Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Var da fælt til hvordan folk i ulike fora klager på 9.1 da.

Dette er vel positivt:

This release of ATI Catalyst™ provides full OpenGL™ 3.0 extension support.

The following is a list of OpenGL™ 3.0 extensions added in Catalyst 9.1:

• ARB_framebuffer_object

• ARB_half_float_vertex

• ARB_texture_rg

• EXT_texture_array

• EXT_texture_integer

• EXT_transform_feedback

• NV_conditional_render

• WGL/GLX_create_context (for new 3.0 contexts)

• GLSL 1.3

• ARB_color_buffer_float

• ARB_vertex_array_object

• EXT_draw_buffers2

Get access to Shader Model 4.0 features in Windows XP

-> ATI adds OpenGL 3.0 support in Catalyst 9.1 <-

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at jeg er litt for lite nerd... jeg har ikke anelse hva som er bedre med 9.1 sammenlignet med 8.12 driveren. Jeg vil ha mer YTELSE i spill. Ytelse som jeg SER. Kan også legge til at jeg har faktisk ikke hatt problemer med noen ATI drivere på over ett år, driverne har gjevnt over vært stabile. De eneste problemene jeg kommer på er når jeg skulle kjøre 4stk 3870 i CrossfireX.. det var ett sant hel.... Men det er som sagt over ett år siden :roll:

Lenke til kommentar

Får å være ærlig, oppriktig og alt det der, så kan jeg ikke påstå at jeg

merker noen forskjell fra 8.12 vs 9.1.

Opplevde imidlertid noen rare "effekter" i GTA IV etter 9.1, men litt fra

eller til gjør vel ikke stort.

Savner fremdeles automatisk viftestyring på 4870x2(som fungerer), og om

mulig, bedre støtte for XP 64 da det pr. nå bare utnyttes en kjerne på x2-kort.

Men det finnes sikkert grenser for hvilke underverker en driver faktisk kan gjøre :whistle:

Lenke til kommentar

Asus HD4870 1GB med Dark Knight-kjøler er i hus og ser hittil ut til å fungere greit. Eneste som bekymret meg litt i begynnelsen var at jeg måtte stresse for å få CRT-skjermen min til å vise noe annet enn 60 Hz (funket ikke uansett hvilken refresh rate jeg valgte i driverene). Ser ut som at det gikk nå etter litt knoting i CCC.

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke hvorfor noen er plaget med auto viftestyring og andre ikke?? Og det med samme driver. Er det så store feil/forskjeller i de forskjellige bios på kortene :hmm:

Merkelig merkelig... :hmm:

Eneste måten viftestyringa mi fungerer på er at den setter

inn for fulle mugger når kortet når 100 grader, for så gå ned til 27%.

Greit at disse kortene skal tåle en slik temp, iallefall i en kort periode,

men tanken på at man i prinsippet kan tilbrede varmretter der inne gir meg

noen små anfall av panikk :whistle:

Finnes jo en løsning med Rivatuner el. lignende, og manuell styring fungerer

forsåvidt også greit, bare noe tungvint.

Tror heller ikke jeg skal begynne å rote med BIOS, ikke har jeg peiling på

hvordan dette gjøres heller.

Lenke til kommentar
Det er mulig at jeg er litt for lite nerd... jeg har ikke anelse hva som er bedre med 9.1 sammenlignet med 8.12 driveren. Jeg vil ha mer YTELSE i spill. Ytelse som jeg SER. Kan også legge til at jeg har faktisk ikke hatt problemer med noen ATI drivere på over ett år, driverne har gjevnt over vært stabile. De eneste problemene jeg kommer på er når jeg skulle kjøre 4stk 3870 i CrossfireX.. det var ett sant hel.... Men det er som sagt over ett år siden :roll:

husker du ikke hvordan vi knotet med 2900-serien også da :!:

Men er helt enig med deg, vi vil ha mer ytelse.

Utenom det har ikke jeg hatt noe trøbbel med 4870 kortet mitt, har blitt meget glad i det :love:

Lenke til kommentar

Utenom det har ikke jeg hatt noe trøbbel med 4870 kortet mitt, har blitt meget glad i det :love:

hehehe.. de gode "gamle" 2900 tidene ja, hehe, det var jo morsomt når det funket til slutt :!: Jeg savnet faktisk de "flasha" 1gb pro/xt kortene mine etter jeg hadde solgt dem. 3870 nådde jo dem ikke "opp til knærne" med tanke på ytelsen :D men fysj hvor mye strøm dem skulle ha ;)

edit: Jeg er forresten veldig glad i kortet mitt jeg også :love:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar
hehehe.. de gode "gamle" 2900 tidene ja, hehe, det var jo morsomt når det funket til slutt laugh.gif Jeg savnet faktisk de "flasha" 1gb pro/xt kortene mine etter jeg hadde solgt dem. 3870 nådde jo dem ikke "opp til knærne" med tanke på ytelsen inv_biggrin.gif men fysj hvor mye strøm dem skulle ha ;)

edit: Jeg er forresten veldig glad i kortet mitt jeg også wub.gif

har 2 stk 2900 512mb pro/xt som du kan få kjøpt hvis savnet er stort :p

hehe, de trekker bra med strøm ja :roll:, men det gjør vel mitt 4870X2 også, hvor mye strøm trekker egentlig 4870X2 forhold til to stk 2900XT?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

hehehe.. de gode "gamle" 2900 tidene ja, hehe, det var jo morsomt når det funket til slutt :!: Jeg savnet faktisk de "flasha" 1gb pro/xt kortene mine etter jeg hadde solgt dem. 3870 nådde jo dem ikke "opp til knærne" med tanke på ytelsen :D men fysj hvor mye strøm dem skulle ha ;)

edit: Jeg er forresten veldig glad i kortet mitt jeg også :love:

Har faktisk 2x2900 :!:

Skal se om jeg kan få noen hwbot poeng med de;)

På ytelse så klarer de fremdeles en grei jobb.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

har et spørsmål (igjen) om viftestyring 4870X2 @ Rivatuner

kan automatisk styring av vifta endres i rivatuner med 4870X2? altså jeg vil att vifta skal starte på 43% når tempen når 70 grader. på Fixed får jeg jo justert vifta, men jeg vil sette temperatur/hastighet selv. står den på fixed, får jeg ikke endra tallene i menyen på første bilde

og i bilde nr 2: hvorfor virker ikke denne? denne er jo fin og oversiktlig, og det var denne jeg brukte på mine 2900 kort!?

Bruker nyeste rivatuner

post-49079-1233339816_thumb.jpg

post-49079-1233339840_thumb.jpg

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Hvorfor auto greia ikke funker har en veldig grei forklaring, den funker kun på visse nvidia kort.

Og hvorfor? Jo dette er beskrevet i dokumentasjonen til RivaTuner og forskjellige vifte hastighets kontrollere og forskjellig implementering av denne.

Har ikke sett noen ATi kort som har brukt samme kontroller så da er denne ubrukelig.

Årsaken til at du ikke får endret noen verdier i tabellen er faktisk noe Amerikansk Unwinder har funnet på for at ikke noobs skal tukle det til med skjermkortene sine og han skal bli saksøkt (Tror Europeisk rett hadde sagt "Ok, avvist... NESTE Sak!" om en USAer hadde prøvd seg)

Du må inn power user settingsene for å endre til tabellen, dog som jeg har nevnt selv om du gjør dette så vil det ikke ha noen effekt grunnet kontroller.

Ja, du kan sette opp profiler for vifta slik at den går på forskjellige hastigheter ved forskjellig temp, anbefaler dog å ha flere verdier å gå ut ifra altså ikke bare 2-4 eller 6, gjerne 12 eller mer dette gir en mykere overgang og hjelper om tempen ligger å hopper mellom 69C og 70C for eksempel.

Hvordan dette gjøres står på forumet til RivaTuner, jeg har brukt den gamle metoden i sin tid og er ikke sikker på hvordan det gjøres med dagens, men guidene er oppdatert.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
har et spørsmål (igjen) om viftestyring 4870X2 @ Rivatuner

kan automatisk styring av vifta endres i rivatuner med 4870X2? altså jeg vil att vifta skal starte på 43% når tempen når 70 grader. på Fixed får jeg jo justert vifta, men jeg vil sette temperatur/hastighet selv. står den på fixed, får jeg ikke endra tallene i menyen på første bilde

og i bilde nr 2: hvorfor virker ikke denne? denne er jo fin og oversiktlig, og det var denne jeg brukte på mine 2900 kort!?

Bruker nyeste rivatuner

RT har ikke full støtte for 48xx ennå, men det kommer=)

sier ihvertfall de som står bak RT.

Lenke til kommentar
Du må inn power user settingsene for å endre til tabellen, dog som jeg har nevnt selv om du gjør dette så vil det ikke ha noen effekt grunnet kontroller.

det vet jeg, ene verdien skal sette til 3, får endra tallene på auto. som jeg skrev, viftestyring i rivatuner fungerte helt fint på begge min 2900 kort.

akkurat. må vel bare vente da :)

Lenke til kommentar

det vet jeg, ene verdien skal sette til 3, får endra tallene på auto. som jeg skrev, viftestyring i rivatuner fungerte helt fint på begge min 2900 kort.

akkurat. må vel bare vente da :)

Problemet er også at den måten den tabellen der brukes på støttes ikke av kontrollerne som ATi bruker idag så du må ty til profiler med faste viftehastigheter som sagt for å få det til og la RivaTuner selv slå over for deg.

Har vært en del diskusjoner om det her på RivaTuner forumet også...

Lenke til kommentar

Etter at jeg installerte den nye driveren hender det at kortet kommer plutselig opp i 80-90 grader, og det uten at jeg spiller. Vifta står til vanelig på 30%, og det funker bra å spille med også. Men nå setter vifta seg på 100% automatisk for å kjøle ned kortet som blir kjempevarmt uten noen spesiell grunn. Hvordan avintallerer jeg den nye driver for å installere den gamle? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Etter at jeg installerte den nye driveren hender det at kortet kommer plutselig opp i 80-90 grader, og det uten at jeg spiller. Vifta står til vanelig på 30%, og det funker bra å spille med også. Men nå setter vifta seg på 100% automatisk for å kjøle ned kortet som blir kjempevarmt uten noen spesiell grunn. Hvordan avintallerer jeg den nye driver for å installere den gamle? :dontgetit:

avinstallerte du egentlig den gamle driveren FØR du la inn den nye?

Det kan ofte være lurt å avinstallere gammel driver og kjøre "driversweeper" programmet for å fjærne alt av gamle drivere i registeret og windowsmappa. Dette for å ungå driverconflikter og uønska bugs.

Vet det er kjedelig, men da kan man iallefall være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...