Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Hvis du følger med vil du se at ved bruk av "recommended settings" knappen vil Tmin/Tmax endres , "Tslope %" , "duty cycles % " , "hysteresis %" , "PWM ramp on" , "PWM ramp % .

 

OK :)

 

Dette må jo være mye bedre enn å forandre viftehastigheten med viftekontrollen...

 

Ja det er mye enklere enn å tulle med overdrive profiler, rivatuner og slikt.

Det synes iallefall jeg (set it and forget it ).

Recommended fan settings funker helt greit ,iallefall for 4850 & 4870.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe jeg ikke hadde brydd meg om (da jeg ikke bruker noen PCI porter) at om noen produsenter kom med hele 3-slots kjøle-løsning på 4870x2, siden den trekker så mye strøm. Hvordan tror dere det ville ha gått med tanke på sata-porter og diverse andre?

 

Det ville jo blitt en bra kjøleløsning på luft, da man får plass til litt mer alu/kobber på skjermkortet som senker tempen litt. Jeg bruker bare maks 2 sata-porter uansett.

 

EDIT: Det blir litt verre for de som skal kjøre noen skjermkort i crossfire, men hadde vært en idè for de som bruker lite porter og bruker maks ett skjermkort.

Med custom bios(modifisert viftestyring) er kjølingen på mitt 4870X2 helt kurant. :)

Idle temp på henholdsvis 50C/35C på hver kjerne, og loadtempen har aldri vært over 80C.

 

Kan laste opp biosene(Master og slave) senere ikveld, om ønsket. :)

 

Leif Einar: Hvordan skal man få plass til en 12-14cm radialvifte på et skjermkort? Dette blir jo digert for enkelte kabinett. Som sagt, kjølingen på 4870X2 er bra den, sålenge man har god luftflyt i kabinettet, og lager egen viftestyring(og gjerne bytter kjølepasta).

 

 

Last gjerne opp biosene ja. Det hadde vært snilt :thumbup:

Lenke til kommentar
Leif Einar: Hvordan skal man få plass til en 12-14cm radialvifte på et skjermkort? Dette blir jo digert for enkelte kabinett.

 

jeg har en TRUE kjøler den er vel 16 cm høy, så da må det være plass for skikkelige vifter på skjemkort. i og med at kabinettet er like høyt/bredt hele veien. folk har jo Accelero S1 med 12-14 cm vifter så det går nok fint det. tenker da ikke stock kjøler

Lenke til kommentar
Hvis du følger med vil du se at ved bruk av "recommended settings" knappen vil Tmin/Tmax endres , "Tslope %" , "duty cycles % " , "hysteresis %" , "PWM ramp on" , "PWM ramp % .

 

OK :)

 

Dette må jo være mye bedre enn å forandre viftehastigheten med viftekontrollen...

 

Ja det er mye enklere enn å tulle med overdrive profiler, rivatuner og slikt.

Det synes iallefall jeg (set it and forget it ).

Recommended fan settings funker helt greit ,iallefall for 4850 & 4870.

 

Er det lite vits å laste ned hotfixen nå som det er kommet nyere CCC-drivere?

 

Har Powerplay blitt fikset i de nyeste driverne forresten?

Lenke til kommentar
Her er et eksempel med redigering av vifte profil.

Man kan også selvfølgelig gjøre andre ting i RBE (eks clock settings) føre man reflasher.

 

 

1) Åpne ATIWinflash , og lagre vgabiosen som ligger i kortet til filen bios.rom.

250554.jpeg

 

 

 

2) Start RBE 1.4 og åpne bios.rom fila (load BIOS) som du lagret vha ATIWinflash i pkt 1.

250555.jpeg

 

 

 

3) Gjør de modifieringer/endringer i RBE du ønsker.

I dette eksempelet har vi endret vifte profil til

"set all fan settings to recommended values" .

Etter modifisering trykk på "save BIOS" og gi den et nytt unikt navn ,

eks min_editerte_bios.rom.

Etter at den er "savet" kan RBE avsluttes med "exit".

 

Fan settings føre:

250605.jpeg

 

Fan settings etter trykket "recommended ..." :

250557.jpeg

 

 

 

4) Start opp igjen ATIWinflash.

Bruk "Load Image" og browse deg til filen lagret under pkt 3 (min_editerte_bios.rom)

250558.jpeg

 

 

 

5) Programmer vgabiosen (min_editerte_bios.rom) ved å trykke på "Program" knappen.

Windows bildet vil nå være "fryst" med gammel skjerminfo frem til kortet har fått

ny bios flashet. Systemet ber deg restarte for å fullføre - gjør som anvist.

250559.jpeg

 

 

 

 

 

 

Ønsker man å flashe tilbake til orginal følger man samme prosedyre med winflash i pkt 4 & 5 med forkjell at man loader image fil "bios.rom". Dette er den orginale fila savet under pkt 1.

 

Takk for veldig bra inlleg med hjelp, ser nå at jeg har lasta ned feil program. hadde lasta ned atiflash, og der kom det bare et sånn comando vindu som jeg ikke skjønte noe av:P anyway, takk skal du ha. på 100% var vifta så godt som et jetfly:P

Lenke til kommentar
Leif Einar: Hvordan skal man få plass til en 12-14cm radialvifte på et skjermkort? Dette blir jo digert for enkelte kabinett. Som sagt, kjølingen på 4870X2 er bra den, sålenge man har god luftflyt i kabinettet, og lager egen viftestyring(og gjerne bytter kjølepasta).

 

Du kan ganske lett det. Man har da 120mm vifte på CPU kjøleren. Se forøvrig dette bilde jeg fant på nettet.

Lenke til kommentar

De biosene jeg har modifisert så langt. :)

 

Master og Slave bios med modifisert viftestyring(stock frekvenser 750/900):

master.zip

 

 

Samme bios, men med høyere frekvenser i 3D(800/900) Husk å sjekk at kortene deres klarer dette før dere flasher!:

master800.zip

 

For å flashe disse må man bruke ATIFlash i DOS. Flashing i WinFlash er ikke støttet enda.

 

Kommandoene(uten hermetegn):

 

Stock frekvenser:

Master: "atiflash -p 0 master.ROM"

Slave: "atiflash -p 1 slave.ROM"

 

800/900:

Master: "atiflash -p 0 master~1.ROM"

Slave: "atiflash -p 1 slave800.ROM"

 

Jeg tar ikke noe ansvar for hva som måtte skje med kortet under flashing. All flashing skjer på eget ansvar, og bryter garantien.

 

Om dere er uheldige å feilflasher, kan man alltids få hosta opp stock roms, og få flasha tilbake med et PCI-kort eller annet PCI-Express-kort.

Lenke til kommentar

Om dere lurer på status på powerplay på 4870 kan dere kikke på testene til "nafets".

http://www.silentpcreview.com/forums/viewt...p=426087#426087

 

Personlig tror jeg ikke vi vil se powerplay (i den form av signifikant redusert watt bruk) i annet enn lavere kommende modeller som 46xx + andre , og IGP løsninger til laptops osv.

 

Kun nedsatt core og memory frekvenser betyr svært lite mtp watt reduksjon på high end korta.

 

 

Om dere er uheldige å feilflasher, kan man alltids få hosta opp stock roms, og få flasha tilbake med et PCI-kort eller annet PCI-Express-kort.

 

Før flashing kan man "save" sitt eget 4870x2 korts vgabios med :

"ATIFlash -s 0 BIOS0.ROM" ( for adapter 0 - master )

"ATIFlash -s 1 BIOS1.ROM" ( for adapter 1 - slave )

 

Husk at det er "true" DOS bootet system man snakker om , ikke et command prompt vindu i windows . Smarteste er å lage seg en usb dos bootbar minnepenn .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...