Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

1. Hvis både AMD og nVIDIA hadde brukt GDDR5 minne så hadde det blitt store problemer med å få nok volum. Tilgjenglig volum av GDDR5 er en av grunnene til at kun HD 4850 er lansert enda. Vi får se hva nVIDIA gjør ved neste refresh... High-end kort er generelt et tapsprosjekt. Det er ikke der markedsandeler/profitt ligger.

2. Vi får se hva som skjer når kortene skal kjøre CUDA programmer (i.e PhysX) samtidig som grafikk...

1. Det er vel neppe årsaken til at Nvidia valgte en mye mer komplisert chip og PCB design samt GDDR3? Eller kanskje, men jeg synes ikke tilgjengeligheten til Nvidia kortene er ekstremt bra nå. Og skulle ikke GTX 260 egentlig komme samtidig?

2. Jeg har tidligere stadfestet at jeg tror GTX 280 har et "skjult" potensiale et eller annet sted, bare folding@home som benytter CUDA viser til rundt 20.000PPD som er mindblowing.

Så joda... Physx blir et interessant element her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble spekulert i 20k ppd også på de offisielle forumet, men tok en rask kikk og mellom 6k-8k er vanlig, jeg folder med ett 9800GTX (blant annet) og det klarer over 6k.

Men dette vil forandre seg, klienten er en veldig tidlig beta som kjører på like tidlige drivere (for GTX2xx)

Lenke til kommentar

Mulig det er sagt her nå, har prøvd å bla i gjennom de fleste sidene, men det er mange :p

Releasedato på 4870?

Veldig interessert i det kortet nå, utfra tester på 4850, når det yter så bra i forhold til 9800GTX som er mye dyrere.

Jeg er ikke ute etter å ha det dyreste og beste kortet, men et bra et som kjører de fleste spill bra nå, og en stund framover, dette ser det ut som ATI vil kunne tilby til en rimelig penge.

Om 4870 yter 20-30% bedre enn 4850 og det til rundt 1700kr som det spekuleres i er det jo mye bedre enn 9800 GTX ytelsesmesig og fortsatt en del billigere.

Crossfire med 2*4870 kort etterhvert må jo holde lenge, ettersom 9800 GTX holder godt på de fleste spill?

Lenke til kommentar
Tviler på at 4870 kommer til under 2000! Mellom 2000 og 2500 er nok mer riktig. Hvorfor lage 4850 og 4870 hvis begge kommer til og koste ca likt? Da selger jo ikke 4850 i det heletatt når 4870 kommer... My two cents:P

Fordi prisene tilpasser seg kokuransen. Jeg kan tenke meg at både Nvidia og ATI er misfornøyed med dagens prisutvikilg, men dette kan gå bare en vei nå. Fordi vi har fått mange "midlleklasse" kort og de skal prises under top-kortet.

Nvidia har begynet å senke prisen på top-kotet (siste jeg har hørt var kr. 3100 for GTX 280 i norske nettbutikker), og dette presser ned prisen på mellmklasekortene. Resultatet blir at nå plustlige har vi mange mellomklassekort som tross sine forskjeller skal selges ca. halve prisen på top-krtet. Dette er bra for oss forbrukere, nå kan vi få masse ekstra for noen hundrings.

Jeg tipper at prisen på HD4870 vil havne på ca. 1700 etter hype-perioden.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Kan de ikke bare komme med hd4870x2 litt før åhhhh...så kanskje cf-x thumbs.gif

Ville det ikke vært litt fint om ati gjorde som nvidia og kom med toppkortene først.

4850:kr 1200

4870:kr 1700 edit: ser nå at det er nevnt en pris på forrige side til 2000+

4870x2:kr ? (3200?)

gtx280 triple-sli 55fps i crysis på very high, og hvis 4870 i nærheten av 280 i ytelse så skulle to 4870x2 virkelig gruse crysis med "4x4870"

Hmm er det egentlig noen grunn til å ta 4870 i cf isteden for x2 varianten eller vica verca, iberegnt at man har cf støtte på hk da ?

å?, er det ikke bedre å vente 6 månder før et optil 100% raskere kort siden forje kort, og heller gå opp i steden?

som 4850 gjorde, det tok innersvingen på 9800 GTX og i tilegg var ca 1000 kr billigere ;)

og er bare mid-performace klassen, jeg venter spent på hva en 4870 kan gjøre jeg ;D

Syntes det er best og IKKE vente 6 måneder og få 100% bedre ytelse nå heller, er ikke det best :)

gtx280 triple-sli 55fps i crysis på very high, og hvis 4870 i nærheten av 280 i ytelse så skulle to 4870x2 virkelig gruse crysis med "4x4870"

Hvor har du de 280 gtx tallene fra?, det var det en minimal økning i forhold til 1 kort, om det ikke er med full pupp AA også da.

Leter etter den testen jeg leste igår nå....

Edit: her er den

Du ser vel hvor jeg har tatt 55fps fra,...very high 1600x1200 siden det ligner mest min egen oppløsning.

P.s. Tok meg en stund og bli kvitt de overflødige qoutene, fikk jo self beskjed hele tiden når jeg prøvde og poste de første gangene at taggene ikke made noe sens :wallbash:

P.s.2: Forumet ser ut som en fyllerye\lappeteppe :grin:

vil du vente i over 2år før du får 100% bedre ytelse da? ;)

da hadde vi ventet på UVD også

og ja det er 6.166mbps på nye HD 4800 serien for dine HTPC gaming/blu-ray muligheter :D

så det støtte TrueHD og DTS-HD, men ekke helt sikker på LPCM men det står i LCPM specs optil 6.116mbps :p

Endret av wiak
Lenke til kommentar
For all del jeg håper du har riktig:D Jeg solgte mitt 8800gtx kort i går så sitter her uten skjermkort. Planen var 2x4850 men venter til onsdag for se på prisen på kommende 4870..

Tenkte å gjøre det samme. Har et XFX 8800 GTX som har gjort veldig bra nytte for seg lenge nå. Men hva er noe sånt verdt etter to år ? Hva solgte f.eks. du ditt for ?

Lenke til kommentar

Nei, GDDR3 minne vil ha mye lavere latency enn GDDR5.

GPU'er er gjerne ikke så følsomme for latency, mye blir skjult i cacher. Men noe negativ innvirkning har det nok.

Bredden på bussen spiller ikke noen rolle her.

Ring bus kontrolleren til ATi fikk dog flere "stoppe plasser" med bredere minnebuss slik at latency'en økte.

Lenke til kommentar
For all del jeg håper du har riktig:D Jeg solgte mitt 8800gtx kort i går så sitter her uten skjermkort. Planen var 2x4850 men venter til onsdag for se på prisen på kommende 4870..

Tenkte å gjøre det samme. Har et XFX 8800 GTX som har gjort veldig bra nytte for seg lenge nå. Men hva er noe sånt verdt etter to år ? Hva solgte f.eks. du ditt for ?

La ut min for 1100kr og den ble solgt skamfort. Kanskje ikke så rart for den prisen:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...