marius883 Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Godteriet til netshop.no FTW @ KnopFix: Hvis du har GRID så hadde det vært fint om du kunne teste alt på maks inkl. 8XMSAA og se om du ser noe rare framesdropp Jeg skal se hva jeg får til etterhvert Jeg har kjørt endel grid de siste dagene, og det går som bare rakkern på 1680x1050 med alt på max og 8XMSAA. Drobber aldri under 60fps til meg, ligger på rundt 80-100 somregel Edit: jeg har sapphire 4870 som kjører på stock atm Endret 31. juli 2008 av marius883 Lenke til kommentar
anordne Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Har egentlig ATI/AMD kommet med noen uttalelser om de høye tempraturene på HD48*0? Er det sannsynlig at strømsparefunksjonen blir aktivert med kommende drivere? Har lest en uttalelse fra en eller annen topp sjef i ATI/AMD som mente at de har laget kort slik at vifte styring begynte først å virke ved rundt 80 fordi de ville at det skulle være stille og det var ikke skadelig for kortet. Endret 31. juli 2008 av anordne Lenke til kommentar
Mrlarseirik Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Har egentlig ATI/AMD kommet med noen uttalelser om de høye tempraturene på HD48*0? Er det sannsynlig at strømsparefunksjonen blir aktivert med kommende drivere? Har lest en uttalelse fra en eller annen topp sjef i ATI/AMD som mente at de har laget kort slik at vifte styring begynte først å virke ved rundt 80 fordi de ville at det skulle være stille og det var ikke skadelig for kortet. Siterer en tidligere post: ...jevnere varmt er bedre enn kaldt, varmt, kaldt, varmt, kaldt. Så kortet holdes varmt på idle og kjøles godt under load slik at temperaturen varierer minst mulig. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Vifte som er temperaturstyrt er ikke noe nytt, og har vært på dobbelkjølerene de siste to generasjonene (minst) av skjermkort. Se f. eks Nvidia 9800GX2. Den holder seg IDLE på 70 grader, og under LOAD ca 70 grader da også. Fortsatt stabilt, men på en lavere temperatur. Dette varmer opp PCen mindre, men om ikke kjøleren er god nok så kan det støye mer. Alt i alt bunner man ned på hvor god kjøleren er. Jeg ville ikke karakterisert HD 4870 sin kjøler som særlig bra, og blir da nødt til å kjøre på en høyere temperatur for å unngå å støye for mye. Å ha høy temperatur under LOAD OG IDLE kan ikke være bedre enn lavere temperaturer under IDLE OG LOAD... Endret 31. juli 2008 av andrull Lenke til kommentar
Laurbb Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Vil personlig ikke anbefale å sette viftehastigheten på kortet fra automatic til manuelt. Ingeniørene har nok tenkt over dette da de designet kortet, og det tåler lett 80 grader. Det kjører kanskje på 80 grader idle, men så går det ikke over 80 grader ved max load heller (iallefall ikke til meg) og dermed kan man si at alt funker som det skal. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Vil personlig ikke anbefale å sette viftehastigheten på kortet fra automatic til manuelt. Ingeniørene har nok tenkt over dette da de designet kortet, og det tåler lett 80 grader. Det kjører kanskje på 80 grader idle, men så går det ikke over 80 grader ved max load heller (iallefall ikke til meg) og dermed kan man si at alt funker som det skal. Elektronikk + temperatur forandringer = dårlig kombo. Det er en grunn til at folk lar pc'r stå på 24/7 i åresvis. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Vil personlig ikke anbefale å sette viftehastigheten på kortet fra automatic til manuelt. Ingeniørene har nok tenkt over dette da de designet kortet, og det tåler lett 80 grader. Det kjører kanskje på 80 grader idle, men så går det ikke over 80 grader ved max load heller (iallefall ikke til meg) og dermed kan man si at alt funker som det skal. Elektronikk + temperatur forandringer = dårlig kombo. Det er en grunn til at folk lar pc'r stå på 24/7 i åresvis. Hvis jeg ønsker å slå av maskinen min av og til, hva vil du anbefale, varmeelementer eller varmeovn i kassen for å ha en optimal og jevn høy temperatur året rundt? Lenke til kommentar
SVD Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Varmeelementer skulle gå veldig bra så det er og anbefale. EDIT det kan også være fint om du har varmelementene på godt over load temp selv når maskinen står på så tempen endrer seg så lite som mulig, si konstant 100c så skal man være sikker Endret 31. juli 2008 av SVD Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Har egentlig ATI/AMD kommet med noen uttalelser om de høye tempraturene på HD48*0? Er det sannsynlig at strømsparefunksjonen blir aktivert med kommende drivere? Tilbudet var så bra at jeg kjøpte to og det ene står uåpnet i hylla. Dette fordi jeg ble bitt av folding basillen. Får du foldet med kortet når det er i esken da...? Sorry, måtte bare... Det står uåpnet i hylla fordi Nvidia kort gir mye bedre poeng i folding enn ATI kort Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Har egentlig ATI/AMD kommet med noen uttalelser om de høye tempraturene på HD48*0? Er det sannsynlig at strømsparefunksjonen blir aktivert med kommende drivere? Har lest en uttalelse fra en eller annen topp sjef i ATI/AMD som mente at de har laget kort slik at vifte styring begynte først å virke ved rundt 80 fordi de ville at det skulle være stille og det var ikke skadelig for kortet. Nå må dere ikke blande kortene igjen... 1. Viftestyring er en ting, der har de gjort et valg. 2. strømsparefunksjonen Powerplay fungerer ikke som den skal, det vil bli fikset. Ok? Sam_Oslo: Du slutter aldri å være ekstremt usaklig ser jeg. Endret 31. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 [quote Elektronikk + temperatur forandringer = dårlig kombo. Det er en grunn til at folk lar pc'r stå på 24/7 i åresvis. Hvis jeg ønsker å slå av maskinen min av og til, hva vil du anbefale, varmeelementer eller varmeovn i kassen for å ha en optimal og jevn høy temperatur året rundt? Hva i helvete er det for ett slags svar? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Har egentlig ATI/AMD kommet med noen uttalelser om de høye tempraturene på HD48*0? Er det sannsynlig at strømsparefunksjonen blir aktivert med kommende drivere? Har lest en uttalelse fra en eller annen topp sjef i ATI/AMD som mente at de har laget kort slik at vifte styring begynte først å virke ved rundt 80 fordi de ville at det skulle være stille og det var ikke skadelig for kortet. Nå må dere ikke blande kortene igjen... 1. Viftestyring er en ting, der har de gjort et valg. 2. strømsparefunksjonen Powerplay fungerer ikke som den skal, det vil bli fikset. Ok? Sam_Oslo: Du slutter aldri å være ekstremt usaklig ser jeg. Det var nok ironisk, men usaklig var det ikke. Folk skrur av maskinene sine stadig vekk, eller setter den i sleep mode. per idag har ingen komponent fått skade av disse temperatur svingningene. Da bør det være å lov å være litt ironisk når folk hevder: "Elektronikk + temperatur forandringer = dårlig kombo. Det er en grunn til at folk lar pc'r stå på 24/7 i åresvis." Endret 31. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Kan bety at det er en sannhet i det han sier for det. Og det betyr ikke at du må være spydig for det. Siden du viser en sånn kunnskap på pc, så kan jo du komme med de rette opplysningene da? Jeg lurer på det de sier: Når flere sier en ting så kan det jo stemme: har noe sannhet i seg Endret 31. juli 2008 av Fluesopp Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Kan bety at det er en sannhet i det han sier for det.Og det betyr ikke at du må være spydig for det. Siden du viser en sånn kunnskap på pc, så kan jo du komme med de rette opplysningene da? La meg opplyse deg, med mine kunnskaper. Du kan skru av maskinen din så mange ganger som du vil, og være trygg på at den ikke blir skadet av temperatur svingene. Både jeg og andre har gjort det på flere maskiner i flere år, og kan love deg at det går bra. Noen lar maskinen stå hele tiden, men det har helt andre grunner enn det som hevdes her.!! Endret 31. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Av en eller annen grunn så blir det alltid "krangling" når Sam_Oslo skriver noe. Tror jammen vi har en ekte kranglefant her Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Av en eller annen grunn så blir det alltid "krangling" når Sam_Oslo skriver noe. Tror jammen vi har en ekte kranglefant her Hvis du har noe saklig å si, og kan avvise mins påstander med en saklig begrunnelse, snakk det ut. Ellers hvis du ønsker å prate slikt, da er det du som ønsker krangling. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Sam_Oslo: Når man skrur av maskinen eller setter den i sovemodus så er det som regel for mange, mange timer av gangen. Det ATI her ønsker å komme til livs er den stadige vekslingen mellom høy bruk og lav bruk av GPU mens man bruker maskinen. De vil ha et stille kort og det har ikke vondt av å holdes varmt mens man bruker maskinen aktivkt. Derfor har de valgt å kjøre lav vifteprofil på idle. Men dette betyr ikke at de ønsker en jevn temperatur på 88 grader, dette er en feil som kommer av powerplay problemet. Tanken og ønsket har nok vært 55-80 grader i idle/load. Så har du aspektet med Powerplay, er du i 2D og surfer så skulle powerplay klokket ned kortet og senket tempen en god del selv med viften på 13-20%, men denne funksjonen er defekt og skal fikses. Ingen har sagt at en PC ikke tåler å slås av, du er så ekstrem på ytterkantene dine at det er humoristisk å diskutere med deg. Endret 31. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 La meg opplyse deg, med mine kunnskaper. Du kan skru av maskinen din så mange ganger som du vil, og være trygg på at den ikke blir skadet av temperatur svingene. Både jeg og andre har gjort det på flere maskiner i flere år, og kan love deg at det går bra. Nå ser vi jo hvordan du har endt opp da [x Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Det er nok slik at svingningene i tempratur som speedstep/powerplay forårsaker via senking av spenning/frekvens forlenger livet til chippen, ikke motsatt. Kraftige tempratursvingninger forårsaket av eksterne årsaker på chipper under konstant last, er nok skadelig i lengden. HD48xx Har tross allt første steget i powerplay på plass, så om viften konstant går på f.eks. 40%, så vil man ha 30C eller mer mellom last og idle, dette er på ingen måte skadelig. Skulle derimot romtempraturen variere så mye at man har svingninger på 30C eller mere under spilling/load, så vil det stille seg anderledes... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå