Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I denne tråden kan du få ekstra kjeft for prate sånt om varmen, ikke fra meg, men vær forsiktig.

 

Nå må du fatte at verden har gått videre og 8800GTX er utdaert. du får mye mer YTELSE ut av 4870 og GTX 260 for noen hundre ekstra.

Så lenge prisen holdes på et fornuftig nivå, så er det INGENTING som gjør utdaterte produkter noe dårligere, så lenge du ikke har bruk for de ekstre småfunksjonene og ikke bryr deg om litt høyere strømforbruk. 8800 GTX er ikke noe dårlig valg i dag, og det kan fint anbefales om man ikke synes strømforbruket er særlig viktig. :)

Lenke til kommentar
I denne tråden kan du få ekstra kjeft for prate sånt om varmen, ikke fra meg, men vær forsiktig.

 

Nå må du fatte at verden har gått videre og 8800GTX er utdaert. du får mye mer YTELSE ut av 4870 og GTX 260 for noen hundre ekstra.

Så lenge prisen holdes på et fornuftig nivå, så er det INGENTING som gjør utdaterte produkter noe dårligere, så lenge du ikke har bruk for de ekstre småfunksjonene og ikke bryr deg om litt høyere strømforbruk. 8800 GTX er ikke noe dårlig valg i dag, og det kan fint anbefales om man ikke synes strømforbruket er særlig viktig. :)

Du kan ikke men dette alvorlige, kom igjen Andrul. Hvis du ikke har bruk for ekstra ytelsen som 4870 og GTX 260 kan tilby, da kan du velge 4850 eller 9800GTX+. Begge er rimelige og "ikke har de ekstra små funksjonene". 8800GTX er en stor utdatert klomp, med høy effektbruk som ikke kan hevde seg blant dagens GPU, hverken på pris eller de "ekstre små funksjonene" .

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Du kan ikke men dette alvorlige, kom igjen Andrul. Hvis du ikke har bruk for ekstra ytelsen som 4870 og GTX 260 kan tilby, da kan du velge 4850 eller 9800GTX+. Begge er rimelige og "ikke har de ekstra små funksjonene". 8800GTX er en stor utdatert klomp, med høy effektbruk som ikke kan hevde seg blant dagens GPU, hverken på pris eller de "ekstre små funksjonene" .

 

9800GTX+ er ikke noe poeng. Dersom du ser på tester er det marginal forskjell. 9800GTX kort er 8800 kort med nytt navn. Hvilke "ekstre små funksjonene" er det som er i HD 4850/70?

 

Men tilbake til mitt spørsmål, når kan en forvente at det kommer flere kort som ikke er bygd over samme lest som dagens HD 4870/50 kort?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

9800+ er jo 55nm i motsettning til 8800gtx 90nm, altså vesentlig mindre strøm og varme, er vel ikke store forskjeller på kjøler. 9800+ klokker vel og litt bedre enn 9800(65nnm) modellene. Men er vel egentlig ikke noen ytelse forskjell mellom de to sist nevnte. Skal du kjøre oppløsning over 1680 kan det være like greit å velge 8800gtx

 

Edit: Ooops, trodde dette var nvidia tråden :blush: . Gå for 4850 med special kjøler :innocent:

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Bare sånn første rapport fra ny pc'n...

Strålende fornøyd med Sapphire Radeon HD4870x2. Kjører alt på full maskin.

Eneste "problemet" er at jeg ikke finner ut hvordan sette på AA i Call of Juarez. Det virker som det er disabled der... Fullt mulig i alle de andre spillene mine.

Til info, så kjører jeg maks 1680x1050 oppløsning da det er maks av hva skjermen klarer, men nydelig likevel.

 

Støyproblemene på 4870x2 er betydelig overdrevet. Jeg har en svak "brumming" i maskinen og det er klart til å leve med. Antec P182 kabinettet kveler noe av lyden dog, men likevel. Hadde sett for meg mer støy.

Lenke til kommentar
Seriøst? Da blir det å montere på en ny kjøler. Noen som har tips?

 

Du trenger ikke ny kjøler - den er bra nok .

Grunnen til idle på 70-80° er at den svirrer på 12-15% av mulig RPM.

 

Hvis du "absolutt MÅ" ha lavere kan du reflashe vgabios med RBE eller bruke ATI overdrive profil som med editert XML fil for viftehastighet.Så bruker du GPU-Z for å lese ut faktisk RPM og tmp.

Lenke til kommentar

18479 i 06:

 

mener å huske at q6600 er flaskehals for 4870X2 uklokka..

 

sant det, må si at 18,5K er helt enormt for en q6600 @ stock. bare en lett OC opp til 3,0ghz hadde nok gitt enorm forskjell

 

 

Oijsann, fant nettopp ut at mitt 4850 har en idle temp på 78grader :S Dette er vel ikke helt normalt?

 

dette er og blir normalt, og er ingen ting og svette over. ati vet hva de har gjort da de lagde kortene slik, og vi sitter der med et kort som har power, er single slot og gir i fra seg lite lyd under IDLE. det eneste man må unngå er og lese av temps med programmer for da blir man bare stressa :)

Lenke til kommentar
18479 i 06:

 

mener å huske at q6600 er flaskehals for 4870X2 uklokka..

 

sant det, må si at 18,5K er helt enormt for en q6600 @ stock. bare en lett OC opp til 3,0ghz hadde nok gitt enorm forskjell

Som sagt, dette er med CPU på 3.6GHz. Kun speedstep som slår inn(glemte å deaktivere det i farten). ;)

Var en ganske enorm forskjell fra 3GHz(15.7k) og opp på 3.6GHz(18479) også synes jeg.

Lenke til kommentar
mener å huske at q6600 er flaskehals for 4870X2 uklokka..

 

Greit å være god i 3dmark, men husk at 3dmark har veldig lave oppløsninger og sier utrolig lite om flaskehalser når man spiller på høyere setting med eyecandy på. Poenget er at det godt kan være en flaske hals slik at man ikke får 400 fps i CSS på 1024 uten aa, det er ikke så viktig. Da er det viktitere å spille på høye settings uten å få store fps dropp eller for lav fps.

Lenke til kommentar
Seriøst? Da blir det å montere på en ny kjøler. Noen som har tips?

 

Du trenger ikke ny kjøler - den er bra nok .

Grunnen til idle på 70-80° er at den svirrer på 12-15% av mulig RPM.

 

Hvis du "absolutt MÅ" ha lavere kan du reflashe vgabios med RBE eller bruke ATI overdrive profil som med editert XML fil for viftehastighet.Så bruker du GPU-Z for å lese ut faktisk RPM og tmp.

Siden jeg var så kjapp i stad med å skryte av at lyden ikke var noe problem med mitt 4870x2, så kan jeg informere om at den ble litt verre nå :ermm:

Fikk en liten kræsj når jeg kjørte Crysis litt for lenge...så jeg setter opp viftehastigheten til 50% når jeg spiller... Gikk rett raskt ned fra 83 grader idle til 54 grader, og synker stadig... prøve litt fram.

 

Menmen... intil videre så kan jeg veksle mellom profiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...