Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

I dag er prisen nede i 1238 kr.

Ja her gå det unna, hva med å lage driver og større hoved kort, kun med tanke på å få plasst till 6 stk 4850, da er du tøff da :cool:

280gtx fungerer genialt i Age of Conan Bulletus ).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men spørsmålet er, er highendkortet så veldig highend at det fortjener en slik prislapp?

Hvis kortet er så overlegen at ingen andre løsninger komme i nærheten, da vil folk betale en høy pris for det. Akkurat som 8800GTX og Ultra i sin tid solgte bra p.g.a dette, men jeg frykter at dette er ikke tilfellet denne gangen.

Nettopp. Kjøpte i sin tid 6800 Ultra-kort, men føler at det ikke er helt samme forspranget denne gang. Hadde GTX 280 kostet f.eks. 2500 ville det vært mer aktuelt.

Lenke til kommentar
Dine kommentarer er tydelig farget av ditt valg av skjermkort kan man si - det blir som en nybakt Intel QX9770 eier skulle diskutere AMD Phenom 9850 - ser du mitt poeng?

Hva mener du, hvilket merke som står i min pc er jeg likegyldig til (så lenge det er single highend kort som yter best selvsagt), hva ved det jeg skriver er feil?

En liten metafor til da:

Hvis du akkurat har brukt en million på en ny BMW M3 og hiver deg med i i en diskusjon om den nye Audi RS4 så er sjansen rimelig stor at dine kommentarer vil være litt preget av at du akkurat har kjøpt deg en BMW M3.

Stort tydeligere kan jeg ikke si det.

Lenke til kommentar
En liten metafor til da:

Hvis du akkurat har brukt en million på en ny BMW M3 og hiver deg med i i en diskusjon om den nye Audi RS4 så er sjansen rimelig stor at dine kommentarer vil være litt preget av at du akkurat har kjøpt deg en BMW M3.

Stort tydeligere kan jeg ikke si det.

Og jeg kan ikke si det tydligere en at jeg holder meg rimlig nøytral i forhold til det jeg i utganpunktet haddet kjøpt uansett, highendkortet som yter best.

tydligere kan jeg ikke skrive det.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Ja her gå det unna, hva med å lage driver og større hoved kort, kun med tanke på å få plasst till 6 stk 4850, da er du tøff da :cool:

Håper det :) Det er frigjort for plukk og sendes snart ;) FØRSTE singel gpu kort som vipper mitt gamle 8800 GTX av tronen , var på tide ;)

Selv om jeg skal ha sli senere , så er en gpu tross alt mer stabilt enn to - heldigvis har NVidia nå knallgode sli drivere i motsetning til ATI , så sjangsen for krasj og at den ene gpuen kutter ut i spill er mye mindre med Nvidia .

Lenke til kommentar
Det er fremdeles litt usikkert. Men sett at 4870 ikke når helt opp til ytelsetronen, så vil nok prisen gjøre det langt mer attraktivt og AMD vil forhåpentligvis tjene godt på salg av stort antall.

De fleste vil nok også se seg fornøyde med litt dårligere ytelse for en langt lavere pris, eventuelt bruke CrossFire eller vente på X2.

Bare spekulasjoner fra meg, ikke hent rifla ennå.

så du er i skogen du også? kanskje jeg møter deg

Lenke til kommentar

Bulletus: Jeg er litt nysgjerring på hvilken skjermkort du har prøvd i CrossFire? Har du for eksempel prøvd forrige generasjon fra AMD/ATI? (HD 3xxx-serien) Jeg har ikke prøvd CrossFire, men jeg har prøvd SLI da det var nytt (altså nVidia sin SLI, ikke den eldre). Min erfaring da var at spill virket veldig dårlig, mange artifacts og noe spill streiket totalt. Poenget mitt er, både SLI og CrossFire har fått opptil flere overhalinger siden, er problemene vedvarende?

wiak: Er kledd i grønt så let godt :p

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Crossfire og driverene til ATI betyr TRØBBEL i spill , derfor holder jeg meg til Nvidia .Har kjørt crossfire med masse ati kort opp gjennom årene og det har vært et helvete . ATI korta har trøbbel som faen med feks Age Of Conan pga drivere og mye lavere performance enn Nvidia kort .

