Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og med "skjermkortet" mener du?

 

Tatt ifra tråden hans; "Jeg har oppdatert skjermkortdriveren (har HD 4870), lydkortet osv. Har patched RA3 med det som har kommet. Ingenting ser ut til å fungerte." Så anntar jeg at det er et HD 4870. :p

 

Forresten, anbefales et HD 4870? 1gb eller 512mb?

Og hva med produsent? Asus, gigabyte...?

Har et 8800GT nå, og .. vil gjerne ha noe med litt mere kraft i. :3

Lenke til kommentar
Og med "skjermkortet" mener du?

 

Tatt ifra tråden hans; "Jeg har oppdatert skjermkortdriveren (har HD 4870), lydkortet osv. Har patched RA3 med det som har kommet. Ingenting ser ut til å fungerte." Så anntar jeg at det er et HD 4870. :p

 

Forresten, anbefales et HD 4870? 1gb eller 512mb?

Og hva med produsent? Asus, gigabyte...?

Har et 8800GT nå, og .. vil gjerne ha noe med litt mere kraft i. :3

 

Du tjener mye på å ha 1gb i høye oppløsninger som 1680x1050, 1920x1200 eller enda høyere. Vist du av en eller annen grunn bare bruke 1280x1024 så holder det med 512mb. Jeg ville brukt litt ekstra og kjøpe 1gb versjonen.

Lenke til kommentar

I denne testen kan man se at det er rimelig lite forskjell på 512mb og 1gb versjonen av 4870 korta. I spill er det typisk 2-3 fps mere med 1gb VS 512mb.

 

http://www.guru3d.com/article/amd-ati-rade...1024mb-review/9

 

Om dette er verd å betale for er opp til lommeboka for hver enkelt kjøper :D

 

Selv kommer ikkje jeg til å oppgradere til 1gb versjonen, da 512 versjonen yter bra nok.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Personally I do prefer the 1024 MB models in the high-end segment, as that's where it can make an actual difference.

 

Modern and upcoming games with massive amounts of textures, and even more important, high-resolution textures will happily make use of that extra memory. And albeit though we test typically at 4xAA, it would definitely make a sufficient enough difference at 8xAA. A good example of that was Devil May Cry 4 where we noticed a pretty significant performance boost in the higher resolutions with more GPU limitation.

Lenke til kommentar

Jeg har et oppgraderingsspørsmål til dere som har fulgt med utviklingen siste tiden. Jeg har en XPS 420 med Intel C2D E8300 og ATI HD 3870 X2. 4x1GB RAM. Hovedkortet er Dell sitt eget, som jeg ikke har noen spesifikasjoner på, med Bearlake X38 chipset. Det ser ikke ut til at det er plass til flere skjermkort på det, så ingen CF her i gården desverre.

 

Jeg går ut i fra at det er CPU som er flaskehalsen her, men 3870 X2 havner også sjokkerende langt nede på bench-listene (toms hardware f.eks) i forhold til eldre kort som 8800gts og det nye 4850. Hvor stort utbytte tror dere jeg vil få av å bytte ut E8300 til f.eks Q9550 og 3870X2 til 4870/4870X2? Om jeg måtte velge å bytte bare èn av de, hvilken ville dere valgt? Jeg bruker XP 32bit i dag, men tenker å skaffe Vista 64-bit for å få utnyttet de 1,2GB RAM jeg aldri ser.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke poenget. Jeg kjører Far Cry 2 i 1680x1050 Ultra High 2xAA/8xAF med jevnt over 50-60fps. Hva er nært verdiløst med den? Jeg har den fra jobben på "lease". Hjemme-PC ordning. Hovedkortet er Dell spesial, men resten er standard og moderne vil jeg tro. Prosessoren spør jeg her om jeg bør bytte ut, og jeg lurer på å bytte skjermkortet også om det er noe å tjene på det.

Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke poenget. Jeg kjører Far Cry 2 i 1680x1050 Ultra High 2xAA/8xAF med jevnt over 50-60fps. Hva er nært verdiløst med den? Jeg har den fra jobben på "lease". Hjemme-PC ordning. Hovedkortet er Dell spesial, men resten er standard og moderne vil jeg tro. Prosessoren spør jeg her om jeg bør bytte ut, og jeg lurer på å bytte skjermkortet også om det er noe å tjene på det.

Den informasjonen fikk vel ikke vi før nå? :)

Da endrer det vel saken mye.

 

Det Wheelman mente var vel at Dell sine Pc'er faller mye i pris og spesielt med tanke på at din Pc ikke er toppspesifisert (ikke det at den er dårlig altså). :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke poenget. Jeg kjører Far Cry 2 i 1680x1050 Ultra High 2xAA/8xAF med jevnt over 50-60fps. Hva er nært verdiløst med den? Jeg har den fra jobben på "lease". Hjemme-PC ordning. Hovedkortet er Dell spesial, men resten er standard og moderne vil jeg tro. Prosessoren spør jeg her om jeg bør bytte ut, og jeg lurer på å bytte skjermkortet også om det er noe å tjene på det.

