Zelkin Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Det blir den enkleste måte å forsøke å holde en så jevn temperatur som mulig på komponentene, så jevnere varmt er bedre enn kaldt, varmt, kaldt, varmt, kaldt. Så kortet holdes varmt på idle og kjøles godt under load slik at temperaturen varierer minst mulig. Dette er faktisk 100% riktig, selv om enkelte ikkje vil forstå det Vi hadde en liknende diskusjon om temperatur og harddisker. Der var det noen som fant frem til en undersøkelse som Google hadde fått gjort på diskene i serverene sine. De hadde undersøkt data fra en 8 måneders periode. Det stod ingenting om kor mange disker undersøkelsen omfattet, men i løpet av 8-9 måneder hadde de skiftet over 38 000 disker. De diskene som hadde jevn temperatur hadde lavest feilrate, og undersøkelsen viste faktisk at jevnt høy temperatur førte til lavere feilrate enn jevnt lav temperatur. Grunnen til dette er at alle materialer trekker seg sammen når temperaturen går ned, og utvider seg når temperaturen går opp. Forskjellige materialer har litt forskjellig utvidelse. Når ett PCB blir utsatt for varierende temperatur så fører disse forskjellene til en mekanisk påkjenning som ødelegger det over tid. En slags materialtretthet. Du har rett, jeg forstår ikke dette. Mener du at vi må begynne med å montere varmeovn i kassen for å få å hindre "materialtretthet" og få økt levetid på komponentene? Du antar at varierende temp vil ødelegge GPU, men det finnes flere GPU både fra ATI og Nvidia som kjører med normale temperaturer (60/75 Idle/Load), og de har overlevd flere år uten at noen har lidd av "materialtretthet". Så grunnlaget for dine argumenter er basert på feil antagelse. I tillegg, en het GPU vil varme opp hele kassen og systemet, NB, SB, MB, osv. Du bør finne en like fantastisk bortforklaringen på medfølgende ustabilitet og viftestøy. Det du driver med heter "fornektelse". Open your mind, dudee! Du gir deg aldri. Dragavon har rett. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Det blir den enkleste måte å forsøke å holde en så jevn temperatur som mulig på komponentene, så jevnere varmt er bedre enn kaldt, varmt, kaldt, varmt, kaldt. Så kortet holdes varmt på idle og kjøles godt under load slik at temperaturen varierer minst mulig. Dette er faktisk 100% riktig, selv om enkelte ikkje vil forstå det Vi hadde en liknende diskusjon om temperatur og harddisker. Der var det noen som fant frem til en undersøkelse som Google hadde fått gjort på diskene i serverene sine. De hadde undersøkt data fra en 8 måneders periode. Det stod ingenting om kor mange disker undersøkelsen omfattet, men i løpet av 8-9 måneder hadde de skiftet over 38 000 disker. De diskene som hadde jevn temperatur hadde lavest feilrate, og undersøkelsen viste faktisk at jevnt høy temperatur førte til lavere feilrate enn jevnt lav temperatur. Grunnen til dette er at alle materialer trekker seg sammen når temperaturen går ned, og utvider seg når temperaturen går opp. Forskjellige materialer har litt forskjellig utvidelse. Når ett PCB blir utsatt for varierende temperatur så fører disse forskjellene til en mekanisk påkjenning som ødelegger det over tid. En slags materialtretthet. Du har rett, jeg forstår ikke dette. Mener du at vi må begynne med å montere varmeovn i kassen for å få å hindre "materialtretthet" og få økt levetid på komponentene? Du antar at varierende temp vil ødelegge GPU, men det finnes flere GPU både fra ATI og Nvidia som kjører med normale temperaturer (60/75 Idle/Load), og de har overlevd flere år uten at noen har lidd av "materialtretthet". Så grunnlaget for dine argumenter er basert på feil antagelse. I tillegg, en het GPU vil varme opp hele kassen og systemet, NB, SB, MB, osv. Du bør finne en like fantastisk bortforklaringen på medfølgende ustabilitet og viftestøy. Det du driver med heter "fornektelse". Open your mind, dudee! Du gir deg aldri. Dragavon har rett. Open your eyes, dudeeeeeeeeeeeeee, varmen betyr truble. "i never give up without a good fight" dudeeeeeee. Hvorfor har han rett dudeeeeeeeeeeeee? slike usaklige "morsomheter" forandrer ikke saken dudeeeeeeeeeeeeeee . Kom heller med saklige begrunnelser, hvorfor må vi begynne med varmeovner i kassen?. Endret 29. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Dine antagelser og de fysiske lovene gjelder for mekaniske enheter, men er totalt irrelevant for elektronikk, her gjelder det å å ha lave temp. Vet du hvorfor folk bruker store summer på vifter og vannkjøling?. Eg antar ikkje noesomhelst. Og de fysiske lovene er totalt irrelevant for elektronikk? http://www.engadget.com/2007/02/18/massive...eresting-thing/ there is less correlation between drive temperature and failure rates than might have been expected, and drives that are cooled excessively actually fail more often than those running a little hot Kom heller med saklige begrunnelser, hvorfor må vi begynne med varmeovner i kassen?. Ingen har vel sagt det, utenom deg Endret 29. juli 2008 av Dragavon Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Kom heller med saklige begrunnelser, hvorfor må vi begynne med varmeovner i kassen?. Ingen har vel sagt det, utenom deg Jeg har fått et inntrykk at du mener en jevn høy temp er bedre enn varierende temp. kanskje jeg har misforstått deg, forklar dette for meg: Hvis en jevn høy temp fører til lengre levetid på elektronikk, er det ikke rimelig å montere varmeovn i kassen for å holde hele dritten godt og varm, jevnt på 100'C hele tiden? Lenke til kommentar
El Pistolero Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Hmm, jeg skal snart bestille pc og lurer fælt på om jeg burde gå for hd4870 eller 9800 gtx? Har hørt at hd4870 yter bedre men gir noe helsikes til varme? Isåfall så har jeg tenkt på dette skjermkortet? ;http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=106176 Dessuten kan jeg ikke en drit om hvordan jeg skrur opp vifta slik at den ikke blir varm? Skulle gjerne kjøpt hd4870 pga pris ytelse men usikkerheten på kvaliteten gjør meg usikker... Noen som kunne gi meg et godt svar? Sitter å setter sammen en pc hos netshop og er innenfor kategorien der det gjelder skjermkort.. Ser også at HD4870 er en del billigere en 9800 gtx Jeg har også tenkt å kjøre dette lag med IDC 3.0 GHz, 4 gb ram og 550 watt strømforsyning.. Takker for eventuelle svar.. Endret 29. juli 2008 av headhunter93 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Hvis en jevn høy temp fører til lengre levetid på elektronikk, er det ikke rimelig å montere varmeovn i kassen for å holde hele dritten godt og varm, jevnt på 100'C hele tiden? 100c er langt utenfor alle spesifikasjoner smarting Kom deg ned på ett saklig og fornuftig nivå med argumentene dine så skal du kanskje få litt respekt tilbake. Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Hmm, jeg skal snart bestille pc og lurer fælt på om jeg burde gå for hd4870 eller 9800 gtx? Har hørt at hd4870 yter bedre men gir noe helsikes til varme? Isåfall så har jeg tenkt på dette skjermkortet? ;http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=106176 Dessuten kan jeg ikke en drit om hvordan jeg skrur opp vifta slik at den ikke blir varm? Skulle gjerne kjøpt hd4870 pga pris ytelse men usikkerheten på kvaliteten gjør meg usikker... Noen som kunne gi meg et godt svar? Sitter å setter sammen en pc hos netshop og er innenfor kategorien der det gjelder skjermkort.. Ser også at HD4870 er en del billigere en 9800 gtx Jeg har også tenkt å kjøre dette lag med IDC 3.0 GHz, 4 gb ram og 550 watt strømforsyning.. Takker for eventuelle svar.. 550 kvalitets watt holder i lange baner for oppsettet ditt. Ikke bekymre deg for varmen HD 4870 lager. Er bare enkelte her, uten å nevne nicks, som overdramatiserer varme"problemet". Så lenge kabinettet ditt flytter luft godt, og ikke inneholder en ettermontert varmeovn, finnes det ingen problemer. Dessuten yter HD 4870 bedre enn 9800GTX. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Eg antar ikkje noesomhelst. Og de fysiske lovene er totalt irrelevant for elektronikk? http://www.engadget.com/2007/02/18/massive...eresting-thing/ there is less correlation between drive temperature and failure rates than might have been expected, and drives that are cooled excessively actually fail more often than those running a little hot EDIT: Denne undersøkelsen du henviser til dreier seg om "hard drive" som har mekanisk bevegelige deler. Nemlige lesehoder. Vis meg heller en statistikk for GPU! Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Hvis en jevn høy temp fører til lengre levetid på elektronikk, er det ikke rimelig å montere varmeovn i kassen for å holde hele dritten godt og varm, jevnt på 100'C hele tiden? 100c er langt utenfor alle spesifikasjoner smarting Kom deg ned på ett saklig og fornuftig nivå med argumentene dine så skal du kanskje få litt respekt tilbake. Jeg trenger ikke din respekt, og gir ikke et øre for det. Alt jeg trenger, er saklige argumentasjoner for jevn høye temp. Hvis 100 er for mye, hva mener du, en jevn 90/80/70 eller hva passer best for å forelenge levetiden på elektroniske komponenter? EDIT: Dessverre jeg må skru av maskinen og gå nå, vi forsetter denne diskusjonen senere. Fordi sola står rett i rommet og jeg har fått et jevnt varmt system ! Endret 29. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
El Pistolero Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Hmm, jeg skal snart bestille pc og lurer fælt på om jeg burde gå for hd4870 eller 9800 gtx? Har hørt at hd4870 yter bedre men gir noe helsikes til varme? Isåfall så har jeg tenkt på dette skjermkortet? ;http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=106176 Dessuten kan jeg ikke en drit om hvordan jeg skrur opp vifta slik at den ikke blir varm? Skulle gjerne kjøpt hd4870 pga pris ytelse men usikkerheten på kvaliteten gjør meg usikker... Noen som kunne gi meg et godt svar? Sitter å setter sammen en pc hos netshop og er innenfor kategorien der det gjelder skjermkort.. Ser også at HD4870 er en del billigere en 9800 gtx Jeg har også tenkt å kjøre dette lag med IDC 3.0 GHz, 4 gb ram og 550 watt strømforsyning.. Takker for eventuelle svar.. Noen svar?? Lenke til kommentar
FrodeA Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Noen svar?? HEI! Du må ikke fortstyrre gutta her, de er midt oppi en DØSDVIKTIG krangel, hahaha! Ville gått for 4870 hadde jeg vært deg! Ihvertfall ifølge tester rundtforbi på nettet.. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Ville gått for 4870 hadde jeg vært deg! wink.gif Ihvertfall ifølge tester rundtforbi på nettet.. smile.gif ja soleklart 4870 der gruser jo nvidiakortet Lenke til kommentar
SVD Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Noen svar?? Skjermkort er laget for og tåle veldig høye tempraturer, ATI ville ikke ha solgt et skjermkort som ikke tåler tempreturen den går på, og hvis du leser litt lenger bak får du svar på hvorfor det kjører på slike høye tempraturer. Jeg mener i allefall at de som lager disse kortene har mere peiling en de som påstår at de ikke tåler slike tempraturer. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Det er ganske stor forskjell på harddisker og GPUer ja. HDD'er er etter hva jeg har lest mest egnet til å kjøre på rundt 310 kelvin (38 grader celsius). Høye temperaturer kan ha innvirkning på stabiliteten og på levetiden. Det samme gjelder også lave temperaturer. Coldbug er ikke noe ukjent fenomen på exrem overklokking. Ville vel tro at det umulig kan være bra å ha stort under en 260 kelvin (-12 C), eller over en 360 kelvin (88C) på GPUer. Gjennomsnittet av disse to temperaturene ligger da på 310 kelvin (38 C). Så personlig så ville jeg nok foretrukket at min GPU lå helt nede ved en ca 30-40 grader. Jeg skal ikke se bort fra at store svingninger i temperatur kan ha litt å si på levetiden, men så lenge variasjonene ikke er ekstreme (og temperaturene forblir i sjiktet mellom 260 kelving og 360 kelvin) så ville jeg ikke vektlagt dette så mye. For igjen så kommer det HELT ann på bruksmønsteret. Om maskinen står på en 5-6 timer IDLE (mens man sover?), og så bruukes til spilling i en 1-2 timer før den går IDLE igjen, så ville jeg nok trodd lavest ned mot en 30-40 grader var best for GPUen. Hvis man svært ofte bytter mellom LOAD og IDLE, så kanskje det ville vært bedre å ofre mindre variasjoner mot litt høyere gjennomsnittstemperaturer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) sam_oslo & andre. Jeg vil bare belyse dere med følgende: Hadde et Radeon X1950PRO Dette idlet på 45° i 2D (Windows bruk) GPU-Core. CPU temperatur var da 29° Chipsett 36° PWM 46° Etter bytte til Radeon HD-4850 Dette idler på 80° i 2D (Windows bruk) GPU-Core. CPU temperatur er da 30.5° Chipsett er da 37° PWM er da 49° (antagelig økt også grunnet større effektuttak) HD-4850 kortet går helt stock , dvs ingen profil endring eller overdrive eller noe. Endret 29. juli 2008 av Alastor Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Tempen på mitt 4850 falt betraktelig etter å ha tatt av den interne plastikken og skiftet ut de mattene med en god dose AC5 istedet. Idler på 50 her, med rom temp på nær 30. Jeg skal skru opp igjen kortet om en stund og se om det lønner seg å evt legge på mer pasta. Lenke til kommentar
El Pistolero Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Tempen på mitt 4850 falt betraktelig etter å ha tatt av den interne plastikken og skiftet ut de mattene med en god dose AC5 istedet. Idler på 50 her, med rom temp på nær 30. Jeg skal skru opp igjen kortet om en stund og se om det lønner seg å evt legge på mer pasta. Ok, fint Noen tips til hvordan jeg sjekker idle temperaturer osv..? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Hvis man tror at temperatursvinginger ikke har noe å si på elektronikk så har man ikke fulgt med i klassen. 60 graders variasjon på et skjermkort stadig vekk vil ha betydning. Mange skryter av 32+ idle og kan ha load på oppimot 90, dette er store variasjoner. Men dette har blitt mer en tåpelig krangel enn en saklig debatt. Alle som har hatt ansvar for mye hardware vet at det å slå av servere som har stått lenge kan være en spennende oppgave, og ikke bare pga. de følsomme harddiskene. Er det noen her som i det hele tatt har gått noe som ligner en elektronikkutdannelse? Har dere hørt om loddepunkter og hvordan de påvirkes ved store temperaturforskjeller? Andre ting? Endret 29. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Otern Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Hvis man tror at temperatursvinginger ikke har noe å si på elektronikk så har man ikke fulgt med i klassen. 60 graders variasjon på et skjermkort stadig vekk vil ha betydning. Mange skryter av 32+ idle og kan ha load på oppimot 90, dette er store variasjoner. Men dette har blitt mer en tåpelig krangel enn en saklig debatt. Er det noen her som i det hele tatt har gått noe som ligner en elektronikkutdannelse? jepp men jeg gidder ikke blande meg:) hehe Lenke til kommentar
SVD Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Jeg har gått Data og Elektronikk vg2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå