Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Ja? Men går det an å kombinere GeForce og Radeon?

Du kan jo bruke f.eks 8800GT til utelukkende PhysX sammen med GTX280 helt uten å være avhengig av SLi eller noe, da burde det vell også gå å kjøre PhysX på et 9600GT i kombinasjon med et HD4870?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Da satser jeg på 1 stk 4870X2. Men tror jeg drøyer det noen uker til i påvente av at produsentene kanskje kommer opp med noen andre kjøleløsninger enn den som er på referansekortene i dag.

Ang. kjøling og varmeutvikling. Vil det være forskjell i varmeutvikling på 2stk 4870 i CrossFire vs 1 stk 4870X2? Har fått med meg at en 4870X2 har en marginalt bedre ytelse enn et 4870 CrossFire-oppsett.

Lenke til kommentar

Teoretisk bør det være mulig å bruke et Nvidia-kort som PhsyX-prosessor i kombinasjon med ATI kort. Men jeg har ikke sett dette noe sted enda, kanskje det vil dukke opp snart. Det er også mulig at Nvidia kan sette en "sperre" for å hindre dette.

Jeg har tidligere opplevd at noen Hk med Intel-brikkesett nekter å boote med 2 forskjellige GPU, med mindre de er av samme type eller Crossfire. Men de fleste HK vil klare det, ville jeg tro. Jeg har ikke et ATI kort for å teste, kan noen prøve dette og gi en tilbakemelding?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Annndtech konkludere med at hvis du kjører 2560x1600 (30"), da kan du gå for 2 x 4870X2, ellers ville det være bortkastet penger i lavere oppløsning.

Gjeld dette også for 4870, då gjerne med lavara oppløysning?

Lenke til kommentar

Nei. (naturlig nok)

Tre HD 4870 passer kanskje best for en 1920x1200, mens HD 4870 i CF kanskje er mest egnet for minst 1680x1050, mens et HD 4870 nok burde minimum få en 1280x1024. :)

Men igjen, det kommer helt ann på hva du krever, og på spillet.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Takk for svar! Da satser jeg på 1 stk 4870X2. Men tror jeg drøyer det noen uker til i påvente av at produsentene kanskje kommer opp med noen andre kjøleløsninger enn den som er på referansekortene i dag.

Ang. kjøling og varmeutvikling. Vil det være forskjell i varmeutvikling på 2stk 4870 i CrossFire vs 1 stk 4870X2? Har fått med meg at en 4870X2 har en marginalt bedre ytelse enn et 4870 CrossFire-oppsett.

Hvis dette ikke dukker opp snart, vil jeg personlige vente ett par uker i håp om å se en HD4870X2 med custom-kjøleløsning, og eventuelt vannblokk. Jeg tipper at den vil dukke opp snart.

Jeg har tidligere opplevd at å snakke om "varmeutvikling på 4870" er noe som ikke gjør i denne tråden, det blir som å be om bråk. :p , jeg overlater det til de som vil ha bråk, eller har en 4870 for å si noe om det. Men uansett det er mye enklere og bedre med ett kort, fordi den tillater mye bedre luftflyt og kjøligere system. Jeg mener at 1 stk. 4870X2 blir mye kjøligere enn 2 stk. 4870. I tillegg, når ATI slipper ut en ny driver for å ta i bruk "den nye interne koblingen", da vil 4870X2 ha en overlegen ytelse i forhold til 2 stk. 4870, ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Hvis dette ikke dukker opp snart, vil jeg personlige vente ett par uker i håp om å se en HD4870X2 med custom-kjøleløsning, og eventuelt vannblokk. Jeg tipper at den vil dukke opp snart.

Har vanskelig for å tro at vi kommer til å se noen 4870X2 med custom kjøleløsning på. Har ikke sett noen 3870X2 bortsett fra asus sitt ene som har det.

