Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er den første testen av 4890 ute :)

 

Resultater på lik linje med gtx285(sjokk) i 3dmark06 og vantage.

The score on 3DMark06 is very close to GeForce GTX 285, but not on 3DMark Vantage because of the advantage of PhysX that GTX 285 has taken.
The reviewer has adopted Core i7-920 2.66GHz processor and 3GB memory.

 

post-168052-1237454343_thumb.jpg

post-168052-1237454358_thumb.jpg

 

Test av et overklokket 285 her.

Intel Core i7-965 Extreme Edition processor (3.2GHz, 6.4 GT/s QPI);

Corsair XMS3-12800C9 (3x2GB, 1333MHz, 9-9-9-24, 2T);

 

post-168052-1237456738_thumb.png

post-168052-1237456829_thumb.png

post-168052-1237456855_thumb.png

 

Har litt problemer med å finne en sammenligning på Vantage, siden både Anand, Xbitlabs, Guru3D, Toms og Hardwarecanucks bruker vesentlige raskere testkonfigurasjoner med mer RAM og høyere klokkefrekvens. Den beste sammenligningen er vel da testen til Hardware.no. :)

 

Intel Core i7 920 @ stock

Corsair Dominator 2 (1066 MHz - CAS6-5-5-15 @ 1,65v)(Ukjent hvor mye!)

post-168052-1237456577_thumb.png

4890 legger seg da på høyde med gtx280.

 

Skøy kommer det iallefall til å bli :)

 

Edit:

 

La til blått.

Endret av KaareAbdullah
Lenke til kommentar
Sapphire har generelt vært bra men på HD4 serien var det en del problemer.

 

Og hvor kan du lese det?

Det er sapphire man har skreket høyest om i de fleste fora jeg har deltatt.

 

- "ikke kjøp sapphire, ditt og datt".

- "f... jeg har nå hatt 2 sapphire og begge "#¤%#, hva skal jeg nå kjøpe"

- "sapphire har kjente problemer med "¤%# kjøp heller"

- "sapphirer har nå ny #%#¤ og skal være trygt å kjøpe igjen"

 

Jeg har ikke sett deg like mye i de forskjellige fora så det er mulig du ikke har fått det med deg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9.3 installerer fint akkurat som 9.2, men på restarten så stopper maskinen bare omtrent rett før login el noe, og restarter seg. Noe likt 9.2 men 9.2 går i blåskjerm. Har prøvd standard firmwaren, renset systemet etc. Og nei, funker ikke. xp x64.
Dette er grunnen til at jeg de siste to generasjoner har valgt Nvidia, desverre. Dog også forrige gang pga. GPGPU men ikke denne gang.
Lenke til kommentar
9.3 installerer fint akkurat som 9.2, men på restarten så stopper maskinen bare omtrent rett før login el noe, og restarter seg. Noe likt 9.2 men 9.2 går i blåskjerm. Har prøvd standard firmwaren, renset systemet etc. Og nei, funker ikke. xp x64.
Dette er grunnen til at jeg de siste to generasjoner har valgt Nvidia, desverre. Dog også forrige gang pga. GPGPU men ikke denne gang.

 

Det viste seg at det var grunnet en nlited install. Funker fint no. 9.2/9.3 har tydeligvis lagt til ett kriterie som jeg hadde fjernet.

Lenke til kommentar

@ Theo343

 

Rart at en som har vært medlem av forumet så lenge sutrer sånn som du i denne tråden. Hvis du har problemer med ATi kort, start din egen tråd, feks : "Jeg liker ikke ATI-kort" eller noe sånt. Men IKKE troll i tråden her, det er unødvendig.

 

Greit nok at du ikke tror at nVidia har så mye feil, men si nå det, og stopp der. Argumentasjon som : "Jeg har lest mye mer på internett enn deg" og "HD4xxx serien er full av feil" er meningsløs.

 

Er det noe vi kan referere til her, er det at nVidia kort har mest feil.(Her) Kom gjerne med annen statistikk eller bare si du er uenig. Hvis du ser på kilden til Spindre sin lenke, vil du finne at de har en serie(søk på "return rates") med artikler fra samme leverandør. Ganske troverdig spør du meg. Som sagt, kom gjerne med annen statistikk.

Og ikke minst den morsomme fra gtx285-testen til HW.no:

Dessverre tok MSIs GTX 280 OC kvelden under referansetesting til det nye systemet, mest sannsynlig grunnet for høy klokk fra fabrikk. Derfor er dette kortet ekskludert fra enkelte av testene, uheldigvis er mesteparten av disse de hvor kortet trengs mest.

Så fint, må være riktig bra... (Synes du det var et bra argument? Jeg synes det er meningsløst)Men det å derimot å skylde ødelagte kort på brukerne, er jo tullete. NVidia gjorde det når de mobile gpu-ene smeltet.(Apple, Dell, Lenovo og HP) Da får de lage dem bedre eller si ikke bruk dem eller så går de i stykker...

 

Dette er grunnen til at jeg de siste to generasjoner har valgt Nvidia, desverre. Dog også forrige gang pga. GPGPU men ikke denne gang.
Det viste seg at det var grunnet en nlited install. Funker fint no. 9.2/9.3 har tydeligvis lagt til ett kriterie som jeg hadde fjernet.

Fint at det løste seg :)

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og sier det igjen, at jeg tror det er masse "user error" der ute.

 

Da 4xxx serien kom ifjor sommer, skulle "alle" ha ati. Lurer på hvor mange rundt omkring som satt med nvidia 8800 serien, som ikke hadde fjernet spor etter de driverne, og som gren på div forum.

Lenke til kommentar

Bare for å klargjøre litt. Det problemet jeg hadde, er grunnet jeg kjører en meget tilpasset windows install. Hvor jeg gjør vel så mye rensking av filer selv (gjennom batch filer etc)som selve nlite gjør. For de av dere som ikke vet hva nlite er så er det ett program som tillater deg å ta xp/2003/etc-ikke vista(det er vlite) 32/64bit og fjerne ting man ikke vil ha i windows, FØR man installerer windows.el no sånt. www.nliteos.com

 

Jeg var bare ikke særlig sugen på en reinstall, men det ble tydelig da 9.3 ikke funket heller. Og ja jeg kjører 4850 kortet med overklokka firmware, som lett lar seg gjøre via gpu-z(for å lagre firmwaren) + radeon bios editor (for overklokkingen) og atiflash på en floppy (for å skrive firmwaren til skjermkortet).

 

Om man har anledning kan man jo sammenligne driverene i Dependency walker, noe jeg kunne tenkt meg å gjort en gang jeg har tid.For å finne ut hva som er lagt til av nødvendighet å ha for at skjermkort driveren ikke kræsjer maskinen på oppstart mener jeg.

 

Veldig glad det løste seg jeg og, fint når logikken fører fram.

Lenke til kommentar
@ Theo343

Rart at en som har vært medlem av forumet så lenge sutrer sånn som du i denne tråden. Hvis du har problemer med ATi kort, start din egen tråd, feks : "Jeg liker ikke ATI-kort" eller noe sånt. Men IKKE troll i tråden her, det er unødvendig.

 

Greit nok at du ikke tror at nVidia har så mye feil, men si nå det, og stopp der. Argumentasjon som : "Jeg har lest mye mer på internett enn deg" og "HD4xxx serien er full av feil" er meningsløs.

Dette er vissvass fra deg og en direkte tullete reaksjon Abdulla. Jeg følger med i begge leire og har gjort det så lenge jeg har vært i forumet og da får man med seg hvilke kort det er mye problemer med. Du får jaggu tåle at man utrykker sine meninger om det jeg vil kalle totalt mangelfull og dermed missvisende "statistikk" som den spindre93 viste til. Vi klare også tildels å tenke selv utfra hvilke brukererfaringer vi hører om i fora som dette osv.

 

Er det noe vi kan referere til her, er det at nVidia kort har mest feil.(Her) Kom gjerne med annen statistikk eller bare si du er uenig. Hvis du ser på kilden til Spindre sin lenke, vil du finne at de har en serie(søk på "return rates") med artikler fra samme leverandør. Ganske troverdig spør du meg. Som sagt, kom gjerne med annen statistikk.
Det man finner i statistikken til den franske forhandleren er at de får mest Nvidia kort i retur. Det sier ingenting om helhelten i RMA på de forskjellige produsentene. Hadde de gjort en undersøkelse over flere forskjellige kjeder i 4-5 land ville jeg begynt å kunne bruke ordet "troverdig" som statistikk. Jeg tror dog at noen sluker til seg "statistikk" uansett hvor lite tallgrunnlag den har bare den tegner bildet de ønsker å se.

 

Og ikke minst den morsomme fra gtx285-testen til HW.no:
Dessverre tok MSIs GTX 280 OC kvelden under referansetesting til det nye systemet, mest sannsynlig grunnet for høy klokk fra fabrikk. Derfor er dette kortet ekskludert fra enkelte av testene, uheldigvis er mesteparten av disse de hvor kortet trengs mest.

Så fint, må være riktig bra... (Synes du det var et bra argument? Jeg synes det er meningsløst)Men det å derimot å skylde ødelagte kort på brukerne, er jo tullete. NVidia gjorde det når de mobile gpu-ene smeltet.(Apple, Dell, Lenovo og HP) Da får de lage dem bedre eller si ikke bruk dem eller så går de i stykker...

Ingen har da fornektet mobilblemma til Nvidia, jøsses, og jeg ser ikke relvansen for som det ble tatt opp her, av andre enn meg. I tillegg tror jeg de fleste som klarer å tenke selv også ser enkelte sammenhenger med bruken av kortene. CUDA implementasjonen fom. G92 for G80 og opp har gjort Nvidia til totalt utklassende i GPGPU miljøet og desverre får Nvidia betale prisen på dette ved at det brukes(i meget stor utstrekning) gamingkort som da lettere ryker enn Tesla kortene som er ment for slik bruk. GPGPU brukerne kjører ofte Nvidia kortene ukritisk godt over 90C 24/7 og det er helt naturlig at det vil føre til økende RMA for Nvidia.

 

At et 280 OC kort går dukken i en hw.no test ser jeg ikke som unormalt i det hele tatt. Og det kan virkelig godt være at produsenten har klokket kortet for høyt.

 

 

Amiganostalgia:

Oppklarende :) Jeg har hatt mange og har fortsatt ATi kort og opplever ofte driverproblemer på generell basis og ikke bare ift. enkelte spill. Derfor valgte jeg Nvidia kort denne gangen på gamingmaskinen. Men for min del vippet det like mye mellom HD4870 1GB, HD4870x2 eller GTX 285, jeg brukte også mange måneder på å bestemme meg. De siste par årene har jeg hatt 8 Nvidia kort (hovedsaklig pga. GPGPU bruk) og 4 ATI kort (+ ett som ikke er i bruk og kjøpt inn som reserve).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Må si jeg støtter Theo i dette her. En tråd dedikert til en serie skjermkort må også kunne fremheve de negative aspektene ved kortene, og ikke bare handle om benchmarks o.l. Personlig er jeg veldig glad for HD4870'ene mine og har til gode å oppleve større problemer, men har da også oppdaget at driverene til ATI ikke er helt på topp. Driverproblemer har jeg aldri opplevd med de tre Geforce-kortene jeg har hatt til nå (til gjengjeld tok det ene av dem kvelden pga at kjøleren streika), men personlig holder jeg meg laaangt unna Nvidia nå om dagen pga navnesvineriet de holder på med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Nå er det ikke slik at jeg tror blindt på alt jeg leser. Ifølge tabellene er point of view den verste av leverandørene, og de leverer bare nvidia kort. Point of view har mulig dårligere rutiner i produksjonen enn de andre bedriftene, da det er de som skal sørge for at kortene skal fungere før de forlater produksjonen og ikke nvidia.

Lenke til kommentar
Eg ska sende mitt Sapphire HD 4870x2 imåra til komplett, men spørsmål. Eg har eit asus 4850 liggandes, korleis gå rett framm for å avinstallere dei driverane eg har no?

 

For å ikkje skape driver kluss på pc'n min :)

takk for svar

Det sikreste er selvsagt å avinstallere driveren, nappe ut 4870X2, sette inn 4850 og installere nyeste driver, men vil tro at det kan gå fint hvis du bare bytter skjermkortet (uten ny driverinstallasjon).

Lenke til kommentar
Eg ska sende mitt Sapphire HD 4870x2 imåra til komplett, men spørsmål. Eg har eit asus 4850 liggandes, korleis gå rett framm for å avinstallere dei driverane eg har no?

 

For å ikkje skape driver kluss på pc'n min :)

takk for svar

 

Det er helt unødvendig å avinstallere / reinstallere ved bytte mellom disse.

Det er "samme" driver & CCC som benyttes på begge korta.

Blir omtrent som å avinstallere/reinstallere en driver til disk kontrolleren om man bytter en SATA 250GB lagringsdisk til en SATA 1500GB disk det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
spindre:

Du har fulgt med på Cuda? Nvidia vokste raskt opp til å bli det mest populære GPGPU alternativet. ATI har hatt lengre fartstid men de klarer ikke utnytte GPUen på langt nær like effektivt som man gjør med Cuda og Nvidia kort.

 

Disse GPGPU prosjektene presser kortene såpass hardt at jeg omtrent hver eneste uke hører om et eller flere GTX 280 som har gått føyken bare i F@H miljøet. Det skulle ikke forundre meg om 33-50% av returnerte Nvidia kort siste året har røket ifb. med GPGPU bruk.

Jeg vet også at GTX 280 raskt ble det mest populære kortet blant GPGPU entusiaster. Videre har jeg vanskelig for å tro de lave HD4850 tallene når dette kortet hadde ekstreme varmeproblemer under normal bruk de første 6-12mnd.

 

Jeg tror også dette må være et meget isolert og begrenset blikk inn i RMA verdenen. Sapphire er de jeg hørte det var mest trøbbel med i starten men alikevel ligger det lavest på skalan. Dette rimer ikke.

 

En stor fransk forhandler? Sorry, det blir altfor begrenset og tildels inhabilt.

Vel en slik undersøkelse holder ikke vann i det hele tatt om den ikke er utført over flere land og flere forhandlere i hvert land. Dette blir ren propaganda er jeg redd.

 

EDIT:

FUD er vel et bedre ord. Det blir ingen pekepinn så lenge vi ikke får flere tallgrunnlag inn i miksen.

Sapphire har generelt vært bra men på HD4 serien var det en del problemer.
Det er sapphire man har skreket høyest om i de fleste fora jeg har deltatt.

 

- "ikke kjøp sapphire, ditt og datt".

- "f... jeg har nå hatt 2 sapphire og begge "#¤%#, hva skal jeg nå kjøpe"

- "sapphire har kjente problemer med "¤%# kjøp heller"

- "sapphirer har nå ny #%#¤ og skal være trygt å kjøpe igjen"

 

Jeg har ikke sett deg like mye i de forskjellige fora så det er mulig du ikke har fått det med deg.

Dette er grunnen til at jeg de siste to generasjoner har valgt Nvidia, desverre. Dog også forrige gang pga. GPGPU men ikke denne gang.

 

Dette er vissvass fra deg og en direkte tullete reaksjon Abdulla. Jeg følger med i begge leire og har gjort det så lenge jeg har vært i forumet og da får man med seg hvilke kort det er mye problemer med. Du får jaggu tåle at man utrykker sine meninger om det jeg vil kalle totalt mangelfull og dermed missvisende "statistikk" som den spindre93 viste til. Vi klare også tildels å tenke selv utfra hvilke brukererfaringer vi hører om i fora som dette osv.

