Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Om du skal greie å feilflashe et skjermkort, så er det vel mulig å sette i et gammelt PCI skjermkort å starte opp din PC for å så flashe tilbake til den opprinnelige bios'en.

Har en følelse på at det ikke er lenge før vi ser 4870x2 ned mot 3000KR, jeg skal ivhertfall vente til 4850x2 er lansert og mulig å få tak i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wohoo! Så var 2 stk HD4870 på vei (ja, jeg veit jeg henger etter, men måtte få lønn fra sommerjobben først. Og jada!, 1 stk HD4870X2 hadde sikkert vært mer fornuftig, men har lyst til å teste CF :p )

Er det fortsatt sånn at man må velge custom-profil for viftestyring hver gang man restarter PCen (jmf guiden i første post)?

Og hadde det vært mulig å legge en link til guide for flashing av BIOS i første post og evt. links til de BIOSene som er blitt lagt ut i tråden? Kjekt å slippe å rote seg gjennom 198sider (regner med at det blir fler etter hvert også...)

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Har en følelse på at det ikke er lenge før vi ser 4870x2 ned mot 3000KR, jeg skal ivhertfall vente til 4850x2 er lansert og mulig å få tak i.

Tror selv det er veldig tvilsiomt, kortet knuser all konkuranse og det er ikke lett å få tak i. så lenge det ligger an slik kan prisen holdet seg like godt som GTX gjordet.

Lenke til kommentar

Asus er i vinden ang gode klokke kort for tiden, hvorfor ikke hoppe på der. Ble club3d for meg denne gangen, håpet på en vantage key men null ekstra i den boksen. Kortet kutter også ut om jeg prøver meg på mer en 950 på minnet. Bruker expertool for å få satt viften på 100 prosent, flott lyd gitt hehe.

Håper for guds skyld Catalyst kommer med et skikkelig vifte styring så jeg for laget en egen profil der gradene bestemer hvor mye vifte hastigheten skal økes.

ps: haddet 83 idle før jeg limte den på 100 prosent med expert tool, nå ligger idler den på 36.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Fikk høre tidligere at en E6600 var flaskehals for et hd4870x2, ikke så mye men ble anbefalt en e8***...

Men de jeg lurer på, hvor mye vil det ha og si igrunnen?

Har enda til gode å se cpu ligge rundt 100%, selv om jeg spiller og kanskje har andre småprogrammer igang. Crysis som skal være det verste spiller når det gjelder maskinkrav har enda til gode å knekke cpu'en min

Ser bort ifra viss jeg leker meg med map-editor og sprenger 100 tønner osv.

Lenke til kommentar
Fikk høre tidligere at en E6600 var flaskehals for et hd4870x2, ikke så mye men ble anbefalt en e8***...

Men de jeg lurer på, hvor mye vil det ha og si igrunnen?

Har enda til gode å se cpu ligge rundt 100%, selv om jeg spiller og kanskje har andre småprogrammer igang. Crysis som skal være det verste spiller når det gjelder maskinkrav har enda til gode å knekke cpu'en min

Ser bort ifra viss jeg leker meg med map-editor og sprenger 100 tønner osv.

"Crysis appeared to benefit more from a faster clock speed and/or a faster FSB speed than it did from having four processing cores (instead of just two). At the higher resolutions, this is a completely moot point as Crysis was CPU-limited from the E6550/E6540 onwards." _ link

Her er fin oversikt:

crysis_cpu_aggregate.png

Lenke til kommentar

I et spill så skal prosessoren jobbe på 100 %, uansett om den er en falskehals eller ei. (vi ser bort fra ekstreme skjermkortflaskehalser)

Hvis den ikke går til 100 %, så er det heller et tegn på dårlig utnyttelse av begge kjernen, noe som betyr at den i teorien blir en enda større flaskehlas.

Men igjen så kommer det mye ann på om du kjører med AA og/eller hvor mye, samt hvor høy oppløsning du har. Nå yter jo HD 4870X2 veldig dårlig i Crysis generelt sett da, og ytelsen virket ikke ut som den var noe særlig bedre enn et HD 4870. (av hva jeg har sett av benchmarks)

Men det er nok klart at du tjener en god del på å øke prosessorhastigheten din ja.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

The_Free_Man: Det er jo en mulighet for at du kan overklokke din CPU slik du slipper å bytte til en bedre/raskere. Kjør den opp til 3 - 3,2 ghz, da vil den yte en del bedre i spill med et 4870x2.

iceman22: Det skjermkortet der så veldig pent ut me den kjøleren! Antar den kjøleren er en god del bedre enn stock, vet du hvor mye bedre?

Endret av Harribo
Lenke til kommentar

3,6 skulle den klare ganske greit, hvis det er en grei batch. Og da skulle det være bedre.

Og igjen stock kjølern på 4870 serien er ganske så bra...så lenge du ikke lar den kjøre på 20%( som den gjør ).

Men nå begynner det å komme programmer som støtter vifte styring på 48xx serien...så det har blitt litt lettere.

Det jeg vil finne mer ut av er å få tak i en bios som er godt klokket og flashe kortet.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
The_Free_Man: Det er jo en mulighet for at du kan overklokke din CPU slik du slipper å bytte til en bedre/raskere. Kjør den opp til 3 - 3,2 ghz, da vil den yte en del bedre i spill med et 4870x2.

iceman22: Det skjermkortet der så veldig pent ut me den kjøleren! Antar den kjøleren er en god del bedre enn stock, vet du hvor mye bedre?

His skryter om denne med "FREEZING COOL!" slagord, og hevder at den er minst 11'C bedre på GPU, (EDIT: og i tillegg slipper varmen ut av kassen og synker system-temperaturen betraktelig.) _ Link

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...