GullLars Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Der fikk Gullars noe å tenke på Andrull den kunnskapsrike Det som er saken er at jeg kjører vista 64 bit, og det støtter kun at folding@home kjører på 1 kjerne. Tror det er mulig å få til 2, men det er masse omveier. Jeg kunne installert xp 64 som alternativt andre OS, men har ikke gjordt det ennå. Grunnen til at jeg kan folde ved maks fart og spille lagfritt er at spillet koser seg på den ene praktisk talt ubrukte kjerna mens folding@home kjører på den andre. Jeg ser dette fra forskjellige logger, med GPU og CPU load. Folding@home bruker 38-50% CPU når den kjører 100% load på GPU, så CPU har også godt med kraft igjen. Beklager å skuffe de som trodde jeg dreit meg ut, Fortsatt mulig jeg har skrive noe feil, i såfall rett meg Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Et spill som CS:S trenger neppe 4 kjerner for å gå rundt. SMP bruker ledige ressurser og derfor får du foldet på 3+ kjerner mens spillet går. Uavhengig av Vista eller XP. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Det du prøver å si er at den kjører full pupp på godt under halvparten av kapasiteten til maskinen. Det er vel ikke det jeg ville klassifisert som "full pupp" akkurat. Men uansett, det var heller ikke mitt poeng å "drite deg ut", men ei nevne heller at foldingen ikke har særlig invirkning på spillingen. Da den (som du sikkert vet) justerer hvor mye det krever etter hvor mye du har tilgjengelig. Med andre ord, uansett hvordan spill du spiller, eller hva du gjør, så skal ikke folding gjøre det vesentlig tregere. Men det er naturligvis imponerende å se hvor mye en Quad-Core kan gjøre samtidig. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Det du prøver å si er at den kjører full pupp på godt under halvparten av kapasiteten til maskinen. Det er vel ikke det jeg ville klassifisert som "full pupp" akkurat. Men uansett, det var heller ikke mitt poeng å "drite deg ut", men ei nevne heller at foldingen ikke har særlig invirkning på spillingen. Da den (som du sikkert vet) justerer hvor mye det krever etter hvor mye du har tilgjengelig. Med andre ord, uansett hvordan spill du spiller, eller hva du gjør, så skal ikke folding gjøre det vesentlig tregere. Men det er naturligvis imponerende å se hvor mye en Quad-Core kan gjøre samtidig. Ja, koser meg stort med quadcoren min, selv om den er luftkjølt med kun 2,6 Ghz. Testa å spille av dvd, kjøre folding@home, laste ned med torrent, installere med windows update (alt fra/til samme partisjon), og flytte 7-8 GB fra nevnte partisjon til velociraptoren min med ca 130-120 MB/s i snittfart, samtidig! Traff ingen bottleneck, annet enn max farta på velociraptoren XD Hadde også diverse internettsider oppe i bakgrunn (hardware, et par youtube, hotmail, vg, dagbladet, og et par til) bare for å se om det hadde noe å si. Var mitt eget lille forsøk av en real life stress-test. Ram bruk ca 60%, og cpu koste seg rundt 75-80%, ingen hakking. SSD diskene i raid er syke (Btw, kjører ikke pagefile, den er deaktivert) Testa også noe tilsvarende bare uten kopiering og windows update mens jeg koste meg med litt map-making i Hammer (til CSS). Endret 23. oktober 2008 av GullLars Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Ekstremt mye? Grafen viste jo 10-20 % i de fleste spill. Virket jo egentlig forventet ut spør du meg. (ja ivhertfall om vi tar det med en klype salt, da det strengt talt er fra Nvidia) Lenke til kommentar
zaynox Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Fikk mitt Powercolor Radeon HD 4870 1GB i går Temperaturen Idle - 60-63 Load - 65-67 Lenke til kommentar
vetting Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvilket program kan jeg bruke til å teste tempereatur på skjermkort og prosessor under load? Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Fikk mitt Powercolor Radeon HD 4870 1GB i går Temperaturen Idle - 60-63 Load - 65-67 Ikke konge temperaturer det da, mitt idler på 44 grader på kjernen, med 35 % på viftestyringa, og tror det var 58 grader load. Lenke til kommentar
zaynox Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 :S har ikke stilt noe på vifta jeg, så jeg vet ikke hva den står på. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 :Shar ikke stilt noe på vifta jeg, så jeg vet ikke hva den står på. husker ikke nøyaktig hva den sto på, men var på 25 prosent eller no (23?) Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Sitter fortsatt å vurderer om jeg skal kjøpe 4850 eller 4870, eller om jeg skal vente på 4850X2..? Tenkte max 2500,- Hvilke kort bør man unngå? Har lest at det er noen som sliter med bios problemer, noen som sliter med dårlig kjøling osv... Regner med at det står i tråden et eller annet sted, men å lese igjennom 260 sider det gidder jeg rett og slett ikke Endret 24. oktober 2008 av Celeb0rn Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Sitter fortsatt å vurderer om jeg skal kjøpe 4850 eller 4870, eller om jeg skal vente på 4850X2..? Tenkte max 2500,- Hvilke kort bør man unngå? Har lest at det er noen som sliter med bios problemer, noen som sliter med dårlig kjøling osv... Regner med at det står i tråden et eller annet sted, men å lese igjennom 260 sider det gidder jeg rett og slett ikke Dersom du ikke krever å kjøre 1920x1200 med max grafikk anbefaler jeg 4870 (ikke x2), da får du noe som klarer å dra det meste så det er pent og se på og går helt glatt. Og prisen er også innenfor rekkeviddet ditt. Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Kravet er nok ikke 1920x1200 enda nei, men kan fort bli det når jeg kjøper meg ny komplett pc. Dette kortet er bare for å kjøre farcry 2 midlertidig.. og med den sugne plasmaen jeg har nå så blir det vel 1024 eller 1280 tror jeg. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg tror 4850 er noe for deg, for så å satse på et crossfire-hovedkort som støtter crossfire og da evt et kort til Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Ja det er nærmest den konklusjonen jeg også kommer til etterhvert. Vet du noe om hvilket 4850 som er lurt å velge? 512 eller 1024 versjonen? De har vel forskjellige kjølere, noen er mer eller midre effektive og mer eller mindre bråkete.. Er det uansett lurt å kjøpe en zalman eller lignende å montere? Lenke til kommentar
vetting Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvordan måler dere load temp? Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvordan måler dere load temp? OCCT har akkurat kommet med et program som stresstester (også) GPU. Ellers så bruker man diverse spill (Crysis) Lenke til kommentar
anordne Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Tror han mener avlesning av tempratur. Everest leser av alle temp målere i din pc. Coretemp er et annet som leser av cputemp. Realtemp er kanskje bedre men leser også kun av cpu. Med rivatuner (for skjermkort) kan du overklokke og lese av tempen og logge den. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hva heter det programmet med den smultringen som spinner? Stresser gpu-en. Har glemt hva det heter. (Slenger det inn her ettersom programmet er lagt for skjermkort og her er det en god klump med skjermkort-folk ) Lenke til kommentar
Isbit47 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hva heter det programmet med den smultringen som spinner? Stresser gpu-en. Har glemt hva det heter. (Slenger det inn her ettersom programmet er lagt for skjermkort og her er det en god klump med skjermkort-folk ) Furmark Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå