Knopfix Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Jaha på hvilken måte? Funksjoner i Vista feks som gir bedre utbytte av den nye teknologien i 4870? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Da kan jeg snart plukke opp mitt nye HiS Radeon HD4870! Er det noen som har noen tips og triks de ønsker å dele med meg? Noen modifiserte drivere dere vil anbefale? Noe tweaking eller modifiseringer jeg selv kan utføre kanskje? Hvordan er det med overklokking? Kan det klokkes litt selv med standard kjøling? Smart å bytte termisk pasta? Har litt As5 liggende.. Er det noen kjente problemer som jeg burde være oppmerksom på? Noen spill som ikke fungerer helt som de skal? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Det blir veldig mange ting å vurdere for og i mot på begge sider hva som er viktigst for deg. Vista muliggjør jo directx 10 og kommende versjoner av directx, med pre-vista versjoner er du holdt til directx 9. 64bit er uansett veien å gå mener jeg uten at jeg gidder argumentere for hvorfor her, det har jeg gjort i mange tråder på flere forum, og det er mange tester som viser til hvorfor. Skal du kjøre vista anbefaler jeg at du har iallefall absolutt minimum 2gb ram, helst 4gb minimum. Du må også ha minimum 40GB partisjon til c:\ realistisk sett minimum 60GB, anbefalt 100GB om du installerer både programmer og spill på c:\, som minimum. Dette pga vista kommer med en nyere versjon av sitt winsxs system som gjør at vista partisjons forbrukter øker etterhvert selv om du ikke installer så mye programmer. Vista har flere kjørende prosesser og større ressurs forbruk, selv om det ikke er ett problem med å ha mye RAM i maskinen, kan en jo spørre seg om en trenger å egentlig bli påtvunget det som medfølger vista. Når det er sagt er det fullt mulig å deaktivere det meste av kjørende services/tjenester og oppstarts programmer på vista, likeså som det er i xp. Crysis var ett spill som skulle ha høyere grafikk detaljer på dx10, men det finnes ferdiglagde presets på nett som gjør at du kan få bedre grafikk enn det er på very high innstillingere på vista med dx10. (Crysis er forøvrig ett dritt spill, og de har stoppet support for det, etter patch 1.2,) Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Da kan jeg snart plukke opp mitt nye HiS Radeon HD4870! Er det noen som har noen tips og triks de ønsker å dele med meg? Noen modifiserte drivere dere vil anbefale? Noe tweaking eller modifiseringer jeg selv kan utføre kanskje? Hvordan er det med overklokking? Kan det klokkes litt selv med standard kjøling? Smart å bytte termisk pasta? Har litt As5 liggende.. Er det noen kjente problemer som jeg burde være oppmerksom på? Noen spill som ikke fungerer helt som de skal? Vet ikke om tweaktown har lansert 8.7 drivere som er optimaliserte for verken ytelse eller kvalitet, men om de ikke har, kommer det nok. På mitt 4850, skrudde jeg av kjøleren, fjernet gjennomsiktig 1mm tynn hard plast som ligger over hele, mer eller mindre, kjøleren (mellom kort og kjøler), fjernet de "mattene", og la på tykt fint lag med AC5 over alt. Idler på 49 grader akkurat nå, med viften satt manuelt til 45% gjennom profilen (temmelig stille, ikke lydløst, men stille) Du må forandre 2 ting for å sette manuell vifte hastighet: Den ene står vel på automatic og den andre står på 0 (0=automatisk, vil jeg tro) <Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Manual" /> <Property name="Want" value="45" /> Du gjør dette ved å åpne catalyst control panel og lagrer en profil. Den profilen åpner du i notepad. Du finner den her brukernavn under 'documents and settings'\Local Settings\Application Data\ATI\ACE\Profiles\navnpålagretprofil.xml edit: Personlig har jeg ikke særlig bruk for det catalyst center programmet, og er egentlig mer interessert i gjøre de forandringer i driveren, men har ikke fått undersøkt hvorvidt dette er mulig enda. Men skal se på det etterhvert. Endret 31. juli 2008 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Det blir veldig mange ting å vurdere for og i mot på begge sider hva som er viktigst for deg. Vista muliggjør jo directx 10 og kommende versjoner av directx, med pre-vista versjoner er du holdt til directx 9. 64bit er uansett veien å gå mener jeg uten at jeg gidder argumentere for hvorfor her, det har jeg gjort i mange tråder på flere forum, og det er mange tester som viser til hvorfor. Skal du kjøre vista anbefaler jeg at du har iallefall absolutt minimum 2gb ram, helst 4gb minimum. Du må også ha minimum 40GB partisjon til c:\ realistisk sett minimum 60GB, anbefalt 100GB om du installerer både programmer og spill på c:\, som minimum. Dette pga vista kommer med en nyere versjon av sitt winsxs system som gjør at vista partisjons forbrukter øker etterhvert selv om du ikke installer så mye programmer. Vista har flere kjørende prosesser og større ressurs forbruk, selv om det ikke er ett problem med å ha mye RAM i maskinen, kan en jo spørre seg om en trenger å egentlig bli påtvunget det som medfølger vista. Når det er sagt er det fullt mulig å deaktivere det meste av kjørende services/tjenester og oppstarts programmer på vista, likeså som det er i xp. Crysis var ett spill som skulle ha høyere grafikk detaljer på dx10, men det finnes ferdiglagde presets på nett som gjør at du kan få bedre grafikk enn det er på very high innstillingere på vista med dx10. (Crysis er forøvrig ett dritt spill, og de har stoppet support for det, etter patch 1.2,) DirectX 10 kommer ikke til XP? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Alky prosjektet er også avsluttet, men det er åpent for at OpenSource miljøet evt. kan ta det videre, men inntil videre er det ett avsluttet kapittel såvidt jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Nei.... Da får jeg kjøpe et par GB med RAM til å prøve å venne meg til Vista. Var ikke så veldig imponert da jeg testet det for lenge siden. Gamle vaner er vonde og vende og sånn er det med meg og XP Irriterende at ikke CMD er lagt inn som default feks. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 @ RamGuy: Bruk AMDGPU Overclocking tool til å klokke skjermkort forbi CCC Ellers hadde det vært fint hvis du kunne testet Race Driver GRID og se om du får samme problem, nemlig at det kommer noen rare "framesdropp" med alt skrudd på høyeste instillinger + 8XMSAA! For meg hjelper det å skru av AA helt noe andre også har sakt, men jeg er usikker på om dette er en virkelig bug på alle skjermkort.. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) http://www.guru3d.com/news/his-radeon-hd-4...ceq4-pixelated/ HD4850 for oss med ønske om klokkevillighet og lave tempraturer, kommer også egen kjøling på HD4870 fra samme produsent... Så litt sweet ut denne, kobberbasert heatpipe kjøling;) Endret 31. juli 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Da får jeg kjøpe et par GB med RAM til å prøve å venne meg til Vista.Var ikke så veldig imponert da jeg testet det for lenge siden. Gamle vaner er vonde og vende og sånn er det med meg og XP Irriterende at ikke CMD er lagt inn som default feks. Trykk på Vista-knappen og skriv CMD i søkefeltet. Eller åpne accessories, og velg Pin to Start Menu på command prompt. Så har du den alltid på startmenyen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Kjøpte Club3D HD3850OC ORB på Netshop for 650,- for flere måneder siden. Beste kjøpet jeg noensinne har gjort. Står i barebone og er overklokket til 862MHz og er fortsatt kjølig og masse å gå på og yter som pokkern. Tilbudet var så bra at jeg kjøpte to og det ene står uåpnet i hylla. Dette fordi jeg ble bitt av folding basillen. Endret 31. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Kjapt spm her. Hvordan fungerer 2 skjermsløsning med crossfire? Med sli f.eks så får man kun benyttet 1 skjerm så lenge sli er aktivert. Får man benyttet 2 skjermer aktivt med crossfire aktivert? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Tror nok du kan det med sli også, du må jo konfe display output til begge skjermer uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Tror nok du kan det med sli også, du må jo konfe display output til begge skjermer uansett. SLi har per i dag ikke støtter for flere skjermer, Crossfire fungerer helt fint med to skjermer (vet ikke hvordan det blir med flere) Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Har egentlig ATI/AMD kommet med noen uttalelser om de høye tempraturene på HD48*0? Er det sannsynlig at strømsparefunksjonen blir aktivert med kommende drivere? Tilbudet var så bra at jeg kjøpte to og det ene står uåpnet i hylla. Dette fordi jeg ble bitt av folding basillen. Får du foldet med kortet når det er i esken da...? Sorry, måtte bare... Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Trykk på Vista-knappen og skriv CMD i søkefeltet. Eller åpne accessories, og velg Pin to Start Menu på command prompt. Så har du den alltid på startmenyen. OK.Det man ikke vet har man vondt av og ikke omvendt Akkurat motatt mitt Club 4870 kort fra Netshop. Virker veldig tungt i forhold til mitt gamle X800XL kort.Ser ut som kjøleløsningen krever en del metall så vekten blir tung. Netshop sendet meg også 3 utgave av Teknofil og Dragster 1000 godteri Føsrte gang jeg har fått et blad av dem som kunde de siste 4 årene. Lenke til kommentar
FrodeA Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Tror nok du kan det med sli også, du må jo konfe display output til begge skjermer uansett. SLi har per i dag ikke støtter for flere skjermer, Crossfire fungerer helt fint med to skjermer (vet ikke hvordan det blir med flere) Når det gjelder to skjermer på et Crossfire-oppsett, kobler man da til en skjerm til hvert kort, eller begge to på et av kortene? Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Godteriet til netshop.no FTW @ KnopFix: Hvis du har GRID så hadde det vært fint om du kunne teste alt på maks inkl. 8XMSAA og se om du ser noe rare framesdropp Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Godteriet til netshop.no FTW @ KnopFix: Hvis du har GRID så hadde det vært fint om du kunne teste alt på maks inkl. 8XMSAA og se om du ser noe rare framesdropp Jeg skal se hva jeg får til etterhvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå