Abba91 Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 sam_oslo & andre. Jeg vil bare belyse dere med følgende: Hadde et Radeon X1950PRO Dette idlet på 45° i 2D (Windows bruk) GPU-Core. CPU temperatur var da 29° Chipsett 36° PWM 46° Etter bytte til Radeon HD-4850 Dette idler på 80° i 2D (Windows bruk) GPU-Core. CPU temperatur er da 30.5° Chipsett er da 37° PWM er da 49° (antagelig økt også grunnet større effektuttak) Så hold kjeft om at 4850/4870 varmer opp kabinettet til uante høyder , da det er bare tull. HD-4850 kortet går helt stock , dvs ingen profil endring eller overdrive eller noe. Litt "off-deres topic" jeg har et 1650 Pro, merker du mye forskell eller? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) sam_oslo & andre. Jeg vil bare belyse dere med følgende: Hadde et Radeon X1950PRO Dette idlet på 45° i 2D (Windows bruk) GPU-Core. CPU temperatur var da 29° Chipsett 36° PWM 46° Etter bytte til Radeon HD-4850 Dette idler på 80° i 2D (Windows bruk) GPU-Core. CPU temperatur er da 30.5° Chipsett er da 37° PWM er da 49° (antagelig økt også grunnet større effektuttak) Så hold kjeft om at 4850/4870 varmer opp kabinettet til uante høyder , da det er bare tull. HD-4850 kortet går helt stock , dvs ingen profil endring eller overdrive eller noe. Så lenge du ikke har målt kabinettempen, eller sier hvor bra kabientt du har så er det vel lite gjeldene. Romtemperaturen virker det heller ikke som du har målt, og siden romtemperaturen er utgangspunktet for hvor varmt alle komponentene blir, så sier tallene ingenting. Det faktum at det IDLER på 80 grader, og er det varmeste kortet jeg har kjent på sier vel egentlig det meste for min del. (og jeg har hatt mange) Des varmere kortet er, jo mer varmer det opp kabinettet. It's as easy as that. Har man tilstrekkelig kabinettkjøling så er ikke temperaturøkningen stor på de andre komponentene, men har man et "standard" metallkabinett uten særlig kabinettkjøling så trengs det ikke så mye for å skjønne at det blir veldig varmt om kabinettviftene ikke klarer å få ut varmen. I mitt kabinett så gir nok ikke et HD 4870 en halv grad varmere temp engang, men på andre eldre kabinetter så øker nok temperaturen betraktelig. Endret 29. juli 2008 av andrull Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) sam_oslo & andre. Jeg vil bare belyse dere med følgende: Hadde et Radeon X1950PRO Dette idlet på 45° i 2D (Windows bruk) GPU-Core. CPU temperatur var da 29° Chipsett 36° PWM 46° Etter bytte til Radeon HD-4850 Dette idler på 80° i 2D (Windows bruk) GPU-Core. CPU temperatur er da 30.5° Chipsett er da 37° PWM er da 49° (antagelig økt også grunnet større effektuttak) Så hold kjeft om at 4850/4870 varmer opp kabinettet til uante høyder , da det er bare tull. HD-4850 kortet går helt stock , dvs ingen profil endring eller overdrive eller noe. Så lenge du ikke har målt kabinettempen, eller sier hvor bra kabientt du har så er det vel lite gjeldene. Romtemperaturen virker det heller ikke som du har målt, og siden romtemperaturen er utgangspunktet for hvor varmt alle komponentene blir, så sier tallene ingenting. Det faktum at det IDLER på 80 grader, og er det varmeste kortet jeg har kjent på sier vel egentlig det meste for min del. (og jeg har hatt mange) Des varmere kortet er, jo mer varmer det opp kabinettet. It's as easy as that. Har man tilstrekkelig kabinettkjøling så er ikke temperaturøkningen stor på de andre komponentene, men har man et "standard" metallkabinett uten særlig kabinettkjøling så trengs det ikke så mye for å skjønne at det blir veldig varmt om kabinettviftene ikke klarer å få ut varmen. I mitt kabinett så gir nok ikke et HD 4870 en halv grad varmere temp engang, men på andre eldre kabinetter så øker nok temperaturen betraktelig. Altså, et 4850 på 100w idle dumper ikke noe mindre varme i kabinettet fordi om vifta spinner fortere siden den ikke bringer varmluften ut, wattdumpen er den samme. Strålevarme fra kjøleribben på nærliggende sensorer eller chipper kan selvsagt ha en negativ effekt, og om dette merkes på et hovedkort kan oppjustering av vifte ha en positiv effekt. Har man grei luftstrøm i kabinettet så flyttes disse 100w ut like effektivt enten skjermkortvifta spinner fort eller ei... Endret 29. juli 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
NuDimon Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Naa kj0rer jo 4870 kj0leren den varme luften ut paa baksiden og da. Saa kabinett temperaturen vil nok vaere ganske god i de fleste tilfeller. Med stock klokk saa ligger mitt 4870 toppen 2 grader over idle. Saa tror nok at mitt stacker kabinett blir litt feil for aa teste om kortene har saa mye aa si paa resten av komponentene. Endret 29. juli 2008 av NuDimon Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Altså, et 4850 på 100w idle dumper ikke noe mindre varme i kabinettet fordi om vifta spinner fortere siden den ikke bringer varmluften ut, wattdumpen er den samme. Strålevarme fra kjøleribben på nærliggende sensorer eller chipper kan selvsagt ha en negativ effekt, og om dette merkes på et hovedkort kan oppjustering av vifte ha en positiv effekt. Har man grei luftstrøm i kabinettet så flyttes disse 100w ut like effektivt enten skjermkortvifta spinner fort eller ei... Strålevarme fra kjøleribben på nærliggende sensorer eller chipper kan selvsagt ha en betydlige effekt på hele systemet! Men flere vil gjerne late som dette og den medfølgende viftestøy for å bekjempe dette, er bare tull. Endret 29. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Tempen på mitt 4850 falt betraktelig etter å ha tatt av den interne plastikken og skiftet ut de mattene med en god dose AC5 istedet. Idler på 50 her, med rom temp på nær 30. Jeg skal skru opp igjen kortet om en stund og se om det lønner seg å evt legge på mer pasta. Ok, fint Noen tips til hvordan jeg sjekker idle temperaturer osv..? Last ned GPU-Z Meget fint program til overvåking av omtrent alt på skjermkortet EDIT: Wow, la ikke merke til at jeg hadde passert 1000 innlegg. Endret 29. juli 2008 av Core2Dude Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Altså, et 4850 på 100w idle dumper ikke noe mindre varme i kabinettet fordi om vifta spinner fortere siden den ikke bringer varmluften ut, wattdumpen er den samme. Strålevarme fra kjøleribben på nærliggende sensorer eller chipper kan selvsagt ha en negativ effekt, og om dette merkes på et hovedkort kan oppjustering av vifte ha en positiv effekt. Har man grei luftstrøm i kabinettet så flyttes disse 100w ut like effektivt enten skjermkortvifta spinner fort eller ei... Strålevarme fra kjøleribben på nærliggende sensorer eller chipper kan selvsagt ha en betydlige effekt på hele systemet! Men flere vil gjerne late som dette og den medfølgende viftestøy for å bekjempe dette, er bare tull. Strålevarme påvirker stort sett kun nærliggende komponenter, og således vil ikke påvirke kabinett tempraturen i sin helhet siden wattdumpen er konstant og den samme uansett hastighet på skjermkortviften (gjelder HD4850, som ikke bringer varmluften ut av kassa). At enkelte ikke merker noe til strålevarme skyldes nok layout'en på hovedkortet deres, og dersom de ikke har noen negativ påvirkning av strålevarmen, så har de heller ingen grunn til å knote med viftehastigheten. Andre igjen vil pga. layout'en på sitt hovedkortmerke, se betydelige hopp i enkelte sensorer, da vil en justering være riktig og verd knotet. På mitt maximus formula har strålevarmen betydelig påvirkning, men dette kan dempes med luftflyten nederst i kassa på mitt Lian-Li scandv2, som forøvrig er eksepsjonellt bra på skjermkorttemps, spesiellt disse som ikke bringer varmluften ut (som f.eks. HD4850). Endret 29. juli 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Otern Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 mitt 4870 idler på 45c:) og det er ca 30c i rommet. load er ca59c. skal si det hjelper med en ny kjøler Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) mitt 4870 idler på 45c:) og det er ca 30c i rommet. load er ca59c. skal si det hjelper med en ny kjøler Sånn skulle det være for alle, særlige i disse hete sommerdagene. Hvorfor skal man finne på å ha den på 80'C når man kan ha disse temperaturene med en kjøler som funker? Endret 29. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Er det greit å ha en GPU på 80'C? Endret 29. juli 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) IDLE vil jeg si det er greit egentlig, så lenge load ikke ligger særlig mye høyere. Endret 29. juli 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Som mange andre har sakt så er jeg ganske sikker på at ATi visste hva de gjorde FØR de gav ut skjermkortene. Jeg tror de har tatt alt med i betrakning og beregnet viften på en riktig måte. Hvis dette er en "feiltakelse" fra ATi så vil jeg rett og slett ikke se dem verdig nok til å drive produksjon av skjermkort. Det ville vært absurb. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Fersk : Preview of the AMD HD4870X2 Jeg leste dette og fant tt relevant avsnitt om generelle problemer med effektbruk og varmeutvikling: "If there is something we did not like it was the fact that the card ran really really hot (you could not touch the backplate as it was so hot), something probably in part due to the fact that powersaving through Powerplay was not working and thus the card could not throttle down when in idle mode. This is something we also see in the HD4870 so AMD definitely has some work to do if they do not want the HD4870X2 to become a money and energywaster when you are not playing games." Som de understreker, Powerplay fungerer ikke enda på denne produksjons sample HD4870X2 og det endelige produktet vil trolige løse disse problemene. Endret 29. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 11 innlegg forsvant fra tråden. 2 er redigert ut. Jeg har et par ting å si. Ikke diskuter rundt hvorvidt ting er ditt eller datt vs retningslinjene i tråden. Det holder å rapportere. Personangrep tolereres ikke. Ei heller trusler. Slikt kan vi godt finne på å utestenge brukere for å skrive. Så dont do it. Spørsmål? Synspunkter? Send meg en pm. Ikke kommenter her i tråden. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Vil ikke komentere, men takker! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 At powerplay ikke virker som det skal på HD48xx har vi sagt siden kortene kom Sam_Oslo, vi har også sagt at det er dårlig goop på kortene. Det vi snakker om her er valget rundt vifteprofilene og hvorfor ATI har valgt å holde vifte RPM lav på idle. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) @Theo343 Den testen hevder at "the card could not throttle down when in idle mode." Hva mener du med "powerplay ikke virker som det skal på HD48xx har vi sagt siden kortene kom"? Mener du at HD48xx kjører på full guffe hele tiden, selv i Idle? Jeg fikk ikke med meg at noen av dere har sagt dette. Hvis det er tilfellet, da er det helt på bærtur og mye verre enn det jeg har hittil fryktet. Ingen bør tørre en gang å forsvare dettte. Dette blir som å spille 24/7 og betyr unødvendig høy temperatur, strømregning, miljøskade, osv ... Tar jeg feil og misforstår det hele? Endret 29. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) sam_oslo & andre. Jeg vil bare belyse dere med følgende: Hadde et Radeon X1950PRO Dette idlet på 45° i 2D (Windows bruk) GPU-Core. CPU temperatur var da 29° Chipsett 36° PWM 46° Etter bytte til Radeon HD-4850 Dette idler på 80° i 2D (Windows bruk) GPU-Core. CPU temperatur er da 30.5° Chipsett er da 37° PWM er da 49° (antagelig økt også grunnet større effektuttak) Så hold kjeft om at 4850/4870 varmer opp kabinettet til uante høyder , da det er bare tull. HD-4850 kortet går helt stock , dvs ingen profil endring eller overdrive eller noe. Så lenge du ikke har målt kabinettempen, eller sier hvor bra kabientt du har så er det vel lite gjeldene. Romtemperaturen virker det heller ikke som du har målt, og siden romtemperaturen er utgangspunktet for hvor varmt alle komponentene blir, så sier tallene ingenting. Det faktum at det IDLER på 80 grader, og er det varmeste kortet jeg har kjent på sier vel egentlig det meste for min del. (og jeg har hatt mange) Des varmere kortet er, jo mer varmer det opp kabinettet. It's as easy as that. Har man tilstrekkelig kabinettkjøling så er ikke temperaturøkningen stor på de andre komponentene, men har man et "standard" metallkabinett uten særlig kabinettkjøling så trengs det ikke så mye for å skjønne at det blir veldig varmt om kabinettviftene ikke klarer å få ut varmen. I mitt kabinett så gir nok ikke et HD 4870 en halv grad varmere temp engang, men på andre eldre kabinetter så øker nok temperaturen betraktelig. Romtemperatur var samme , samme dag , samme time .Ellers så hadde jeg vel ikke skrevet dette eller ? Poenget var CPU : + 1° NB : Uendret PWM : +3° Ved bytte til 4850 som idler (2D) til 80° Edit: Jeg har et "eldre" MIDI kabinett , type Antec SLK3000B. Ikke noe hokuspokus , 2 x papst F2GL 120mm . Endret 30. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 30. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) @Theo343Den testen hevder at "the card could not throttle down when in idle mode." Hva mener du med "powerplay ikke virker som det skal på HD48xx har vi sagt siden kortene kom"? Mener du at HD48xx kjører på full guffe hele tiden, selv i Idle? Jeg fikk ikke med meg at noen av dere har sagt dette. Hvis det er tilfellet, da er det helt på bærtur og mye verre enn det jeg har hittil fryktet. Ingen bør tørre en gang å forsvare dettte. Dette blir som å spille 24/7 og betyr unødvendig høy temperatur, strømregning, miljøskade, osv ... Tar jeg feil og misforstår det hele? Du ser ut til å ha missforstått litt av powerplay, det er ikke slik at den konsumerer max watt selv om powerplay ikke er implementert ennå. Kortet er like idle selv om den ikke blir klokket ned av powerplay, max konsum av watt skjer kun ved høy last i spill eller bencher. Det blir omtrent som med AMD/Intels speedstep løsninger, den setter altså ned core/shader og minnehastigheten og senker spenningen samtidig, og siden dette ikke fungerer som det skal på enkelte HD4xxx versjoner, konsumerer den det den ekstra spenningen og core/shader/minne forårsaker, noe som sikkert ikke dreier seg om rare watten.. Men siden viftehastighetene er beregnet for powerplay, idler den litt høyt, men uten at det er noen fare ifølge ATI. Et HD4xxx er altså like idle uten powerplay som med, men konsumerer litt ekstra. Skulle jeg driste meg ut på en gjetning, jeg tror ATI regnet ut dette riktig, med en powerplay som funker, vil idle tempraturene ligge rundt HD3870 temps.... Vi får se ved neste catalyst om det bedrer seg... Det er i allefall ingen grunn til at HD4xxx kortene må idle på 500mhz core, når et høyere klokket HD3870 klarte seg med under 300mhz, jeg tipper dette er low power 3D og at 2D mode mangler enn så lenge i driveren.. På GTX280 er core/shader/minne på 300mhz/600mhz/100mhz i 2D mode, noe slikt kommer HD4xxx sikkert til å legge seg på også, og da ser vi nok drastiske tempratursenkninger i 2D mode... Endret 30. juli 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Korrekt Ourasi Sam_Oslo: Jeg ser ikke helt hvordan du klarte å blande disse tre tingene som gjelder alle kort med nedklokkingsegenskaper i 2D. 1. Full bruk av alle SP og GPU enheter på normal frekvens. 2. Ingen bruk av SP og GPU enheter på normal frekvens. 3. Nedklokking av kort i 2D pga. ingen bruk av SP og GPU enheter. Det er nr. 3 som er "broken atm" på RV770. Endret 30. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå