Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Ja, og det er nettopp derfor det er så viktig at folk slutter å leke fanboys. Vi trenger et sterkt ATI like mye som vi trenger Nvidia.

Konkurranse kommer oss forbrukere til gode og fremmer utvikling istedenfor melking av markedet med gjenbruk av allerede utviklet teknologi.

Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, og det er nettopp derfor det er så viktig at folk slutter å leke fanboys. Vi trenger et sterkt ATI like mye som vi trenger Nvidia.

hehe du tror det hjelper på det fenomene, smittes oftest på ungdom 14 - 19 år.

Konkurranse kommer oss forbrukere til gode og fremmer utvikling istedenfor melking av markedet med gjenbruk av allerede utviklet teknologi.

Nei det gjør det billigere, om det skal gjøres billigst mulig tror jeg nok gjennbruk er enda er aktuelt, men det blir en annen topic igjen.... (om du tenker på helt monopol så har du jo forsåvidt et poeng, men når prisene senkes så mye tenker jeg på...)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
-ASUS P5E3, X38, Socket-775, DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 (P5E3)

Sikkert et bra kort, men personlig ville jeg kjøpt et kort fra Abit, x38 eller x48, ingen forskjell mm. du har tenket å overklokke endel. Dvs 500fsb+. Men du må ha P5E versionen, P5E3 er DDR3.

-INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb UTEN Kjøler! (E8400bulk)

Kanon prosessor.

-CORSAIR Powersupply 550W Bulk, black, (CMPSU-550VXEU BULK)

Sikkert den beste PSU'en man får for pengene, men kjøp 520w'en om den koster noenlunde det samme i den butikken du skal handle fra. Den er faktisk kraftigere.

Har 3gb DDR2 800 MHz fra før,

dette + HD 4850 (og evt. enda et 4850 i crossfire senere)

Jeg ville ventet på 4870 og sett hvordan dette yter, det var vel 26. det var snakk om.

phenom 3 core 2,4 banker 8400 3.0 ghz on stock,

Lenke til kommentar

Kan de ikke bare komme med hd4870x2 litt før åhhhh...så kanskje cf-x :thumbs:

Ville det ikke vært litt fint om ati gjorde som nvidia og kom med toppkortene først.

4850:kr 1200

4870:kr 1700 edit: ser nå at det er nevnt en pris på forrige side til 2000+

4870x2:kr ? (3200?)

gtx280 triple-sli 55fps i crysis på very high, og hvis 4870 i nærheten av 280 i ytelse så skulle to 4870x2 virkelig gruse crysis med "4x4870"

Hmm er det egentlig noen grunn til å ta 4870 i cf isteden for x2 varianten eller vica verca, iberegnt at man har cf støtte på hk da ?

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Men vil man få bruk for de 230gib. ATI har hatt en tendens til å gå largly overkill på minnebåndbredde før HD38 serien.

2900 xt og 2900 pro er de eneste kortene med 512 bit båndbredde. Både x1900 xtx og x1950 xtx hadde 256 bit båndbredde(49,6 og 64 GB/s). Dette er ikke largly overkill.

Da var det kun minnekontrolleren som var 512bit og ikke minnebussen på de førstnevnte. Kontrolleren fikk mye oppmerksomhet.

Nå skal det sies at overkill på minnebåndbredde ikke koster særlig mye (og dermed ikke er særlig med bortkasting av penger). Overkill på minnebåndbredde gir heller ikke noe særlig økt og unødvendig effektforbruk.

Hadde man gjort omvendt og hatt overkill GPU-hastighet så ville det trolig kostet mye både i form av penger og effektforbruk.

På et skjermkort står minnet for rundt 5% av effektforbruket. GPU står for rundt 93%. De to siste prosentene er effekttap i spenningskontrollerne og andre komponenter.

Hvis GDDR5 ikke koster mer enn GDDR3 så er jeg enig.

Ifølge wikipedia har 2900 xt og pro 512 bit buss width .

Eh ja? hvem her har sagt noe annet? "De to førstnevnte" betyr X1800 og X1900 som jeg tok med i mitt innlegg og som du korrigerte, men tydeligvis glemte igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Da var det kun minnekontrolleren som var 512bit og ikke minnebussen på de førstnevnte. Kontrolleren fikk mye oppmerksomhet.

Denne plasskrevende ring bus kontrolleren er forøvrig blitt tatt ut i RV770 og er nok delvis en forklaring til en høye økningen i antall enheter mot en så lav økning i transistorer.

Så lenge det er et fremskritt er det bra, og når den kom var det egentlig ikke behov for den.