Den informasjonen fikk vel ikke vi før nå? :)

Da endrer det vel saken mye.

 

Det Wheelman mente var vel at Dell sine Pc'er faller mye i pris og spesielt med tanke på at din Pc ikke er toppspesifisert (ikke det at den er dårlig altså). :)

 

Ok, nå skjønner jeg hvor han vil. Hvilket eierforhold jeg har til PCen hadde i utgangspunktet ikke noe med komponentene å gjøre, så det unnlot jeg å nevne. PCen er toppspesisifert så langt 420 kunne gå fra Dell (med unntak av CPU, med Q6600 som alternativ kanskje), men dette jeg var klar over ved bestilling at det ikke er det råeste skinnet på gata. Skjermkortet, Blu-ray-brenner, 2x500GB RAID, minnekortleser, lekkert design og annet stæsh fikk meg til å velge denne. XPS-pcene hadde jeg hørt var mer lik normale selvbygde PCer så jeg selv kan oppgradere i hytt og pine, så da gikk jeg med på å bruke noen hundringser i måneden som jeg uansett ikke merker noe av, på denne.

 

Så da står spørsmålet fortsatt, selv om jeg nå ser det egentlig ikke er noe spørsmål der. Jeg kan omformulere.

 

Jeg var egentlig mest ute etter noen nikk og enighet når det gjelder om CPUen er flaskehalsen, så jeg får bekreftet dette. Intel Q9550 virker som en bra deal, og det lurer jeg også på om det er riktig. CrossFire ser desverre ikke ut til å være et alternativ for meg, så jeg må satse på ett kraftig kort. Jeg reagerer litt på at 4870/4870X2 har lavere kjernefrekvens enn 3870X2. 4870X2 koster fortsatt over 4000kr ifølge prisguiden, men 4870 er jeg redd blir for liten ytelsesøkning. Jeg lurer på hva som faktisk er sant av dette.

Lenke til kommentar

Kjernefrekvensen er kun sammenlignbar mot andre kort i samme generasjon og klasse. Å sammenligne HD 3870x2 mot HD 4870x2 sine frekvenser er rett og slett litt bortkastet. Da de er såpass forksjellige i designet osv..

 

Dog er det jo ganske betydelige forskjeller på selv HD 3870x2 og HD 4870x2. HD 4870x2 er jo nærmere dobbelt så kraftig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke poenget. Jeg kjører Far Cry 2 i 1680x1050 Ultra High 2xAA/8xAF med jevnt over 50-60fps. Hva er nært verdiløst med den? Jeg har den fra jobben på "lease". Hjemme-PC ordning. Hovedkortet er Dell spesial, men resten er standard og moderne vil jeg tro. Prosessoren spør jeg her om jeg bør bytte ut, og jeg lurer på å bytte skjermkortet også om det er noe å tjene på det.

Den informasjonen fikk vel ikke vi før nå? :)

Da endrer det vel saken mye.

 

Det Wheelman mente var vel at Dell sine Pc'er faller mye i pris og spesielt med tanke på at din Pc ikke er toppspesifisert (ikke det at den er dårlig altså). :)

 

Ok, nå skjønner jeg hvor han vil. Hvilket eierforhold jeg har til PCen hadde i utgangspunktet ikke noe med komponentene å gjøre, så det unnlot jeg å nevne. PCen er toppspesisifert så langt 420 kunne gå fra Dell (med unntak av CPU, med Q6600 som alternativ kanskje), men dette jeg var klar over ved bestilling at det ikke er det råeste skinnet på gata. Skjermkortet, Blu-ray-brenner, 2x500GB RAID, minnekortleser, lekkert design og annet stæsh fikk meg til å velge denne. XPS-pcene hadde jeg hørt var mer lik normale selvbygde PCer så jeg selv kan oppgradere i hytt og pine, så da gikk jeg med på å bruke noen hundringser i måneden som jeg uansett ikke merker noe av, på denne.

 

Så da står spørsmålet fortsatt, selv om jeg nå ser det egentlig ikke er noe spørsmål der. Jeg kan omformulere.

 

Jeg var egentlig mest ute etter noen nikk og enighet når det gjelder om CPUen er flaskehalsen, så jeg får bekreftet dette. Intel Q9550 virker som en bra deal, og det lurer jeg også på om det er riktig. CrossFire ser desverre ikke ut til å være et alternativ for meg, så jeg må satse på ett kraftig kort. Jeg reagerer litt på at 4870/4870X2 har lavere kjernefrekvens enn 3870X2. 4870X2 koster fortsatt over 4000kr ifølge prisguiden, men 4870 er jeg redd blir for liten ytelsesøkning. Jeg lurer på hva som faktisk er sant av dette.

 

Her http://www.hardwaresecrets.com/article/645/8

kan du se hvor 3870X2 ligger i forhold til de andre korta.

HD4850 X2 er også et interessant kort og vil koste ca200$ mindre enn 4870 X2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...