Cortinarius rubellus Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Og det glemte jeg, det kan være flere versjoner..men den du skal ha er for 48xx-serien=) Ikke noe problem, hygglig å klare å hjelpe noen iblant=) Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Og det glemte jeg, det kan være flere versjoner..men den du skal ha er for 48xx-serien=)Ikke noe problem, hygglig å klare å hjelpe noen iblant=) På sidene til Gainward kunne man velge mellom Extpertool for ATI eller Nvidia, så jeg tok ATI jeg. Satser på at det funker, tester det nå. Takk igjen! EDIT: Ålreit, detta funka jo som bare det! Kjempefint. Satte vifta på 55% i Fixed Speed, og det senka temperaturen en hel del. Hva burde man holde seg på, sånn ca? Går det ikke ann å sette static speed lavere enn 50%? Endret 22. september 2008 av Fisk1 Lenke til kommentar
vetting Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Og det glemte jeg, det kan være flere versjoner..men den du skal ha er for 48xx-serien=)Ikke noe problem, hygglig å klare å hjelpe noen iblant=) På sidene til Gainward kunne man velge mellom Extpertool for ATI eller Nvidia, så jeg tok ATI jeg. Satser på at det funker, tester det nå. Takk igjen! EDIT: Ålreit, detta funka jo som bare det! Kjempefint. Satte vifta på 55% i Fixed Speed, og det senka temperaturen en hel del. Hva burde man holde seg på, sånn ca? Går det ikke ann å sette static speed lavere enn 50%? Jo, det går det, men ikke med det programmet. Har har du to alternativer: HD4850/4870 Fan Fix! if you make a profile (navn på profil: spill og normal) in catalyst after turning on Overdrive( make sure clock and memory settings are correct). You can then go to the file "C:\Users\Bretware(username)\AppData\Local\ATI\ACE \Bretw are. XML. the xml file will have the same name as the catalyst profile you saved. right click and hit edit. <Feature name="FanSpeedAlgorithm_0"> <Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Manual" /> </Feature> <Feature name="FanSpeedRPMTarget_0"> <Property name="Want" value="0" /> </Feature> <Feature name="FanSpeedPercentTarget_0"> <Property name="Want" value="65" /> Change the value to "manual" and Want value to "65" Save the file then reload your profile in catalyst. 65% seemed perfect for me, 70% was loud but you may need it if your case has poor air flow. You will have to select the profile everytime you start the computer, but it will work until there is a fix or better info so i can figure how to change the auto target temp. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=192932 Den andre måten, editere bios: RBE guide (Radeon Bios Editor) fra techpowerup. ( http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=69114) Download RBE: http://www.techpowerup.com/downloads/Utilities/RBE/ Save orginal biosen med ATIWinflash til eks orginalvga.rom Save en gang til med nytt navn eks editedvga.rom( slik at du har en urørt orginal bios). Bruk så RBE , load editedvga.rom , gå på FAN settings i RBE , og klikk "Set all fan settings to recommended value" Save biosen og reflash kortet med ATI-winflash/ATIFlash og editedvga.rom. Etter at du har gjort dette idler 4850 kortet i området 45-50°(ca. 35% RPM) ,load RPM styres automatisk av temperatur ihh til fan speed algoritmen i den nye settingsen. Applikasjonene til techpowerup er til windows , så du får ikke gjort dette med en linux burk. Les denne posten til syar for fremgangsmåte med bilder: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11926638 Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 /forkortelse Mange takk, da skal jeg se på det i morra! Hyggelig at det er så mange vettuge folk som hjelper til her. EXPTERtool funker helt fint, har 50% fixed speed nå og temperatur på ca 50 grader. Takk igjen alle sammen! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det spørs jo va tempen blir når kortet drar igang med heavy 3D grafikk da. Med automatisk styring justerer hastigheten seg selv , så man kan glemme å bekymre seg om temperatur helt og holdent enten det er i IDLE (2D) eller i 3D. Med fixed temp i expertool er hastigheten satt permanent. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Riva funker ikke til 4850 eller? