Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Masse gode råd fra dere her ! :) tusen takk.. jeg drøyern litt jeg.. tror p5b kortet mitt kan ta en relativt moderne cpu, kanskje de nye også? .. jeg stresser ned og avventer cpu til prisdroppen iallefall :) akkurat nå sitter jeg å lurer på om mitt MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3 ikke har nok strømplugger.. finner bare en som passer i hullet på 4870`en ... er jeg fucked nå ? (eller bare blind?) :) dette poweret kjøpte jeg i år så det må da ha alt som trengs for å gi strøm til dette skjermkortet ?

P5B kortet ditt går så det suser med 45nm cpuer.Bare husk å oppgradere til siste bios.

Det er vel 2 stk pci-e plugger på den psuen? Er den modulær?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser at det er 2stk av 4870x2, en med 1gb og en med 2gb.

Hvis man har den med 2gb, det vil si at det er 1gb pr/kjerne og man bruker egentlig bare 1gb og ikke 2?

Er det 2GB på et CrossFire kort så ser jeg på det som 1GB per kjerne som jobber sammen som to hester med en vogn (ikke en dobling). 2GB er vel mest for salgstriks, men kanskje det er noe mer sammenheng mellom gpu'ene og memmory på den nye crossfire bridge løsninga?

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Ser at det er 2stk av 4870x2, en med 1gb og en med 2gb.

Hvis man har den med 2gb, det vil si at det er 1gb pr/kjerne og man bruker egentlig bare 1gb og ikke 2?

Er det 2GB på et CrossFire kort så ser jeg på det som 1GB per kjerne som jobber sammen som to hester med en vogn (ikke en dobling). 2GB er vel mest for salgstriks, men kanskje det er noe mer sammenheng mellom gpu'ene og memmory på den nye crossfire bridge løsninga?

Vel 2GB av kostbare GDDR5 kan ikke være bare "salgstriks". Dyre komponenter slenges ikke bare for ingenting.

Det gjenstår å se hvordan den nye minnefordelingen kommer til å bli, kanskje de 2 GPUne klarer å fordele det på hel ny måte, men i verste fall blir det 1GB per GPU. Med denne enorme minnebåndbrdden vil 1/2GB komme til stor nytte i høye oppløsninger.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg kjører også 8.7 nå, men søren hvordan jeg klarer å fucke det til akkurat nå :roll:

Jeg lastet ned en bane fra crysismod.com som het "island" så jeg har overwrita den originale mappen og jeg fikk kun 30fps med High 1680x1050 så jeg skjønner at det er noe annet galt her.

Orker ikke reinstallere hele spillet for det, så jeg har fått en venn til å dele den originale mappen gjennom "delte mapper" - msn

again... :roll:

Lenke til kommentar

Vel 2GB av kostbare GDDR5 kan ikke være bare "salgstriks". Dyre komponenter slenges ikke bare for ingenting.

Det gjenstår å se hvordan den nye minnefordelingen kommer til å bli, kanskje de 2 GPUne klarer å fordele det på hel ny måte, men i verste fall blir det 1GB per GPU. Med denne enorme minnebåndbrdden vil 1/2GB komme til stor nytte i høye oppløsninger.

2GB GDDR5 minne ville gitt liten menig hvis GPU'ene hadde delt på minnet.

Fra Anandtech sin 4870x2 preview:

It is not clear how extensive this communication will be, what information will be shared, or how much bandwidth requirements are increased because of this feature. And while it is a step in the right direction, the holy grail of single-card multi-GPU solutions will be a shared framebuffer. Currently both GPUs need a copy of all textures, geometry, etc., and this is a huge waste of resources. While the R700 has 2GB of RAM on board, it will still be limited in many of the same ways a 1GB RV770 would be as each GPU only has access to half the RAM on the card.

- http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3354

Lenke til kommentar

Den pluggen som stod i det gamle x800 kortet har 2x3 pinner pluss en ekstra med 2x1.

ser slik ut:

ooo o

ooo o

det finnes også en splittet som ser slik ut

oo oo

oo oo

men denne går inn på hovedkortet..

søtten også ! jeg gledet med til å prøve dette i dag !!! grr :) hva gjør jeg ?

Masse gode råd fra dere her ! :) tusen takk.. jeg drøyern litt jeg.. tror p5b kortet mitt kan ta en relativt moderne cpu, kanskje de nye også? .. jeg stresser ned og avventer cpu til prisdroppen iallefall :) akkurat nå sitter jeg å lurer på om mitt MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3 ikke har nok strømplugger.. finner bare en som passer i hullet på 4870`en ... er jeg fucked nå ? (eller bare blind?) :) dette poweret kjøpte jeg i år så det må da ha alt som trengs for å gi strøm til dette skjermkortet ?

