Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Da bør du ikke gå for 4850, hvertfall ikek med standard kjøleren, det brummer bra mye. Og vis du starter å gjøre noe tungt så fyrer viften igang og du sitter der med nesten en jetmotor i pc'en. Tempsene er høøøøye, sitter med viften med 30% og da ligger tempen på rett under 80grader.

Tok og bestilte 4850 og Arctic Cooling Accelero S1. Så en test hvor idletempen gikk fra 65 til 32 og loadtempen gikk fra 87 til 65. Blir nok supert.

Oij, tror jaggu meg at jeg bestiller en slik kjøler jeg også da :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dog tilsier byggarkitekturen på kortene at GX2 muligens er et verre utgangspunkt for klokking. x2 er tross alt enklere å modde til god kjøling, siden det er et enkelt PCB.

Ja, en skulle så absolutt tro det, men av erfaring så er det helt stikk motsatt. 9800 GX2 er faktisk i den øvre delen av skalaen når det kommer til overklokking. Om ikke noe av det beste. Ja såfremt man øker viftehastighet, og ikke har så høy temp dog.

Mitt Asus 9800 GX2 klarer 25-30 % overklokk på både kjerne og shader. (og 12 % på minne)

Dette i motsetning til HD 4870X2 jeg har hatt (de tre HD 4870'ene var heller ikke stort bedre), som bare klarte noen stuslige prosent. :(

Så bra, jeg har nemlig akkurat kjøpt 2 stk GX2 as we speak. Hvordan ligger temp når du klokker slik, og viftehastighet?
Lenke til kommentar

Før jeg hadde lagt inn egen firmware i skjermkortet, lå viften noe rundt 30%, som var veldig stille greit nok, men skjermkortet lå på full hastighet, så å si hele tiden. Som førte til en evig av og på med viften.Laster man ned radeon bios editor, kan du sette stille og last hastigheter, samt video avspillings hastighet, yes!. Men dette har vel vært omtalt her før.

Lenke til kommentar
Tok og bestilte 4850 og Arctic Cooling Accelero S1. Så en test hvor idletempen gikk fra 65 til 32 og loadtempen gikk fra 87 til 65. Blir nok supert.

 

JA supert.... :)

 

jeg har en Accelero S1 på tur også, skal prøve en runde på 4870 så poster vi noen resultater, tror folk på forumet trenger og se hva som bor i denne kjøleren :)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Dog tilsier byggarkitekturen på kortene at GX2 muligens er et verre utgangspunkt for klokking. x2 er tross alt enklere å modde til god kjøling, siden det er et enkelt PCB.

Ja, en skulle så absolutt tro det, men av erfaring så er det helt stikk motsatt. 9800 GX2 er faktisk i den øvre delen av skalaen når det kommer til overklokking. Om ikke noe av det beste. Ja såfremt man øker viftehastighet, og ikke har så høy temp dog.

Mitt Asus 9800 GX2 klarer 25-30 % overklokk på både kjerne og shader. (og 12 % på minne)

Dette i motsetning til HD 4870X2 jeg har hatt (de tre HD 4870'ene var heller ikke stort bedre), som bare klarte noen stuslige prosent. :(

Så bra, jeg har nemlig akkurat kjøpt 2 stk GX2 as we speak. Hvordan ligger temp når du klokker slik, og viftehastighet?

 

Husker ikke helt, men dette var vel og merke med viftehastigheten på en 90 %. Tempen lå da på en 60 grader load om jeg ikke husker feil. De støyet naturligvis en del, og til vanlig bruk så ville jeg ikke gått så høyt. Så forvent litt lavere klokk på lavere hastigheten. (du trenger ikke klokke stort ned for å få det stabilt, selv på lavere viftehastigheter)

 

Men igjen, nå har jeg meget god kabinettkjøling også da.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg bygget meg en ny PC for et par uker siden med et HD4870 fra Club3D. Systemet er i utgangspunktet veldig stille, har byttet ut alle viftene i mitt P182 og montert inn støydempingsmatter. Skal også bytte ut skjermkortkjøleren med en T-rad^2 (ja, jeg vet at Accelero er billigere og kjøler bedre, men jeg liker at T-rad^2 er mer kompakt).

