Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor lenge vil det ta før det kommer HD4870/50 kort som ikke er referansekort? Jeg mener med bedre vifte og mindre bråk? Skal ordne ny PC og vet ikke om jeg skal vente på bedre HD4870/50 kort eller kjøpe et 8800GTX nå...

 

4850\4870 bråker ikke, kjører vifta på 45% og det høres så vidt.jeg har ikke sidedørene på=)

Så så for 48xx.....ikke GTX

Vifte på 45% og uten sidedør for å få en grei temperatur er ikke akkurat drømmeløsningen. :p men jeg er enige at 8800GTX er et veldig dårlig valg idag.

 

Bruker til vanelig vann og hater høye temps. Sitter heller i masse bråk enn at det blir varmt. Men 45 er ingenting, hvis noen mener det bråker så må dere ha helvettes bra hørsel ihvertfall. Dama er alergisk imot støy så hadde det vært bråk så hadde jeg fått bank :love:

Skulle bli en melding tilsammen egentlig...ikke 2:S

Fase og vann til 24\7....luft er og blir for varmt......

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
hallo...

eehh. jeg skal ha meg ett 4870x2 seff.

men det jeg lurer på er om en 600watts psu er i stand til å drive ett slikt kort uten reduksjon av ytelse.

 

jeg har fra før i PCn:

Q6600

XFXnForce 680i SLI

320GB hd

4x1GB DDR2 RAM 800MHz

CD/DVD RW

kortleser

 

???

kjører vanligvis et 8800GTS 320MB, men det blir for lite ram for meg, som har en skjerm på 1680x1050...

Det går, men det vil utsette PSUen for store påkjenninger, særlig hvis du overklokker.

Det er ikke lurt å kjøre en PSU på sine grender, og særlig hvis du har planer for å overklokke, da bør du skaffe deg kraftigere PSU, mener jeg.

Lenke til kommentar
Hvor lenge vil det ta før det kommer HD4870/50 kort som ikke er referansekort? Jeg mener med bedre vifte og mindre bråk? Skal ordne ny PC og vet ikke om jeg skal vente på bedre HD4870/50 kort eller kjøpe et 8800GTX nå...

 

4850\4870 bråker ikke, kjører vifta på 45% og det høres så vidt.jeg har ikke sidedørene på=)

Så så for 48xx.....ikke GTX

 

Og da sitter du i et stille rom uten musikk eller annen lyd på? :hmm: Flere som klager på støy samt høy temperatur. Jeg prøver å bygge et så stille system som mulig og høy temperatur medfører mer støy pga viftene må jobbe mer. Skal ikke ha døra oppe nei :)

 

Ellers så er 8800GTX = HD4850 mer eller mindre i ytelse... :roll:

 

 

Heat and Noise

 

These cards get way too hot. I keep burning my hands when I try to swap them out, and Anand seems to enjoy using recently tested 4800 series cards as space heaters. We didn't look at heat data for this article, but our 4850 tests show that things get toasty. And the 4870 gets hugely hot.

 

The fans are kind of quiet most of the time, but some added noise for less system heat might be a good trade off. Even if it's load, making the rest of a system incredibly hot isn't really the right way to go as other fans will need to work harder and/or components might start to fail.

 

The noise level of the 4850 fan is alright, but when the 4870 spins up I tend to glance out the window to make sure a jet isn't just about to fly into the building. It's hugely loud at load, but it doesn't get there fast and it doesn't stay there long. It seems AMD favored cooling things down quick and then returning to quiet running.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Litt vansklig å få det helt stille når du bor ved siden av en vei og pcen står i stua.

Såklart klager folk på tempen hvis de ikke gjør noe med vifta...for står vifta på stock så idler den på 72 grader. Der jeg sitter med pcen er det helt vanelig støynivå.

 

OK så du har da kanskje 30-40dB støy fra før i rommet. Skal også ha PCen i stua og ønsker ikke å slå den av pga støy nå jeg ser på TV.

Lenke til kommentar
Vifte på 45% og uten sidedør for å få en grei temperatur er ikke akkurat drømmeløsningen. :p men jeg er enige at 8800GTX er et veldig dårlig valg idag.

 

Hvorfor er 8800GTX et dårlig valg? HD 4850 gjør det ikke noe bedre enn 8800 GTX 768Mb og sistnevnte er billigere: http://www.techpowerup.com/reviews/Powerco...850_PCS/26.html

 

Med mindre det er et driverproblem da... ???

