Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Det er ingen problemer med å utnytte mye minne, selv uten virtualisering. At en prosess ikke kan utnytte 8GB alene i alle tilfeller har ingen betydning.

mere en 4GB minne er bortkastet bare sjekk bit-tech sin 2 vs 4 vs 8GB minne artikkel

og ja folding for 4800 er ute

http://folding.stanford.edu/English/DownloadWinOther

Først:

Tusen takk for denne testen =)

Her har de testet med en 45 nm quadprosessor til 6000kr ifra intel, som presterer dårligere enn min x2 65nm 45watter amd til 500kr.

----

Synes det er fint folk gjør slike tester, slik at vi smarte folk kan sitte med ramdisker og banke andre i alt som har med fil innlasting å gjøre.

Forøvrig var den testen helt ubrukelig. Jeg har over 8gb/s på samtlige minne tester, 50ns på latenstid testen, og jeg kjører da med en veldig lav overklokk av minnet, dvs 15mhz over, a ddr 830 ifølge everest.

Det beste i den testen var nede på 7gb/s og 80ns.

I tillegg har de jo testet med vista, og vista er designet til å bruke det minnet den får.

Ellers viser jo den testen at med 8gb i systemet er det raskest på multi taskin ifra spill til firefox, på spill innlasting osv.

At du tør påstå at mer enn 4gb er bortkastet, vel du kan sitte der med 32bit, mens resten av verden går ifra deg.

*le*

jeg brukte 64-bit windows da 2GB var MYE jeg da og sitter på vista 64-bit akuratt nå

så nå har jeg 4GB minne, vis du ser den bit-tech testen vil meste parten av folk ikke merke forsjellen mellom 4 og 8 menmen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du er bare en narr. Notert.

Vi er vel enig om at 4GB Minne eller mere + 64-Bit XP/Vista er minimum for tiden

Sånn for å grise tråden til med enda mer offtopic, så er 8GB minne helt klart en fordel for hverdagsapps i Server 2008 64bit, og jeg ser det som en god investering og tid spart i både jobb og hobby. Snuset litt på dette 4x4GB settet, men prisen er jo helt spinnvill og derfor uaktuell for tynn sommerlommebok..

For å hoppe over til trådens topic igjen så ser jeg at HIS HD4870 ICEQ4 1GB er listet på komplett, dessverre ser den ut til å drøye enda en måned. Planen var 2 slike, men kommer X2 i brukbare utgaver før dette, blir det vel dette jeg går for selv om mitt nåværende kort ikke akkurat er noen sinke :whistle:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Det er ingen problemer med å utnytte mye minne, selv uten virtualisering. At en prosess ikke kan utnytte 8GB alene i alle tilfeller har ingen betydning.

mere en 4GB minne er bortkastet bare sjekk bit-tech sin 2 vs 4 vs 8GB minne artikkel

og ja folding for 4800 er ute

http://folding.stanford.edu/English/DownloadWinOther

Slike tester tar utgangspunkt i at du selv ikke klarer å gjøre nytte av mer minne. Du snakker om noe helt annet. Det blir som å si at en 1TB disk er bortkastet i en pc, enten så utnytter du plassen eller så gjør du det ikke.

Folding for 4800 har vært ute hele tiden.

Ourasi:

:thumbup: så selv på kit'et men prisen er vill så jeg har holdt meg på 4*2GB som har meget gode priser, men back to topic ja.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
amiga600: fortell meg hvilken hardware dette er på?

Enkelte spill er særdeles lite glad i overklokkede systemer, men det kan som oftest stabiliseres ved at man legger til noe extra volt til cpu, minne, system bussen, eller alle deler, alt ettersom selvfølgelig.

Selv om en maskin er primestabil, betyr det ikke at maskinen i sin helhet er helt stabil da, under andre typer tester.

Hardware står i signaturen.Jeg har prøvd å kjøre alt på stock hastighet for å se om det hjalp men får akkurat samme problem. Hadde fra før 2900pro 512mb der jeg ikke fikk fpsdrop. Bare jevnt over lavere fps.

Lenke til kommentar
hva kommer til å være best 2 4870 (i CF) eller 4870X2?

4870X2 blir 2 % raskere ca.

I spill som ikke støtter CF bra så blir prosentdelen mye høyere og jeg bruker GRID som eksempel=)

Bare 2%?

17190.png

EDIT:

Dette gjelder nok flere spill enn GRID, som f.eks

17187.png

Og dette er med BETA driver, bare vent litt du, dette monsteret er noe helt annet enn 2 * 4870.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Det er dog noen plasser HD4870 CF er bedre, men dette er selfølgelig minimalistiske tall. Vi får håpe at nye drivere gir X2'en en boost i også disse spillene!

BILDER

17188.png

hl2-2560.gif

etqw-2560.gif

bio-1920-bar.jpg

CoH251.png

ET25.png

se også testen av Guru3D der HD4870 CF slår X2. (som sakt, betadrivere er nok svaret på "problemet")

Dette bildet var litt interresant av Hexus.net:

B4B.png

We'd rather opt for two Radeon HD 4870s and place them on an Intel or AMD chipset - they'll give you the same performance, for similar money, but offer quieter cooling and a wider range of display options. CrossFire is CrossFire, after all.
Lenke til kommentar
Og dette er med BETA driver, bare vent litt du, dette monsteret er noe helt annet enn 2 * 4870.

GRID er inntil videre et særtilfelle der en fremtidig driver kan fort vise langt mindre forskjell. Fra de fleste andre tester virker ikke den nye interconnect løsningen så veldig lovende, de forskjellene som er kan fort kunne forklares med 512MB vs 1GB effektivt minne. Vi får nå vente å se med bedre drivere og 2x4870 1GB.

Lenke til kommentar

amiga600:

Jeg hadde kjørt litt eliminering, prøvd annet skjermkort, prøvd annen psu. Hva slags os kjører du på den pc'n?

Vista har f.eks flere services som strengt tatt ikke er nødvendige, bl.a noen som har med hvordan lyden blir "rendret" til lydkortet, da jeg hadde vista inne disablet jeg disse etter litt tweaking og systemet var langt kjappere på bl.a. filkopiering da.

wiak:så hvorfor da komme med et utsagn om at mer enn 4gb er bortkastet?

Jeg skal love deg jeg klarer å bruke 8gb minne, og HEI, jeg kjører ikke vista en gang =)

I tillegg, som Theo343 sier, som jeg også påpekte, den testen er lite verdt.

Lenke til kommentar
Vi vet ikke noe sikkert før det er ute, utenom at det blir et bra kort.

Bestiller et 4870 i morra:D ser frem til å få det i pcen=)

Men vann skal på ja...lurer på om full dekkende blokk er det beste på de korta eller om det holder med bare på kjernen :hmm:

Da tenker jeg best mulig kjøling av hele kortet=)

Uansett vann eller luft, så tror jeg kjøling av ram og vrm er nødvendig. Det blir seriøst varmt..

Lenke til kommentar
amiga600:

Jeg hadde kjørt litt eliminering, prøvd annet skjermkort, prøvd annen psu. Hva slags os kjører du på den pc'n?

Vista har f.eks flere services som strengt tatt ikke er nødvendige, bl.a noen som har med hvordan lyden blir "rendret" til lydkortet, da jeg hadde vista inne disablet jeg disse etter litt tweaking og systemet var langt kjappere på bl.a. filkopiering da.

Jeg kjører vista premium 64bit. Har prøvd med egen strømmforsyning til kortet men det gjorde ingen forksjell. Har ikke tweaket noe i vista så kan tenkes at det kan hjelpe. Hvor finner jeg ut hvordan det gjøres ?

Lenke til kommentar

Vel nå har jo ikke jeg vista inne her, men jeg har skrevet ned en del tweaks jeg gjorde i vista med notepad. Men om jeg forteller deg dette her er det mulig du kan midlertidig rote til ting å tape lyd f.eks, jeg brukte ultimate versjonen, og det er mulig ting ikke blir helt kompatible. Kort sagt, jeg vet ikke om jeg tør stole på at du klarer å ordne ting hvis det går ad undas =)

Iallefall, jeg tar ikke noe ansvar =)

Først sjekk at du finner ting i registeret og blant services.

Vet ikke om din vista versjon har støtte for det en gang.

* ta backup av register delen du gjør forandringer i først !*

edit: om du bruker noe slags miljø/rom filter på lyd utgangen eller så ville jeg ikke fjernet w.a.e.b., i første omgang. mmcs er rimelig trygt å fjerne for folk flest.

I windows registeret kan du gå til:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Audiosrv\DependOnService

Og FJERNE hele linjen hvor MMCS og evt.også windows audio endpoint builder står på.

Deretter kan du gå til services.msc og deaktivere multimedia class scheduler og w.a.e.b.

Jeg hadde også gjort en søk igjennom hele registert etter Audiosrv, og evt også repetert prosessen.

Jeg gjorde dette selv på vista ultimate og fant ut av de ting selv, og fortalte dette så på msfn forum sine sider og det var iallefall 1 annen kar der som innrømte at han fikk det også til slik som jeg beskrev det der, som var kanskje mer nøyaktig.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Vi vet ikke noe sikkert før det er ute, utenom at det blir et bra kort.

Bestiller et 4870 i morra:D ser frem til å få det i pcen=)

Men vann skal på ja...lurer på om full dekkende blokk er det beste på de korta eller om det holder med bare på kjernen :hmm:

Da tenker jeg best mulig kjøling av hele kortet=)

Uansett vann eller luft, så tror jeg kjøling av ram og vrm er nødvendig. Det blir seriøst varmt..

010820081733yp0.th.jpg

Slik gjorde jeg det. I Tilegg kom en Zalman ZM-GW3 på gpu. Så langt veldig kaldt og fint max gpu temp er 55 grader under load.

Endret av amiga600
Lenke til kommentar
Slik gjorde jeg det. I Tilegg kom en Zalman ZM-GW3 på gpu. Så langt veldig kaldt og fint max gpu temp er 55 grader under load.

Ser pent ut det. Omtrent sånn jeg gjorde også, bare ikke så stilfullt, og en annen kjøler.

Ved bruk av vannkjøling bør man nok likevel sørge for at det er litt luftsirkulasjon rundt småribbene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...