 

Det som blir mer og mer tydelig jo mindre viftestøy jeg får er at skjermkortet lager en hvinelyd under last. Dette kommer ikke fra viften, men fra en av komponentene på skjermkortet. På forumet på SPCR virker det som om det er flere som opplever denne lyden og de kaller det for "coil whine", noe som på godt norsk skulle bety en hvinelyd fra en spole. Lyden er spesielt fremtredende når jeg kjører Folding@Home, og når jeg spiller "Chess Titans" (hvinelyd hver gang en brikke flyttes). Etter å ha lagt noen tusenlapper ekstra i å få et så støysvakt system som mulig er det utrolig irriterende med en slik hvinelyd, spesielt siden maskinen står på stuen/soverommet/kontoret som er på ca 10 m^2.

 

Er det noen flere som har dette problemet? Vil det være en god grunn til å kreve RMA?

Lenke til kommentar

Vil ikke åpstå at jeg har hatt det 'problemet' med mitt 4850, men jeg har lagt merke til den hvinelyden ved visse viftehastigheter når jeg har testet hva som passet meg best. Det har ikke nødvendigvis vært ved de laveste viftehastighetene, men la oss si 25 % og 35 %, bare som et eksempel, så forsvant det når jeg skalerte hastigheten litt ned eller opp.

Lenke til kommentar

Har nå hatt Gainward HD4870 1GB GS i et døgn, og etter 3 timer med bare kødding blei det til slutt det råeste jeg har hatt i en pc noengang. De nyeste driverene ville ikke legge seg inn, så jeg måtte legge inn Gainward driverene som fulgte med og så de nyeste over dem igjen.

 

Og nei, jeg angrer ikke på at jeg ikke gikk et hakk opp, dette er stille og kjølig. Det gir mer enn nok power til mitt bruk akkurat nå, når jeg skulle trenge mer power så finnes det sikkert 5 eller 6870x2.

Lenke til kommentar

Om ATI eierene ikke har fått med seg, så har ATI kommet med en ganske fersk driver oppdatering. 8.10 Hotfix som er datert 27.10. Jeg har allerede testet den med Far Cry 2, og det var meget merkbar forskjell på hvor mye mer smooth the ble og fps var satt opp noen hakk, i forhold til forrige 8.10 Hotfix.

 

Jeg spilte med DX10 (ultra high 8xAA), men det som er synd er at den fikser ikke krasjen som skjer i DX10 mode. Her kan man laste ned driveren.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar
Om ATI eierene ikke har fått med seg, så har ATI kommet med en ganske fersk driver oppdatering. 8.10 Hotfix som er datert 27.10. Jeg har allerede testet den med Far Cry 2, og det var meget merkbar forskjell på hvor mye mer smooth the ble og fps var satt opp noen hakk, i forhold til forrige 8.10 Hotfix.

 

Jeg spilte med DX10 (ultra high 8xAA), men det som er synd er at den fikser ikke krasjen som skjer i DX10 mode. Her kan man laste ned driveren.

Jeg kjører 8.10 og føler FC2 er veldig ustabilt og spesielt når jeg kjører i bil. Da lagger det hvert 2 sekund eller noe. Det ble dessto verre dersom jeg overklokket skjermkortet. Skal teste 8.10 hotfix når jeg kommer hjem idag. Håper 1680x1050 Ultra High og 4x kan bli spillbart elns. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Om ATI eierene ikke har fått med seg, så har ATI kommet med en ganske fersk driver oppdatering. 8.10 Hotfix som er datert 27.10. Jeg har allerede testet den med Far Cry 2, og det var meget merkbar forskjell på hvor mye mer smooth the ble og fps var satt opp noen hakk, i forhold til forrige 8.10 Hotfix.

 

Jeg spilte med DX10 (ultra high 8xAA), men det som er synd er at den fikser ikke krasjen som skjer i DX10 mode. Her kan man laste ned driveren.

Strålande! Tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Håper 1680x1050 Ultra High og 4x kan bli spillbart elns.

 

nei, det tror jeg er for heftig...

 

tror 1680x1050 High og 2x, er mere realistiskt

 

Jeg kjører alt jeg kan ha på maks utenom AA og ligger på 30-50fps.

Men 8xaa med 4870 tror jeg blir for heftig. Det er på 1280x1024..kan ha 4xaa og det går greit, men 8xaa hakker noe grusomt.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...