Core2Dude Skrevet 28. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Angående HD4870X2 så tror jeg neppe det kommer til å bli kjøligere enn 1. stk HD4870. Som Theo343 nevnte så gjør de dette med vilje for å spare komponentene for damage og samtidig holde det stille. Jeg tror også HD4870 vil nærme seg 1500-1700kr "rundt/litt etter" X2'en blir lansert. Endret 28. juli 2008 av Core2Dude Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 28. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg tviler på prisen på 4870x2 blir noe mindre enn 3500 ved lansering, men er jo alltids lov å håpe Jeg tror selv at prisen blir noe mellom 3500 - 4000 ved lansering, noe som ikke er så altfor gale når man tenker på ytelsen man får. Men dette er bare spekulering fra min sin side. Kommer selv til å vente litt etter lansering før jeg gjør et kjøp, i håp om at prisen vil synke litt. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Angående HD4870X2 så tror jeg neppe det kommer til å bli kjøligere enn 1. stk HD4870. Som Theo343 nevnte så gjør de dette med vilje for å spare komponentene for damage og samtidig holde det stille. Jeg tror også HD4870 vil nærme seg 1500-1700kr "rundt/litt etter" X2'en blir lansert. Merkelig måte for å spare komponentene fra "damge". Jeg ville tro at et kjølig kort ville klart seg bedre. De holder kortet varmt for å ha det stille? kom igjen, hva om støy fra vifter som må få den varmen ut av kassen min? Er det en link til det som Theo343 nevner? Jeg vil gjerne se hvor frekk de er og hvor langt de vil gå for å bortforklare tabben sin. Jeg tviler at ATI vil gjenta samme tabben igjen, og tipper at HD4870X2 kommer til å ligge på normale temperatur dvs. ca. 60/75 Idle/Load (uten mekking på HW og SW, og jo-jo veksling av profiler, selvfølgelig ). Vi får vente og se. Endret 29. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) jo-jo er en fin ting Men vi får håpe på det beste ja edit: det er alltid en setning jeg har likt veldig godt: "Vær forberedt på det værste, men håp på det beste" Endret 29. juli 2008 av Core2Dude Lenke til kommentar
Nator Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Måtte 12. aug komme fort og bringe grønne tall for lagerstatus på 4870X2 over det ganske nett. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Vel nå har jeg funnet Blizzard PPC for 4000 og for 1200. Så drit og dra =) Må ut med en 20000kroner, men vel verdt det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Sam_Oslo: Ikke øyeblikkelig damage men "tear and wear" med hyppige og store tempforskjeller som til slutt fører til en eller annen form for skade på kortet. Desverre bare noe jeg har lest på folding@home forumene hvor det av og til er aktører innom som jobber tett med begge skjermkortprodusentene. Et kort vil aldri klare å kjøre kjølig når man spiller eller bruker det hardt i GPGPU, ergo er det enklere å holde det varmt enn kaldt "go with nature, not against". Se på miljøer hvor man er avhengig av å holde alt kaldt, serverrom hvor man bruker millioner av kroner for å kjøle hardware og når kjølingen ikke fungerer optimalt og temperaturen i rommet stiger med inntil 10C så får selv ekstrem serverhardware delvis sjokk gjentatte ganger som dette skjer og du ser røde lamper ganske så fort. Derfor er motsatt tankegang enklere på hjemmefronten. Det blir den enkleste måte å forsøke å holde en så jevn temperatur som mulig på komponentene, så jevnere varmt er bedre enn kaldt, varmt, kaldt, varmt, kaldt. Så kortet holdes varmt på idle og kjøles godt under load slik at temperaturen varierer minst mulig. At ATI har problemer med Powerplay(nedklokking i 2D) på 48xx serien er noe helt annet. Og dette gjelder kun hvorfor de har en lav vifteprofil på idle, ikke at produsentene har dårlig goop, pads osv. Endret 29. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Flere tester har påvist at 4850 er flere grader varmere enn 4870. Og du kar rett, den varmen vil øke temperaturen i hele systemet fra NB, SB, MB, osv, med medfølgende viftestøy for å kjøle dem. Hd4870 vil være ett bedre valg både på temperatur og ikke minst ytelse og er verdt de ekstra 700 spenn, mener jeg. Men du bør vente på Hd4870X2, mener jeg. Den vil dukke opp snart, med bedre ytelse og pris, og forhåpentligvis har ATI lært litt fra disse hete kortene. Og da er det lov å håpe at Hd4870X2 får bedre kjøleløsning. 4850 varmere enn 4870?? No way!! Hvor har du lest det? Det må isåfall skyldes kjøleren som jeg uansett bytter ut. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Flere tester har påvist at 4850 er flere grader varmere enn 4870. Og du kar rett, den varmen vil øke temperaturen i hele systemet fra NB, SB, MB, osv, med medfølgende viftestøy for å kjøle dem. Hd4870 vil være ett bedre valg både på temperatur og ikke minst ytelse og er verdt de ekstra 700 spenn, mener jeg. Men du bør vente på Hd4870X2, mener jeg. Den vil dukke opp snart, med bedre ytelse og pris, og forhåpentligvis har ATI lært litt fra disse hete kortene. Og da er det lov å håpe at Hd4870X2 får bedre kjøleløsning. 4850 varmere enn 4870?? No way!! Hvor har du lest det? Det må isåfall skyldes kjøleren som jeg uansett bytter ut. The 4870 breaks the mold here, .... and it runs cooler than a 4850--about five degrees cooler, in the 80 degree C area. Link Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Nei drit... jeg nøyer meg med 4850 så lenge. Kommer masse kort etterhvert med 1GB minne, andre kjøleløsninger og ikke minst X2 kortene. 4850 gir uansett et godt løft fra 1900 kortet mitt Lenke til kommentar
Intern Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Spiller da ingen rolle hvilken temperatur de har, såfremt det ikke går over 110c eller hva det var. Leste du ikke hva Theo skrev? Hadde 4850 hatt kjøleren til 4870, hadde nok temperaturen falt drastisk. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Det blir den enkleste måte å forsøke å holde en så jevn temperatur som mulig på komponentene, så jevnere varmt er bedre enn kaldt, varmt, kaldt, varmt, kaldt. Så kortet holdes varmt på idle og kjøles godt under load slik at temperaturen varierer minst mulig. Dette er faktisk 100% riktig, selv om enkelte ikkje vil forstå det Vi hadde en liknende diskusjon om temperatur og harddisker. Der var det noen som fant frem til en undersøkelse som Google hadde fått gjort på diskene i serverene sine. De hadde undersøkt data fra en 8 måneders periode. Det stod ingenting om kor mange disker undersøkelsen omfattet, men i løpet av 8-9 måneder hadde de skiftet over 38 000 disker. De diskene som hadde jevn temperatur hadde lavest feilrate, og undersøkelsen viste faktisk at jevnt høy temperatur førte til lavere feilrate enn jevnt lav temperatur. Grunnen til dette er at alle materialer trekker seg sammen når temperaturen går ned, og utvider seg når temperaturen går opp. Forskjellige materialer har litt forskjellig utvidelse. Når ett PCB blir utsatt for varierende temperatur så fører disse forskjellene til en mekanisk påkjenning som ødelegger det over tid. En slags materialtretthet. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Det blir den enkleste måte å forsøke å holde en så jevn temperatur som mulig på komponentene, så jevnere varmt er bedre enn kaldt, varmt, kaldt, varmt, kaldt. Så kortet holdes varmt på idle og kjøles godt under load slik at temperaturen varierer minst mulig. Dette er faktisk 100% riktig, selv om enkelte ikkje vil forstå det Vi hadde en liknende diskusjon om temperatur og harddisker. Der var det noen som fant frem til en undersøkelse som Google hadde fått gjort på diskene i serverene sine. De hadde undersøkt data fra en 8 måneders periode. Det stod ingenting om kor mange disker undersøkelsen omfattet, men i løpet av 8-9 måneder hadde de skiftet over 38 000 disker. De diskene som hadde jevn temperatur hadde lavest feilrate, og undersøkelsen viste faktisk at jevnt høy temperatur førte til lavere feilrate enn jevnt lav temperatur. Grunnen til dette er at alle materialer trekker seg sammen når temperaturen går ned, og utvider seg når temperaturen går opp. Forskjellige materialer har litt forskjellig utvidelse. Når ett PCB blir utsatt for varierende temperatur så fører disse forskjellene til en mekanisk påkjenning som ødelegger det over tid. En slags materialtretthet. Nå er det jo litt forskjel på servere og hjemme pcer. En hjemme pc vil bli slått av, og temperaturen på hardware falle til romtemperatur. Servere står på kontinuerlig og varierer mindre i temperatur. Det hjelper uansett, som du sier, med jevn høy temperatur enn store svingninger. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Klaaarer ikke bestemme meg!!! Hadde egentlig tenkt på 4850 pga. den latterlig lave prisen og har jo bestilt. Det er dog ikke sent enda så ordren kan kanselleres. Ser netshop har tilbud på Club sitt 4870 kort og da er jo prisforskjellen kun 700,- Menne... er virkelig 4870 så varmt at du brenner deg på metallet på baksiden av kassa?? Jeg må ha ting stille. Og blir det så dritvarmt blir jo hele boksen overoppheta uten en kjøler som blåser varmlufta ut!! Kvekk... what to do what to do... 4870 er ikke så fryktelig varmt hvis man justerer vifta litt opp, har justert min til 28%, fortsatt veldig stille, men tempen gikk fra ca. 80 til i underkant av 50 idle. Hvordan endret du farten? Kanskje det funker med 4850 også. *bumb* Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 Klaaarer ikke bestemme meg!!! Hadde