Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Det skal nevnes at butikkene i dag kan selge GTX 280 til 3100kr, og fortsatt tjene normalt på det.

Det wheelman nevner er interessant, vi har akkurat fått vite innprisen til forhandlerne ;)

Så da er det bare å slå seg til ro, sette seg ned med arma bak hodet og vente på gode prisfall.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40% er nok litt vel optimistisk for å si det litt forsiktig.... ;-)

Og hvorfor sammenligne et kort du får til 1300,- mot et som koster 3.5x mer egentlig.... er fort gjort å glemme den vesle forskjellen skjønner jeg.

20-40 % er IKKE for optimistisk , det har historien bevisst gang på gang .280 GTX har en ny arkitektur og det tar tid å utnytte all kraften i slik avansert teknologi .

Når AMD og hele verden sammenligner med dyrere kort , hvorfor kan ikke jeg gjøre det også ?

40% er optimistisk, arkitekturen i 2xx er basert på g80 og g92 så neppe helt nytt for driverprogammererne. Og hva får deg til å tro at ikke ati sine 48xx kort kan få ligende økning av driverne?

Lenke til kommentar

Spennende å se hva som skjer, men per dags dato får du jo 2x HD4850 til 2'400kroner, så selv om GTX 280 koster 3'100kroner så ser jeg ikke helt hva som skal være verdt de ekstra 700kronene for GTX 280?

HD4850 er jo som nevnt bedre til film / video-avspilling, samt at ytelsen på 2x HD4850 er jo ikke noe særlig dårligere enn 1x GTX 280, om den er dårligere i det hele tatt. Har også fordelen av 2x skjermkort, så hvis det skulle bli tull med det ene så har jeg en i backup mens jeg sender inn det andre, og jeg tror vell at Crossfire har vell like stort potensiale til å få forbedret ytelse med driver oppdateringer som GTX 280 har?

Klart at et GTX 280 frister til prisen 3'100kroner, men siden jeg skal gå over til Intel brikkesett (gått luta lei alt tullet med nForce) så ligger jo alt tilrette for 2x HD4850. Ser egentlig ikke en eneste grunn til å velge 1x GTX 280 fremfor 2x HD4850? Må være driverne og PhysX som er fordelen med GTX 280 da eller? Men er det da virkelig verdt 700kroner ekstra?

For ikke å snakke om at Crossfire skal jo nå gjøre det mulig å benytte 1x HD4850 + 1x HD4870 som åpner for de i Crossfire til samme prisen som 1x GTX 280 selv om prisen droppes til 3'100kroner?

Og hva er sannssynligheten for at vi får se de til 3'100kroner?

Kanskje vi får se de til 3'500-3'800kroner etterhvert, men 3'100kroner har jeg vanskelig for å tro at noen norsk nettbutikk vil selge de for med det første.

Lenke til kommentar

Nei det er desverre for mange som meg ), 280gtx ble jo revet bort fra Komplett, og sist jeg sjekket fikk de bare fabrikk oc kort i dag. De er jo unødvendig mye dyrere.

Så lenge muligheten for salg ligger der synker nok ikke prisen så fort.

litt syn den sniktitten med at korte starter å lukte brent plastikk :S og at den er 60 grader idle og 85 grader etter pine test i 10 minn XD :

Ja nevnte det i en annen tråd der 280gtx ble beskylt for å bli for varm hehe

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Da var det kun minnekontrolleren som var 512bit og ikke minnebussen på de førstnevnte. Kontrolleren fikk mye oppmerksomhet.

Denne plasskrevende ring bus kontrolleren er forøvrig blitt tatt ut i RV770 og er nok delvis en forklaring til en høye økningen i antall enheter mot en så lav økning i transistorer.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Spennende å se hva som skjer, men per dags dato får du jo 2x HD4850 til 2'400kroner, så selv om GTX 280 koster 3'100kroner så ser jeg ikke helt hva som skal være verdt de ekstra 700kronene for GTX 280?

HD4850 er jo som nevnt bedre til film / video-avspilling, samt at ytelsen på 2x HD4850 er jo ikke noe særlig dårligere enn 1x GTX 280, om den er dårligere i det hele tatt. Har også fordelen av 2x skjermkort, så hvis det skulle bli tull med det ene så har jeg en i backup mens jeg sender inn det andre, og jeg tror vell at Crossfire har vell like stort potensiale til å få forbedret ytelse med driver oppdateringer som GTX 280 har?

Klart at et GTX 280 frister til prisen 3'100kroner, men siden jeg skal gå over til Intel brikkesett (gått luta lei alt tullet med nForce) så ligger jo alt tilrette for 2x HD4850. Ser egentlig ikke en eneste grunn til å velge 1x GTX 280 fremfor 2x HD4850? Må være driverne og PhysX som er fordelen med GTX 280 da eller? Men er det da virkelig verdt 700kroner ekstra?

For ikke å snakke om at Crossfire skal jo nå gjøre det mulig å benytte 1x HD4850 + 1x HD4870 som åpner for de i Crossfire til samme prisen som 1x GTX 280 selv om prisen droppes til 3'100kroner?

Og hva er sannssynligheten for at vi får se de til 3'100kroner?

Kanskje vi får se de til 3'500-3'800kroner etterhvert, men 3'100kroner har jeg vanskelig for å tro at noen norsk nettbutikk vil selge de for med det første.

Det blir mere krøll jo flere gpuer du har i maskina di , dette sier www.guru3d.com og mange andre .

Jeg satser på 1 stk sinnsykt bra skjermkort fremfor mange kort og driverkrøll , for man VIL oppleve at spill krasjer mer med SLI/Crossfire - det er en naturlov .

Det fine med disse lavkost ATI korta er at jeg håper 280 vil synke i pris ettervært så jeg kan kjøpe meg et til ;)

Hvor mange ATI 4850 kort må man ha for å være likt med 280 gtx i SLI ? Det vet man nok bare ikke før neste år da driverne på begge sider har modnet nok .

Driverne på 280 GTX har MYE å gå på i performance , det er sjeldent at driverne som følger med skjermkortet er de mest optimale .

Lenke til kommentar
Det blir mere krøll jo flere gpuer du har i maskina di , dette sier www.guru3d.com og mange andre .

Jeg satser på 1 stk sinnsykt bra skjermkort fremfor mange kort og driverkrøll , for man VIL oppleve at spill krasjer mer med SLI/Crossfire - det er en naturlov.

Man vil oppleve at maskina krasjer mer ved CF/SLI enn ved ikke CF/SLI. Men man vil ihvertfall merke at maskina krasjer mer vis man har nVidia brikkesett, Creative lydkort + Vista, kjører fire disker i RAID0.

Det fine med disse lavkost ATI korta er at jeg håper 280 vil synke i pris ettervært så jeg kan kjøpe meg et til ;)

Du motsier deg selv. To kort i CF eller SLI er, alt i alt, like bra. Noen har erfaringer med at CF er best, noen har erfaringer med at nVidia sine divere krasjer mindre osv osv. Sånn vil det alltid være. Men med SLI kommer man ikke unna dårlige og ustabile kort (680i, 780i), ellers må man punge ut med 2500 for et OK kort man kunne fått for 1300 med Intel brikkesett.

Hvor mange ATI 4850 kort må man ha for å være likt med 280 gtx i SLI ? Det vet man nok bare ikke før neste år da driverne på begge sider har modnet nok .

Jeg vet. Svaret er fire. Man må ha fire 4850 kort for å slå 280GTX i SLI. 4850 i CF ligger litt over GTX 280, og ved CFX blir det litt mer software-tap og man ender opp med 4x4850=2x280GTX.

Driverne på 280 GTX har MYE å gå på i performance , det er sjeldent at driverne som følger med skjermkortet er de mest optimale .

Og hvorfor skal ikke 4850 har like mye å "gå på i performance"?

Lenke til kommentar
4850 i CF ligger litt over GTX 280,

I følge tester jeg har skummet over ligger de generelt sett litt bak 280gtx (altså 4850 i CF), har du en test der 4850 CF yter Generelt bedre en 280gtx?

Forøvrig har jeg kommet over en ny Beta driver 177.39 og physX driver 8 06 12 som skal øke ytelsen noe. Skal teste det i kveld.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Microsoft's logg på windows crash viser at den største årsaken er Nvidia driveren.

Min 8 uker gammel PC har hitill krashet 5 ganger, og alle var forårsaket av Nvidia driver. Og jeg må nevne at jeg torturer denne PCen med alt mulige rart. Den har overlevd alt, bortsett fra nvidia driveren.

Lenke til kommentar
Microsoft's logg på windows crash viser at den største årsaken er Nvidia driveren.

Min 8 uker gammel PC har hitill krashet 5 ganger, og alle var forårsaket av Nvidia driver. Og jeg må nevne at jeg torturer denne PCen med alt mulige rart. Den har overlevd alt, bortsett fra nvidia driveren.

Dette er p.g.a nVidia har et større marked på desktop, dette er jeg ihvertfall nokså sikker på at ble sagt i diskusjonstråden til den undersøkelsen. Vis det er skjermkort det er snakk om da, vis vi kommer til hovedkort er vel diskusjonen over allerede :p

Lenke til kommentar

Dette er p.g.a nVidia har et større marked på desktop, dette er jeg ihvertfall nokså sikker på at ble sagt i diskusjonstråden til den undersøkelsen. Vis det er skjermkort det er snakk om da, vis vi kommer til hovedkort er vel diskusjonen over allerede :p

Jepp, de fleste Nforce eiere tror BSOD er helt normalt ;-)

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du går for langt! Dette er nemmelig vås fra ende til annen!

Greit nok at det har vært litt trøbbel med enkelte chipset, men nVIDIA har flere chipset både til Intel og AMD som fungerer bra (iallefall hvis du ikke er en av de få som overklokker)

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du går for langt! Dette er nemmelig vås fra ende til annen!

Greit nok at det har vært litt trøbbel med enkelte chipset, men nVIDIA har flere chipset både til Intel og AMD som fungerer bra (iallefall hvis du ikke er en av de få som overklokker)

Har vært "litt" trøbbel? Ok - den var ny for meg.

Dessuten er det nok rimelig å anta at en person som kjøper seg et avansert hovedkort til rundt 2000 kroner med støtte for flere skjermkort har en større tilbøylighet til å prøve å overklokke enn stakkaren som kjøper seg et MSI G31 matx kort til 350 kroner.

EDIT:

Jo - dette er OT, men det virker som Nvidia fanboysen med skinnende nye GTX280 vil kuppe tråden her uansett.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Mye intressant lesning her,hvis en ser bort fra nvidia fanboys som kanskje (uten å innrømme selvsagt) ikke hadde forventet at lillebror i 4xxx serien skal yte så bra.

Har selv flere ati og nvidiakort,og er kun opptatt ytelse/pris,ikke produsent.

Det kan du si! Og er en del neiVidia-fanboys ja, uten de hadde ikke tråden min fått 420 svar på 4 dager! takker! :p:D Også morsomt at tråden ble brukt som kommentartråd til artikkelen på forsiden av hw. :)

Neida, fra spøk til hagle. Har selv alltid vært nVidia fanboy, helt fram til disse 4850 skjermkortene begynte å lekke informasjon. Skjønte da at dette må satses på. Kjøper meg 2x 4850 antkeligvis i begynnelsen av august, hvis ikke 4870x2 lokker mer.. Sommeren har mer å by på enn nerding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...