Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Der fikk Gullars noe å tenke på :D

Andrull den kunnskapsrike :thumbup:

Det som er saken er at jeg kjører vista 64 bit, og det støtter kun at folding@home kjører på 1 kjerne. Tror det er mulig å få til 2, men det er masse omveier. Jeg kunne installert xp 64 som alternativt andre OS, men har ikke gjordt det ennå.

Grunnen til at jeg kan folde ved maks fart og spille lagfritt er at spillet koser seg på den ene praktisk talt ubrukte kjerna mens folding@home kjører på den andre.

Jeg ser dette fra forskjellige logger, med GPU og CPU load. Folding@home bruker 38-50% CPU når den kjører 100% load på GPU, så CPU har også godt med kraft igjen.

Beklager å skuffe de som trodde jeg dreit meg ut, :p

Fortsatt mulig jeg har skrive noe feil, i såfall rett meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du prøver å si er at den kjører full pupp på godt under halvparten av kapasiteten til maskinen. Det er vel ikke det jeg ville klassifisert som "full pupp" akkurat. Men uansett, det var heller ikke mitt poeng å "drite deg ut", men ei nevne heller at foldingen ikke har særlig invirkning på spillingen. Da den (som du sikkert vet) justerer hvor mye det krever etter hvor mye du har tilgjengelig.

Med andre ord, uansett hvordan spill du spiller, eller hva du gjør, så skal ikke folding gjøre det vesentlig tregere.

:)

Men det er naturligvis imponerende å se hvor mye en Quad-Core kan gjøre samtidig. :new_woot:

Lenke til kommentar
Det du prøver å si er at den kjører full pupp på godt under halvparten av kapasiteten til maskinen. Det er vel ikke det jeg ville klassifisert som "full pupp" akkurat. Men uansett, det var heller ikke mitt poeng å "drite deg ut", men ei nevne heller at foldingen ikke har særlig invirkning på spillingen. Da den (som du sikkert vet) justerer hvor mye det krever etter hvor mye du har tilgjengelig.

Med andre ord, uansett hvordan spill du spiller, eller hva du gjør, så skal ikke folding gjøre det vesentlig tregere.

:)

Men det er naturligvis imponerende å se hvor mye en Quad-Core kan gjøre samtidig. :new_woot:

Ja, koser meg stort med quadcoren min, selv om den er luftkjølt med kun 2,6 Ghz.

Testa å spille av dvd, kjøre folding@home, laste ned med torrent, installere med windows update (alt fra/til samme partisjon), og flytte 7-8 GB fra nevnte partisjon til velociraptoren min med ca 130-120 MB/s i snittfart, samtidig! Traff ingen bottleneck, annet enn max farta på velociraptoren XD Hadde også diverse internettsider oppe i bakgrunn (hardware, et par youtube, hotmail, vg, dagbladet, og et par til) bare for å se om det hadde noe å si. Var mitt eget lille forsøk av en real life stress-test. Ram bruk ca 60%, og cpu koste seg rundt 75-80%, ingen hakking. SSD diskene i raid er syke :D

(Btw, kjører ikke pagefile, den er deaktivert)

Testa også noe tilsvarende bare uten kopiering og windows update mens jeg koste meg med litt map-making i Hammer (til CSS).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Sitter fortsatt å vurderer om jeg skal kjøpe 4850 eller 4870, eller om jeg skal vente på 4850X2..? Tenkte max 2500,- Hvilke kort bør man unngå? Har lest at det er noen som sliter med bios problemer, noen som sliter med dårlig kjøling osv... Regner med at det står i tråden et eller annet sted, men å lese igjennom 260 sider det gidder jeg rett og slett ikke :p

Endret av Celeb0rn
Lenke til kommentar
Sitter fortsatt å vurderer om jeg skal kjøpe 4850 eller 4870, eller om jeg skal vente på 4850X2..? Tenkte max 2500,- Hvilke kort bør man unngå? Har lest at det er noen som sliter med bios problemer, noen som sliter med dårlig kjøling osv... Regner med at det står i tråden et eller annet sted, men å lese igjennom 260 sider det gidder jeg rett og slett ikke :p

Dersom du ikke krever å kjøre 1920x1200 med max grafikk anbefaler jeg 4870 (ikke x2), da får du noe som klarer å dra det meste så det er pent og se på og går helt glatt. Og prisen er også innenfor rekkeviddet ditt.

Lenke til kommentar

Ja det er nærmest den konklusjonen jeg også kommer til etterhvert. Vet du noe om hvilket 4850 som er lurt å velge? 512 eller 1024 versjonen? De har vel forskjellige kjølere, noen er mer eller midre effektive og mer eller mindre bråkete.. Er det uansett lurt å kjøpe en zalman eller lignende å montere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...