egentlig tenkt på 4850 pga. den latterlig lave prisen og har jo bestilt. Det er dog ikke sent enda så ordren kan kanselleres. Ser netshop har tilbud på Club sitt 4870 kort og da er jo prisforskjellen kun 700,- Menne... er virkelig 4870 så varmt at du brenner deg på metallet på baksiden av kassa?? Jeg må ha ting stille. Og blir det så dritvarmt blir jo hele boksen overoppheta uten en kjøler som blåser varmlufta ut!! Kvekk... what to do what to do... 4870 er ikke så fryktelig varmt hvis man justerer vifta litt opp, har justert min til 28%, fortsatt veldig stille, men tempen gikk fra ca. 80 til i underkant av 50 idle. Hvordan endret du farten? Kanskje det funker med 4850 også. *bumb* Det står en guide i 1.post (førstepost, trådstarters første innlegg, det første innlegg, alle først) get it? Bare å følge linken derifra Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 lol, takk Bare hyggelig. Noen som vet hvor den "HD4800 serien benchmark\oc tråden" forsvant? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Det blir den enkleste måte å forsøke å holde en så jevn temperatur som mulig på komponentene, så jevnere varmt er bedre enn kaldt, varmt, kaldt, varmt, kaldt. Så kortet holdes varmt på idle og kjøles godt under load slik at temperaturen varierer minst mulig. Dette er faktisk 100% riktig, selv om enkelte ikkje vil forstå det Vi hadde en liknende diskusjon om temperatur og harddisker. Der var det noen som fant frem til en undersøkelse som Google hadde fått gjort på diskene i serverene sine. De hadde undersøkt data fra en 8 måneders periode. Det stod ingenting om kor mange disker undersøkelsen omfattet, men i løpet av 8-9 måneder hadde de skiftet over 38 000 disker. De diskene som hadde jevn temperatur hadde lavest feilrate, og undersøkelsen viste faktisk at jevnt høy temperatur førte til lavere feilrate enn jevnt lav temperatur. Grunnen til dette er at alle materialer trekker seg sammen når temperaturen går ned, og utvider seg når temperaturen går opp. Forskjellige materialer har litt forskjellig utvidelse. Når ett PCB blir utsatt for varierende temperatur så fører disse forskjellene til en mekanisk påkjenning som ødelegger det over tid. En slags materialtretthet. Du har rett, jeg forstår ikke dette. Mener du at vi må begynne med å montere varmeovn i kassen for å få å hindre "materialtretthet" og få økt levetid på komponentene? Du antar at varierende temp vil ødelegge GPU, men det finnes flere GPU både fra ATI og Nvidia som kjører med normale temperaturer (60/75 Idle/Load), og de har overlevd flere år uten at noen har lidd av "materialtretthet". Så grunnlaget for dine argumenter er basert på feil antagelse. I tillegg, en het GPU vil varme opp hele kassen og systemet, NB, SB, MB, osv. Du bør finne en like fantastisk bortforklaringen på medfølgende ustabilitet og viftestøy. Det du driver med heter "fornektelse". Endret 29. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Det finnes flere GPU både fra ATI og Nvidia som kjører med normale temperaturer (60/75 Idle/Load), og flere av dem har overlevd flere år uten at noen har lidd av "materialtretthet" som følge av varierende temp. Så dine argumenter er basert på feil antagelse. Nei, eg har rett og du tar feil. Så enkelt er det. At de aller aller fleste kort fungerer fint i mange år forandrer ikkje de fysiske lovene. Jevn temperatur er bedre enn varierende temperatur. Tar du 10 000 like kort, og deler de i to grupper på 5 000, der den ene gruppen blir utsatt for varierende temperaturer mens den andre har helt jevn temperatur vil du få flere feil i den gruppen som blir utsatt for temperatursvingninger. Endret 29. juli 2008 av Dragavon Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Det finnes flere GPU både fra ATI og Nvidia som kjører med normale temperaturer (60/75 Idle/Load), og flere av dem har overlevd flere år uten at noen har lidd av "materialtretthet" som følge av varierende temp. Så dine argumenter er basert på feil antagelse. Nei, eg har rett og du tar feil. Så enkelt er det. At de aller aller fleste kort fungerer fint i mange år forandrer ikkje de fysiske lovene. Jevn temperatur er bedre enn varierende temperatur. Tar du 10 000 like kort, og deler de i to grupper på 5 000, der den ene gruppen blir utsatt for varierende temperaturer mens den andre har helt jevn temperatur vil du få flere feil i den gruppen som blir utsatt for temperatursvingninger. Dine antagelser og de fysiske lovene gjelder for mekaniske enheter, men er totalt irrelevant for elektronikk, her gjelder det å å ha lave temp. Vet du hvorfor folk bruker store summer på vifter og vannkjøling?. Skal vi begynne med varmeovner i kassen da? Endret 29. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå