Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sam_Oslo:

Når man skrur av maskinen eller setter den i sovemodus så er det som regel for mange, mange timer av gangen. Det ATI her ønsker å komme til livs er den stadige vekslingen mellom høy bruk og lav bruk av GPU mens man bruker maskinen.

De vil ha et stille kort og det har ikke vondt av å holdes varmt mens man bruker maskinen aktivkt. Derfor har de valgt å kjøre lav vifteprofil på idle.

Så har du aspektet med Powerplay, er du i 2D og surfer så skulle powerplay klokket ned kortet, men denne funksjonen er defekt og skal fikses.

Ingen har sagt at en PC ikke tåler å slås av, du er så ekstrem på ytterkantene dine at det er humoristisk å diskutere med deg.

Det du sier bekreftelse at denne påstanden er bare tull:

Elektronikk + temperatur forandringer = dårlig kombo. Det er en grunn til at folk lar pc'r stå på 24/7 i åresvis.

Og det denne påstanden jeg har avvist.

Lenke til kommentar

Ourasi, les det jeg skriver her...

Sam_Oslo:

Når man skrur av maskinen eller setter den i sovemodus så er det som regel for mange, mange timer av gangen. Det ATI her ønsker å komme til livs er den stadige vekslingen mellom høy bruk og lav bruk av GPU mens man bruker maskinen.

De vil ha et stille kort og det har ikke vondt av å holdes varmt mens man bruker maskinen aktivt. Derfor har de valgt å kjøre lav vifteprofil på idle. Men dette betyr ikke at de ønsker en jevn temperatur på 88 grader, dette er en feil som kommer av powerplay problemet. Tanken og ønsket har nok vært 55-80 grader i idle/load.

Så har du aspektet med Powerplay, er du i 2D og surfer så skulle powerplay klokket ned kortet og senket tempen en god del selv med viften på 13-20%, men denne funksjonen er defekt og skal fikses.

Ingen har sagt at en PC ikke tåler å slås av, du er så ekstrem på ytterkantene dine at det er humoristisk å diskutere med deg.

Sam_Oslo:

Funksjonen "sovemodus" ble først og fremst laget for bærbare for at man skulle kunne spare batteriet uten å slå av maskinen.

Når det gjelder å slå av eller la en PC stå på, så har det vært utallige diskusjoner på dette i mange år og de kommer alltid frem til at komponentene i en PC har så lang levetid(runtime hours) at den har best av å stå på. Akkurat som at motoren i en bil slites mest ved kaldstart så er risikoen for feil i elektronikk og pckomponenter også størst ved oppstart.

Wheelman:

Kommer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Når det gjelder å slå av eller la en PC stå på, så har det vært utallige diskusjoner på dette i mange år og de kommer alltid frem til at komponentene i en PC har så lang levetid at den har best av å stå på. Akkurat som at motoren i en bil slites mest ved kaldstart så er risikoen for feil i elektronikk og pckomponenter også størst ved oppstart.

Det er ikke "jevn temperatur" som årsaken for dette.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Sam_Oslo:

Mener du at jeg må gjenta alt i sammenheng i hvert eneste innlegg for at du skal klare å holde tråden? (Du endret innlegget ditt så det ble ennå mer meningsløst, beklager)

Tanken og ønsket har nok vært 55-80 grader i idle/load.

Dette er jevn temperatur ift. 30-90 grader.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nei, jeg bare ønsker å vite om du kan gå god for denne påstanden:

Elektronikk + temperatur forandringer = dårlig kombo. Det er en grunn til at folk lar pc'r stå på 24/7 i åresvis.

Forklar i nøyaktig detalj hva det er du ønsker jeg skal gå god for herr stråmann. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hehe vel jeg ser ikke helt sammenhengen du forsøker å vinkle det inn på nå Sam_Oslo, det blir to helt forskjellige diskusjoner om hvorfor folk lar PC stå på og hva som er best praksis for en PC.

Forøvrig, synes du blå er grønn eller blå? (inspirert av panelovnnivået)

EDIT:

Det er ingen som har sagt det du forsøker å fremstille her Sam. Sov godt :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har vært på maaange serviceoppdrag hvor hardware (spesielt disker)

har røket i servere/utstyr etter at de har stått på 24/7 i årevis og kunden har hatt strømbrudd e.l

Feilene mtp diskene var ikke korrupt filsystem eller slikt men defekte disker .

I tilfeller ved flytting av utstyr har vi også vært borti mange ganger hvor det har vært diverse kort o.l som har kondensatorer/komponenter som har røket (blitt gamle og sprø), dette da maskinene/utstyret ikke fikk stå lenge nok i ro (bli "helt" avkjølt før de ble flyttet og hersjet litt forsiktig med).

Lenke til kommentar
Koblet to HD 4870 i CF, og da luktet det etterhvert svidd hele veien de var under bruk. :ph34r:

De første 2-3 sekundene av Crysis = Høy FPS (pers rekord)

Etter 3-4 sekunder -> Lav FPS

Etter 6-7 sekunder -> svart skjerm

:roll:

Og nå er begge døde?? Hørtes snodig ut, skulle da være throttling som slo inn før en evnt. skade dersom noe var galt med kjølingen. Svei ikke av et PSU da?

Lenke til kommentar

Neida, ingenting er ødelagt.

Stoppet mens leken var god (varm). ;)

Men snodig var det. Får se om jeg ikke kjører en runde til for å se hva som skjer.

Det hadde i alle fall ikke kostet meg personlig noen kroner, men ei heller Asus/HIS. :innocent:

Dog alltid kjipt å ødelegge slik maskinvare.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...