Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Forslag til flere overklokkingsprogram til HD 4870?

Ettersom ATI Overdrive kun gir deg en minimal overklokk. Og Rivatuner fungerer jo heller ikke.

Overklokk ved å bruke radeon bios editor. Da kommer du over *800mhz* på gpu om du vil. Jeg har 4850 da, tror 800 var grensa for 4870?

Jeg satt min til 700 uansett, tenker slik at jeg får se hvordan det går en stund. Så langt helt stabilt.

AMD sin GPU clock tool støtter 4800 serien

http://www.techpowerup.com/downloads/1128/...ool_v0.9.8.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei. dette står garantert i løpet av de 155 sidene foran, og jeg beklager for at jeg ikke gidder å lese gjennom de.

Spørsmålet er som følger:

jeg skal kjøpe 4870, men er det noen særlig forskjell på de ulike kortene? (gigabyte, sapphire, powercolor osv) er vel bare kjølingen som er forskjellig? Er det noen som anbefales foran andre? Eller er det et must å kjøpe en selvstendig vifte?

takk på forhånd

Det er ingen forskjell på kjøleløsningen, men klistremerkene som følger med.

Den store forskjellen ligger i bundelen, men med mindre du ikke MÅ ha noe av det som følger med de dyre kortene, så gå for det billigste.

Selv om det fysisk ikke er noen forskjell på kjøleløsning kan det være noen produsenter som har tatt seg litt bedre tid til å implementere en mere brukbar fan throttle algoritme i VGA BIOS'n. MSI er bla en av disse som skiller seg litt ut fra andre ved å implementere lockup table (dog er det ikke aktivisert).

Dessuten føler jeg det er bedre å la være å bruke overdrive profilen satt manuell og heller endre litt på fan profilen i sitt kort sin bios selv så det kjører som normalt automatisk.

Slik har jeg gjort det på mitt Sapphire HD4850

post-35394-1217842056_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har bokstavelig testet hver prosent på viften på mitt 4850 kort.

1% kan vi si tilsvarer i snitt circa 50 rpm på det jevne, men rundt om hver 6 % faller/øker den noe mer, alt ettersom (100/150rpm)

Etter hva jeg fant er under 40% vifte hastighet liten vits med tanke på støy/ytelse. Lavere enn ca 31% er absolutt ikke noe poeng i da det er ikke mulig å skille forskjell på støy nivå. Spesielt ikke med lukket kabinett. Da skal du virkelig sitte med øret inntil for å merke forskjell. Selv da sliter du nok.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Dumpa Biosen min med GPU-Z og åpna den i RBE, og under "Power cabel error message" står det:

YOU HAVE NOT CONNECTED ONE OF YOUR VIDEO CARD POWER CONNECTORS TO THE POWER SUPPLY. PLEASE REFER TO THE 'GETTING STARTED GUIDE' FOR PROPER HARDWARE INSTALLATION

Hva i alle dager er dette?

Edit: Tror jeg skjønte det nå, det er meldingen som vises vis det oppstår en feil med power kablene til skjermkortet, sant?

Edit2: @syar2003: Mitt Sapphire 4870 kort har også den lockup table i fan settings som du pratet om, om det er av interesse å vite.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Skal ha et 4870 kort, hvilket kort syntes dere er best, Gainward, Sapphire osv? Og er det verdt aa vente paa et eventuelt priskutt naar 4870x2 kommer?

Absolut lurt å vente om du ikke MÅ ha gpu med en eneste gang:)Og hva spørsmålet ditt angår står det lenger opp i tråden. Det har lite eller ingenting å si hvilken produsent du velger:)

Lenke til kommentar
Skal ha et 4870 kort, hvilket kort syntes dere er best, Gainward, Sapphire osv? Og er det verdt aa vente paa et eventuelt priskutt naar 4870x2 kommer?

Absolut lurt å vente om du ikke MÅ ha gpu med en eneste gang:)Og hva spørsmålet ditt angår står det lenger opp i tråden. Det har lite eller ingenting å si hvilken produsent du velger:)

ok, noen som vet hvor lenge jeg maa vente elr? begynner aa bli utolmodig :p

Lenke til kommentar
Det spekuleres i før 12. august men det tør jeg ikke håpe på hehe.

Bare det kommer til 25.august, så skal jeg være nøyd...

Kommer hjem fra ferie da og da har jeg lyst til å bygge meg ny maskin.

Har satt sammen her... https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=78006

4870X2 har blitt spekulert til rundt 3500,- så jeg satte ett GTX280 der for å se rette prisen... så får vi vente litt for å se fasiten :)

Lenke til kommentar

Finfint oppsett, men du skal bruke nærmere 11000kroner og du har valgt å spare ca 300kr på å ta en 750gb disk istedet for 1000gb disk.?

Jeg skjønner veldig godt at mer er strengt tatt ikke nødvendig for system o.l. men sånn helhetlig sett skulle jeg ut med så mye penger, og man er noen hundrelapper unna å få noe som er både større og nyere teknologi. Nysgjerrig.

Lenke til kommentar

750GB gir hakket bedre pris/plass. Og om han ikke trenger mer plass i skrivende stund så er det nok høyst sannsynelig enda billigere å skaffe seg mer plass når han faktisk trenger det. :)

300,-kr her, og et par hundrelapper der kan fort bety en del. :)

En 1TB disk har ikke noe nyere eller bedre teknologi i dette tilfellet. KUN mer plass.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...