Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessverre har 4850X2 gått samme vei som 3850X2 gikk i sin tid.

Rett og slett det koster for mye, og de kan ikke prise den noe lavere heller.

De fleste som legger ut en slik sum sikter som oftest høyere og går for 4870X2 kortet.

Det er vell en av grunnene til at så få produsenter bygger slike kort, 3850X2 var vell kun ASUS mener jeg.

Lenke til kommentar

Jeg står overfor enda et dilemma ..

Har allerede forandret på min første ordre hos Komplett, og vurdrerer å gjøre det samme

igjen. Det er skjermkortet jeg er usikker på. Burde jeg velge XFX GeForce GTX 295, eller

HD 4870x2? Jeg kjører på 1280x1024 oppløsning. Hvis 295 yter vesentlig bedre, har jeg ingen

problemer med å betale noen lapper ekstra. Hva syns dere?

 

Vil skjermkortet forresten fungere sammen med dette oppsettet?

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...05-B07C2B85A44E

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke bort i fra at jeg kjøper en ny skjerm snart. Hva vil dere anbefale?

Er det en stor ytelsesforskjell eller ei? Vet ikke helt om jeg kan stole på disse helt

nye testene angående kortet - der får jeg iallefall inntrykket av at 295 yter vesentlig

bedre enn HD 4870x2 kortet, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Jeg kjører på 1280x1024 oppløsning. Hvis 295 yter vesentlig bedre, har jeg ingen

problemer med å betale noen lapper ekstra. Hva syns dere?

 

ville gådd for et 4870 eller 4850, billigste i prisguiden og heller bare ventet på de nye 40nm kortene kommer rundt mai. X2 eller 295 krever ny skjerm for og ha utbytte av de

Lenke til kommentar
Det yter bedre ja, så lenge du holder deg til 1900x1200 og under. Høgere oppløsning særlig med full AA og AF så kveles det pga lite minne / båndbredde. Men nå har vel nesten ingen 30" i huset heller til pcen.

 

Dette er vel en sannhet med visse modifikasjoner, for å si det litt forsiktig... Ta en titt på test med hotfix 8.561.3 : http://www.computerbase.de/artikel/hardwar...ating_qualitaet

 

Bruker denne driveren selv, med værst tenkelige kombinasjon: Server 2008 64bit + 8gb Ram + HD4870x2, mtp. innstallering, og det fungerer betydelig bedre med denne driveren mtp ytelse i DX10, som forøvrig er offisiellt lagt ut på AMD's hotfix side...

Man kan godt lese reviews med Cat. 8.11, og la seg selv bli lurt av resultatene, det er bare en selv som taper på det. Selv 8.12 tester er ikke representative lengre med 8.561.3 ute, med ATI er det veldig viktig å få med seg resultater med siste driver, siden forbedringspotesialet på mange felt er ganske betydelige...

 

At den offisielle prisreduksjonen på HD4870x2 ikke har blitt satt i kraft i norge, er litt synd, siden jeg sikler på ett til.. Men, resultatene med HD4870x2+HD4870 1gb er vel for gode til å ignorere mtp pristillegget, så jeg ender vel opp med dette til slutt...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Moderatormelding!

 

Da gir vi oss med denne diskusjonen rundt Nvidia-brukere i denne tråden. Det er ikke ønskelig at folk fra Nvidia-leiren kommer over til Ati-tråder - heller ikke omvendt - for å provosere. Det er likevel ikke slik at de fra Nvidia-tråden nektes å poste i tråden, det skal dere få lov til - på samme måte som Ati-brukere kan poste i deres.

 

Det er likevel slik at om noen fra den ene leiren skal poste her, skal det respekteres at dette er en ATI-tråd. Nvidia-brukere kan som andre brukere ta opp relevante spørsmål, diskusjonstema eller svare på spørsmål rundt emne - så lenge det er konstruktivt og ikke ment å provosere. Denne tråden skal ikke - under noen omstendigheter - brukes som en slagmark mellom Ati og Nvidia, denne tråden er primært til snakk rundt Ati 4xxx-serien og tråden skal behandles og svares i med hensyn til dette og trådens kjernebrukere.

 

5 innlegg ble slettet + ett til som ble postet etter denne posten.

