Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Litt surt å ha 2GB minne på GPU for de som sitter med 32-bit OS også... :D

Faktisk et godt poeng :). Jeg har forlengst oppgradert til 8GB og 64bit både hjemme og på kontoret.

64bit er å foretrekke, men 4GB holder for det fleste. Man kan ikke utnytte 8GB på vanlige Windows applikasjoner og spill, her vil 4GB holde i massevis. Men 8GB kan komme hendig for de som har spesielle behov som videredelegering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt surt å ha 2GB minne på GPU for de som sitter med 32-bit OS også... :D

Faktisk et godt poeng :). Jeg har forlengst oppgradert til 8GB og 64bit både hjemme og på kontoret.

64bit er å foretrekke, men 4GB holder for det fleste. Man kan ikke utnytte 8GB på vanlige Windows applikasjoner og spill, her vil 4GB holde i massevis. Men 8GB kan komme hendig for de som har spesielle behov som videredelegering.

Det som også er kjekt med mye minne, er at man kan kjøre et par virtuelle PC'er samtidig. Hvis man har det behovet, altså. :)

Lenke til kommentar
Noen andre som får fps drop i crysis? ca hvert 2 sek går det fra 30 ned i 5fps.. selv om alt bare er på high. hmm.. har nyeste drivere.

Mulig du har overklokket for langt ? Verdt å klokke ned litt for å teste igjen.

ONTOPIC : Nå er jo 4870x2 kortene rett rundt hjørnet, og de går vel fortere ut av nettbutikkene enn de kommer inn. Og blir utrolig bra å få sett flere tester av skjermkortet med nye drivere :)

Lenke til kommentar
Noen andre som får fps drop i crysis? ca hvert 2 sek går det fra 30 ned i 5fps.. selv om alt bare er på high. hmm.. har nyeste drivere.

ONTOPIC : Nå er jo 4870x2 kortene rett rundt hjørnet, og de går vel fortere ut av nettbutikkene enn de kommer inn. Og blir utrolig bra å få sett flere tester av skjermkortet med nye drivere :)

hmm.. ja kansje.. skal teste det ut

Lenke til kommentar
Er vel ingen her med inside tips om når div nettbutikker vil legge ut x2 for forhånds salg :)?

Vel, inside tips har jeg ikke, men tror at den vil dukke opp neste uke. Fordi flere rykter antyder at Nvidia vil annonsere/lansere et kort samtidig, og da kan ATI finne på å lansere Hd4870X2 tidligere for å ta dem på senga. Det er lov å håpe at de vil slippe ut monsteret neste uke, mener jeg. Akkurat som de slapp ut HD4850 tidligere enn forventet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
hva kommer til å være best 2 4870 (i CF) eller 4870X2?

Flere tester med BETA driveren har vist at HD4870X2 yter bedre enn 2 * 4870. Den kommer trolig til å bli enda bedre med release driveren og dette har nok med den "nye" interconnecten å gjøre. Den skalerer utrolige 95% i Vantage X mode, og vi kan forvente at den kommer til å yte overlegen i forhold til 2 * 4870 (når driveren modnes).

Det er ikke så enkelt å ha 2 hete HD4870 i kassen heller og det byr på flere utfordringer. Ett kort kommer til å være mye bedre og i tillegg kommer den forhåpentligvis til å få bedre kjøler også.

"3DMark Vantage shows enormous potential for the new ATI card. Scaling over the Radeon HD 4870 is about 80% in High mode, and a whopping 95% in Extreme mode" - Link

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

hmm.. ja kansje.. skal teste det ut

hmm.. Om jeg går ned fra 1920x1200 til lavere oppløsning slipper jeg fps drop. Merker at når dynamic lights går opp fra 1 til 2 så starter det å lagge.... Hva er det som skjer egentlig? utrolig irriterende.. har følelsen av at crysis spiser opp 512mb ram;)

Endret av amiga600
Lenke til kommentar

amiga600: fortell meg hvilken hardware dette er på?

Enkelte spill er særdeles lite glad i overklokkede systemer, men det kan som oftest stabiliseres ved at man legger til noe extra volt til cpu, minne, system bussen, eller alle deler, alt ettersom selvfølgelig.

Selv om en maskin er primestabil, betyr det ikke at maskinen i sin helhet er helt stabil da, under andre typer tester.

Lenke til kommentar
Det er ingen problemer med å utnytte mye minne, selv uten virtualisering. At en prosess ikke kan utnytte 8GB alene i alle tilfeller har ingen betydning.

mere en 4GB minne er bortkastet bare sjekk bit-tech sin 2 vs 4 vs 8GB minne artikkel

og ja folding for 4800 er ute

http://folding.stanford.edu/English/DownloadWinOther

Først:

Tusen takk for denne testen =)

Her har de testet med en 45 nm quadprosessor til 6000kr ifra intel, som presterer dårligere enn min x2 65nm 45watter amd til 500kr.

----

Synes det er fint folk gjør slike tester, slik at vi smarte folk kan sitte med ramdisker og banke andre i alt som har med fil innlasting å gjøre.

Forøvrig var den testen helt ubrukelig. Jeg har over 8gb/s på samtlige minne tester, 50ns på latenstid testen, og jeg kjører da med en veldig lav overklokk av minnet, dvs 15mhz over, a ddr 830 ifølge everest.

Det beste i den testen var nede på 7gb/s og 80ns.

I tillegg har de jo testet med vista, og vista er designet til å bruke det minnet den får.

Ellers viser jo den testen at med 8gb i systemet er det raskest på multi taskin ifra spill til firefox, på spill innlasting osv.

At du tør påstå at mer enn 4gb er bortkastet, vel du kan sitte der med 32bit, mens resten av verden går ifra deg.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...