Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

I går satte jeg inn 2x Gigabyte HD 4850 512MB kort i min maskin i CrossFire oppsett.

 

Jeg kjører i dag Windows Vista Ultimate x64.

 

Kjører i dag på 8-7_vista64_dd_ccc_wdm_enu_66000 driverne da

8-8_vista64_dd_ccc_wdm_enu_67981 gir blåskjerm under installasjonen og driverne ikke fungerer skikkelig.

 

OG for de som evt. skal gå til anskaffelse av slike kort så vil jeg anbefale og kjøpe inn 3.parts kjølere med en gang.

Kjørte først opp kortene med stock kjøler for å sjekke at alt fungerte sånn det skulle.

I idle run under Vista lå temperaturen på 65-70C.

 

Byttet fort over til den nye kjøleren jeg kjøpte til hvert av kortene, som er Zalman VF900-CU og temperaturen gikk ned til 45-48C Idle og rusler smått opp mot 59C under spilling.

 

Det nye kortet klart for å få seg en ny bestevenn:

post-169475-1219315392_thumb.jpg

Husk å sette på kjølere på alle områder som dekkes av den orginale kjøleren:

post-169475-1219315406_thumb.jpg

Nye bestevennen er på plass:

post-169475-1219315416_thumb.jpg

 

Hele byttet av stock kjøleren gikk smertefritt, men da jeg tok av kjøleren så jeg at de har vært glade i å bruke kjølepasta på core.

Det kan bli en del søl av å fjerne dette.

 

 

All in All så er jeg ganske fornøyd med å bytte ut mitt gamle sliten XFX GeForce 8800 GTS 320MB med 2x Gigabyte HD 4850 512MB i CrossFire.

Prisen på dette fra komplett endte på 3130,-.

Vil også si at kortene ikke trekker på langt nær så mye strøm jeg hadde trodd.

Hele maskinen trekker nå 360W på det meste med 8 HDD, en Intel E6850 @ 3,6Ghz (1,4V) og Mushkin PC2-6400 (4-4-4-12) på 400Mhz Dual-Channel.

Mot at det gamle kortet dro 340W fordelt på hele maskinen.

 

Age Of Conan kjøres i 1920x1200 @ High med 4xMAA, FPS ligger mellom 45 og 120 (avhenger av store og små områder).

I 3dMark gikk scoren min fra 18K til 22,5K uten at kortene er overklokket, så nå skal moroa starte.

 

PS! Zalman kjølerne er de tomme for på Komplett da jeg kjøpte de 4 siste pakkene i går!

 

 

 

 

 

Du har vell ikke googlet, eller lest noe særlig i denne tråden har du vell?

En liten modifisering i en xml fil og kortet ditt hadde ikke nådd 60grader under full load med stock kjøler i det hele tatt, samtidig som du ikke hadde hørt kortet heller.

 

 

Om du ikke har planer om skikkelig volt overklokking så vil jeg si at det å bytte kjøleren er temmelig meningsløst, da du får overklokket kortet så langt som det går uten å endre på spenningene uten at det blir faretruende varmt selv med stock kjøleren ;)

 

 

Zalman viftene har jo tapt seg veldig den senere tiden også, er jo plenti med alternativer som jeg ville sett på som et bedre kjøp, og de koster gjerne det samme eller mindre også.

 

 

 

 

 

 

 

Når det gjelder den nye Catalyst 8.8 WHQL drivern er jeg en smule skuffet, ser ut til å ha nøyaktig samme build som 8.8BETA driveren jeg har kjørt over en uke nå, så ingen forbedringer å spore hos meg :(

Lenke til kommentar

 

I går satte jeg inn 2x Gigabyte HD 4850 512MB kort i min maskin i CrossFire oppsett.

 

Jeg kjører i dag Windows Vista Ultimate x64.

 

Kjører i dag på 8-7_vista64_dd_ccc_wdm_enu_66000 driverne da

8-8_vista64_dd_ccc_wdm_enu_67981 gir blåskjerm under installasjonen og driverne ikke fungerer skikkelig.

 

OG for de som evt. skal gå til anskaffelse av slike kort så vil jeg anbefale og kjøpe inn 3.parts kjølere med en gang.

Kjørte først opp kortene med stock kjøler for å sjekke at alt fungerte sånn det skulle.

I idle run under Vista lå temperaturen på 65-70C.

 

Byttet fort over til den nye kjøleren jeg kjøpte til hvert av kortene, som er Zalman VF900-CU og temperaturen gikk ned til 45-48C Idle og rusler smått opp mot 59C under spilling.

 

Det nye kortet klart for å få seg en ny bestevenn:

post-169475-1219315392_thumb.jpg

Husk å sette på kjølere på alle områder som dekkes av den orginale kjøleren:

post-169475-1219315406_thumb.jpg

Nye bestevennen er på plass:

post-169475-1219315416_thumb.jpg

 

Hele byttet av stock kjøleren gikk smertefritt, men da jeg tok av kjøleren så jeg at de har vært glade i å bruke kjølepasta på core.

Det kan bli en del søl av å fjerne dette.

 

 

All in All så er jeg ganske fornøyd med å bytte ut mitt gamle sliten XFX GeForce 8800 GTS 320MB med 2x Gigabyte HD 4850 512MB i CrossFire.

Prisen på dette fra komplett endte på 3130,-.

Vil også si at kortene ikke trekker på langt nær så mye strøm jeg hadde trodd.

Hele maskinen trekker nå 360W på det meste med 8 HDD, en Intel E6850 @ 3,6Ghz (1,4V) og Mushkin PC2-6400 (4-4-4-12) på 400Mhz Dual-Channel.

Mot at det gamle kortet dro 340W fordelt på hele maskinen.

 

Age Of Conan kjøres i 1920x1200 @ High med 4xMAA, FPS ligger mellom 45 og 120 (avhenger av store og små områder).

I 3dMark gikk scoren min fra 18K til 22,5K uten at kortene er overklokket, så nå skal moroa starte.

 

PS! Zalman kjølerne er de tomme for på Komplett da jeg kjøpte de 4 siste pakkene i går!

 

 

 

 

 

Du har vell ikke googlet, eller lest noe særlig i denne tråden har du vell?

En liten modifisering i en xml fil og kortet ditt hadde ikke nådd 60grader under full load med stock kjøler i det hele tatt, samtidig som du ikke hadde hørt kortet heller.

 

 

Om du ikke har planer om skikkelig volt overklokking så vil jeg si at det å bytte kjøleren er temmelig meningsløst, da du får overklokket kortet så langt som det går uten å endre på spenningene uten at det blir faretruende varmt selv med stock kjøleren ;)

 

 

Zalman viftene har jo tapt seg veldig den senere tiden også, er jo plenti med alternativer som jeg ville sett på som et bedre kjøp, og de koster gjerne det samme eller mindre også.

 

 

 

 

 

 

 

Når det gjelder den nye Catalyst 8.8 WHQL drivern er jeg en smule skuffet, ser ut til å ha nøyaktig samme build som 8.8BETA driveren jeg har kjørt over en uke nå, så ingen forbedringer å spore hos meg :(

 

Nå har det seg slik at jeg faktisk har lest side opp og side ned ang. dette kortet.

Når det er snakk om viftehastigheten så ble den for mye da det var snakk om lydutslippet fra PC'en.

Valget falt da på 3.parts kjølere som kunne gå på lavere turtall, alt i alt så har kjølingen kostet meg 500kr så ser ikke på det som noe tap.

 

Det skal over de neste mnd. over på vannkjøling av hele systemet, men har ikke fått bestemt meg for hvilke kjølere og hvordan det skal gjennomføres enda.

Lenke til kommentar
Har inførskaffat mig ett 4870 så nu åker 8800gt Alpha Hunden ut..men är det okej att kjøre kortet på 520Watt?

 

Spørs hvilken produsent som har laget strømforsyningen din og hvor mange ampere det er på hver 12V rail. Jeg kjører uten problemer på en Mist 500W. Men har ikke så mye utstyr i tillegg til standard.

Lenke til kommentar

Ja, 8.8 drivern var jo god... :roll:

 

Innstaller på pcen (Vista64) og alt ser bra ut. Slår av pc'en etterhvert da. Og når jeg da slår på pc'en står skjermen med oppløsning 640*480 og får feilmeldinga om at det ikke finnes driver innstalert. Prøver å åpne Catalyst Center, men det funker ikke.

 

Alt ser flott ut etter innstalasjonen, men etter restart forsvinner drivern. Tips?

Lenke til kommentar
Da har jeg mottatt og kjørt benchmark på PowerColor HD4870 "PCS" 512MB! :) Resultatet ble drøyt 14400 i 3DMark 06. :) Skjermdump ligger i arbeidsloggen min (WoodTower)! ;)

 

 

hvordan er lyd og temps på det kortet? har sett litt på det men ikke bestillt. ser rimelig enkelt ut og sette på en 12cm vifte på de kjøleribbene??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...