Endret av Timster
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere opplevd at å snakke om "varmeutvikling på 4870" er noe som ikke gjør i denne tråden, det blir som å be om bråk. :p , jeg overlater det til de som vil ha bråk, eller har en 4870 for å si noe om det. Men uansett det er mye enklere og bedre med ett kort, fordi den tillater mye bedre luftflyt og kjøligere system. Jeg mener at 1 stk. 4870X2 blir mye kjøligere enn 2 stk. 4870. I tillegg, når ATI slipper ut en ny driver for å ta i bruk "den nye interne koblingen", da vil 4870X2 ha en overlegen ytelse i forhold til 2 stk. 4870, ville jeg tro.

4870 kortet mitt er kaldt og kjølig...men du må forandre på vifte-profilen, for uten å gjøre det ligger det på 79..

Lenke til kommentar

Man lager vifte-profil med: First Enable Overdrive in the Catalyst Control Center.

Then Create a new Profile using the Profiles Manager in the CCC and make sure Save All Catalyst Control Center Settings is checked.

For Vista

Then go to the following location and open the following file for editing "C:\Users\Your Windows ID\AppData\Local\ATI\ACE\Your CCC Profile.XML. The xml file will have the same name as the Catalyst Profile you saved. right click and hit edit.

For XP

Then go to the following location and open the following file for editing "C:\Documents and Settings\Your Windows ID\Local Settings\Application Data\ATI\ACE\Your CCC Profile.XML. The xml file will have the same name as the Catalyst Profile you saved. right click and hit edit.

Now go down the page until you see the following lines in the XML file ...

<Feature name="FanSpeedAlgorithm_0">

<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Automatic" />

</Feature>

<Feature name="FanSpeedRPMTarget_0">

<Property name="Want" value="0" />

</Feature>

<Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">

<Property name="Want" value="23" />

Change the "Property name="FanSpeedAlgorithm" value=" from "Automatic" to "Manual"

Then change "Property name="Want" value=" from "23" to your desired fan speed.

Save the file then reload the Profile you just edited in the CCC. Done.

Edit 1:

After experimenting with my HIS HD4870 I found a fan-speed of 38% works best for me. My temps went from 79C at idle to 48C.

Edit 2:

Contrary to instructions posted on Guru3D by Bretware, most people are able to set their fan speed to "Automatic" rather than "Manual". Having it set to "Automatic" should allow the fan speed to ramp-up if needed beyond the fan-speed you entered. This doesn't work for me however and I must use "Manual".

Edit 3:

If you're using the Beta 8.7 Drivers, the XML file will now be located in a subfolder of the "Ace" folder called "Profiles"

Edit 4:

If you cannot locate the AppData folder you may need to goto Tools -> Folder Options -> View -> and put a check in the box that says "Show Hidden Files and Folders".

Håper dette hjelper Selvin=)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Disse syntetiske tester vil i beste fall bare gi en indikasjon på teoretiske potensiale. Dette må omsettes til spilleytelse gjennom driveren, og det som telles er spilleytelse. Dvs. FPS i den oppløsningen som man ønsker å kjøre favoritt spillet. Her vil HD4870X2 være overlegen, uansett hvordan man betrakter det.

Lenke til kommentar
Disse syntetiske tester vil i beste fall bare gi en indikasjon på teoretiske potensiale. Dette må omsettes til spilleytelse gjennom driveren, og det som telles er spilleytelse. Dvs. FPS i den oppløsningen som man ønsker å kjøre favoritt spillet. Her vil HD4870X2 være overlegen, uansett hvordan man betrakter det.

3Dmark 06 gir ikke en liten indikasjon engang. Hele poenget med 3Dmark 06 er i dag borte, da det ble brukt til å sammenligne forskjellige maskiner, samt at man f. eks kunne sjekke om overklokken sin gjorde forskjell. Men siden GPUen har mindre og mindre å si i testen, så gir dette liten/dårlig indikasjon på spillytelse.

3Dmark Vantage er mye bedre i sådann. Langt tyngre grafikk bla.

Spesielt "Extreme " instillingene er særdeles GPU-stressende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...