Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser nå at fler og fler nettbutikker publiserer 4870 med 1GB minne, og de forventer å få de inn i begynnelsen av oktober. Denne uken er det også en meget god pris på 4870 512MB hos en av landets nettbutikker. Er det noen som har noe formening om jeg vil sitte igjen med en ytelsesforbedring som rettferdiggjør ventetiden og 6-700 kr mer hvis jeg velger å vente på 1GB versjonen?

 

Det skal sies at jeg har forholdsvis gammel LCD skjerm som ikke kjører på mer enn 1280x1024 også... Men det er jo mulig den blir byttet ut med tid og stunder. Når det gjelder spill, så er det hovedsakelig age of conan det går i her :D

Lenke til kommentar
Jeg ser nå at fler og fler nettbutikker publiserer 4870 med 1GB minne, og de forventer å få de inn i begynnelsen av oktober. Denne uken er det også en meget god pris på 4870 512MB hos en av landets nettbutikker. Er det noen som har noe formening om jeg vil sitte igjen med en ytelsesforbedring som rettferdiggjør ventetiden og 6-700 kr mer hvis jeg velger å vente på 1GB versjonen?

 

Henger meg litt på her.

 

Jeg har planlagt å kjøpe en PC siden Mai nå, eneste som mangler er skjermkort (Handlevogn ).

Skal som sagt spille på en Samsung 22" i 1680x1050.

Eneste spørsmål er skjermkort.

 

I starten tittet jeg på Sapphire Readeon HD 4870, men så PowerColer "PCS"-versjon pga. viften, menså pga. noe problemer med det, aner jeg ikke nå.

 

Siden man kan stille viften med program nå, så er vel ikke viften sååå viktig lenger vel?

 

Og er det verdt å vente på 1GB versjone i 1680x1050 (skal ha det skjermkortet lenge), og eventuelt annen vifte og, eller?

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Ville ventet til det kommer noen tester av 1GB vs 512MB fordi det er litt vanskelig å si hvor godt GPUen klarer å utnytte den ekstra RAM'en. Det er mange tidligere eksempler på at dobling av RAM har lite/ingenting å si for ytelsen på grafikkort (siste gode eksempel er vel 8800GT). Samtidig benytter HD4870 GDDR5-minne, noe som kan bety at GPUen klarer å utnytte mer minne pga høyere minnebåndbredde/hastighet enn på tidligere kort, og det faktum at de har gitt HD4870X2 2GB minne (1GB pr kjerne) kan tyde på at GPUen drar nytte av det. Men vi vet som sagt ikke dette sikkert før vi får tester.

 

Det kan også diskuteres hvor mye nytte du får av det ekstra minnet i oppløsningen 1680x1050. Så vidt jeg vet er det først i oppløsninger på 1920x1200 at man begynner å se noen ytelsesforskjell av betydning med Crossfire/X2 kontra et single HD4870, så da vil jeg anta at dette også vil gjelde for 1GB-versjonen kontra 512MB'eren.

 

Så til noe helt annet: Bare meg som er fornøyd med kjølingen på kortet? Ja, kortet ligger riktignok på 80grader (82 for å være nøyaktig), men det ligger da også dønn stabilt på den tempraturen (kanskje pluss/minus et par grader max) samme hvor lenge jeg spiller. Og det er jo stille som graven da. Men for dere "benchere" så er det kanskje kjipt med to kort (eller fler) på 80 grader som godgjør seg inne i kassa...hehe

Lenke til kommentar
Scoren er normal...

 

Da er beviset kommet for at Vista yter bedre enn xp med ny hardware :D

 

Ikkje vell Marius? :)

Det synes absolutt ikke jeg. :p

 

18.7k i Vista x64, og 19.9k i XP på samme klokk sier vel sitt. ;)

Med like mye ram, lik fsb og en E8400 paa samme klokk (3,6) saa fikk jeg 15300.

Har ikke testet fersk install og 8.8 drivere enda da.

 

For d var vel snakk om ett 4870? Og ikke x2 varianten? :p

Endret av NuDimon
Lenke til kommentar
Scoren er normal...

 

Da er beviset kommet for at Vista yter bedre enn xp med ny hardware :D

 

Ikkje vell Marius? :)

Det synes absolutt ikke jeg. :p

 

18.7k i Vista x64, og 19.9k i XP på samme klokk sier vel sitt. ;)

Med like mye ram, lik fsb og en E8400 paa samme klokk (3,6) saa fikk jeg 15300.

Har ikke testet fersk install og 8.8 drivere enda da.

 

For d var vel snakk om ett 4870? Og ikke x2 varianten? :p

Marius sitter på 4870, men jeg snakker om 4870X2(bare for å fortelle at XP enda holder koken i 06). :)

Lenke til kommentar
Scoren er normal...

 

Da er beviset kommet for at Vista yter bedre enn xp med ny hardware :D

 

Ikkje vell Marius? :)

Sånn er det ikke i mitt tilfelle Nizzen, når det gjelder generell ytelse så er det en smule bedre i xp, og i 3dmark06 så scorer jeg ivhertfall bedre med xp. Verdensrekorden i 06 er vel tatt med xp og ?

 

Jeg er i sterk tvil om jeg skal velge HD4870 til 1800KR eller vente på et tilbud på et 4870x2, hva tror dere ? Jeg kan vente en god stund for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Nå har ikke jeg lest igjennom alle 216 sidene med diskusjon, så ikke skyt meg om dette er besvart fra før :D

 

Jeg ser nå at fler og fler nettbutikker publiserer 4870 med 1GB minne, og de forventer å få de inn i begynnelsen av oktober. Denne uken er det også en meget god pris på 4870 512MB hos en av landets nettbutikker. Er det noen som har noe formening om jeg vil sitte igjen med en ytelsesforbedring som rettferdiggjør ventetiden og 6-700 kr mer hvis jeg velger å vente på 1GB versjonen?

 

MVH

Boffeloff

Det kommer ann på hva skjermopløsning du bruker. Har du en 20 tommer eller mer kan du nok få litt ytelsesøkning, men ved 1680x1050 oppløsning spørs det hvor mye extra du får for pengene. Jeg ville nok kjøpt HD 4870 512MB på komplett tilbud denne uken hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...