Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Jeg har herved bestillt et Club3D 4870 kort fra Netshop (muligens jeg får det i morgen, de er kjappe med ting de har på lager) Jeg bestilte dette pga denne tråden og fordi mitt x800 var (meget) modent for utskiftning (egentlig var det det allerede i fjor eller året før DET, men da hadde ikke ati noe jeg hadde lyst på og jeg er underdog supporter, men ikke (helt) dum nok til å kjøpe hva som helst ;) ) I motsetning til dere kjører jeg aldri spill på høy oppløsning. Jeg har en trådløs 360 kontroller koblet til pc`en min og en 50" 720p tv som jeg spiller på når gutta og madammen er borte og jeg virkelig kan kose meg med de viktige tingene i livet ;) (i verste fall spiller jeg 1280x1024 på synchmasteren min (native oppløsning) men selv det er jo ikke SÅ tung oppløsning, right ?

Det jeg egentlig lurer på er : bør jeg skifte ut min gamle 775 (p4)3,2Ghz cpu med f.eks. en 775 core2 quad 2,4 eller en core2 duo 3.0 (koster rundt 1300 begge to)?

eller

Konkluderer jeg riktig dersom jeg (ydmykt) påstår at min nå noe "utdaterte" cpu klarer akseptable framerates i en så lav oppløsning som 1280x720 med 1x4870 (og 3GB ram), og derfor ikke trenger å skiftes, ELLER er det gjerrig og dustete å ikke bruke en 1300 lapp på en ny cpu :) ...

NB; Jeg er over den verste "må ha det beste altid" perioden og er mer på jakt etter å ha noe som spiller de nye spillene (xp) uten å hakke :) (eller slå av pc`en som x800`en min gjør nå ... blir glovarm.... (derfor kjøpte jeg 70 i stedet for 50 .. jeg vil ha lufta UT av pc`en min :) ellers hadde en 50 holdt i massevis tipper jeg)

Nå er et priskutt på Intel cpuer annonsert rett rundt hjørnet. Dette gjelder både to og firekjerne. Vent noen dager, så behøver du nok ikke bruke 1300 kr :)

Det er lurt å vente litt. Som nevnes her, prisskutt på E8400 og E8500 er like rundt hjørne. E8600 er lansert også og vil snart være i norske nettbutikker.

CPU har ikke mye å si i høye oppløsninger, her vil GPU ha alt å si. Men CPU-frekvemnsen har en god del si i lave oppløsninger. Du bør velge 8500 hvis du vil ha en rimlig CPU, ellers vil E8600 gi den beste ytelsen for din GPU og oppløsning, mener jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg egentlig lurer på er : bør jeg skifte ut min gamle 775 (p4)3,2Ghz cpu med f.eks. en 775 core2 quad 2,4 eller en core2 duo 3.0 (koster rundt 1300 begge to)?

Det første du MÅ gjøre, er isåfall å sjekke om hovedkortet ditt i det hele tatt støtter de nyeste prosessorene.

Lenke til kommentar

Masse gode råd fra dere her ! :) tusen takk.. jeg drøyern litt jeg.. tror p5b kortet mitt kan ta en relativt moderne cpu, kanskje de nye også? .. jeg stresser ned og avventer cpu til prisdroppen iallefall :) akkurat nå sitter jeg å lurer på om mitt MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3 ikke har nok strømplugger.. finner bare en som passer i hullet på 4870`en ... er jeg fucked nå ? (eller bare blind?) :) dette poweret kjøpte jeg i år så det må da ha alt som trengs for å gi strøm til dette skjermkortet ?

Lenke til kommentar
Masse gode råd fra dere her ! :) tusen takk.. jeg drøyern litt jeg.. tror p5b kortet mitt kan ta en relativt moderne cpu, kanskje de nye også? .. jeg stresser ned og avventer cpu til prisdroppen iallefall :) akkurat nå sitter jeg å lurer på om mitt MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3 ikke har nok strømplugger.. finner bare en som passer i hullet på 4870`en ... er jeg fucked nå ? (eller bare blind?) :) dette poweret kjøpte jeg i år så det må da ha alt som trengs for å gi strøm til dette skjermkortet ?

Smal sak, alt du trenger blir en overgang ifra 6 til 8 pins.

Lenke til kommentar

Hvor kan jeg få tak i en slik da? :)

Smal sak, alt du trenger blir en overgang ifra 6 til 8 pins.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...