 

Reaksjoner på moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden.

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Lure om 4850 kortene min start å gå til H.

 

Får spill i 5min-10min så blir blinker skjerm og så blir grønn/brun så svart skjerm , og du kan merker at du spill for du , for nå jeg prøv å spiller et fps spill så kan gå rund å skyte med svart skjerm osv. begge kort har ikke stock kjøler så temp på de gansk bra og de fabrik klokket til 700/1100mhz. Samme problem med begge 2 og test enkle vits.

 

 

ps.

test ram og cpu på wprim/memtest nr 5 /superpi på stock og klokket tilstand alt ble no problem der.

 

noen hørt om dette?

Endret av smy
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke bort i fra at jeg kjøper en ny skjerm snart. Hva vil dere anbefale?

Er det en stor ytelsesforskjell eller ei? Vet ikke helt om jeg kan stole på disse helt

nye testene angående kortet - der får jeg iallefall inntrykket av at 295 yter vesentlig

bedre enn HD 4870x2 kortet, stemmer dette?

 

Om du skal ha ny skjerm også... samt det heftigste så blir det 295 gtx, ser du får kortet til rundt 4400 på komplett nå, du kjøper selvsagt ikke 4870 x2 til samme pris. Men ser 4870x2 har droppet til 3700kr, ta en titt på hvordan korten yter i spillene du spiller mest. Ytelsen varierer en hel del mellom disse kortene i forkjellige spill.

 

Er ikke helt sikker på om jeg forstår spørmålet utover dette, mulig det bare var for å starte den evige ati vs nvida slaget som jeg ser moderator har satt en stopper for. Men har uansett prøvd å svare deg ).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Siden jeg ikke fikk sendt svar på PM legger jeg dette inn her.

 

##Innhold fjernet av moderator da offentliggjøring av PM ikke er lovlig uten samtykke ifra andre personen som har deltatt i samtalen##

 

Ja det er noen få eksempler som Crysis Warhead og FarCry 2 med 8xAA der den ekstra vram'en til 4870x2 har en påvirkning på så jeg kunne ha vært mer presis. Men dette er langt ifra noe som er gjennomgående. Så du må nok se andre steder etter den mer generelle forklaringen. Jeg nevnte at de minnetrafikk besparene teknikkene til nVidia kanskje ikke fungerer like bra i 2560x1600, men også er RV770 sterkere på 8xMSAA som nok viser seg mer når oppløsningen går opp og drar opp snittet i denne oppløsningen.

 

PS. Det går ann å ta dette opp på en ordentlig måte.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg ny pc nå, og vurderer et 4870 kort. men hvilket er mest støysvakt i forhold til ytelse?

Har hørt at 4870 kortene bråker en del :( , skal ha pcen i stua og da er så stille som mulig å foretrekke.

blant annet hørt at Gainward Radeon HD 4870 1GB GDDR5 har ganske bra og stille kjøling. Men er jo ganske dyrt da..

Lenke til kommentar
Men er det verdt å punge ut 5-600 kr for 1gb istedet for 512mb?

 

Jeg mener nei. Dette fordi 1gb ekstra har svært lite å si i spill. I noen veldig høye oppløsninger 2500*xx så er 1gb versjonen litt bedre, men i denne oppløsningen så sparer man heller til et 4870x2 :p

 

Har selv 4870 512 pga jeg har en 22" skjerm 1680*1050. Hadde 2 stk i crossfire, men droppa det ene, da jeg ikkje merka noe særlig i de spilla jeg spiller. Dog i 3dmark fikk jeg masse poeng mere, men hvem bryr seg om det? :D

Lenke til kommentar

Fluesopp og Kent-amdme:

Takk for svar! :thumbup:

 

"Goes Like Hell" virker som ett bra alternativ til Asus TRI-FAN! Skal google noen tester av den i kveld.

 

Står nok mellom dette eller ett GTX-295. (alltid vanskelige valg)

Har ett relativt nytt X48 HK (ASUS Rampage Extreme), men det takler jo begge som single.

Crossfire er eneste alternativ på det HK, men da må, som Fluesopp nevner, kjølinga endres for å få plass til begge GLH-kortene... :cool:

Satser på 1 kort løsning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...