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Vifte på 45% og uten sidedør for å få en grei temperatur er ikke akkurat drømmeløsningen. :p men jeg er enige at 8800GTX er et veldig dårlig valg idag.

 

Hvorfor er 8800GTX et dårlig valg? HD 4850 gjør det ikke noe bedre enn 8800 GTX 768Mb og sistnevnte er billigere: http://www.techpowerup.com/reviews/Powerco...850_PCS/26.html

 

Med mindre det er et driverproblem da... ???

Fordi 8800GTX er historie og ute av betrakning. Hvis du vil ha et melommklassekort da står de realle valgene mellom 4870 og GTX 260.

 

EDIT:

8800GTX er noen hundre billigere enn disse, men du får mye ekstra for noen hundrings ved å velge en av disse.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Fordi 8800GTX er historie og ute av betrakning. Hvis du vil ha et melommklassekort da står der realle valgene mellom 4870 og GTX 260.

 

EDIT:

8800GTX er noen hundre billigere enn disse, men du får mye ekstra for noen hundrings ved å velge en av disse.

 

Jeg har igjen å se noen tester der HD 4850 er særlig bedre enn 8800 GTX. Bryr meg lite om 8800 GTX er historie når det leverer varene... :)

 

Hva er det man får ekstra? Varme?

Endret av Epp
Lenke til kommentar
4850\4870 bråker ikke, kjører vifta på 45% og det høres så vidt.jeg har ikke sidedørene på=)

Så så for 48xx.....ikke GTX

45% holy jezuz! Det ville jeg aldri tålt. Mitt er uklokka, så når jeg spiller går den på 36% og til vanlig 28%. Holder seg da mellom 50 og 60 grader i spill og litt over 60 på idle. Bra nok for meg.

Enig i den, 45% er alt for mye! 25-30% i idle og 35% i gameing. Tipper sjelden 60 grader. Når det stock ligger på over 70 grader i idle er ikke 50-60 grader noe problem. Fra auto til manuell styring er den så og si lydløs til 25%. Hører den litt på 30 osv. Virker ikke som det er helt trinnløst, øker bare med hver 5. %.

Lenke til kommentar
I denne tråden kan du få ekstra kjeft for prate sånt om varmen, ikke fra meg, men vær forsiktig.

 

Nå må du fatte at verden har gått videre og 8800GTX er utdaert. du får mye mer YTELSE ut av 4870 og GTX 260 for noen hundre ekstra.

 

Nå sammenlignet jeg HD 4850 med 8800 GTX. Jeg hører at alle sier det er så mye bedre, men har problemer med å bli overbevist... ;) Dersom det ikke bare er driver problem så er da HD 4850 utdatert før det ble sluppet ifølge det du sier. Jeg snakker ikke om 8800 kort til 2kNOK altså...

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Nope, er absolutt ikke for mye hvis man liker at hwen sin er kald=)

30% ser jeg på ingen grunn til å sette, ikke 25% heller...23% er stock-farten de har.

Mitt ligger under 40 og fremdeles syns jeg det er for varmt.

Ok ok. Skal ikke rippe opp i varmediskusjonen, men ser ikke poenget med å sette vifta så høyt. :)

Hva slags temp. ligger hw'en din på?

Lenke til kommentar

Altfor mye nå siden jeg kjører alt på luft, må ha noen smådeler først=)

Jeg forstår dere som ikke tåler bråk...det komemr en svak durelyd på 40% som jeg fordtår kan være slitsomt for folk.

Og jeg bruker headsett når jeg spiller og lignende. Så jeg skal ikke sitte her å se svart\hvit.

Ligger på 50-60 load alt etter innetempen.

Men som sagt, kommer tilbake til det når den har fått vann på seg=)

Lenke til kommentar

Burde vel være levelig temp med vifta på 35% eller noe i den duren (artig ordspill, hehe :tease: ). Nå eier ikke jeg noe sånt kort, men folk flest klager jo ikke voldsomt over støynivå på 50% heller etter som jeg ahr sett.

 

Tror ikke vi vil få se musestille highendkort mer, ytelseskonkurransen er for stor. Kanskje like greit å venne seg til dette, evt. kjøpe en annen kjøler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...