Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Største problemet med ATI er jo driverene:/

 

Og jeg skal si det tok tid å få riktig kombinasjon av drivere for å få

utnyttet 5.1 lyden. Catalyst 8.6 + realtek 2.03 driveren fikk jeg til å fungere med surround, men da ble pcn ustabil og jeg fikk bare gleden av å spille far cry 2 i ca 15 min. Med 8.10 hotfix driverene som skulle gi bedre ytelse i far cry 2 ville ikke gi ifra seg lyd men nå var systemet stabilt og prosessoren gikk ikke opp i 99 grader. Litt rart den ikke kveila helt.

 

Dette var de første 2 forsøkene.

 

Nå , 2 dager senere klarte jeg å kokkelere meg frem til drivere og dll filer som fungerer sammen og jeg får spillt spillene med surround.

Fortsatt problemer med varme (byttet ut et 9800gt og hadde ingen problemer)

 

Pcn min har nå en ekstra strømforsyning bare til skjermkortet og jeg har gått ifra 1 cpu og 1 gpuvifte, til 1 cpu, 1gpu og 5 vifter i kabinettet som ligger på bakken åpent, + 1 kjøleribbe ifra et via chipset HK ifra steinalderen på southbrigde og 1 vifte på north.

 

Dette er en lang historie kort, men det jeg prøver å si er at

det er voldsom forskjell på ati driverene.

 

Ikke bare for skjermkortet sin del, men hvordan resten av systemet reagerer.

 

Hvis noen har spm angående uregelmessigheter med hd 4850 så er det bare å spørre, har brukt 2 døgn på å kombinere alt av innstillinger på software og til slutt hardware for å løse problemene ATI ikke har orket enda.

Lenke til kommentar

Har 4850 og har egentlig ikke merket noe galt? :p

 

Men jeg har forøvrig ikke tilkoblet surroundanlegg, kun rett i TV-en (og lyden fra den).

Har i tillegg kjøler fra Arctic Cooling som holder kontroll på temperaturen.

 

Ustabilt? Skjønner ikke helt hvorfor skjermkortet skulle bli ustabilt av å sende ut lyd :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Har 4850 og har egentlig ikke merket noe galt? :p

 

Men jeg har forøvrig ikke tilkoblet surroundanlegg, kun rett i TV-en (og lyden fra den).

Har i tillegg kjøler fra Arctic Cooling som holder kontroll på temperaturen.

 

Ustabilt? Skjønner ikke helt hvorfor skjermkortet skulle bli ustabilt av å sende ut lyd :hmm:

 

Du kunne jo heller ha sagt: Jeg bruker jo skjermkortet som vaskebrett, og jeg har ikke vært borti noen problemer.

Hvis du bruker pcn til å skrive word dokumenter og høre mp3 filer så vil jeg tro at du neppe sliter med stabilitetsproblemer:P

 

Og når det gjelder temperaturen, så beskrev jeg at den ble uregelmessig høy og i forhold til forskjellige drivere. Og det er temperaturen på hovedkort/cpu og ikke skjermkortet selv som var problemet. Men det var ett resultat av driverene til ATI. Noen ga høy temp med lyd, noen uten og lav temp osv osv.

 

 

Lurer på om det er noen andre her på forumet som bruker 5.1 eller 7.1 lyd via HDMI på hd 4850/70. Og hvilke drivere de benytter?

Lenke til kommentar
Hei. Prøver meg her jeg. Hvordan er Gigabyte Radeon HD 4850 1GB Passive? Jeg er ute etter et kort til stuepc'n og når jeg så dette med passive kjøling så det attraktivt ut? Er det å anbefale? Vil helst ha minst mulig støy :(

Resten av maskin: e8400,4gbram.

Passive kort pleier som regel ikke å støye så mye nei ;)

 

Har dog ikke sett på det kortet, men HD 4850 i seg selv er bra. Lurer på hvordan tempen blir med passiv kjøling på HD 4850? O.o

 

anyways, alltid lurt å ha et par stillegådene 120mm vifter i kabinett som skaper gjennomstrømninger slik at passiv skjermkort ikke overopphetes...

Lenke til kommentar
Hva er det som blir så bra med Dsiplayport? Vet ikkje helt hva fordelene er over HDMI.
Foreløpig er det HDMI bedre, men DisplayPort er forventet å ta over etter DVI.

Eneste DisplayPort er bedre på enn HDMI er at den har 0.6 Gbit/s mer båndbredde, og den er billigere å lage.

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...