890 har enten 0xAA eller 8xAA. Ellers bruker Guru3D en i7 965 @ 3,7GHz mens 4890 i7 920 @2,66GHz. Begge har 3 Gb RAM.

Guru3D:_______________________OCHeaven.com

1280x1024 4870 1 Gb (2xAA) 40FPS 4890 (0xAA el 8xAA)49 eller 39FPS

1920x1200 4870 1 Gb (2xAA) 26FPS 4890 (0xAA el 8xAA)25 eller 35FPS

Av alle testene jeg har sammenlignet med er 4890 15-20% raskere enn 4870 1 Gb.

Det eneste som er litt usikkert egentlig, er bildet av GPU-Z. Det kortet dem har denne gangen er et OC-kort, med standardfrekvens 900mHz. Det er klokket ned til 850MHz, men det gir jo en viss indikasjon på OC evne når en produsent gir ut et kort med 50MHz OC. Minnet på 4890 kortet er og overklokket til : 1000MHZ(975 standard) men de har overklokket det til 1100MHZ!!!(Standard 4870 900MHz)

Lenke til kommentar

Enig. Den eneste nytten er for dem som har en 1920x1200 skjerm som vil ha litt mer candy på når de spiller. På 2560x1280 må du uansett ha et 4870x2 el. gtx295.(som igjen er overkill og bortkastede penger imo) For alle som har 4870 er det iallefall bare å spare pengene til høsten og Hd5870 :)

Lurer på hvordan 2x4750 kommer ut i forhold til 4890? 4750 er jo litt bedre enn 4830 . 2x4830 er litt bedre enn 4870 1Gb igjen. Skulle tro 2x4750(200$) = 1x4890(300$)

Lenke til kommentar
snipp <tonnevis av kverrulerende vissvas>

Abdullah:

Jeg mener ærlig talt at du får ta deg kraftig sammen. Du klarer jo ikke å se at det har vært en diskusjon på temaet, forsøker du å sensurere debatanter i en diskusjon med flere parter? Makan.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Abdullah:

Jeg mener ærlig talt at du får ta deg kraftig sammen. Du klarer jo ikke å se at det har vært en diskusjon på temaet, forsøker du å sensurere debatanter i en diskusjon med flere parter? Makan.

Hvis det skulle kommet til en 1v1 diskusjonskamp holder jeg mine kort på deg. Du har mest erfaring og høyest postcount her (sier jo litt)

Så derfor bør alle her på tråden bare komme seg fort som faen ON-TOPIC!

Lenke til kommentar

Abdullah:

Hvis det skulle kommet til en 1v1 diskusjonskamp holder jeg mine kort på deg. Du har mest erfaring og høyest postcount her (sier jo litt)

Så derfor bør alle her på tråden bare komme seg fort som faen ON-TOPIC!

Først av alt, antall poster har ingenting med hvor god man er til å argumentere for seg. Det kan tyde på alt for lite å gjøre på fritiden eller generelt er litt kverulant. Eller man er genuint interessert. Slik det ser ut i de siste postene her, så dreier det seg ikke mye om produktene man burde diskutert, men heller litt god gammeldags drittslenging.

Det overrasker meg ikke, for dette forumet har dalt kraftig i kvalitet de siste årene. Det skyldes ene og alene kids med altfor liten kunnskap. Synd.

Men for å komme litt tilbake til temaet, det er spennende å se at AMD endelig har fått til skikkelige kort, gode drivere og banker Nvidia i enkelte tester. Det har de bare godt av. Får håpe det holder seg slik og at konkurransen er god. Husker så altfor godt det halvannet året vi ventet på R600 og Nvidia fikk holde på slik de ville. Kom ikke med rare greiene dengang og melket 8800GTX for hva det var verdt. Skam!

Vil tro at det holder lenge for de fleste som har et 4870 X2 når det kommer til gaming. I allefall et stund fremover. Vi vet jo alle at high-end skjermkort har en viss levetid når det kommer til topp ytelse i spill, uansett :) Før eller siden kommer det et nytt spill som igjen vil kreve en ny toppmodell og vi har da nok en diskusjon i vente.

Ha en fin søndag :)

Lenke til kommentar
Først av alt, antall poster har ingenting med hvor god man er til å argumentere for seg. Det kan tyde på alt for lite å gjøre på fritiden eller generelt er litt kverulant.
Det skyldes nok ingen av delene. Jeg finner det dog merkverdig at man kun klarer å se negative sammenhenger mot en høy postcount, dog har jeg ikke selv lagt vekt på det.

Men jeg har mange ganger siste året vurdert å bruke vesentlig mindre tid og innsats på dette forumet og det var en periode jeg omtrent ikke var innom på over år og deltakelsen har gått i bølger med unntak av siste året hvor jeg omtrent har vært innom gjennomsnittlig 3 dager i uken. Jeg skal ta det opp til vurdering igjen.

Eller man er genuint interessert. Slik det ser ut i de siste postene her, så dreier det seg ikke mye om produktene man burde diskutert, men heller litt god gammeldags drittslenging.
Fra hvem om jeg tør spørre? Mine poeng er at man så altfor lett lar seg blende av misvisende og dårlig statistikk. Jeg kan ikke noe som helst sted se at det jeg kommer med er drittslenging.
Det overrasker meg ikke, for dette forumet har dalt kraftig i kvalitet de siste årene. Det skyldes ene og alene kids med altfor liten kunnskap. Synd.
Også en sterk tendens jeg har merket som delvis har ført til økende postcount det siste året fra min side, da man får en vridning mot å lese mindre og bidra mer. Men først og fremst synes jeg forumet har blitt vesentlig dårligere fordi mange av karakterene jeg likte her har blitt mobbet ut av forumet for sine meninger og standpunkter. Virkelig trist og forumet er desverre godt på vei til å bli et teknisk fjortiss forum med bøllete ungdomsskole takter. (husk at det ikke er noe som helst galt med ungdommer generellt, de har ekstremt mye å bidra med på IT siden, men noen få ødelegger ofte for mange). Jeg er selv engasjert i IT ungdom og har selv sørget for å overtale bedrifter til å ansette IT talenter uten relevant utdannelse for å gi dem en inngangsbillett de ellers ikke hadde fått. Jeg er også en sterk tilhenger av LAN og TG aktiviteter for ungdom. Så ikke ta denne "kritikken" feil vei.

EDIT:

Men til topic, jeg forlanger ikke at alle i et forum skal kjenne meg og vite at jeg i alle år har vært en varm tilhenger av ATI. Fra jeg kjøpte mitt første ATI skjermkort i 1993.

HD4 serien var en etterlengtet vinner i markedet og produktet står helt flott på egne ben og har en pris/ytelse som er helt uslåelig. Derfor så jeg ingen grunn til å komme med dårlig og missvisende statistikk som fikk stå ufortjent ukritisert. Det blir for meg litt hodeløs dyrkelse.

For meg er det viktig å se årsaker, sammenhenger, fordeler og ulemper med alle produkter. Og det forundrer meg at mange ikke tåler å se ulempene med sine egne "foretrukne produkter" eller forklaringer på eks. høy RMA på "konkurerende produkter" osv. Det gir meg et bilde av at man absolutt ikke har et nøytralt ståsted i diskusjonen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
4870_Fan_1_300.jpg

Hei dere

Noen så vet hvordan dette kort er på lyd og temperatur vs et normal 4870 kort.

Kortet på bildet heter:HIS Radeon HD 4870 Fan 1GB GDDR5

Satte inn dette kortet i maskinen i går selv, idle ligger det på ~37C og under load rundt 45-52C. Dette er med åpen kasse og E6300. Kun luftkjøling. Støyen tror jeg er ganske lav har jeg inntrykk av, men har et par andre vifter (en 120mm og stockvifta på CPU) som overdøver den, så jeg vet egentlig ikke. Jeg setter uansett maskinen i naborommet når jeg er ferdig med OC. :p

Lenke til kommentar

Kanskje riktig tråd.

Nå lyser det ett rødt lys på skjermkortet.

Litt googling og jeg fant ut det er lyst D601 som lyser.

D601 - Red LED On, shows critical Core power fault.

Hvordan fikses dette?

Endret av pxK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...