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det spørs jo va tempen blir når kortet drar igang med heavy 3D grafikk da.Med automatisk styring justerer hastigheten seg selv , så man kan glemme å bekymre seg om temperatur helt og holdent enten det er i IDLE (2D) eller i 3D. Med fixed temp i expertool er hastigheten satt permanent. Ja, det tror jeg ikke blir noe problem, er ikke mye til heavy 3D-grafikk som går gjennom maskina her for tiden. Lite gaming osv, sitter mest på IRC, Internet og MSN. Men skal spille en runde med DiRT seinere i dag og se hvordan tempen blir da, evt. justere opp Fixed Speed til 70% eller noe da. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Noen løsning for å få Catalyst 8.9 til å fungere på Windows Server 2008 ? Fikk 8.8 til å fungere etter masse slit, men etter å ha sittet å tuklet med 8.9 i 4 timer så orker jeg ikke mer. Problemet er vel i grunn at Catalyst offisielt ikke støtter Windows Server 2008, og Vista driverne skaper problemer. Det som skjer etter installasjon av 8.9 er at jeg får opp en boks med denne meldingen når jeg starter PCen. Hverken driver eller Control Center vil fungere: "the catalyst control center is not supported by the driver version of your enabled graphics adapter" Og ja, jeg har brukt "riktig" driver. Altså Vista x64 driveren (da jeg har Windows Server 2008 x64 OS). Fjern driver helt, bruk drivercleaner for å fjerne rester, installer driver, omstart, avinstaller driveren i enhetsbehandling, og deretter omstart. Da vil ati-driver komme som standard istedet for Windows sin implementerte. Jeg tror dette var framgangsmåten, men mulig det er småpirk som ikke er nevnt. Prøv deg frem, eller se lenger tilbake i tråden, flere som har hatt problemet. Det stemmer at dette fungerte med tidligere drivere (8.7, 8.8) men får ikke dette til å fungere med 8.9. Tro meg, jeg har prøvd. Lenke til kommentar
Fenixen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 taper man mye ytelse på å velge kort med 512mb ram fremfor 1gb? Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Riva funker ikke til 4850 eller? Rivatuner 2.11 fungerer med ATI 4600 og 4800 serien. Der kan man stille viften så lavt eller høyt som man ønsker. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 taper man mye ytelse på å velge kort med 512mb ram fremfor 1gb? Ikke nødvendigvis i dag, men ettersom framtidige spill kommer, så vil det ekstra minne kanskje gjøre seg gjeldende. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Rivatuner 2.11 fungerer med ATI 4600 og 4800 serien. Der kan man stille viften så lavt eller høyt som man ønsker.Var det jeg også mente. Enda blir det anbefalt tungvindte og dårlige alternativer. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ja jeg gjør ting litt vansklig jeg, men jeg tenkte ikke over Rivatuner i går=) Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Bare et lite spørsmål om RiveTuner her. Må man klikke på icon'et også skifte hastigheten på skjermkortet hver gang man går ut og inn av et spill hvis man ikke vil ha så høye tempereaturer, eller er det et icon nede til høyre ved klokken, man kan høyrekilkke på, og velg hastigheten der. Håper dere skjønner spørsmålet Lenke til kommentar
Intern Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det gjør skjermkort-BIOSen for deg Lenke til kommentar
smy Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) prøv ny rivatuner her funker helt flott på 4850 kort mitt.kjører 740/2350 på kort nå Endret 23. september 2008 av smy Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Noen som har erfaringer med HIS, da spesielt deres 4850? 1195,- på Komplett. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Powercolor 4870x2 var på demovare idag for 3100,- og nå er den borte Nvidia har nå bra/grei ytelse på Vista driverne, gjelder dette for ATI også? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Powercolor 4870x2 var på demovare idag for 3100,- og nå er den borte Nvidia har nå bra/grei ytelse på Vista driverne, gjelder dette for ATI også? Ytelsen er veldig bra i Vista. Har selv Vista 64. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Nå tenker jeg på å kjøpe nytt skjermkort. Vil det vere stor forskjell på HD 4870 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355023 ), http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375903 og GTX 260 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355266 )? Kan bruke 2000-2500 på kort. Ikke over 2500. Endret 23. september 2008 av Quote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå