Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JA..er på tide nå synes jeg...8.12 kom jo 12.des

Hadde håpet dem kom i går, trodde var 2. onsdagen i måneden som var vanlig i 08, men det var kanskje 3. onsdagen i måneden :hmm: Noen som husker så langt tilbake? :p

Er det 3. onsdagen i måneden kommer det ikke drivere før 21. januar

Lenke til kommentar

Ourasi:

Takker for et kjempegodt innlegg :thumbup:

Et par tilleggspørsmål.

- ATI har ikke HDMI kontakt på kortene, må man da bruke DVI-HDMI overgang og får man lyd automatisk med seg der? Er viktig for meg

siden jeg bruker 2 skjermer hvor den andre er en 37" LCD TV og ønsker lyden via HDMI.

Jeg ser de har en s-video lignende utgang istedet for HDMI, er dette s-video eller en propritær port med en medfølgende dongle som gir HDMI osv?

- Hva slags strømbehov snakker vi for x2 igjen og evt. x2+1GB i trifire? Har en 600W Mist, 750W Corsair TX og en 1000W Mist som er klare for utfordringer og ønsker å velge den som gjør jobben best uten å ha for overkill eller at den jobber for hardt.

- Hvordan fungerer Catalyst med dualview og forskjellige oppløsninger på skjermene nå?

- Hvordan fungerer Powerplay på x2, samt hvordan vil det fungere på trifire? Er jo kjedelig om man drar 500W på idle 3D.

Så da stikker vel HIS kortet av med favorittstempelet så langt, men det er før jeg har fått tittet på kort fra Gainward og XFX....
Skal kikke på disse merkene og håpet er at nyervervede Gainward vil lage gode kort. Var ikke Gigabyte også en god leverandør? Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ourasi:

Et par tilleggspørsmål.

- ATI har ikke HDMI kontakt på kortene, må man da bruke DVI-HDMI overgang og får man lyd automatisk med seg der? Er viktig for meg

siden jeg bruker 2 skjermer hvor den andre er en 37" LCD TV og ønsker lyden via HDMI.

Jeg ser de har en s-video lignende utgang istedet for HDMI, er dette s-video eller en propritær port med en medfølgende dongle som gir HDMI osv?

- Hva slags strømbehov snakker vi for x2 igjen og evt. x2+1GB i trifire? Har en 600W Mist, 750W Corsair TX og en 1000W Mist som er klare for utfordringer og ønsker å velge den som gjør jobben best uten å ha for overkill eller at den jobber for hardt.

- Hvordan fungerer Catalyst med dualview og forskjellige oppløsninger på skjermene nå?

- Hvordan fungerer Powerplay på x2, samt hvordan vil det fungere på trifire? Er jo kjedelig om man drar 500W på idle 3D.

Så da stikker vel HIS kortet av med favorittstempelet så langt, men det er før jeg har fått tittet på kort fra Gainward og XFX....
Skal kikke på disse merkene og håpet er at nyervervede Gainward vil lage gode kort. Var ikke Gigabyte også en god leverandør?

Når det gjelder HDMI, veit jeg kun at det følger med en DVI-HDMI, siden jeg ikke har testet dette selv får jeg henvise til andre for utfyllende svar.. Med litt forumtråling og normal innsikt, følger nok HD4xxx ATI opp sin egen tradisjon med bra TV-ut funksjoner med grei lyd, så dette tror jeg du enkelt får opp å gå optimalt.

Anngående Dualview, må andre steppe inn med erfaringer siden jeg ikke har testet dette selv, klarer meg med 1 skjerm jeg, tro det den som vil. :innocent:

Mist 1000w klarer jobben fint, og 500w idle blir det neppe noe av, siden de knapt bruker dette på load. Det var jo mye greier med powerplay i starten, men på mitt X2 kort er varmeste kjerne på 54C på auto innstillingen og kaldeste på 40C , noe som tilsvarer 25% på viften og meget behagelig støynivå, så at ting fungerer brukbart i idle er det vel liten tvil om, selv om de godt kunne klokket dem enda lavere i idle modus.

Gigabyte er vel så bra som de nevnte merkene, men jeg finner ikke noen 1gb utgave i min favorittsjappe, dessverre. Kan jo sikkert spørre om de kan skaffe, men håper helst jeg finner et sort et, siden X2 kortet er helsort. Men viktig er det jo ikke da, selv om det irriterer meg at Asus "Matrix" på 855/4000 kun er på 512mb........

Lenke til kommentar
Ourasi:

Et par tilleggspørsmål.

Skal kikke på disse merkene og håpet er at nyervervede Gainward vil lage gode kort. Var ikke Gigabyte også en god leverandør?

Ingen ATI 487x kort kommer med HDMI såvidt jeg vet. Man må bruke DVI til HDMI overgang. Er innebygd lydkort eller noe på disse kortene, som gjør at man kan sende lyd via hdmi etter å ha installert driver. Man må switche mellom eksisterene lydkort og det på gfx kortet i lyd instllingene i OS for å få lyden ut igjennom enten gfx kort eller lydkort.

Det er s-video eller component.

Jeg benytter en Corsair 1000W med mitt x2 og det fungerer kjempe bra,sikkert overkill men..

Dualview fungerer meget bra på ATI. Ihvertfall på X2. Jeg kjører 2x 24" på x2 kortet her og en 40" full hd lcd på 3470 kortet. Dette fungerer meget bra. Man må jobbe litt istarten så man få stillt inn alt korrekt, men etter dette er det plankekjøring.