Dere fryder dere over billi performance i benchmarks osv - men realiteten er desverre noe annet - noe dere kommer til å erfare som ATI brukere - husk mine ord .

Foreløpig har jeg bestilt 1stk 280 GTX , når prisen faller skal jeg ha et eller to til i tri/sli .

2X280GTX tror jeg ingen kan matche hehe .

Det var på tide at ATI kom på banen igjen med billige kort og god performace , men jeg stoler ikke på driverene til ATI desverre .Nvidia samarbeider jo med de fleste spilleutviklerene og spilla blir bedre tilpasset driverne og omvendt. Dette er litt juks i forhold til ATI - men stabilitet og ytelse blir desverre deretter .

ATI sin stabilitet og ytelse kan diskuteres, ati catalyst har alttid vert stabil, det var nvidia som krasja vista mest i følge microsoft, ytelsen er ikke dårlig vis du går etter pris 3870 hadde god ytelse når den ble lansert

å ja vis ikke ATI hadde lagt skjermkort, hadde vi nok vert på Geforce2 MX nivå nå og hadde kosta over 7000 kr :p

og ja mange som leser denne tråden er ute etter et bra skjermkort og 4000 serien ser ut til å knuse mange nvidia kort som koster MYE mere :p

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Det fine med ATI er det kommer en ny driver hver måned - og med crossfire har det vært store forbedringer med hver driver.

Hjelper ikke , jeg har hatt 12 ATI kort og 3 Nvidia kort , orker ikke mer ATI .

Men dette er seff opp til hver enkelt , mange liker ati og mange liker Nvidia .

Jeg er ungkar og tjener nesten 400.000 i året og har råd til å leke idiot på hardware (ATI er nok bedre enn Nvidia på pris/ytelse ) , så på sikt jeg tror det blir 280GTX i SLI på meg , det tror jeg ingenting kan slå ;)

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar
Det fine med ATI er det kommer en ny driver hver måned - og med crossfire har det vært store forbedringer med hver driver.

Hjelper ikke , jeg har hatt 12 ATI kort og 3 Nvidia kort , orker ikke mer ATI .

Men dette er seff opp til hver enkelt , mange liker ati og mange liker Nvidia .

Jeg er ungkar og tjener nesten 400.000 i året og har råd til å leke idiot på hardware (ATI er nok bedre enn Nvidia på pris/ytelse ) , så på sikt jeg tror det blir 280GTX i SLI på meg , det tror jeg ingenting kan slå ;)

hva ati kort har du hatt a?

Lenke til kommentar

Prøv 4 stk 4870X2 for Octa-CF :ph34r: da er du skikkelig mannfolk.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg av erfaring at ati driver er langt mer stabil enn nvidia

Det er veldig mange som har erfaring av det motsatte , serlig i crossfire .

ATI drivernes ytelse i spill er heller ikke noe å rope hurra for ( les conan med flere ) .

Conan har like mange problemer med drivere fra Nvidia. Så det kan du trøkke te deg :)

Og at Nvidia yter hakket bedrei AoC, er ingen nyhet.

Lenke til kommentar

Skal ikke leke moderator eller noe, men disse trådene uansett om det er Nvidia eller ATI man diskuterer, så vil enkelte alltid la seg friste til å "sabotere" litt. Dette ser ut til å plage ATI/AMD HD4xxx tråder i alle forum for tiden, og selv om dette egentlig bare lover godt for 4XXX serien, så kan det bli litt vel mye av det.

