Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Simalarion: Du må jo tenke på at de som får rundt 90 grader med 4870x2 har ikke rørt viftehastigheten, som gjør at kortet blir meget varmt stock. Det er sikkert nok mulig å heve den noen hakk uten ekstra støy.

Edit: Under her legger jeg inn en setning fra en som har kjøpt seg et 4870x2.

"the Stock fan speed for mine was 25% and it idled at 75C, I put that to 50% and it idles at 40C ..."

Nå kommer jo det ann på hva slags kabinett og kjøling han har, men det gir jo en pekepinn på hva man kan forvente av temperaturer når man styrer hastigheten selv. Kilde

Endret av Harribo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til de fleste 48xx kortene har samme problemet med viftehastigheten ja, Så jeg ville ikke vært redd for varmen som produseres i og med at det kan fikses lett.

Nå kommer jo det ann på hvor mye 50% støyer da vel og merke, men de fleste som kjøper ny og dyr hardware er vel ikke helt fremmed for lyd i systemet sitt.

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker faktisk den metoden fremfor Amentio, Stretto ol. hvor man får utallige pakker fra diverse grosister på mange forskjellige måter.

Jeg er helt enig. Jeg holder meg ganske enkelt unna butikker som Amentio; jeg har en følelse av at sjansen er litt større for at det skjer en feil i systemet når de gjør det så komplisert. I tillegg er jeg en av de som foretrekker å betale på postkontoret, hvor jeg ser at varene ligger klar.

Jeg endte opp med å måtte få refund på mastercardbetaling fra stretto.no for en bærbar som hadde vært på tur med DHL hjem til meg på dagtid flere ganger, selv om jeg fortalte at jeg jobber og er ikke hjemme på dagtid.

Det var ikke stretto.no som rotet, men DHL. Og Stretto ga meg penger tilbake uten å blunke og jeg overlot resten til dem og DHL.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Utviklingen har gått denne veien de siste årene, men må jo stoppe her. Opp mot 90 grader load er for varmt på stock. Viftelyd er dog ikke et problem for meg da jeg bestandig bruker headset ved spillepcen.

Uansett blir artig å teste, trolig prøver jeg meg på en ny tråd med bare 4870x2 da det fort blir litt rotete her (om det ikke alleredet er startet)

Lenke til kommentar

Joda, en link bekrefter at 4870x2 kortene har samme barnesykdom som 4850 (som nevnt litt over her). Men utviklingen har uansett vært at kortene blir varmere og varmere samt trekker mer wat(highend), trolig har vi kommet til et punkt nå der dette må gjevne seg ut, for stort varmere kan de ikke bli. Kraftigere psu kan man jo altids kjøpe, men begynner faktisk å merke det på hafsllund fakturaen etterhvert hehe

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Ja, helt enig!

Strømforbruke har jo gått kraftig opp de siste årene :thumbdown:

Er jo ikke så alt for lenge siden du kunne sitte med en 350W og føle deg helt trygg på at det ville holde. Idag må du jo minst ha 730W+ for å føle deg på noen måte trygg.

Lenke til kommentar
Ja, helt enig!

Er jo ikke så alt for lenge siden du kunne sitte med en 350W og føle deg helt trygg på at det ville holde. Idag må du jo minst ha 730W+ for å føle deg på noen måte trygg.

Enig der! Skal bygge en pc for en kamerat nå der han skal ha P5Q Pro, E8500 cpu, 3gb ram, HD4870 skjermkort, og jeg ble nesten i tvil om OCZ 700W holder!? :D

Lenke til kommentar
Med tanke på varme å støy kan nokk detta vere et alternativ :thumbs:

242569.jpeg

Bilde henta fra Xtremesystems

EKs blokker er vel klare for levering i morgen. En fullcover-løsning er nok enklest med dette kortet, så jeg tenker jeg går for en slik. Å kjøre kortet på luft er iallfall helt utelukket.

Kommer nok til å kjøpe meg noen sånne blokker jeg også. Fullcover altså. Droppet drømmen om firhjuling, så da har jeg en del ekstra penger. :)

Har du en link til de EK-blokkene eller Pennywise? Noe pris enda? :)

EDIT: Wow, fant prisen. Og den blokka var faen meg dyr..... :roll:

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Svenn-Andre:

Ok, bra du er på sporet. Av ren nysjerrighet, hva er tempen på kortet ditt under last?

Jeg har også den erfaring med PCutstyr at det enkelt nok tar en dag ekstra der. Jeg merker det spesielt under lagerplukket; det tar som regel to dager i den gården.
Dette er naturlig nok fordi de ikke har eget lager og får varen sendt til seg før den sendes til deg. Aldri plaget meg.

Jeg foretrekker faktisk den metoden fremfor Amentio, Stretto ol. hvor man får utallige pakker fra diverse grosister på mange forskjellige måter.

Nå er det en stund siden jeg sjekka load temp, men idle er hvertfall 81 her nå, uten noe modifikasjon til CCC.

Syns å huske 95+ etter en god stund med GRID, med alt på max. Får heller ikke det problemer med 8xAA eller hva det var i GRID. Alt er smooth. Syns å huske noen her hadde trøbbel med det.

Lenke til kommentar
Ja, helt enig!

Ja, men HD4870X2 har en stor fordel når det kommer til strømregning/forbruk, fordi den bruker forholdsvis lite strøm på Idle. Selv om den har en ekstra kjerne + mer RAM, men basert på denne testen, bruker bare 6 Watt mer enn HD4870 på Idle.

Hd4870X2 bruker en del på Load, men det står i forhold til ytelsen. De fleste maskinene står for det meste på Idle, og HD4870X2 er totalsett mye snillere enn 2 * 4870, på både lommeboka og miljøet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ja, helt enig!

Enig der! Skal bygge en pc for en kamerat nå der han skal ha P5Q Pro, E8500 cpu, 3gb ram, HD4870 skjermkort, og jeg ble nesten i tvil om OCZ 700W holder!? :D

En Corsair HX520 holder i lange baner. Jeg synes man har en tendens til å overdrive PSU behovet. Så lenge du holder deg under 80% på en god PSU så har du ingen problemer.
Lenke til kommentar

En Corsair HX520 holder i lange baner. Jeg synes man har en tendens til å overdrive PSU behovet. Så lenge du holder deg under 80% på en god PSU så har du ingen problemer.

Hehe, ja, overdrev vel litt når jeg sa jeg ble usikker da! :) Men godt å få det bekreftet ihvertfall! ;) Tror ikke det skal bli noe problem med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...