Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og det glemte jeg, det kan være flere versjoner..men den du skal ha er for 48xx-serien=)

Ikke noe problem, hygglig å klare å hjelpe noen iblant=)

På sidene til Gainward kunne man velge mellom Extpertool for ATI eller Nvidia, så jeg tok ATI jeg.

Satser på at det funker, tester det nå. :)

Takk igjen!

EDIT: Ålreit, detta funka jo som bare det! Kjempefint. :)

Satte vifta på 55% i Fixed Speed, og det senka temperaturen en hel del.

Hva burde man holde seg på, sånn ca? Går det ikke ann å sette static speed lavere enn 50%?

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar
Og det glemte jeg, det kan være flere versjoner..men den du skal ha er for 48xx-serien=)

Ikke noe problem, hygglig å klare å hjelpe noen iblant=)

På sidene til Gainward kunne man velge mellom Extpertool for ATI eller Nvidia, så jeg tok ATI jeg.

Satser på at det funker, tester det nå. :)

Takk igjen!

EDIT: Ålreit, detta funka jo som bare det! Kjempefint. :)

Satte vifta på 55% i Fixed Speed, og det senka temperaturen en hel del.

Hva burde man holde seg på, sånn ca? Går det ikke ann å sette static speed lavere enn 50%?

Jo, det går det, men ikke med det programmet. Har har du to alternativer:

HD4850/4870 Fan Fix!

if you make a profile (navn på profil: spill og normal) in catalyst after turning on Overdrive( make sure clock and memory settings are correct). You can then go to the file "C:\Users\Bretware(username)\AppData\Local\ATI\ACE \Bretw are. XML. the xml file will have the same name as the catalyst profile you saved. right click and hit edit.

<Feature name="FanSpeedAlgorithm_0">

<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Manual" />

</Feature>

<Feature name="FanSpeedRPMTarget_0">

<Property name="Want" value="0" />

</Feature>

<Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">

<Property name="Want" value="65" />

Change the value to "manual" and Want value to "65"

Save the file then reload your profile in catalyst.

65% seemed perfect for me, 70% was loud but you may need it if your case has poor air flow.

You will have to select the profile everytime you start the computer, but it will work until there is a fix or better info so i can figure how to change the auto target temp.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=192932

Den andre måten, editere bios:

RBE guide (Radeon Bios Editor) fra techpowerup.

( http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=69114)

Download RBE: http://www.techpowerup.com/downloads/Utilities/RBE/

Save orginal biosen med ATIWinflash til eks orginalvga.rom

Save en gang til med nytt navn eks editedvga.rom( slik at du har en urørt orginal bios).

Bruk så RBE , load editedvga.rom , gå på FAN settings i RBE , og klikk "Set all fan settings to recommended value"

Save biosen og reflash kortet med ATI-winflash/ATIFlash og editedvga.rom.

Etter at du har gjort dette idler 4850 kortet i området 45-50°(ca. 35% RPM) ,load RPM styres automatisk av temperatur ihh til fan speed algoritmen i den nye settingsen.

Applikasjonene til techpowerup er til windows , så du får ikke gjort dette med en linux burk.

Les denne posten til syar for fremgangsmåte med bilder: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11926638

Lenke til kommentar
Det spørs jo va tempen blir når kortet drar igang med heavy 3D grafikk da.

Med automatisk styring justerer hastigheten seg selv , så man kan glemme å bekymre seg om temperatur helt og holdent enten det er i IDLE (2D) eller i 3D.

Med fixed temp i expertool er hastigheten satt permanent.

Ja, det tror jeg ikke blir noe problem, er ikke mye til heavy 3D-grafikk som går gjennom maskina her for tiden.

Lite gaming osv, sitter mest på IRC, Internet og MSN. :)

Men skal spille en runde med DiRT seinere i dag og se hvordan tempen blir da, evt. justere opp Fixed Speed til 70% eller noe da.

Lenke til kommentar
Noen løsning for å få Catalyst 8.9 til å fungere på Windows Server 2008 :(? Fikk 8.8 til å fungere etter masse slit, men etter å ha sittet å tuklet med 8.9 i 4 timer så orker jeg ikke mer.

Problemet er vel i grunn at Catalyst offisielt ikke støtter Windows Server 2008, og Vista driverne skaper problemer.

Det som skjer etter installasjon av 8.9 er at jeg får opp en boks med denne meldingen når jeg starter PCen. Hverken driver eller Control Center vil fungere:

"the catalyst control center is not supported by the driver version of your enabled graphics adapter"

Og ja, jeg har brukt "riktig" driver. Altså Vista x64 driveren (da jeg har Windows Server 2008 x64 OS).

Fjern driver helt, bruk drivercleaner for å fjerne rester, installer driver, omstart, avinstaller driveren i enhetsbehandling, og deretter omstart. Da vil ati-driver komme som standard istedet for Windows sin implementerte.

Jeg tror dette var framgangsmåten, men mulig det er småpirk som ikke er nevnt. Prøv deg frem, eller se lenger tilbake i tråden, flere som har hatt problemet.

Det stemmer at dette fungerte med tidligere drivere (8.7, 8.8) men får ikke dette til å fungere med 8.9. Tro meg, jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål om RiveTuner her.

Må man klikke på icon'et også skifte hastigheten på skjermkortet hver gang man går ut og inn av et spill hvis man ikke vil ha så høye tempereaturer, eller er det et icon nede til høyre ved klokken, man kan høyrekilkke på, og velg hastigheten der.

Håper dere skjønner spørsmålet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...