Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Les postene, senest igår var flere på desperat jakt etter løsninger på varmeutvikling på HD4870/50 og du tør fremdels å bagatellisere det med slike piss at ATI mener bla. bla?

Det får være en grense på fornektelse.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør holde deg til hva jeg mener når du snakker om mine meninge sam_oslo, og ikke dra meg inn i hva enkelte andre måtte mene. Jeg henviste meget klart til din helt feilaktige gjengivelse av hva vi har diskutert tidliger hvor jeg var en del av "gruppen" du omtalte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har du glemt den "gruppen" , som du råttet deg sammen med og oppførte dere som en gjeng som heier på "fotballag" for å nekte alt problemer med varmeutvikling på Hd4870/50?

Flere av den gjengen var senest igår på desperat jakt for å løse det problemet som du fremdels mener ikke eksisterer.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Har du glemt den "gruppen" , som du råttet deg sammen med og oppførte dere som en gjeng som heier på "fotballag" for å nekte alt problemer med varmeutvikling på Hd4870/50?

Flere av den gjengen var senest igår på desperat jakt for å løse det problemet som du fremdels mener ikke eksisterer.

Jeg anbefaler deg å slutte med virtuell virkelighet og komme tilbake til jorden. Det du nevner har aldri funnet sted med meg involvert. At det skulle være noen som holder på "i går" eller andre tidspunkt har ikke noe med meg å gjøre.

Forøvrig må du være blind på begge øynene for du leser ikke det jeg skriver.

Hvilket problem er det du mener jeg påstår ikke eksisterer?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det meg du sikter til , må du dra lenger ut på landet med den.

Er det noen som er på "desperat jakt etter noe" må det være deg.

-Jeg har gjort bios reflash ,for å bevise for meg selv og andre , at reflashe VGABIOS med annen vifte styrings algoritme profil går an , og gir bedre (enklere) temperatur resultat en å kødde med overdrive profiler.

-Jeg tester gainwards expertool for ATI for å se hvordan/om det funker. Og kommer med tilbakemelding om at det krasjer under XP64bit.

-Jeg har tidligere i tråden opplyst om at ved installasjon av HD4800 så steg CPU temeratur med kun 1.5° hos meg og "varmet" ikke opp kabinettet slik som påstått(noe du var veldig opptatt av en stund)

Jeg er ikke på desperat jakt etter lavere temperatur i det hele tatt. Og driter faktisk i om 4800 kortet ligger på 72° idle(2d)(og CPU er 1.5° høyere) som det gjør hos meg med sapphire stock BIOS. Har bare ikke giddi å flashe BIOSn tilbake igjen.

Jeg mener det skinner igjennom at du har noen merkelige motiver for å poste opp og ned i denne tråden alt mulig fjas siden du engang ikke har ATI 48xx kort selv og at du kun driver med en slags anti ATI propaganda. Ser dessuten også ut til at du kun er opptatt av "priskrig" og kanskje dette er et av motivene dine mtp lavere pris på nvidia kort.

Definasjon Propaganda: A concerted set of messages aimed at influencing the opinions or behavior of large numbers of people.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er jo bare vas og si at HD48xx kortene har varmeproblemer.

Greit at de blir en smule varme med autoinnstillingene AMD/ATI har satt opp, og at flere er usikre på om 80grader faktisk kan være direkte skadelig.

Men et problem er det jo ikke ettersom kjøleren (hvert fall på mitt HD4870) er jo noe av det beste jeg har hatt på noe kort. Jeg kan jo manuelt sette inn viftehastigheten (må si meg enig at det er litt knotete at du må inn i en XML-fil for å gjøre det, burde vært mulig rett igjennom Catalyst Control Center, men dog) og selv på 35% så kan jeg jo nærmest klokke kortet så langt det rekker uten at det blir kritiskt varmt ved load.

Om det skal være et "varmeproblem" så må jeg si at mitt gamle GeForce 8800GTS 640MB var nærmest ubrukelig, for ikke å snakke om 8800GTX som nådde 80grader+ selv med miniatyrisk overklokking, og da pøste jeg vifta på 100%.'

Mens her snakker vi om å kjøre vifta på lave 35% (35 av 100 er LAVT) og selv da kjøles jo kortet mer enn nok for selv de som blodklokker kortet, og du hører jo ikke vifta selv ved 35%. Du kan jo også eventuelt sette hastigheten enda høyere, så kan ikke se hvor et varmeproblem kommer inn i bildet?

Kan si meg enig at det er et problem om skjermkortet blir så kritiskt varmt at vifta sliter med å holde temperaturen under 90grader selv ved 100%, men å si at det er problem at skjermkortet når 80grader med vifta på rundt 20% er jo bare vås.

80grader er jo som AMD/ATI selv sier overhode ikke noe problem, og det blir jo heller ikke noe varmere ved full load som AMD/ATI nevner, litt av poenget deres med denne strategien var å holde et stabilt temperatur nivå, og mitt med alt på auto holder seg dønnstabilt når det kommer til temperaturen hvert fall. Og de ønsket et tilnærmet lydløst kort som de så til de grader har fått til, med alt på auto-innstillinger så har hvert fall ikke jeg kjangs til å høre skjermkortet, selv ved full load.

Om du ikke liker at kortet skal holde seg stabilt på 80grader så er det et raskt google-søk og du finner ut hvor lett det er å modifisere xml-filen for å få satt inn manuell hastighet.

Kan ikke helt se hvor vi har et "varmeproblem" her?

Lenke til kommentar

Enkelte har opplevd at HD4850 kort har forårsaket sort skjerm, så det kan i mange tilfeller være et reellt problem. Og der er jeg helt enig med Sam_Oslo. Det jeg ville frem til er at fakta i denne saken ikke er noe man forsøker å skyve under teppet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvor "safe" er det å bruke Radeon Bios Editor og flashe et ATI 4870 kort? La nemlig merke til:
Added one-click update functionality for some 48x0 cards which corrects a well known "spin-up bug" and improves powerplay (power saving functionality).

I v.1.13 av RBE.

Regner med at dette de snakker om her er at vifta på kortet, etter load av windows, fyker opp i 100% i en kort periode, for å så gå tilbake til normalt, akkurat det samme som skjer når en rebooter maskina rett før bios post.

Bump...

Noen som kunne svart meg på dette? =)

Lenke til kommentar
Les postene, senest igår var flere på desperat jakt etter løsninger på varmeutvikling på HD4870/50 og du tør fremdels å bagatellisere det med slike piss at ATI mener bla. bla?

Det får være en grense på fornektelse.

Nå har ikke jeg et av disse kortene dere diskuterer, men sålenge kortene er stabile på den tempen de kjører på er det "piss" å mene at det er et varmePROBLEM med dem. At de blir varme er da uproblematisk sålenge det ikke dør av den. At det fins folk som er redd for så høye "gradetall" får så være, men da er det DE som har vrangforestillinger ang. GPUer og varmetoleranse og det er håpløst å holde liv i slike tulleholdninger.

Hvilke problemer er det varmen fra disse kortene skaper btw? Hvis CPU/NB/HD er så varme at de ikke tåler noen få grader ekstra er det kjølingen av DE produktene som er kritikkverdig, ikke grafikkortet. Noen andre problemer kan jeg ikke helt forestille meg i farten.

Forøvrig kan jeg ikke finne noen voldsomme tilstander ang. disse påståtte varmeproblemene, faktisk null treff på ordet "varme" i dette forumet som gir meg en tråd med 4xxx-serien (borsett fra denne, men finner lite om varmeproblemet her også - kunne denne meningsløse og unødvendige diskusjonen jeg selv bidrar i nå).

Lenke til kommentar
Enkelte har opplevd at HD4850 kort har forårsaket sort skjerm, så det kan i mange tilfeller være et reellt problem. Og der er jeg helt enig med Sam_Oslo. Det jeg ville frem til er at fakta i denne saken ikke er noe man forsøker å skyve under teppet.

Jeg kan si noe om "svart skjerm" (no signal u/Vista) og fakta rundt dette.

