Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et 1GB-kort vil hjelpe en del ved så høy oppløsning, ja.

akkurat dette hadde vært artig og sett en test på. synest 4870 har gått litt i mot akkurat denne "myten" da det ikke bukker under i høye oppløsninger med masse aa/af. noe som det egentlig i teorien burde gjøre.

så hvis det viser seg at minnet er en flaskehals, og at man får en fin ytelses økning i høye oppløsninger med 1024 mb kort, da kan man jo gå så langt som og si at 4870 tar gtx 280

Lenke til kommentar

akkurat dette hadde vært artig og sett en test på. synest 4870 har gått litt i mot akkurat denne "myten" da det ikke bukker under i høye oppløsninger med masse aa/af. noe som det egentlig i teorien burde gjøre.

så hvis det viser seg at minnet er en flaskehals, og at man får en fin ytelses økning i høye oppløsninger med 1024 mb kort, da kan man jo gå så langt som og si at 4870 tar gtx 280

Det har vell noe å gjøre med at AA / AF håndteringen til AMD / ATI er annerledes fra den nVIDIA benytter?

Leste noe om at AMD / ATI varianten både så bedre ut, og slukte mindre grafikk RAM?

Lenke til kommentar
Det har vell noe å gjøre med at AA / AF håndteringen til AMD / ATI er annerledes fra den nVIDIA benytter?

Leste noe om at AMD / ATI varianten både så bedre ut, og slukte mindre grafikk RAM?

AF bruker ikke ekstra minne og MSAA bruker den samme mengden om det ATi eller nVidia, mulig CFAA er noe lettere her enn CSAA. Kvalitetsmessig har nVidia bedre texture filtering og CSAA blurer ikke slik CFAA gjør på narrow og wide-tent (selv om det ikke nødvendigvis er en dårlig ting). Men ATi ser ut til å håndtere texture overflow eller generelt PCIe<->sysminne/CPU trafikk bedre.

For tester som viser at 1GB utgjør en forskjell på 4870 har vi denne:

http://www.hardwarezone.com.au/reviews/vie...;cid=3&pg=1

Synd det er så få spill som blir testet, men den viser en forskjell og spesiellt i Crysis. Merk at plutselige framedrops trenger ikke å gå så mye utover en gjennomsnittlig framerate test, men kan ødelegge mye for spill opplevelsen. Så selv bare en liten forskjell kan tyde på at det er for lite minne.

Lenke til kommentar

Var et overraskene "sjokk" for meg å installere Crysis + Patch 1.2.1 nå som jeg har HD4870.

Spiller med denne "very high" modifikasjonen for WinXP, alt på maks, 1600x1200 og tvunget maks AA og AF igjennom ATI Tray Tools og jeg opplever ikke noe hakking?! :D

Må si at Crysis plutselig ble et langt mer underholdene spill nå, med 8800GTS 640MB var det ned på medium på 1600x1200 og null AA og selv da var det tegn til hakking i perioder.

EDIT:

Sendte nettopp en mail til Norek angående om de kan forsøke å få fatt på noen Palit / Gainward HD 4870 Sonic Dual Edition, jeg betaler gjerne en slant for denne da den kan parres med mitt HiS Radeon HD 4870, ikke at jeg trenger bedre ytelse, men jeg ønsker displayport muligheter siden min nye HP LP2475W skjerm jeg skal anskaffe om ca 10dager har støtte for det!

Og dette Palit / Gainward kortet er jo det eneste "toppkortet" på markedet med displayport?

Er jo da en kjempe bonus at jeg attpåtil kan kjøre det i Crossfire med mitt nåværende skjermkort! :D

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

ikke flame meg nå please :)

har lest mange plasser, om hvordan jeg kan stille opp vifte hastigheten min osv, men synes at alle "tutorialene" er litt vanskelige.

så hvis noen kunne hjelpe meg, hvordan jeg kan få justert vifte hastighetene mine, og enablet overdrive på mine 2x 4870X2, så ville det vært perfekt :) om det trengs og sies, så bruker jeg 8.9 beta driverne atm

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

Etter mine erfaringer og forumbrukeres tilbakemeldinger så er nVidia sine AA ikke så krevende som ATI sine. I noen tilfeller går FPS kun et par hakk ned fra 0x til 16x på nVidia kort.

Men du har damn right i at ATI sin AA er way more bedre en nvidia sine billige pixelsmoothere...! 8xMSAA knuser 16xQXAA!

Lenke til kommentar
Etter mine erfaringer og forumbrukeres tilbakemeldinger så er nVidia sine AA ikke så krevende som ATI sine.

Med 4800-seren er det snarere tvertom, spesielt med 8xMSAA.

I noen tilfeller går FPS kun et par hakk ned fra 0x til 16x på nVidia kort.

Da er man nok enten veldig begrenset av CPU eller så blir ikke AA skikkelig påført.

Men du har damn right i at ATI sin AA er way more bedre en nvidia sine billige pixelsmoothere...! 8xMSAA knuser 16xQXAA!

16xCSAA kanskje, som kanskje heller bør sammenlignes med ATi sin custom filter AA teknikk. 8xMSAA mot 8xMSAA er det ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...