En ting som taler mot å kjøre CF er at du bør ha et true 2*16x hovedkort og ikke 2*8x som de fleste er. Da må man fort ut med mye mer penger igjen. Veldig få som her snakker om CF har ekte 2*16 HK.

jeg har 2stk_ekte PCI Express 2.0 x16 slots på mitt Gigabyte 790FX-DS5 kort :p

å ja det var Radeon HD 4870 (GDDR5+høyrere klokkefrekevens på minne/kjerne) som var opptil 70% av hastigheten til GTX 280, ikke Radeon HD 4850 (GDDR3+myelavereklokkefrekevens på minne/kjerne)

som jeg sa HD 4850 er bare en smakebitt ;)

Kan de ikke bare komme med hd4870x2 litt før åhhhh...så kanskje cf-x thumbs.gif

Ville det ikke vært litt fint om ati gjorde som nvidia og kom med toppkortene først.

4850:kr 1200

4870:kr 1700 edit: ser nå at det er nevnt en pris på forrige side til 2000+

4870x2:kr ? (3200?)

gtx280 triple-sli 55fps i crysis på very high, og hvis 4870 i nærheten av 280 i ytelse så skulle to 4870x2 virkelig gruse crysis med "4x4870"

Hmm er det egentlig noen grunn til å ta 4870 i cf isteden for x2 varianten eller vica verca, iberegnt at man har cf støtte på hk da ?

å?, er det ikke bedre å vente 6 månder før et optil 100% raskere kort siden forje kort, og heller gå opp i steden?

som 4850 gjorde, det tok innersvingen på 9800 GTX og i tilegg var ca 1000 kr billigere ;)

og er bare mid-performace klassen, jeg venter spent på hva en 4870 kan gjøre jeg ;D

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Men vil man få bruk for de 230gib. ATI har hatt en tendens til å gå largly overkill på minnebåndbredde før HD38 serien.

2900 xt og 2900 pro er de eneste kortene med 512 bit båndbredde. Både x1900 xtx og x1950 xtx hadde 256 bit båndbredde(49,6 og 64 GB/s). Dette er ikke largly overkill.

Nå skal det sies at overkill på minnebåndbredde ikke koster særlig mye (og dermed ikke er særlig med bortkasting av penger). Overkill på minnebåndbredde gir heller ikke noe særlig økt og unødvendig effektforbruk.

Hadde man gjort omvendt og hatt overkill GPU-hastighet så ville det trolig kostet mye både i form av penger og effektforbruk.

På et skjermkort står minnet for rundt 5% av effektforbruket. GPU står for rundt 93%. De to siste prosentene er effekttap i spenningskontrollerne og andre komponenter.

Hvis GDDR5 ikke koster mer enn GDDR3 så er jeg enig.

Ifølge wikipedia har 2900 xt og pro 512 bit buss width .

Eh ja? hvem her har sagt noe annet? "De to førstnevnte" betyr X1800 og X1900 som jeg tok med i mitt innlegg og som du korrigerte, men tydeligvis glemte igjen.

Hva? De to første skjermkortene jeg nevnte var 2900 xt og pro. Hvem har glemt noe?

Sier du at 256 bit minnebuss er overkill på x1900 xtx og x1950 xtx?

Lenke til kommentar

O:M:A

Nå befinner du deg på et latterlig kverruleringsnivå og halmstrå taktikk fordi du selv mistet kontrollen på hva som ble diskutert. Anbefaler deg å lese vår diskusjon fra starten av igjen og følge diskusjonen frem til denne posten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå befinner du deg på et latterlig kverruleringsnivå fordi du selv mistet kontrollen på hva som ble diskutert. Anbefaler deg å lese postene våre fra starten og følge diskusjonen frem til denne posten. Så får vi se hvor mentalt voksen du er.

Nå synes jeg det går for langt Theo343! Isteden for at du prøver å svare saklig sier du at jeg "tydeligvis har glemt noe"(finner forresten ikke noe som jeg har quotet på som du har skrevet om x1900 og x1800). Itillegg kommer du med uttalelser om at "hvem har sagt noe annet" og "eh ja".

Jeg spør saklige spørsmål om du mente at x1900 og x1800 hadde overkill på minnebussen og så spør du meg om jeg er mentalt voksen?

Jeg har overhodet ikke vist noe tegn til usaklighet.

Lenke til kommentar

Det virket ikke saklig i det hele tatt. Men siden du fremhever at du mente det var saklig så la oss se på fakta.

Les min første post om dette, hva er de to første kortene jeg nevner der og så leser du din post hvor du korrigerer meg, deretter min post hvor jeg never "de to førstnevnte". Må jeg skrive et innlegg med full historikk om dette eller ser du det greit selv.

Hadde du giddet å se på hva vi begynte å diskutere så hadde du lett sett dette og derfor finner jeg det høyst usaklig.

Diskusjonen vår var ikke mer enn noen få poster, så at du skulle miste tråden så fort hadde jeg ikke forventet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...