Powerplay,har ingen anelse.

Lenke til kommentar

Takker

Man må switche mellom eksisterene lydkort og det på gfx kortet i lyd instllingene i OS for å få lyden ut igjennom enten gfx kort eller lydkort.
Betyr det da at jeg ikke kan høre på øretelefoner fra PCens lydkort lenger? Endret av Theo343
Lenke til kommentar

PhysX er som sagt ikke en generell fysikkakselerator. Intel og AMD har sine egne men det kommer på hva spillene støtter. PhysX er som sagt spesifikt for Nvidia etter at de kjøpte opp Ageia.

Hvis du ikke enabler PhysX så vil fysikk kjøres på CPU, men det er mulig du får mindre fysikk i spillet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hører også med til historien at det å akselere fysikk på GPU betyr IKKE høyere framerate, snarere tvert imot.

Hvorfor? Jo for med alle de ekstra detaljene som kommer fra PhysX akseleratoren så øker belastningen på GPU, den demo filmen der oppe viser generelt forskjellene.

http://www.hexus.net/content/item.php?item=5492&page=4

Der er en kort tekst om hele greia, greier ikke å finne igjen den virkelige reviewen som tok for seg hele greia med PhysX akselerasjon.

Lenke til kommentar

Takk for linker men jeg vet at det ikke støttes, men da burdte den bare overse det istedenfor å begynne å lagge. Og det burdte vert disabled til å begynne med når man har ATI kort.

Og det spørs om det har noe for seg å sette inn et Nvidia og et ATI kort for å få Physx, sikkert mye driver kludder og så er det ikke så mange spill som støtter det så vidt jeg vet.

Noen som har noen updates om 9.1 driveren? Den burdte vert her nå...

Lenke til kommentar

Burde vært her nå ?

Hvorfor det ?

Historikk:

Catalyst 8.11 November 12, 2008 (wednesday)

Catalyst 8.10 October 15, 2008 (wednesday)

Catalyst 8.9 September 17, 2008 (wednesday)

Catalyst 8.8 August 20, 2008 (wednesday)

Catalyst 8.7 July 21, 2008

Catalyst 8.6 June 18, 2008 (wednesday)

Catalyst 8.5 May 21, 2008 (wednesday)

Catalyst 8.4 April 16, 2008 (wednesday)

Catalyst 8.3 March 5, 2008 (wednesday)

Catalyst 8.2 February 13, 2008 (wednesday)

Catalyst 8.1 January 16, 2008 (wednesday)

Catalyst 7.12 December 20, 2007

Catalyst 7.11 November 21, 2007 (wednesday)

Skal jeg tippe blir det Onsdag 21/1

Lenke til kommentar
Skal gå an og bruke et 8800 kort sammen med 4870 som fysikk-kort, har sett flere og flere få det til :hmm:

Er vist mye knoting, skal se om jeg får testet det her etterhvert=)

Har prøvd med et 4870 1gb med 8800gts 320, og det fikk jeg ikke til :(

PhysX programmet ville ikke finne 8800gts`et, spurte om det på forumet, nVidia har vist gjort det slik at det ikke fungerer uten nVidia driveren eller noe, og jeg vil ikke har ATI og nVidia driver samtidlig siden det skal være veldig "jævlig"

Edit:

300 innlegg :thumbs:

Endret av SVD
Lenke til kommentar

4850 used 8.7 Catalysts.

8800GT was on 177.79 IIRC.

PhysX runtime 8.07.something, the widely circulated one.

I ran UT3 PhysX levels, the Nurien tech demo, and the Warmonger crapfest, err, game.

I didn't take down numbers because I expected many other folks to try it and document more thoroughly.

Installed the NV drivers. Installed the AMD drivers. Installed the PhysX runtime (this step should no longer be necessary with 177.86 which has PhysX built in).

Reboot a half dozen times and have a cigarette for luck, then open the PhysX control panel. Set the GeForce as the PhysX accelerator.

Games *should* default to the 4850, if they don't, do so in the game options. If there are no options you're SOL. This is caveat number one.

While everything PhysX I tried ran really nice, some of my other games/apps did not. This is old news stuff from the days when I was running an NV AGP card and an ATI PCI card, on my Celeron 366@550s. Old old news, and still running two cards from two makers is trouble. The NV graphics CPL wouldn't open, some other minor weirdness, and a general lack of stability.

I have since pulled the 4850 and restored an older image of XP64. PhysX is nothing but a novelty, two cards was an ungodly amount of heat, and the 4850 has a buyer. That's all secondary, but I figured I'd mention it.

Give it a shot. I've heard that even the lowly 8600GT makes a great PPU, though I'd avoid any of the really low end crap below 8600. I've also heard that 9600GT still doesn't work, but that may be out of date.

Enjoy.

Ninja edit: I forgot, I had problems getting the 8800GT to initialize without a monitor hooked to it, but having a monitor connected made everything weird. Disabling the second monitor later worked for me.

Dette er tatt i fra et forum jeg fant når jeg søkte rundt, skal teste det etterhvert.

Og jeg sier ikke at det funker, jeg lufter bare dette her så kanskje vi kan få et endelig svar.

Siden det er mange som mener at det ikke går og like mange mener det går.

Jeg sitter imellom og ler...neida, jeg vil bare finne ut av dette en gang for alle=)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...