Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Tror jeg har skrevet om det iallefall 2 ganger før i denne tråden.

 

 

var bare noe med de 5000 postene somm skremte meg litt :p

 

MEN. trenger gode råd. flashet nå, ny Vgpu er 1.083v. men problemet er at kortet aldri idler på 500mhz, men hopper konstant fra 500 til 800mhz. og derfor ligger konstant på 1,26V og ikke 1,083.

 

hvordan retter jeg dette?

post-70872-1222697317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ikke "Clock Info 3" også være 500/950?

Nedklokking av minnet tjener du forresten noen grader på også. :)

 

 

nei virker ikke sånn. stilte den på 500mhz @ 1,080V og endte opp met at kortet holdt 500mhz både i 2d og 3d og volt forble 1,26 :hmm:

 

 

har jobbet lit videre, forandret noe i bioseditor (bildet) så nå er ihvertfall Vgup fleksibel.

 

men trenger tips for hvordan jeg får den til og hoppe opp og ned både i volt og mhz

post-70872-1222702668_thumb.jpg

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Clock Info 0 = Boot/Bios POST

Clock Info 1 = Low (2D?) , clock info 2 = Medium (low-3D) , clock Info 3 = High (high-3D)

Clock Info 4 = Low UVD , clock info 5 = Medium UVD , clock Info 6 = High UVD

Clock Info 7 = Low (2D?) , clock info 8 = Medium (low-3D) , clock Info 9 = High (high-3D)

 

1.083 Volt har du ikke i din bios sin voltage table (se nederst til venstre under selectable voltages). Valg av noe annet enn disse blir ugyldig og nærmeste "hit" over denne blir valgt.

Lenke til kommentar
1.083 Volt har du ikke i din bios sin voltage table (se nederst til venstre under selectable voltages). Valg av noe annet enn disse blir ugyldig og nærmeste "hit" over denne blir valgt.

 

jo det er nok der, men har ikke postet bilde. skjønnte dette selv etter noe grubling, men da jeg forandret på det jeg har sirklet med rødt "enable superior powerplay" fikke jeg 1,083 som alternativ

 

 

så jeg kan da kjøre clock Info 3,6 og 9 på 800mhz@ 1,26V og resten på 500mhz@ 1,083V??

 

 

så jeg kan da kjøre clock Info 3,6 og 9 på 800mhz@ 1,26V og resten på 500mhz@ 1,083V??
funka ikke det heller, skal prøve mek kun 3 og 6 @ 800mhz og 1,26V

post-70872-1222706350_thumb.jpg

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Får ikke til og stoppe den hoppingen mellom 500 og 800 mhz. har satt alle unntat clock info 3 og 9 til 500mhz og 1,083V. setter jeg 3 eller 9 på 500

blir det stående på 500 mhz under 3D

 

maskina drar 20W mindre fra veggen ved 500mhz @ 1,083 enn den gjør ellers så hadde vært artig og fått det til. men har flashet ca 15 ganger nå og har sluppet opp for ideer....

Lenke til kommentar

Jeg har da bestemt meg på å kjøpe meg ett 4870X2, selv om jeg sikkert ikke trenger det :p Oh well.

 

Men da var det det. Jeg vet at dette er en varm potet her inne, men det er det med produsent. Jeg er egentlig ganske sapphire tilhenger, selv om det ikke er noe særlig grunn til det..

Jeg står da mellom asus til 3700, og sapphire til 4000. Er det verdt de 300 ekstra ? Eller betyr det ikke noe ?

Det ble nevnt noe om bedre vifte på asus her en gang mener jeg å ha lest.

Noen innspill ?

 

 

Noen som har prøvd:

http://www.asus.com/999/html/share/2/icon/15/index.htm

Forresten ?

 

Hadde vært fint med raske svar. Skal bestille i morgen : >

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar
Får ikke til og stoppe den hoppingen mellom 500 og 800 mhz. har satt alle unntat clock info 3 og 9 til 500mhz og 1,083V. setter jeg 3 eller 9 på 500

blir det stående på 500 mhz under 3D

 

maskina drar 20W mindre fra veggen ved 500mhz @ 1,083 enn den gjør ellers så hadde vært artig og fått det til. men har flashet ca 15 ganger nå og har sluppet opp for ideer....

 

Kjører du Vista med Aero enablet kan det hende at GPU veksler mellom low(2D)500mhz og Medium(3D)800mhz i windows uten at jeg kan si dette sikkert.

 

Dessuten tror jeg ikke det er noen god idé å ha medium og high (3D) til hhv 500/800.

Var bla. dette som lagde windows/driver krasj på Sapphire 4870 pga hyppig veksling i clock speed i spill(3D) mode mellom disse to.

Lenke til kommentar

Du får ikke noe mer minne nei. Er desverre ikke som penger, der du kan plusse på det ene og det andre og få en høyere total.

 

Har du et kort på 512MB og et på 1024MB, så vil du totalt få 512MB som kan brukes. ;)

Har du to kort på 512MB, så vil du fortsatt få 512MB totalt.

Har du derimot to kort på 1024MB, så vil du kunne få 1024MB totalt som kan brukes.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Her er et eksempel med redigering av vifte profil.

