Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så når jeg setter vifta manuelt til 25%, hvor støynivået er veldig behagelig og temp. legger seg rundt 70grader, så risikerer jeg at kortet spretter opp i 100grader+ ved spilling? Det var jo litt surt da... :( Tror det ender med en BIOS-flash av 2 stk HD4870 etter jul når jeg får tid gitt.

 

Edit: Noen som har erfaring med å bruke Auto-Tune i CCC? Den setter mine kort til 780/1060MHz. Har ikke testet om det er stabilt ennå.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Både ja og nei... Med RivaTuner KAN du sette opp profiler på hvordan kortet skal reagere.

For eksempel ved en viss temp og ett visst antall prosent av en GPU er i bruk så skal den sette vifta til en angitt verdi.

Guider for profiler finnes på RivaTuner forumet, guider som er oppdatert til den siste versjonen av RivaTuner.

Har brukt det selv og det funker ganske bra, anbefaler dog at du bruker 15 minutter istedet for 5 på å sette opp en skikkelig DETALJERT profil slik at du slipper at kort strander mellom to verdier som den driver å bytter imellom hele tiden.

Lenke til kommentar
Så når jeg setter vifta manuelt til 25%, hvor støynivået er veldig behagelig og temp. legger seg rundt 70grader, så risikerer jeg at kortet spretter opp i 100grader+ ved spilling? Det var jo litt surt da... :( Tror det ender med en BIOS-flash av 2 stk HD4870 etter jul når jeg får tid gitt.

 

Edit: Noen som har erfaring med å bruke Auto-Tune i CCC? Den setter mine kort til 780/1060MHz. Har ikke testet om det er stabilt ennå.

har du viftehastighet over 40% er det bare å dra CCC klokken til topp :) Bruker til og med AMDGPUoverclock tool til å stille 800/1200Mhz :)

 

angående 25% så holder det også til gaming! kortet kommer aldri over 85/90 grader med 25%... så tar du den på 30/35% så holder den 80grader load og allikevel stille...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Beklager å ta dette opp slik, uten å nøye gå igjennom tråden (men 289 sider med for meg uforståelig dataprat er litt mye).

 

Jeg har hatt 4870 en stund nå, og maskinen min har vært et udyr. I begynnelsen var det blåskjerm etter blåskjerm, noe jeg har fått med meg er et problem for flere. Det gikk greit et par måneder, da jeg hadde en utgave av driverne jeg har glemt navnet på. Her om dagen gikk maskinen i stå, og jeg måtte boote i safe mode og få inn drivere på nytt. Nå er problemet verre enn noen sinne. Fem minutter maks, og jeg har garantert en "system halted" eller den gode gamle atkmdag.noe.

 

Sitter nå uten drivere, og savner spillene mine. Før klarte jeg å holde maskinen stabil ved å umiddelbart etter oppstart kjøre TF2 i minst tyve minutter. Dersom jeg IKKE gjorde dette, kom blåskjermen. Nå kommer den uansett.

 

Jeg kjøpte hovekortet mitt brukt, og vurderer nå om det er hovedkortet eller skjermkortet jeg bør bytte ut. Er jo svært fin grafikk med 4870, og jeg er bare utrolig sliten av alt dette tullet.

 

Tør nå ikke få inn nye skjermdrivere, da det gjør maskinen totalt - ja, totalt - ubrukelig.

 

Noen råd? Er det inkompabilitet mellom hovedkort og skjermkort, muligens en defekt i hovedkortet?

Lenke til kommentar
Så når jeg setter vifta manuelt til 25%, hvor støynivået er veldig behagelig og temp. legger seg rundt 70grader, så risikerer jeg at kortet spretter opp i 100grader+ ved spilling? Det var jo litt surt da... :( Tror det ender med en BIOS-flash av 2 stk HD4870 etter jul når jeg får tid gitt.

 

Edit: Noen som har erfaring med å bruke Auto-Tune i CCC? Den setter mine kort til 780/1060MHz. Har ikke testet om det er stabilt ennå.

har du viftehastighet over 40% er det bare å dra CCC klokken til topp :) Bruker til og med AMDGPUoverclock tool til å stille 800/1200Mhz :)

 

angående 25% så holder det også til gaming! kortet kommer aldri over 85/90 grader med 25%... så tar du den på 30/35% så holder den 80grader load og allikevel stille...

 

40%, og også 30%, blir i overkant av hva jeg definerer som behagelig lydnivå. Har to kort, og da blir det litt mye susing. Er desverre også litt trangt for det nederste kortet mitt, så 25% blir nok litt lite til spilling - blir fort varmt. Så da er det nok greiere å bare kjøre vifta på auto - da holder kortet seg konstant på 79-85grader, også med klokken fra Auto-Tune. Og det er stabilt! :new_woot:

Lenke til kommentar
Men så er ikke 3DMark alt, da.

 

Når man ikke spiller "alt" så er det en stor del jo, 3dmark'n gir jo en pekepinne på hvor mye bedre\dårligere nye drivere er.

 

Det gir en pekepinne hvor mye/bedre dårligere driveren yter i 3dmark ;)

 

Hmm...ok. Er ati skjermkortene så "spesifiserte" da ? Trodde 3dmark ga en generell pekepinne på hvor bra maskinen\skjermkortet fungerte på spill jeg...:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...