Er nemlig selv offer for dette under Vista (og har av denne grunn inntil videre gått over til XP64)

Folk (inkl. meg selv) med 4850 eller 4870 får sort skjerm etter installasjon av catalyst ved neste boot til Vista.

Årsak til dette er ATI sine Vista drivere og tolking av prefered timings i EDID data i LCD når man kjører med DVI kabel.Det funker helt fint med VGA d-sub kabel.

Under XP/XP64 blir det ikke noe problem mtp denne greia og ting funker helt flott med DVI og Catalyst 8.6/8.7 for XP/XP64.

Selv har jeg tre av fire skjermer der dette DVI "no signal" problemet oppstår : 1 Sony 1280x1024 17" LCD, 1 Viewsonic VG2230 1680x1050 22" LCD , 1 Viewsonic VG2030 1680x1050 20" LCD. Ved analogtilkopling på samtlige funker det helt okay.

Det funker helt fint på LCD TVn min med DVI (som også er en Viewsonic modell) .

Det er også en tråd om dette hos ATI.game hvor brukere erfarer dette med ymse LCD produkter.

Topic Title: HD 4870 Vista black screen / no monitor signal after install

Dette "no signal" (sort skjerm) problemet m/DVI under Vista er ikke relatert til temperatur på kort.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter "varmeproblemer", det finnes bare dårlige kjøleutstyr. Hvis man er klar over varmen, da kan man løse det.

Mange erkjenner at de bør bytte Intel's CPU-kjøler, dette betyr ikke at CPUen er dårlig, men de som innrømmer det får mye bedre overklokking med mer ytelse og stabilitet. Det samme gjelder for flere nyere GPU, man trenger bedre luftsirkulasjon i kassen og kanskje til og med ny kjøler for å få det beste ut disse. Men dessverre i denne tråden, flere pleier å komme med klørene sine når det gjelder varmeutvikling på HD4870/50.

Igår prøvde jeg å gi noen tips angående ExpertTool, men denne gjengen er så klare med klørene sine at de begynte å slenge "morsomme" kommentarer og startet hele dette såre temaet igjen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Sam_oslo:

Jeg reagerte vel mest på din referanse til hvordan dette er oppfattet av andre tidligere og feilaktige henvisninger der. Men hvis noen begynte med hånende og morsomme hentydning i forkant av det jeg reagerte på så forstår jeg godt at du også reagerte på den måten i ditt innlegg.

Men jo mer alle klarer å holde seg saklig og korrekt ift. tidligere fakta jo mindre provoserer man hverandre.

Synes det meste av forslag, deltakelse og innlegg fra deg er bra sam_oslo, og jeg ønsker ingen sår greie på dette for din del eller andres. Keep up the good work. Er vel forøvrig kun dette temaet vi har kranglet på, og så opptil de grader hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kjøp 4870 eller 4870X2 bedre ytelse og pris går det ikke an å få. Skal skaffe 4870X2 når det kommer i butikkene nå. 2GB ramm sykt :new_woot:

2GB (i teorien) er litt overkill for de fleste skjermer. Jeg vurderer å selge min 22 tommer for så å gå til innkjøp på 24tommer og en bluray spiller. Kunne vært morro å se god videokvalitet :fun:

Da hadde det også blitt mer aktuelt med HD 4870 CF!

Lenke til kommentar

Joda, joda.. Men nå kan hvert fall jeg klokke mitt HD4870 så langt som det går uten å få bivirkninger i bildet med stock kjøleren, og selv da når jeg ikke skremmende høye temperaturer?

Ergo er jo kjøling utrolig bra?

Er ikke så ofte jeg kan oppleve at jeg kan presse et kort såpass langt med stock kjøler, ville jo ikke kommet noe lengre om jeg byttet kjøling, hvis jeg ikke skulle begynt med modifisering av spenningene da.

Lenke til kommentar

For å dra tråden inn på litt lysere territorium igjen (iallfall for meg!) så ble mitt Sapphire 4870x2 sendt fra Pcutstyr i dag! :D Ser det fortsatt står "bekreftet 20.08.2008", så de må vel ha fått inn et lite parti som gikk rett ut til forhåndsbestillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...