Om dere som tydligvis har problemer med å glede dere over ATI's veldig positive HD4xxx serie kan ta en "tause Birgitte", så hadde dette vært hyggelig...

Argumentene om at ATI's drivere og Crossfire støtte suger basert på erfaringer for flere generasjoner siden, er temmelig håpløst. Etter HD3xxx serien kom, har CF spillstøtten fått mye prioritering og ressurser, og således fungerer mye bedre enn før. At HD4xxx kortene er kraftige nok til å dra de fleste spill svært bra i singelkort config er også veldig positivt for Crossfire "boysa"..

At ATI korta denne runden faktisk gjør det enda bedre i tester med AA/AF påslått, tyder jo på at ATI/AMD virkelig har kommet på banen igjen, og setter fokus på "gameren" som de så pent sier det...

Lenke til kommentar
Skal ikke leke moderator eller noe, men disse trådene uansett om det er Nvidia eller ATI man diskuterer, så vil enkelte alltid la seg friste til å "sabotere" litt. Dette ser ut til å plage ATI/AMD HD4xxx tråder i alle forum for tiden, og selv om dette egentlig bare lover godt for 4XXX serien, så kan det bli litt vel mye av det.

Om dere som tydligvis har problemer med å glede dere over ATI's veldig positive HD4xxx serie kan ta en "tause Birgitte", så hadde dette vært hyggelig...

Argumentene om at ATI's drivere og Crossfire støtte suger basert på erfaringer for flere generasjoner siden, er temmelig håpløst. Etter HD3xxx serien kom, har CF spillstøtten fått mye prioritering og ressurser, og således fungerer mye bedre enn før. At HD4xxx kortene er kraftige nok til å dra de fleste spill svært bra i singelkort config er også veldig positivt for Crossfire "boysa"..

At ATI korta denne runden faktisk gjør det enda bedre i tester med AA/AF påslått, tyder jo på at ATI/AMD virkelig har kommet på banen igjen, og setter fokus på "gameren" som de så pent sier det...

Hva er positivt med at ATI aldri klarer å slå Nvidia på ytelse ? Hadde faktisk forventa meg litt mer av ATI , de skal alltid legge seg på Nvidias nest siste generasjon i ytelse,9800GTX kortet holder jo FINT følge .

http://www.guru3d.com/article/amd-ati-rade...--powercolor/11

Hadde ATI kommet med et kort som kunne hamle opp med 280 GTX , DA hadde jeg blitt glad .

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar
http://www.guru3d.com/article/amd-ati-rade...--powercolor/11

Så 4000 serien til ATI legger seg på linja til 9800 GTX , hadde egentlig forventa meg litt bedre performance ( for meg så betyr ikke pris så mye ) .

Men med et pris på rundt 1200 kroner er jo ATI et kjempebra valg ;)

Nå er HD4850 lillebroren i 4XXX serien, og den mellomste, HD4870, kommer sikkert til å legge seg rundt 260 i snitt. Om den så takler 280 av og til, så må vel det sees som en bonus. Uansett, den havner sikkert rundt 1600-1800,- en uke eller to etter lansering, og da vil den også yte svært godt for pengene.

Så hadde du forventa deg litt mer fra HD4xxx serien, så bør du vel ikke stirre deg blind på tester av den minste i serien. Personlig, synes jeg vel 30% bedre enn 8800GT er veldig bra til å være minstemann...

Det er altså HD4870 og HD4870X2 som skal i føste rekke konkurere mot GTX260/280, og mine første "inside" tips om HD4870X2 er at GTX280 kommer til å få det steintøft, i alle spill, ikke bare noen få....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Det jeg liker med ATi og drivere (siden vi er inne på dette nå), er at ATi kommer med drivere hver måned. Det tok 4-5 måneder før vi fikk en ny driver til 8xxx serien fra Nvidia. Desember - Mai.

Greit nok at 9xxx serien akkurat var lansert, men.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...