Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spiller vell fint liten rolle hvor mye viftene bråker på 40, 60, 80%..

Om HD4870 sin vifte på 30% kjøler like bra som 8800GTS sin på 80% så gjør vell ikke det HD4870 sin vifte noe dårligere selv om den bråker på 40%?

Om noen fatta den da :p

Når det gjelder driver v8.10 så er den nå i RC3

Lenke til kommentar

Den greier ikke å kjøle like bra på 30 som ett gts på 80%. Har stått på ca 45% og da var tempen over 50 nermere 60 grader på idle. Har vifte på 70% nå og gpu 1 2 på mellom 42 til 52 på gpu 1 og 28 og 34 på andre. Er veldig store temp forskjeller på dette kortet. Og så mange forskjellige temp sensorer. Funker bedre med en slik.

Lurer på å få tak i en sånn

Lenke til kommentar
Den greier ikke å kjøle like bra på 30 som ett gts på 80%. Har stått på ca 45% og da var tempen over 50 nermere 60 grader på idle. Har vifte på 70% nå og gpu 1 2 på mellom 42 til 52 på gpu 1 og 28 og 34 på andre. Er veldig store temp forskjeller på dette kortet. Og så mange forskjellige temp sensorer. Funker bedre med en slik.

Lurer på å få tak i en sånn

Nå tok jeg jo tall ut av løse lufta da, var bare et eksempel på at det å utelukkende sammenligne to helt forskjellige kjøleløsninger med hver andre ved å si at den ene bråker så så mye ved xx % RPM og den andre bråker så mye ikke helt holder mål?

Om jeg kjører en vifte på rommet og den bråker mer enn en mindre vifte på samme turtall, så betyr jo ikke det automatisk at den er dårligere? Kan jo fort hende at om jeg setter ned turtallet på vifta så bråker den faktisk mindre enn den andre, samtidig som det kjøler minst like bra?

Du kan jo ikke akkurat sammenligne forskjellige temperaturer på skjermkort heller da, nå vet jeg ikke om du har HD4870 eller HD4870X2, men selve skjermkortet her utvikler jo mer varme enn 8800GTS etter det jeg forstår og derfor må det jo en bedre kjøleløsning til for at det skal holdes like kaldt? Blir som om jeg skal si at min gamle P4 vifte er bedre enn mine nye Core 2 Duo vifte fordi P4 vifta bråket mindre og holdt min gamle prosessor på 50grader og min nye nå bråker mer og prosessoren min er 60grader?

Gjør det min gamle kjøler bedre? Om jeg hadde puttet den på Core 2 Duo maskinen så hadde jo den antagelig kommet opp i 70grader? Ergo er den jo faktisk dårligere, så du kan jo bare sammenligne ting på den måten.

Det var også et eksempel jeg tok ut av løse lufta helt uten reelle tall.

Siden du nevner GPU1 og GPU2 regner jeg med at du har HD4870X2?

Selvsagt så utvikler jo et Dual-GPU skjermkort MER varme enn et single-GPU 8800GTS kort? Det er vell logisk?

Er jo ikke akkurat noe problem eller farlig om skjermkortet ligger på rundt 70-80grader ved load heller? Ser ikke helt problemet?

Midt 8800GTS 640MB lå støtt og stadig på 80-90grader ved full load, uten at det vare noe større problem?

Jeg kunne kjøre vifta på 100% men da bråkte den endel, for å si det sånn så bråker 8800GTS 640MB sin kjøler mer på 100% enn hva HD4870X2 sin gjør på 35-40%, og da lå mitt 8800GTS på rundt 80grader ved full load? HD4870X2 ligger jo ikke noe spesielt høyere med vifta på 35-40% heller, så vil ikke si at det er storre forskjellene der?

Noen som vet når AMD ATI kommer ut med sikkelig kjøling og drivere som har sikkelig fungerendes vifte styring? Er vel snart 6 måneder nå...

Er viftestyring på 8.10 BETA driverne, så det kommer vell da offisielt med neste driver som normalt skal bli lagt ut den tredje onsdagen i måneden, alltid ny driver tredje onsdagen i måneden :)

Du kan ta en tur innom Guru3D forumet og laste ned 8.10RC3 driveren :)

Forstår ikke helt hvorfor viftestyring SKAL være endel av driveren?

Det er da en ekstra ting som egentlig er en luksusting i en driver? Du kan jo fint laste ned diverse verktøy som gjør jobben for deg uansett?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Hva som bråker mest blir vi ikke enig om. Men ATI bråker mer på fullt enn to GTS kort.

Og så er det dette med ujevn kjøling over disse to gpu`ene. Derfor så vurderer jeg vannkjøling på mitt skjermkort.

Så HWBruker, det finnest vannkjøling til ATI kortene, og om du vil styre vifte bruker du jo bare riva tuner eller expert_tool om det fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å kjøpe nytt skjermkort, og valget står mellom 4850 og 4870. Jeg har noen spørsmål.

Er 4870 så mye bedre at det forsvarer prisforskjellen?

512mb eller 1024mb RAM?

Jeg ser noen levrandører selger korta med passiv kjøling, noe som er ideelt, da det vil lage mindre støy. Det jeg lurer på er hvordan tempraturen på kortet vil bli med passiv, og hvor stabilt det vil være.

Pc-specsa mine:

Intel Core Duo 6600 - klokka til 3GHz

4 GB RAM

Vista 64bit

22" skjerm med oppløsning på 1680*1050

Lenke til kommentar

Takker for svaret ramguy, vet du kanskje når ati lar andre produsenter release deres egen kjøler til kortene? Hvis det er allerede ute har noen en link? Vet ikke om eg årker å vente på neste nvidia kort, har fått meg en 24" og merket at 8800GTS 640MB sliter en del :!:

Edit: Gjelder 4870x2 versjonen har ikke x2 x16 slots pci-e for crossfire.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Hei har tenkt å kjøpe Sapphire Radeon HD 4870. Og har en Zalman VF900-CU liggende og lurer på om de passer samen. Er det noen som vet det?

Eller er det noen som vet ka målene mellom skrue hullene på feste til kjøeren på 4870 er. Eller er det det samme som 4850?

Mvh hvkk

Lenke til kommentar

Har et HD4850 i makinen nå og bruker en 17" 4:3 skjerm. Har planer om å pansjonere denne og kjøpe meg en 22" 16:10 skjerm. Kan dette kortet da blit litt for svakt? Har litt lyst til å bytte ut til 4870 evt x2 eller har et x2 kort liten betydning på denne skjermstørelsen og oppløsning. Har P45 hk så kan evt gå for cf med 2x4850 eller 1x4850 + 1x4870 (hørt at det skal være mulig, stemmer dette). Noen guruer her som kan gi meg et godt svar på dette?

Wohooo!! post nr. 5000 :woot:

Endret av HooligaNs117
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...