Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har testet litt nå med mitt Powercolor 4870 "pcs"

 

først av allt, vifta suger rompe, den støyer masse, slår seg av og på, har en susing på lav og avslåd vifte som minnet om en radio som ikke er på stasjon. den ser ut som om den drar luft ut av kabinettet men jeg kjenner ingen luft som kommer.

 

har testet med modifisert orginalkjøler og en VF-900 som vel var litt etterlyst? kjørete 3dmark 2006 i 1920/1200 med x8/x8 for og få skikkelig belastning noe som gir 8800 poeng :)

 

vf -900 på lavest hastighet er stille/lydløst: coretemp er 60/93 og vrm 61/102 (idle/load)

 

på full fart. coretemp 52/82 og vrm 54/84

 

Modifissert orginalkjøler var en enkel sak, av med plastdeksel og en skrue på vifta. brukte en 14cm Yate loon til 25 kr.og 3 kabelstrips for og feste vifta. testet 2 hatigheter 600 og 1000 rpm. hvor 600 er lydløst og 1000 er mulig hørbart.

 

600 rpm : coretemp 49/72 og vrm 58/92

 

1000 rpm : coretemp 44/63 og vrm 55/82

 

ser unødvendig brutalt ut med den store vifta, men det funker meget fint.

 

så la jeg ved et anna bilde i tilfelle det blir diskusjoner om hvem som har best utsikt fra nerdebula :p

post-70872-1221056571_thumb.jpg

post-70872-1221057008_thumb.jpg

post-70872-1221057716_thumb.jpg

post-70872-1221057763_thumb.jpg

post-70872-1221057802_thumb.jpg

post-70872-1221058126_thumb.jpg

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Hei hei, jeg vet veldig lite om hardware, kort og slikt siden jeg bruker pc'en mest til å spille med. Henger for det meste på gamer delen av diskusjon.no, men tenkte jeg skulle spørre dere om ett lite spørsmål om

 

PowerColor HD 4870 PCS+

 

Noen andre tall, dere vet vel hva det betyr:

512mb gddr5

dual DVI

HDMI

 

Så problemet var altså at viften slår seg av og på, og at hele kortet lager en ekkel, ødelagt-radio aktig lyd. Dessuten er kortet ganske varmt. Jeg har lest litt rundt og sett mange med samme problem. Noe jeg kan gjøre, modifisere filer og/eller kjøpe ny, separat vifte?

Lenke til kommentar
Hvordan vifte passer best til 4870? Må være jævlig stille og så klart kjøle bra

 

 

etter de experimentene jeg har gjort i dag hadde jeg gådd for en acellero S1 med ei vifte på. vi annta at en 12cm på 6-700 rpm er mere enn nokk.

 

Wartom: er det jeg postet over om. det er et ferdig oveklokka kort med en annen kjøler en orginalt.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Dumt spørsmål, men har det noe å si i hvilken PCI-e 2.0 slot en setter skjermkortet? Tenkte å sette det i den nederste slotten da det kommer seg lenger unna CPUen...

 

Husker at i gaaaaaamle dager så var det av og til nøye hvor man plasserte ting.

 

Har bare et HD 4870 i et Asus P5Q Pro kort.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Det skal ikke ha noe å si hva slags slot du setter skjermkortet ned i, men de bruker som regel å ha en forskjellig farge, der f.eks svart er "hovedslotten". Det gjør ingenting om du setter den i feil uansett.

 

OK, fint. Så noen som snakket om at enkelt kort kjørt default 8x på den andre slotten, så jeg begynte å lure... Den sort slotten ser ut til å være lengst unna CPUen også i følge manualen. takker :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er godt mulig den blir begrenset til 8x av den ene slotten, noe som kommer ann på hva slags chipset/hovedkort det er. Det er uansett bare å skifte spor om du "bare" får 8x.

 

P45.

 

Ser nå i manualen at den sorte slotten er slot 2 og den blå er slot 1.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Jeg må leve med 8x speed på mitt 4870, for mitt teite hk trenger en dritt i det ene pci-ekspress sporet for at det andre skal kjøre 16x

 

Og den greia har jeg null peiling på hvor er :wallbash:

 

Ville jeg merket mye forskjell om den hadde kjørt i 16x?

 

Har en skjerm med bare 1280*1024 oppløsning uansett, så det er vel ikke krise for min del?

Lenke til kommentar

Vetting: Jeg tror det skal gå bra så lenge du setter inn noen ekstra vifter.

 

smy:Det stemmer at det kommer et Gainward HD4850 "Golden Sample" skjermkort i nærmeste framtid. Her tester de skjermkortet. Utdrag fra testen "Gainward HD 4850 Golden Sample card features 3+1 VRM design, and unlike the reference HD 4850 that uses a 6-pin power connector, this card comes with an 8-pin one."

 

Det eneste negative med 4850 Golden Sample er at det ikke blåser varmluften ut av kabinettet, så du bør ha et kabinett me noen vifter.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...