Man kan også selvfølgelig gjøre andre ting i RBE (eks clock settings) føre man reflasher.

 

 

1) Åpne ATIWinflash , og lagre vgabiosen som ligger i kortet til filen bios.rom.

250554.jpeg

 

 

 

2) Start RBE 1.4 og åpne bios.rom fila (load BIOS) som du lagret vha ATIWinflash i pkt 1.

250555.jpeg

 

Hvor lastet du ned ATI Winflash? Jeg fant en hos TechPowerUp versjon 2.0.1.2, men den lagrer ikke BIOS ROMen riktig. Når jeg startet programmet så finner den ikke ut hvor mye minne kortet mitt har. Ei heller memory and engine clock. Når jeg lagrer BIOS får jeg ikke ei 128kb fil som det skal være med HD4870 kort, men bare 62kb.

 

Jeg har lest at mange har fått problemer med døde kort pga flashinga ikke virker som den skal. Jeg har lastet ned ROMen til HD4870 kortet mitt fra techpowerup. Den var 128kb. Bør jeg bare åpne den i RBE og editere fan settings før jeg flasher den til kortet, eller er det et problem med ATI Winflash slik at det unansett ikke virker med mer enn 64kb?

 

Se også denne infoen fra TechPowerUp

 

Hvilke RBE bør man bruke?

 

Er ATIFLASH mer "safe" å flashe bios til kortet med?

Endret av lul
Lenke til kommentar

Jeg har flashet mitt 4870 med Winflash 2.0.1.2 flere ganger. Ingenting å si på det, bortsett fra at den har en tendens til å henge maskinen ved oppstart av programmet.

Bruk siste utgave av GPU-Z til å lagre BIOS, åpne BIOSen i (evt. RBE først) Winflash og flash kortet.

 

Om du trenger å endre vifte-instillingene er opp til deg.

Jeg bruker/brukte RBE 1.14.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Jeg har flashet mitt 4870 med Winflash 2.0.1.2 flere ganger. Ingenting å si på det, bortsett fra at den har en tendens til å henge maskinen ved oppstart av programmet.

Bruk siste utgave av GPU-Z til å lagre BIOS, åpne BIOSen i (evt. RBE først) Winflash og flash kortet.

 

Om du trenger å endre vifte-instillingene er opp til deg.

Jeg bruker/brukte RBE 1.14.

 

Lykke til :)

 

Takker! Er det best å ta ut ROMen fra kortet og modde den eller bruke ROMen som techpowerup har?

 

Ja jeg trenger å endre dem for jeg bruker mye Linux og man kan ikke sette hastigheten der så vidt jeg vet. Ellers blir CPU og hovedkort mye varmere, rund 44 og 50C hhv, fordi HD 4870 kortet legger seg på 77C. Under spilling kommer det kanskje opp i 83C (Crysis/Half Life 2 o.l) Jeg testet i går med å endre på viftehastigheten. Fant ut at 25% ved skrivebordsbruk gir meg ca 50C og må øke den til 30% ved spilling.

 

Når jeg ser på vifteprofilen som er default så virker det jo som om vifta er av til GPUen når 50C. Hadde det bare vært skjermkortet som lå på 70-80C så hadde jeg hadde jeg neppe brydd meg, men jeg liker ikek at det varmer opp hovedkortet og CPUen min

Endret av lul
Lenke til kommentar

Tror ikke det spiller noen rolle hvilken ROM du bruker, sålenge du tar backup av orginale, i tilfelle noe skulle skje så du må sende inn kortet.

 

Du kan godt få en kopi av min moddede BIOS, hvor vifta ligger på 30% fra 0-70 grader før den øker. I mitt kabinett idler kortet på 65 grader, men kortet er nå omringet av varme komponenter som skal ut etterhvert.

Ellers er BIOSen endret til å kjøre kortet på 795/1100.

Endret av Intern
Lenke til kommentar
Jeg har da bestemt meg på å kjøpe meg ett 4870X2, selv om jeg sikkert ikke trenger det :p Oh well.

 

Men da var det det. Jeg vet at dette er en varm potet her inne, men det er det med produsent. Jeg er egentlig ganske sapphire tilhenger, selv om det ikke er noe særlig grunn til det..

Jeg står da mellom asus til 3700, og sapphire til 4000. Er det verdt de 300 ekstra ? Eller betyr det ikke noe ?

Det ble nevnt noe om bedre vifte på asus her en gang mener jeg å ha lest.

Noen innspill ?

 

 

Noen som har prøvd:

http://www.asus.com/999/html/share/2/icon/15/index.htm

Forresten ?

 

Hadde vært fint med raske svar. Skal bestille i morgen : >

Shameless self-quote.

Lenke til kommentar

Sett muligheten til å bestille fra en annen nettbutikk? Med mindre du skal bestille flere deler fra samme sted selvfølgelig. Med et raskt søk på prisguide ser jeg at du får Sapphire versjonen til 3494 kr hos XD. Det er 500 kr å spare i forhold til den prisen du hadde. Her er forøvrig de billigste prisene på de andre modellene av HD4870x2.

Endret av Alpha_Male
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...