 

Jeg har ALDRI sagt noe om du ikke skal uttrykke meningene dine eller at jeg ikke tåler det. Men 6!!! poster med bare å rakke ned på ATi og den eneste statistikken som jeg iallefall har funnet på feilprosent? Post gjerne meningen din, men 6 poster? Du kommer iallefall aldri til å vinne en diskusjon med argumenter som ikke har noe som helst grunnlag eller fakta, bare dine personlige meninger.

Jeg har ikke sett deg like mye i de forskjellige fora så det er mulig du ikke har fått det med deg(@Spindre17, min merknad)

Vær så snill...

 

Når det gjelder grunnlaget for statistikken til hardware.fr satte du deg inn i det de skrev og ikke bare de fine grafene til Spindre17? Hvis du ser mer på materialet ser du at det er ganske stort, jeg ville kalt det et godt utvalg. For leverandørene er det 500 kort minimum for å være med, for kort er det 100.

sales number for GTX 280: 368

they were sold betwen march and august so actually between june and august for the GTX 280

we got number with more recent sales and the return rate didn't drop

so it's not linked to the first batches are something

Av 368 kort solgt kom da 37! tilbake i løpet av 3 !!! måneder. For 1 merke..Og dem er det 8 av.

...Du får jaggu tåle at man utrykker sine meninger om det jeg vil kalle totalt mangelfull og dermed missvisende "statistikk" som den spindre93 viste til...(red)

Hva var så mangelfullt med gtx280 tallene? At du rett og slett ikke tror på dem? Kom med argumenter. Når vi hadde statistikk på ingeniørskolen kalte vi 500 eksemplarer et representativt utvalg iallefall. Og siden nVidia inntil nylig ikke tillot salg av ferdige kort til underleverandører er alle kortene(gtx280) i perioden like.

 

Du kan og finne de andre statistikkene de har hentet inn fra samme leverandør, og av feks HK er det minimum 500 kort for å bli med i statistikken, så det er ikke en liten forhandler heller. Minimum 2500 hovedkort på 5 måneder. (5 leverandører)

...Dette blir ren propaganda er jeg redd...(redigert)

Bare legg merke til at for minmum 100 solgte 4850 kom 2 tilbake....Er det propaganda og?

 

Så ja, jeg kaller det sutring når du over 6 poster kun kommer med personlige meninger og personangrep uten noe faktagrunnlag. Da får vel du heller kalle det jeg sier vissvass og tull. Jeg har iallefall holdt meg til fakta.

Lenke til kommentar
men personlig holder jeg meg laaangt unna Nvidia nå om dagen pga navnesvineriet de holder på med.

 

Slikt kan ikke slåes hardt nok nedpå.

 

Eg ska sende mitt Sapphire HD 4870x2 imåra til komplett, men spørsmål. Eg har eit asus 4850 liggandes, korleis gå rett framm for å avinstallere dei driverane eg har no?

 

Du trenger ikke re-installere driver på nytt i det hele tatt tror jeg.

Lenke til kommentar
Så ja, jeg kaller det sutring når du over 6 poster kun kommer med personlige meninger og personangrep uten noe faktagrunnlag. Jeg har iallefall holdt meg til fakta.
Hvilke fakta baserer du personangrep-anklagene på?

 

Så fort noen begynner å diskutere/krangle på dette forumet, er det alltid en som roper personangrep. Unødvendig!

 

EDIT: "." til "?".

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Spørsmål

 

1.) Er ein 600W straumforsyning gode nukk for asus EAH4850?

 

2.) Kan faktisk nokon hovudkort vere for billige og dårlige for å drive disse skjermkorta?

 

FORDI eg satt 4850 kortet i ei maskin med eit HK til 700 kroner og ei straumforsyning på 600w og begge dei raude lysa lyse opp oppå skjermkortet.

 

Tok det med heim der har eg ei straumforsyning på 850W og eit HK til 2K - det gjekk fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...