P5B kortet ditt går så det suser med 45nm cpuer.Bare husk å oppgradere til siste bios.

Lenke til kommentar
Viftestyringen er som før, targettemp er som vanlig 80-83 grader.

Skjønner fra ATI sin side at det ikke er skadelig, men jeg kunne godt tenkt meg å satt denne til 60 grader eller no, da jeg ikke ville hørt forskjell på viftehastigheten.

Jeg får ikke til profilene med viftehastighet til å fungere igjen? :ermm:

EDIT: glemte jo selvfølgelig å sette til Manuell :roll:

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Den pluggen som stod i det gamle x800 kortet har 2x3 pinner pluss en ekstra med 2x1.

ser slik ut:

ooo o

ooo o

det finnes også en splittet som ser slik ut

oo oo

oo oo

men denne går inn på hovedkortet..

søtten også ! jeg gledet med til å prøve dette i dag !!! grr :) hva gjør jeg ?

du skal bruke de du tegnet øverst=)

Lenke til kommentar

:) men jeg forstår ikke :( ... det virker logisk å dytte de 2 2x2 inn i skjermkortet, men da mangler jeg jo en 12v (2x2) til hovedkortet .

må jeg ha denne ? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...E&mcat=c531

(liker ikke det de sier med "egen risiko" hva er galt har jeg kjøpt et møkka psu ? trodde de mist greiene var brukendes jeg ;'(

Jeg som tuller fælt.

:D Fint. Ble nesten "redd"

Lenke til kommentar
... det virker logisk å dytte de 2 2x2 inn i skjermkortet, men da mangler jeg jo en 12v (2x2) til hovedkortet .

Gjør du det kortsluttes det (pang..)

GND og +12v er på forskjellige plasser i denne og i en PCI-Ex 8pins power plug.

EPS pluggen (8pin som kan deles i 2x4) skal til hovedkortets CPU power , slik er det.

Og uten denne får ikke CPU strøm (maskinen starter ikke engang).

Det går da an å gjøre litt research i forkant når man kjøper noe man skal installere i PCn sin ;) . Det er ingen hemmelighet at 4870 skal ha 1.stk 8pin + 1.stk 6pin . Og det er egentlig ingen (eller få) PSUer som har dette (8pin PCI-Ex) som er et år gamle eller mer.

Lenke til kommentar

Bullshit Race Driver GRID og ATI drivere!! Samme fuckings feilen! Virker som om det er 8XMSAA som forårsaker en slaks rar lagging i spillet der det er mye partikler og røyk :nei:

*Tviholder på siste mulighet... PATCH 1.2!! Don't dissapoint!*

edit: på dette tidspunkt er jeg et godt eksempel på signatur setningen min :p

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Det går da an å gjøre litt research i forkant når man kjøper noe man skal installere i PCn sin ;) . Det er ingen hemmelighet at 4870 skal ha 1.stk 8pin + 1.stk 6pin.
Mitt 4870 har 2 stk. 6-pin...
Og det er egentlig ingen (eller få) PSUer som har dette (8pin PCI-Ex) som er et år gamle eller mer.
Min TT 1kW har mulighet for 4x 8-pin (tror jeg det var). Den ble kjøpt i fjor sommer. :) Endret av Intern
Lenke til kommentar

oki, man lærer noe nytt hver dag.. jeg har gjort masse research på skjermkort, men at dette har gått meg hus forbi.. min psu ble kjøpt for 3-4 mnd siden .. får flytte over psu`en til barneværelset da og skaffe meg en som virker på moderne skjermkort (grrrr) .. noen anbefalinger ? (sukk).. (eller er det "relativt" safe med den microplex kabelen 6->8?) jeg liker tanken på 39 kroner og min gode helt støyfrie 500W psu kontra ny dyr psu (som kanskje ikke er like stille?)

... det virker logisk å dytte de 2 2x2 inn i skjermkortet, men da mangler jeg jo en 12v (2x2) til hovedkortet .

Gjør du det kortsluttes det (pang..)

GND og +12v er på forskjellige plasser i denne og i en PCI-Ex 8pins power plug.

EPS pluggen (8pin som kan deles i 2x4) skal til hovedkortets CPU power , slik er det.

Og uten denne får ikke CPU strøm (maskinen starter ikke engang).

Det går da an å gjøre litt research i forkant når man kjøper noe man skal installere i PCn sin ;) . Det er ingen hemmelighet at 4870 skal ha 1.stk 8pin + 1.stk 6pin . Og det er egentlig ingen (eller få) PSUer som har dette (8pin PCI-Ex) som er et år gamle eller mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...